Na pozvánku do betatestu jsem čekal opravdu dlouho. I proto jsem se nakonec rozhodl pojmout mojí návštěvu v trochu větším stylu. Tím chci říct hlavně to, že jsem si nezkusil pouze jednu jedinou třídu, ale rovnou dvě, a to rytíře Jedi a Pašeráka. Nejde ani tak o to, že mě doteď nejvíc lákaly právě tyto dvě třídy a já se potřeboval rozhodnout, kterou nakonec zvolit. Spíš to bylo z důvodu, že v The Old Republic pravděpodobně nenajdeme odlišnější třídy. Ale dost řečí, vás určitě zajímá samotná hra, takže vzhůru na to. Nejdřív rozeberu úvod za obě třídy, a teprve pak se podíváme na obecné herní principy.
Není emocí, pouze míru
Jakmile se poprvé dostanete do hry, vyberete jeden ze serverů, jež jsou příhodně pojmenovány podle původních Knights of the Old Republic, stranu a třídu, samozřejmě přichází na řadu tvorba postavy. Ta není zas až tak rozsáhlá, jako třeba v Dragon Age, ale i tak vám umožňuje si snadno vytvořit hrdinu podle svých představ. Upravovat můžete třeba barvu očí, styl vlasů a vousů, barvu kůže, tělesnou stavbu nebo celkový styl tváře, který v sobě zahrnuje tvar obočí, nosu nebo úst. A samozřejmě také jméno. Nic dalšího vás už ale zdržovat nebude.
Nějakou dobu již víme, že každá z celkem osmi tříd má svůj vlastní příběh. Zápletka ohledně rytíře Jedi začíná na planetě Tython, jež je mimochodem kolébkou řádu Jedi. Hlavní ale je, že povrch planety zabírají především zalesněné pláně, prastaré chrámy a prostorné jeskyně. Místo na úvodní dobrodružství jako vyšité. A čeho že se týká? Celý Tython je pod nátlakem mohutných dvounožců jménem Flesh Raideři, kteří terorizují každého obyvatele i návštěvníka, a to i přesto, že má jít o primitivní rasu. Vy jako nadějný učedník přilétáte na planetu zrovna ve chvíli, kdy je situace snad nejhorší, a jak se dá očekávat, brzy se dostanete do centra všeho dění a nemáte za úkol nic menšího, než problém s Flesh Raidery vyřešit. To samozřejmě zahrnuje tunu běhání, zabíjení, vykecávání se s rozličnými postavami a v neposlední řadě také získání prvního světelného meče. Ten samozřejmě nemáte od začátku, prvních pár hodin pobíháte s cvičnou zbraní, která sice vypadá jako neškodná a trochu odfláknutá zářivka, ale můžete si být jistí, že nepřátelé s ní mohou dostat přes hubu velmi snadno, a jen tak už nevstanou. Zároveň si buďte jistí, že se do boje dostanete dost často, ať už jde o začátek prologu, nebo jeho konec.
A náplň questů? Z počátku máte na krku hlavně aportovací úkoly ve stylu „pobij 10 Flesh Raiderů“, postupem času se ale úkoly stávají mnohem zajímavějšími, a tak si užijete třeba likvidaci plynových náloží, průzkum odlehlých míst, zničení určitých objektů, likvidaci klíčových protivníků nebo pomoc mistrům Jedi. Na rozdíl třeba od úvodních questů ve World of Warcraft se jen tak nezačnete nudit a úkoly nejsou ani v nejmenším jednotvárné. A kromě toho, občas i ta odměna stojí za to, vždycky přece musíte myslet i na nějakou pořádnou výbavu. Poměrně brzy totiž zjistíte, že Jediům ani v nejmenším nestačí meč a roucho.
Kde mám loď?
Musím ale říct, že i když je Jedi sám o sobě lákavý a z počátku velmi zábavný, už jenom proto, že je to tank, který se vždy hrne do první linie, postupem času se mi putování s ním zdálo trochu stereotypní, nebo minimálně moc obyčejné. Pašerák je naštěstí jiné kafe, bez přehánění můžu říct, že mě bavil po celou dobu. Možná je to tím, že jeho příběh a hlavně skutky jsou celkově také odlehčenější, můžete si dovolit flirtovat se ženskýma a nejste vázání žádným kodexem. Na rozdíl od Jedie začíná pašerák na planetě Ord Mantell, jež je pro změnu sužovaná problémy se separatisty podporující sithské Impérium. Problém ale je, že na planetě jsou zároveň přítomny zástupy republikových vojsk, takže je povrch jedním velkým a také zpustošeným bojištěm. V roli pašeráka se s jeho osobní lodí dostanete na oběžnou dráhu planety zrovna ve chvíli, kdy v ní zuří bitva, a tak nezbývá nic jiného, než urychleně přistát. No co, stačí chvíli počkat a pro zábavu pomoci místní milici v udržení pořádku. Co čert nechtěl, jakmile si na chvíli odskočíte, vaši loď si někdo vypůjčí a vezme na výlet, z něhož se jen tak nechce vrátit. V tu chvíli se pro vás situace stane osobní záležitostí, a jak se dá čekat, dokud problém na Ord Mantellu nevyřešíte, s lodí se můžete rozloučit. Velké dobrodružství, jehož náplň je z hlediska questů podobná jako u Jedie, tedy může naplno začít.
Je to MMO, nebo ne?
Ať se rozhodnete pro jakoukoliv třídu, po vyřešení problémů na úvodní planetě se můžete těšit na výlet do jiných hvězdných systémů. Kam, proč a co bude následovat, to vám z různých důvodů neřeknu, už jenom proto, že se situace jednotlivých tříd poněkud liší a já se zas až tak daleko nedostal. Nebo spíš nechtěl dostat. Každopádně, i těch několik hodin v úvodní zóně bohatě stačí k tomu, abyste se ve světě The Old Republic pořádně rozkoukali a pochopili fungování světa. Ať už jde o boj, rozhovory, nakupování zásob, používání skillů nebo obyčejný průzkum lokací, to všechno se vám dostane pod kůži neuvěřitelně snadno, i když jste třeba nikdy před tím neměli s žánrem MMORPG tu čest. Zkušenější hráči budou mít ale samozřejmě výhodu.
V základu to sice je MMORPG, které by se nejlépe dalo přirovnat k Warhammer Online, zároveň se ale poměrně bez problému dá hrát jako singleplayerové RPG. Občas jsem tedy narazil na živou společnost, která mi z vlastní vůle pomohla s pár problémy, většinou jsem ale jednal na vlastní pěst, a i tak to byla neuvěřitelná zábava. Minimálně v roli pašeráka, za Jedie se mi po nějaké době zdálo hraní nesmyslně obtížné. Zatímco jsem si tedy se Smugglerem na levelu 5 bez problému poradil i se čtyřmi elitními vojáky, mého Jedie na stejné úrovni v mžiku skolila i dvojice řadových Flesh Raiderů. Z části za to určitě mohl fakt, že výstroj se po čase opotřebuje, což u postavy stojící tváří v tvář nepříteli přeci jen nastává trochu rychleji než u frajera, co kosí protivníky z bezpečné vzdálenosti. Určitě si říkáte, co je na tom, tak se holt dá koupit výstroj nová. Ano, dá. V tu chvíli ale nastává jiný problém, a to že je zaprvé na Tythonu málo obchodníků, a za druhé jsou jejich ceny mírně přemrštěné. Proto vám radím. Pokud se rozhodnete ve finální hře jít cestou rytíře jedi, věnujte se i vedlejším úkolům abyste si trochu vydělali a nabrali víc zkušeností, jinak se v polovině prologu nemilosrdně zaseknete. Nejde sice o neřešitelný problém, ale radši se na to připravte.
Obtížnost stranou, zvlášť když je z určitého hlediska spíše přínosem než záporem, a oživení v podobě sondy, jež vás vzkřísí na místě, nebo přesun do nejbližšího lékařského centra nic kromě času nestojí. Mnohem podstatnější je, že všechny rozhovory jsou skutečně plně nadabované. A to skvěle, bez jakýchkoliv výraznějších chyb. Osobně to vidím tak, že jestli The Old Republic něčím udělá díru do MMO světa, bude to právě dabing. Spolu se stylovou grafikou, detailním prostředím a občasnými cut-scénami navíc dělají nadabované rozhovory s atmosférou neuvěřitelné divy, a tak máte opravdu pocit, že nehrajete MMO, ale Knights of the Old Republic 3. Zároveň budou mít ze hry určitě radost i ti, co se o The Old Republic zajímají jenom kvůli tomu, že je to jejich milované Star Wars. Ať si různí hnidopichové říkají, co chtějí, žádné nesrovnalosti ve hře prostě nejsou, nebo jsem minimálně na žádné nenarazil.
Málem bych zapomněl na hudební doprovod. Star Wars bez epického soundtracku, to přece není ono. V roli Jedie mi ve sluchátkách zněly převážně songy z třetí filmové epizody, Smugglera pak doprovází mix všech možných tónů. V samotném úvodu pak nechybí klasická titulní melodie a občas přišla řada i na komplet nové skladby. Řeknu vám, už se nemůžu dočkat, až uslyším víc. Hlavně z ústřední skladby, která je k poslechu třeba v traileru s názvem Signs of War, skutečně běhá mráz po zádech.
Dobrodruzi, piloti, válečníci, těšte se
Nicméně, i když jsem v The Old Republic strávil pěkných pár hodin, rozhodně to nestačí. Už jenom proto, že jsem si nestačil pořádně vyzkoušet řadu dalších prvků, třeba NPC společníky, osobní lodě, vesmírné bitvy nebo Flashpointy a Operations, tedy obdoby dungeonů a raid (prostě nebylo s kým hrát). Rozhodně jsem si ale pobyt v betě užil, hlavně tedy za Pašeráka. Mám takový pocit, že se snaha neudělat z Jedie, eventuálně ze Sitha suverénně nejsilnější třídu tak trochu vymkla kontrole, ale vzhledem k tomu, že ve finální hře beru jednoznačně Smugglera, asi mě to moc mrzet nebude. I tak jsou si ale obě třídy víceméně podobné a ať tak jako tak, The Old Republic vypadá víc než slibně. Ať už z pohledu MMO žánru nebo z hlediska Star Wars reálií. Sice se zatím nedá říct, jestli má hra šanci zasadit World of Wacraft smrtící ránu a vyšoupnout ho z trůnu, ale má určitě na to stát se jeho rovnocenným rivalem, potažmo kolegou.
elysean: To mi povídej je to tam samý Němec.
Amahara: přečetl jsem si dva tvoje příspěvky na to abych usoudil, že seš závislý na WoW. A to už jenom z toho důvodu, že srovnáváš dva různé žánry sci-fi a fantasy. For real ? ? To jako kdybych řekl, že seriál Simpsonovi jsou víc barevnější než film Antikrist (doufám, že ti aspoň tady už dojde ta tvoje logika ve srovnávání) . Navíc se určitě tady najdou fandové Star Wars a už jenom z toho důvodu do toho půjdou. Mě osobně se ta hra moc nelíbila, ale to už jsem tady popisoval a určitě to nebylo kvůli stereotypnímu WoWku. Prostě každá hra je jiná. A fakt, že WoW při jeho zrodu vykradlo a implementovalo nápady z jiných MMO je věc jiná. Nikdo nemůže být tak naivní aby si myslel, že nějaká hra bude " wow killer"
Ok. Takže tady jsou moje zážitky z beta testu který jsem úspěšně absolvoval. Hrál jsem to cca 3hodiny. Udělal jsem level 6 a odpadnul nudou. Combat je úplně strašný, grafika na new gen mmo (nebo rádoby Áčkový titul od Bioware, držel jsem této hře palce a těšil jsem se na ní, ale očividně marně) otřesná. Jediný dobrý co jsem za tu dobu viděl jsou/byla intra a questy (story lane) . Vidím v tom spíše casual hru. Ale kdo ví jak to bude vypadat na levelu 50. Nicméně to jsou moje postřehy a určitě počkám tak měsíc po vydání až opadne ten hype na nějaký konkrétní závěr. Zde je poll tak můžete hlasovat – [ odkaz ]
na jakym serveru hrajete ? ? moc rad bych nebyl jedinej cech siroko daleko a rad bach si zkusil nejakej ten dung
už si můžete stáhnout klienta na [ odkaz ]
Škoda že som stredoškolák…. . no ale nevadí ja si počkám na Guild Wars 2 to bude zadarmo.
Proč Bioware przní značku? Jednoduše proto, že dospěl k názoru, že dané období mu umožňuje dělat si naprosto co chce, což ale není tak úplně pravda a hodně to připomíná Clone wars (kdo nezná, s tím nemá cenu to nadále rozebírat, ale Cvrnda to jistě pochopí) . Bude to luxusní RPG, ale PRG za takovou cenu, že jestli to hráče přestane po prvnotním nadšení bavit (a že WoWkaři mají takový fajn zvyk ohledně toho, že chodí pravidelně zjiš´tovat, jestli není u konkurence tráva zelenější) , tak ta hra půjde do roka na F2P a do dvou let do háje. Nepřeju tomu rpojektu nic zlého, ale jsem realista, který už natůněných videí viděl za svůj život tolik, že je přestal brát v potaz .
Finch182: , , Ano treba mat nejaku taktiku, treba reagovat na jeho spelly a nie je to take jednoduche ale tento system mna proste nebavi. " To teda nechápu co čekáš od SW, protože co jsem zatim viděl, tak je to uplně stejném akorát nudnější a jednoduší. Určitě hru vyskouším, už rok žádné mmo nehraju a přemýšlím že začnu tak možná změnim značku, zatím to tak ale nevypadá.
Bioware je hlavně firma která umí jen jeden druh her, a stavět mmo jen na dabovanejch rozhovorech nemůže vyjít. Nikdo něměl zatím šanci setkat se z endgame obsahem takže nikdo nemůže vědět jaká hra doopravdy je.
Každopádně se těším na betu, zajímá mě jestly je pravda co si o hře zatím myslím, nebo bude mnohem lepší.
citaj lepsie prispevky, moznost hrania bety uz bola a hraju to predovsetkym hraci, ktori hravali wowko a mozu si to porovnat a tym hracom sa viac pozdava prave swtor plus to hrali priamo moji kamarati takze obrazok si mozem urobit a na nadchadzajucej bete si to otestujem aj sam. Preco hra stale wowko take mnozstvo ludi? Dovody nejake su, napr. cina to ma povolene iba nejaku dobu, dalsia vec je ze MOMENTALNE na trhu neexistuje konkurencie schopny titul a ked si pozriem nejake stranky o wow tak sa hraci casto vyjadruju, ze uz ich to tak nebere ako kedysi, ale maju tam este ludi, kvoli ktorym to este zapnu alebo ked sa este pytam ludi co poznam, ze preco to to hraju este stale aj po 4 rokoch, tak to hraju, ze lebo po veceroch nemaju co robita singlovky ich nebavia. Ano je velke percento ludi, ktore na swotr prdia a budu si dalej hrat to svoje wow ale ci je to vyssie percento ako skupina ktora sa na sw chysta tak to uz neviem. Ja myslim ze sa swotr vyrovna a budu na trhu spolu nejaku dobu fungovat, A neviem preco by mal bioware prznit nejaku slavnu znacku, bioware je akoze zla firma ktora ma zle hry?
Většina lidí je kolik? Proč teda WoW i nadále hraje přes deset milionů platících hráčů, když se to teda té většině nelíbí? Lore Warcraftu nemá cenu rozebírat, loremasterů hold nikdy moc nebylo a snžit se ti to tu vysvětlovat je ohromná ztráta času. Odsuzování hry, která ještě ani nevyšla? A co blahořečení hry, která ještě ani nevyšla? Tenhle spor stejně jako v případě CoD a BFka rozsekne až vydání hry a první servery hemžící se level cap hráči, ale můj názor se zatím nemění. Hra co si vezme slavnou značku, zprzní ji jak to jenom jde, vyklopí na hráče masivní mediální masírku a následně očekává úspěch by mohla dopadnout dobře v případě, že by se za ní zaplatilo, odehrál by se daný počet hodin a šlo by se zase o dům dál, ale budou za to hráči skutečně ochotní platit pravidelné měsíční poplatky v dostatečném množství tak, aby se hra nejenom zaplatila, ale zároveň bylo z čeho platit tým, který tu hru bude udržovat v chodu a ještě se to rentovalo? Pořád neberete v potaz, že se bavíme o projektu, který potřebuje pro svůj chod přímo kamiony peněz od hráčů a ty vám kvalitní RPG s CO-OP funkcí nezajístí .
amahara wow som hral presne 3 roky…. pride mi blbe odsudzovat hru ktoru si nehral a co sa tyka endgame obsahu a pribehu vo wowku? preboha pride novy patch a zas to iste dokola a ked uz je novy datac tak ten pribeh ani neposunu len necakane vstane z mrtvych nejaka stara postava. Co sa tyka expenia tak to bolo na cata dost vylepsene ale myslim ze na system bioware to nema ani z daleka. Endgame pvp a pve? Preboha, wowko bolo skvele na tbc, dalej je to o zmensovani poctu talentov, equipu zadara a boj vyhrava ten kto ma lepsi equip, alebo mu naskoci nejaka stasna kravina na ktorych su od wotlk talenty stavane (sanca x% ze sa nieco zapne a potom si mozes jebnut mrdu ktora supera odrovna) pvp je proste na hovno od tbc a to trvrdi vacsina hracov. A co sa tyka pve? No neviem system ze idem do dungu, vidim bossa ktory ma 365414521545614546561456456 hp a treba ho proste udolat? Ano treba mat nejaku taktiku, treba reagovat na jeho spelly a nie je to take jednoduche ale tento system mna proste nebavi. V nasej guilde boli velkí wow zavislaci a vsetci to hrali cca 3 az 4 roky ale teraz sa tesime na star wars a niekolko ludi od nas malo aj tu moznost si to vyskusat a chvalia to
Darie udeřil jsi hřbíček na hlavičku, ale to je bohužel fakt, který spousta nadšenců ůbec nechápe. Oni si zahráli WoW na free serveru (popřípadě na ofiku na zkušební dobu a jednu kartu) a nemají páru o tom, jak ta hra skutečně funguje a proč drží tolik lidí. Tahle hra bude sice super RPGčko a než to dohrajete za všechny charaktery na maximální level, tak nebudete mít dost, ale právě tady bude záležet na rychlosti expení (věřte tomu, že jestli budete muset někde trčet a zabíjet nepřátele jen proto, aby jste se dostali o ty kýžené dva levely víš a mohli jít dělat úkoly do další lokace, tak další postavy už nebudete hrát zdaleka tak nadšeně… a to neberu v potaz nadšené hráče třímající v ruce světelné meče, kteří nebudou mít na práci nic lepšíjho, než vás neustále zabíjet) a zábavnosti těch úkolů. WoW nemá příběh? Chyba lávky pánové. Každá jednotlivá lokace má vlastní lore a hra vás plynule posílá do nové lokace v okamžiku, kdy už není v té předchozí do čeho kopnout. Dost ale pochybuju o tom, že tu někdo z vás chytráků vlastní původního loremastera, takže o tom taky víte kulové. Tady ale bude rozhodovat právě ten endgame a právě tady Blizzard nabízí neustále něco nového. Pandy jsou možná opruz, ale je to další zábava pro znuděné hráče, kteří už nemají do čeho kopnout… dokáže s tímhle TOR udržet krok ?
A KDE SI STÁHNU BETU?
Stejně všechno bude záležet na endgame obsahu, takhle si každej záhraje a nakonec se stejně vrátí k wow. Nadabované questy jsou sice paráda a určitě to musí přidat na atmosféře, ale lidi hrajou mmo kvůli PVP a endgame PVE, to si klidně můžu zahrát jakoukoli jinou RPG hru a dostanu to stejné, navíc kvalitnější a levnější.
amahara…. ti hraci, ktori momentalne hraju tu betu, su predovsetkym byvali hraci wowka a reakcie hracov na toto nove mmo su velmi pozitivne, nemyslim ze to wowko polozi, to sa polozi same svojimi skvelymi datacmi v buducnosti viz nezbedne pandy a 6 talentovych bodov a to este pre vsetky specializacie. Tuto hru odsudzuju hlavne totalne tvrdi wow hraci, mi to pripada, ze na to musite nadavat lebo citite, ze je vase milovane wow v ohrozeni. Ano aj v minulosti tu boli velke vyjadrenia o konkurencii viz aion a podobne picoviny ale to boli prakticky nezname firmy, toto robi bioware, ktory ma velmi dobre hry. A kebyze si nerobis obrazok iba podla toho minima co sa sem tam pise na tejto stranke tak by si o tom az tak zle nepisal. a doporucujem nastudovat [ odkaz ]