Bastion je izometrické akční RPG a pro mě také jedno z velkých XBLA překvapení roku 2011. Příběh je celkem jednoduchý. Zatímco hlavní hrdina spal, objevila se zničující apokalypsa, ve hře nazývaná Great Calamity a roztříštila celou zemi Caelondii, jejíž smutné trosky nyní plují po obloze a jsou okupovány temnými silami. Hráč se ujímá chlapce, ve hře nazývaném „the Kid“ a jeho úkolem je posbírat roztroušené střepy a pomocí nich zrestaurovat létající ostrovní pevnost Bastion, která je poslední nadějí v boji proti Great Calamity. Ze začátku putování se ke Kidovi přidá mimojiné i moudrý stařec.Ústy starce je vlastně celý příběh podáván, což je příjemné zpestření a celkem zajímavá forma jak odvyprávět děj. Mudrc často komentuje Kidovo aktuální činnost, ať už se jedná o průzkum terénu nebo o boj. Bohužel řekl bych, že samotný příběh moc velkou šťávu nemá a ničím zajímavým mě nechytnul. Je to škoda, protože moje víceméně jediná nespokojenost směřuje právě k příběhu.
Co ale není v příběhu, je v hratelnosti a v grafice. Bastion je především krásná hra. Ze screenshotů a videí lze vytušit o čem mluvím. Překrásná, detailní, stylová, pestrobarevná, malovaná grafika. To jsou adjektiva, která mě při pohledu na Bastion napadají. Levely jsou kratšího rázu, ale dostatečně různorodé a postupně se v nich vystřídá několik prostředí a druhů nepřátel. Zvuk v žádném případě nezaostává a především hudba se velmi povedla a dokázala vytvořit opravdu přijemnou atmosféru. Ohledně technické stránky mě napadá jen jediná malinkatá výtka v podobě ne vždy plynulého frameratu. Po většinu času hraní je vše v pořádku, ale při některých scénách, kdy se na obrazovce objeví větší počet nepřátel, bylo kolísání snímkování znát, ale v žádném případě se nejedná o nic, co by kazilo celkový dojem ze hry. Takže zatím tu máme akční rgp s ucházejicím, ale nikterak ohromujícím příběhem. Hru s nádherně stylovou grafikou, atmosferickou hudbou a vůbec s vynikající technickou stránkou. Ale co na to hratelnost?
Žádný strachy, protože hratelnost je totiž to poslední, co by Bastion mohlo pokazit. Nejprve to vypadá, že toho hra moc nenabízí, ale postupem času, jak se Kidovi daří sbírát tolik cenné střepy a tím přívádět Bastion do své původní podoby, začne toho hra nabízet čím dál tím více. Jak Kid začně nacházet nové rozličné zbraně, dostane i důležitou možnost vylepšovat tyto zbraně za diamanty, která padají z mrtvých nepřátel a zničeného prostředí. S každým zvýšením Kidova levelu, přibývá možnost vybavit se dalším lektvarem, který permanentně vylepšuje útok, zdraví, obranu nebo dává nějakou pasivní schopnost. Dostane se i na obchod, ve kterém se za již zmíněné diamanty nakupuje. Velice zajímavou možností a podle mě skvělým nápadem je přítomnost chrámu, do kterého Kid sbírá a nakupuje idoly. Tyto idoly pak může v chrámu aktivovat a díky tomu dát svým nepřátelům do vínku nějakou výhodnou schopnost, která je učiní rychlejšími, silnějšími, odolnějšími apod. Naoplátku z nich bude vypadávat více zkušenosti a nakupních diamantů. Tenhle nápad se mi velice zamlouval, protože chvílemi jsem byl trochu nejsvůj z toho, že autoři nedali hráči možnost výběru obtížnosti. Po zpřístupnění chrámu jsem zajásal, protože jsem si mohl dynamicky přizpůsobovat obtížnost k obrazu svému a pokud jsem aktivoval více idolů najednou, hra byla rázem o poznání těžší. S ovládáním jsem žádný zásádní problém neměl. Kid umí běhat, provádět úhybné úskoky, má vždy k dispozici štít, 2 zbraně(2 tlačítka) a jednu speciální schopnost. Zbraně a schopnosti se většinou mění v domácí pevnosti, než se Kid vydá vybít některý z dostupných levelů, ale někdy lze nastanoviště výměny arzenálu narazit i v samotných levelech.
Levelů je ve hře hodně a překonat všechny mi zabralo zhruba 6-7 hodin. Kromě standartních levelů jsou ve hře i cvičiště. Každá zbraň (z 12) má svoje vlastní cvičistě, což je v podstatě minihra, která má naučit Kida perfektně zacházet s danou zbraní. Minihry se různí svojí náplní a jsou výtaným oživujícím doplňkem. Jednou musí Kid v časovém limitu vybít všechny nepřátele mačetou, pak zas kladivem co nejrychleji vyčistit trh od přebytečného haraburdí a jindy třeba lukem na co nejmenší počet střel zneškodnit všechny cvičné cíle. Podle dosaženého výsledku dostane Kid za splnění minihry i jednu ze 3 cen. Z pevnosti se může Kid také přenést do země „Kdo ví kde“ a postupně tam čelit vlnám nepřátel s narůstající obtížností. Tahle kratochvíle slouží výhradně k zisku nákupních diamantů, zkušenost se zde nedostává.
Bastion je hra, která na první pohled ohromí krásnou malovanou grafikou. Nablýskaná grafika však není vše a Bastion pod tímhle pozlátkem naštěstí skrývá ještě výborné akční rpg, které dokáže chytnout a nepustit. Příběh zde není zrovna hnacím motorem, ale výborná adiktivní hratelnost vám nedá spát dokud maximálně nevylepšíte i tu poslední zbraň ve hře a nepokoříte všechna cvičiště. 9/10.