Nedlouho po vydání Cyberpunku 2077 uspořádalo vedení CD Projektu RED hovor s investory, v němž odpovídali na otázky a podělili se o nové, zajímavé informace o tom, proč hra vyšla v takovém stavu, v jakém vyšla a z jakého důvodu nedošlo k dalšímu odkladu.
Celý hovor si můžete poslechnou zde.
Výběr zajímavých částí jsme pro vás přeložili:
Po třech odkladech jsme se jako správní rada příliš soustředili na vydání hry. Podcenili jsme rozsah a složitost problémů. Ignorovali jsme signály o potřebě dalšího času na zdokonalení hry na základních konzolích předchozí generace. Byl to špatný přístup, který je proti naší obchodní filozofii. Navíc jsme během kampaně ukázali hru především na PC, což způsobilo ztrátu důvěry hráčů a reputace, kterou jsme budovali po značnou část našich životů. A proto se naše první kroky zaměřují výhradně na opětovné získání těchto dvou věcí. Soustředíme se na opravu hry Cyberpunk 2077 na konzolích přechozí generace. První podstatná sada oprav byla vydána o víkendu. Další sada oprav bude vydána během následujících sedmi dnů. Velké aktualizace jsou plánovány na leden a únor spolu s menšími opravami. Samozřejmě, Hráči na PC budou také dostávat pravidelné aktualizace a opravy, které hru vylepší. Uděláme vše pro to, abychom dokázali, že se držíme svých hodnot. Skutečně doufáme, že naše úsilí nám umožní obnovit důvěru, kterou jsme ztratili.
Adam Kiciński dále uvedl, že kvůli pandemii COVID-19 zaznamenalo studio pokles počtu testerů, hned poté ale dodal, že se nejedná o hlavní zdroj problémů.
Jedna věc, která nám nepomohla, je COVID-19, jelikož interní testeři sice jsou schopni otestovat Cyberpunk 2077 ze svých domovů, ale externí testeři, kteří pracují pro externí společnosti, nebyli schopni testovat hru z domova, protože mají testovací centra, ve kterých nyní nemohou pracovat. Takže jsme zaznamenali určitý pokles počtu testerů, ale já bych to neoznačil za hlavní zdroj problémů.
Dále se v hovoru objevil i dotaz na to, zda společnost cítila potřebu hru vydat před Vánoci 2021, což SVP Michał Nowakowski popřel.
Neřekl bych, že jsme cítili jakýkoli vnější nebo vnitřní tlak na vydání hry ve stanoveném termínu – tedy, jakýkoliv jiný, než normální tlak, který je typický pro každé vydání hry.
Jde spíše o to, že jsme se soustředili – jak již bylo řečeno – na PC a výkonné konzole nové generace, spíše než generaci předchozí. Rozhodně jsme tomu nevěnovali dostatek času.
Další otázkou bylo, jak mohla hra v takovémto stavu projít certifikací od Sony a Xboxu.
Pokud jde o proces certifikace, toto je rozhodně naše chyba. Mohu jen předpokládat, že věřili, že věci napravíme do vydání, a to se zjevně nepovedlo tak, jak jsme plánovali.
Následující otázka se týkala možnosti vydání nejprve na PC a až posléze na konzole.
,,Čistě teoreticky, kdybychom se tak rozhodli dříve, pak ano, mohli bychom vydat nejprve verzi pro PC.“ Nowakowski však dodal, že by nebylo možné vydat PC verzi zároveň s next-gen verzí hry pro konzole, protože není připravená. Hra v současnosti využívá výkonu nové generace, ale jen částečně (zvedá se rozlišení či framerate) plnohodnotný update vyjde v příštím roce.
CD Projekt RED se nedávno omluvil i veřejně a nabídl pomoc při žádostech o vrácení peněz (více zde).
Naše redakční dojmy si můžete přečíst zde.
no nevim, moc se mi to nezda.
ale uvidime snad to bude dobry
hele, kdyz sem dal nastaveni na psycho, tak ta hra vypada naprosto skvele.. v dropu nejde pod 60fps
Aspoň to otevřeně přiznají
Fuserina, moc dobre vsechno vedeli.
O to vic me zarazi zdejsi recenze, zda se, ze Martin Zavrel, je ne moc bystry hrac, ignorovat AI, wanted system, nefungujici policii a scriptovany mesto, plus hromadu dalsiho.
Doporucuju nebrat recenze od autora vazne.
Měli se prostě na ty staré konzole úplně vykašlat. Času kvůli tomu, aby to tam vůbec nějak jelo museli strávit požehnaně a výsledek stejně nula. Takhle byl ztracenej čas, kterej se mohl uvolnit na vylepšení a opravy hry na hlavní platformy, tedy PC a nové konzole.
ty stare konzole jsou stare cca. 1 mesic vs vývoj hry, inženýre…
PS 4 rok vydání 2013, xbox one taktéž. To je 1 měsíc?
Kdyby si se o to více zajímal, věděl by si, že Cyberpunk byl původně plánován na ps4.
Ano. Ta hra bylae oznámena, před tolika lety.
Len hlubpak si toto kupi a da tomu 10/10 haha.
Hra obsahuje menší polovinu, co slíbila. Stejne to dostane 9 či 10. Stádo si to ještě pochvaluje. Proč by se někdo měl pak snažit.
Mě přijde že dneska lidem stačí pěkná grafika a vizuální styl a hra má automaticky známku 9/10 viz recenze tady na zingu
Je škoda, že jste si tu recenzi nepřečetl, protože pak byste věděl, proč tam ta známka je.
Znáš to o ukejhane huse? Podívej se na Vortex. Tak se píše recenze. Recenzent by měl být kritik a ne fanboy.
Ja ji cetl a stejne to nepochopil. Ta hra je v silenym technickym stavu. Jizdni model, „AI“, policie co se spawnuje za zady, milion bugu co kazi immersion, ps4 nefunkcni a vy tomu date 9/10 jako ze hra je temer dokonala. Sileny. Plus jeste vydate recenzi na konzole co musite stahnout bo jste tim porusili NDA.
To ze od ty doby se CDPR jen omlouva a neco vysvetluje je dukaz toho ze hra je ve spatnym stavu, nehlede na platformu. Vy jste ten spatny stav ocenili 9/10.
Na PS5 hra funguje (opatchovaná) poměrně dobře, viz. rozbor Digital Foundry.
Nechci se nikoho zastávat, ale soudit za známku mi přijde zcestné. Ano, fakt, že recenzent by měl být kritik je správná, ale myslet si, že kritika je pouze o negativech je zcela zcestné. Recenze je předvším o tom, že dá autor SUBJEKTIVNĚ názor na daný titul. Tedy mi spíše přijde, že recenze, které vychází po vydání „naschvál“ sráží známku na základě stavu hry na starých konzolí, aby byli více „objektivní“.
Pokud recenzent neviděl stav hry na starším stroji a má zkušenost pouze z PS5, tak osobně bych taktéž nesrážel známku na základě několika bugů (i těžkých, za předpokladu, že by nezabraňovaly k dohrání hry), protože bych si byl jistý tím, že nadcházející patche to fixnou ASAP.
Po vydání psát recenzi, tak po failu se stavem na starém železe bych známku srazil jako zdvižený prst a po hlávních záplatách bych prověřil a s odstupem vydal novou/revizi. Takže za mě v pořádku, pěkně mě to navodilo a těšil jsem se do fronty druhý den. Zklamání přišlo ze stavu hry na PS4, ale ne z hry samotné. Z té se pořád těším jako malý kluk.
Nikdo tu nikdy netvrdil, že kritika je pouze o negativech.
Já nepsal, že to někdo tvrdí, ale že je zcestné si to myslet na základě
Tak ono i na PS5 to běží v hrozném stavu a hra během hodiny několikrát spadne do menu konzole, tak asi pan Zavřel měl nějakou speciální verzi že se mu to nedělo, protože na tohle si u PS5 verze stěžuje víc lidí než jen já!
Tomu se říká fušerská optimalizace, ale hlavní že CD projekt už má peníze na účtu a užívají si odměny!
recenze je subjektivní útvar, který by měl objektivně zhodnotit dané kritéria. Pokud je to hra, tak tak je tam těch aspektů X. Hra se skládá ze spousty věci. Nemůžeš říci, že příběh je fajn a hra je tedy fajn. Ta hra je rozbitá v jádru úplně na každé platformě. Základní věci nefungují na PC či PS5, recenzenti o tom mlčeli a ignorovali to. Takhle se to nedělá, recenzenti jsou tu pro hráče, bohužel poslední dobou jsou to jenom PR oddělení velkých firem. Strašně moc se pleteš.
Upřímně i když opraví všechny bugy a optimalizace se zlepší pořád to nebude nic extra.
Chybí tuna základních blbustek které jsou v každé jiné open world hře. Změna vzhledu během hraní, úprava vozidel, možnost vlastnit nemovitosti, skutečná garáž, možnost odmítnout telefonní hovory!!! ( asi po 7 hodinách mám chuť tu policistku která pořád vyvolává oddělat )
důvod prozkoumávat svět, funkční AI ( ne vážně, AI je snad to nejhorší v historii gamingu ) funkční loot systém a né ten garbage kdy z každého nepřítele vypadne tuna šrotu který stejně akorát musím pojednom prodat, možnost změnit oblečení bez toho aniž by to měnily staty, aspoň trochu uvěřitelnej systém opilosti a ne že se motám po jedné skleničce čehokoliv A hromada dalších věcí co mě teď nenapadá
Momentálně jediné co hra nabízí je zajímavej příběh, průměrné souboje a pěkný vizuál.
Combat by byl lepší kdyby aspoň ty animace fungovaly jak mají.
Hru ale musím pochválit za rychlé loadingy
Fakt nechápu kdo tohle může považovat za hru která si zaslouží víc jak 6-7/10
To už záleží na preferencích každého čeho si na hrách váží nejvíce. Tedy za příběh nebo průběh questu lidi zase zkousnou nezajímavý/nefunkční svět.
Ale co se musí nechat, tak jsi z hlavy vypíchl spoustu dobrých nedostatečných postřehů, kdy s několika půjde něco dělat, věřím tomu. Viz W3, po půl roce měl překopaný sytém inventáře a spoustu jiných věcí.
Uvidíme jaká bude životnost značky jako takové, po odladění technické stránky mohou dělat DLC nadstavby různými způsoby, aby uspokojily potřeby různých hráčů, kompromisy.. Nemyslím si, že po tolika letech by to jen uvedly do chodu, házeli si popel na hlavu a utekli od toho.
Vzali si hold velké sousto vydat hru snad na 9 platforem současně s openworld RPG. Spálili se šeredně, zodpověděli nejčastěji kladené otázky a s výrokem
potvrzují domnění, že to prostě velení „pos*alo“ co vlastně do toho nevidí a dost možná ani sami neviděli, jak to vypadá na starých konzolích :D.
Věřím v napravení reputace a dávám tomu šanc. Chtěl jsem hrát CP na PS4, ale počkám na další patch a pak zase kousek, tedy aspoň dorazím resty. Na všem zlém je něco dobré.
Radím koupi PS5.Hrát takhle pěknou hru na PS4 je prostě blbost a nová konzele určitě není nic extra drahého.
Akorát bůh ví do kdy nedostupná ve frontě XY předobjednávek
No po tomto článku, a komentároch odkladám hru na neurčito, kým nebudú vydané všetky potrebné updaty, nechcem si pokaziť zážitok hraním rozbitej poloprázdnej verzie. Snáď bude stačiť keď to vydržím oželieť na pár mesiacov.
Minimálně do února, pak to jisto jistě bude „poživatelné“ ;). Ono to jde už teď, ale jestli si to chceš dát jako jednorázovku, tak rozumné počkat na ty major záplaty.
Přiznal chybu jako chlap a na nic se nevymlouvá,to je základ návratu důvěry,ale že to bude dlouho trvat,a že to musí napravit činy je jasné.Je to běh na dlouhou trať.
Vždyť akorát lhal 😂 celou dobu tvrdili ,že de nemusíme obávat o starou generaci, že je tam síly dost , přesně tyhle rozhovory si pamatuji na E3 ,protože se na to každý ptal a teď bude říkat naprostý opak….!??
Nemluvě o tom, že záměrně neukazali verze pro xone nebo ps4….
A to se chtěli srovnávat s R* k smíchu.
Netušim, jak funguje ten engine, co to na tom jedou, ale pokud si kluci všechny verze vyvijej interně, tak dřív obecně platilo, že se dělá na nejslabší kus a nahoru jsou to bonusy, který se daj postupně samostatně upgradovat. Jinými slovy nejde dělat našlápnutou hru na PC superdělo s vlastním jadernym reaktorem s tim, že se to pak ňák vokrájí na konzole…
Na ign je teď recenze na PS4 verzi a ty záběry jsou skoro impresionistický.
PS4 Pro je snad skoro stejné jen se stabilními 30fps. Je to prostě máznutý jak když člověk sundá dioptrický brýle, nebo si nastaví na FHD monitoru rozlišení 360p, je to hratelné z dálky na televizi, ale prožitek nic extra, radši hraju na low na PC
Smutné po tolika letech vývoje… teď to budou během jednoho, dvou měsíců „opravovat“…
No. Tak přiznejme si, že ty verze na původní XB1 a PS4 (případně PS4 Slim) ty záplaty potřebujou suverénně nejvíc.
Jsem si vzpomněl, že se v listopadu mluvilo o odsunu právě z důvodu, že to na starých konzolích zrovna dobře nejede. Moc dobře se ve firmě ví, v jakým stavu ta verze je a všechno je to jen business rozhodnutí. Jen ať si to teď vyžerou, měli si zvolit jinou cestu, než opravovat svůj produkt za chodu a chtít po lidech prožít jedinečnej první průchod hry v mizerné kvalitě s plejádou bugů