Videopaměť grafické karty se stala skutečně velkým tématem posledních týdnů (věnovali jsme mu také samostatný článek). Další a další hry si na ni totiž žádají poměrně vysoké nároky a začíná se mluvit o tom, že mnohé z vydávaných karet už zkrátka nemají dostatečnou kapacitu. YouTube kanál Moore’s Law is Dead si v nejnovějším dílu podcastu Broken Silicon pozval jako hosta vývojáře, který pracuje v Unreal Enginu 5 a vystupoval zde částečně anonymně pouze pod křestním jménem Dave. Řeč padla nejenom na AI či ray tracing, ale právě také VRAM.
Rozhovor je velmi zajímavý a doporučuji si ho poslechnout celý. Vypíchnul bych každopádně to, že podle Davea nejsou zvyšující se nároky na VRAM způsobeny špatnou optimalizací, vytvořit hru pro 8GB grafickou kartu je prý dnes natolik (nejen) časově náročné, že se to ani nevyplatí dělat, protože studio nemá tolik prostředků a potřebuje se soustředit na jiné aspekty vývoje. Vzniklá situace má být důsledkem pokročilejších textur či geometrie, ale také dalších nových technologií, které si část videopaměti uzmou, například nasvícení pomocí Lumenu.
Vývojář tvrdí, že nároky se snižovat rozhodně nebudou, naopak se mají ještě zvyšovat. Jako minimum pro nové hry označil karty s 12 GB VRAM a ideální by bylo 16 GB. Ostatně aktuální konzole mají také 16 GB paměti (byť společné, funguje jako RAM i VRAM), a to se bavíme o zařízení, na které může být hra přímo optimalizována, což u PC vzhledem k obrovskému množství potenciálních kombinací komponent není možné.
– VRAM usage is going to increase dramatically.
– Keeping within an 8GB buffer is now very hard.
– More VRAM allows for significantly better looking games that don't have to rely on tiled textures.
– Developers have to waste so much time on PC optimizing for lower-end hardware.— Hardware Unboxed (@HardwareUnboxed) April 4, 2023
A to jako proč ? To si jako myslej že peníze rostou že stromu ? Nikde se tady nepíše nic o krizi inflace. Už teď je to náročný takže ať se vzpamatujou dopr… Oni jako nevidí jak je na tom ČR ? Že jsou protesty atd. ? Ať jdou už někam. Myslí se jenom na Youtubeři který jsou z velkých měst a ž*rou mekáče apod. Já jsem z chudé rodiny ale jim to je jedno, k tomu ještě ta valorizace a Fialova vláda hlavně že máme peníze pro UA a možná ještě pro amíky který mají na dražší pc. Raději táhněte do USA.
solidní, 6/10 trolling
Ubožáku
Jestli to myslíš vážně, tak je mi tě líto, ale přestaň plácat pátý přes devátý.
La noire sekala se jak hovado na pc z nasa XD a stacil jediny prikaz a co bylo ? krasne ciste finty jsou a budou tohle umele navysovani stejne jako na pokestars jsou k smichu kdyby aspon ty grafiky zrali do 300 watu ale nechcu ani vedet kolik zere 4080 fakt by me to zajimalo :))) ) ale verte si cemu chcete
Za to může Sony…
Schválně vydalo hru ve špatném stavu na PC, aby nás hráče přemluvilo na koupi podřadné konzole…fuck Sony
Mimochodem, SW: Jedi Survivor vychází za pár dní a odhalil nároky. 8GB VRAM minimum.
Tak 4k je narocny a jasne ze 8gb nemuze stacit – max pro rozliseni QHD… pred 4 lety jely hry na 4k max kolem 30fps a dnes se dostavame k hranici 45-60 fps
Kde sú tie časy rok 1997-2000+. Hry boli kompletné bez DLC. Bez závažných chýb a HW nároky zodpovedali realite, neboli umelo natiahnuté. A keď dáky bonus tak poriadny datadisk. Nezaberali veľa miesta, boli demoverzie. Skvelé hry. Chýbajú mi tieto časy…
Ale jak ty hry vypadaly – engine na urovni duke nukem 3D…
Tak to určite nie.
Myslíš takové ty hry bez chyb jako Daggefall (1996) – dlouho nedohratelné, nebo nenáročné jako Unreal (1998), který vypadal famózně, ale PC na 15-25fps hraní stálo 30tisKč, po započítání inflace dnes 160tisKč???
Kdyby dnes vyšla hra, na kterou potřebuješ 4090+i9-13900 na 15-25fps, jak by ses tvářil?
Prostě jen sundej žůžový brejle. Takhle se vždy dobře vzpomíná, ale…….
Duke Nukem 3D je skvělá hra a tak nějak si nejsem jistý, jestli dnešní skoro realisticky vypadající hry jsou lepší a hratelnější.
Programátoři nechtějí nebo neumí pracovat s malou pamětí? B.Gates už kdysi říkal, že všem bude stačit 640kb!!!
To se nedivím a hlavní zásluhu na tom má port TLOU, který kdyby vyšel v době bez digitální distribuce a lidi by nemohli hru opatchovat desítkami patchů (pokud vůbec pomůžou) tak to studio končí, protože by to nereklamovalo 50 % lidí ale 100 % lidí a co se studiem, který dělá neoptimalizovaný paskvily. Spousta her co vychází dneska by v době retail only distribuce bylo staženo komplet z prodeje a studia by končily po desítkách, dneska všechno akorát odsere konzument, kterej si musí vytrpět nejen nedodělaný softwarový paskvily + neskutečně předraženej výkonej HW, kterej je nutnej, aby na tom ty paskvily vůbec jely. Dostali jsme se do bodu, který je přesným opakem softwarového vývoje v 80. a 90. letech, kdy se programátoři snažili vymáčknout z již tak slabého HW maximum a přitom dokázat nemožné a rvali se o každej nevyužitej bit. Dneska to má většina IT devs na salámu a pustí ven kde co, protože si řekne, že za chvíli vyjdou lepší grafiky, procáky a oni to utáhnou i bez optimalizace. Super budoucnost IT průmyslu. Lenost a komfort vládne modernímu světu a pak se divíme kde jsme.
Obávám se, že to studio na základě jednoho špatného portu asi neskončí.
PC je pro ně nic. Příjmy možná tak 1%
Jednoho špatného portu? Bohužel oni to dělají opakovaně, je to taková jejich tradice. Viděl jsi co udělali s Batmanem? Ve zkratce to byl tak zmršený port, že ho museli stáhnout ze všech obchodů a došlo na masové refundy. Mi řekni, co od nich je povedený port, Uncharted taky nejelo bůhví jak dobře, ale pořád to teda bylo lepší jak TLOU. To studio dělá primárně porty + vydali Rumbleverse, což byla hra, kterou vytvořili přímo oni a je to taky tragédie (po půl roce vypnuli hře servery). Pokud chtějí skončit, tak myslím, že dělají všechno proto, aby se jim to povedlo, protože pokud po tomhle fiasku tohle studio ještě někdo najme na nějaký port tak je u mě totální idiot, protože dávat práci studiu, kterou očividně neumí je prostě demence. PC je pro ně nic? Myslíš si, že pokud by si na steamu všichni nechali vrátit prachy za jejich porty, tak by ještě nějaké porty dělali? Myslíš, že to nedělají pro prachy a nechtějí z toho mít zisk? Hodně naivní myšlenka.
Kdyby ty vysoké HW nároky byly aspoň vidět na kvalitě vizuálu. Přijde mi, že grafika her v mnoha případech spíše stagnuje (už dobrých pár let) a najdou se i takový případy, kdy se kvalita grafiky dokonce zhoršuje. A optimalizace je poslední dobou taky bídná (hlavně, že mnohé graficky hnusné hry podporují „RTX“, protože „next-gen“ ehm Forsbroken).
Každou chvíli se lze dočíst, že ta a ta hra trpí technickými problémy po vydání a vznikají z toho samé kontroverze (TLoU jest posledním případem). Za chvíli se budou dávat plusové body v recenzích za to, že hra jede v pohodě jakožto něco „navíc“ .
Samozřejmě grafický posun jedině vítám, ale musí si hra své HW nároky objájit svým vizuálem.
Když překročíš určitou hranici, musím vynaložit 100% systémových prostředků navíc, aby ses posunul k o 10% lepší grafice.
Tak to je dnes, to, co se dělo s vývojem grafiky v devadesátkách už dnes nebude.
Nároky by měly odpovídat vizualu což fakt kolikrát nesedí ani částečně ale Frank má good point. RDR2, Uncharted4 a poměrně zpětně až TR(2013) namátkou jsou hry který mají pořád top vizual i když to nejsou novinky ani zdaleka v 2023.
Jo pěkná grafika vždy potěší. Ale vazuál už nepřináší a nebude přinášet takové skoky jako přeď 25roky.
Dejte na full RDR2, Rise of TombRaider nebo třeba AC:Odyssey… To jsou 4-6roků staré hry a naprosto ničím neurazí.
Hlavně jestli něco bere hodně VRAM, dá se to docela slušně omezit s malým dopadem na vizuál.
TloU už bohužel k pěkné grafice potřebuje 8GB VRAM, ale ne víc, za tím si stojím. Lidi šachují s nastaveními, mají pocit že 4k je standard, tak to pak 8GB opravdu nestačí
Já hrál skoro celý život na PC. Teď mám doma herní PC (FullHD hraní), PS5 (4K hraní) a Switch OLED (pro děti) a musím říct, že PS5 převzalo onu pomyslnou štafetu v hraní nových her. Jasně, na PC mám ještě desítky nedohraných restů a taky na něm pařím všechny FPSka. Ale až budu mít na gamepadu podobný aim jako u myši a většinu restů dohraných, tak mi zbyde PC snad jen na CSko. I tu čtyřku Diabla si poprvé v historii série koupím na PS5, což by pro mě bylo ještě před pár lety nemyslitelné. PSko má skvělý poměr cena/výkon, hry jsou odladěné, cenově dostupné + možnost bazaru, navíc velká 4K televize, gauč s rodinou nebo přáteli. Navíc se většina her stejně tvoří primárně pro konzole, na PC se pak jen portují. A ještě jedna věc: byť jsem měl GPU vždy od NVidie, tak ji nikdy neodpustím to, jak se zachovala během mining krize. Hamty hamty.
Já si to říkám podobně. Na druhou stranu osobně nepotřebuju vysoké detaily a 4K rozlišení, takže já si tu grafiku na PC klidně snížím, ale herní scéna mi příjde horší a horší a měla by se trochu probrat. Nějaké inovace vzal čert, nejdůležitější je svézt se na populární vlně, samé odkrojování obsahu za dodatečný peníze, zvyšování ceny základní hry a prd optimalizace.
No to já na gamepad nepřejdu ani kdyby na PC už nic nevycházelo. To je jako mít ruce v sádře. Než ta kamera někam dojede tak cítím jak stárnu. A ten pohyb na osách ve stylu C-3PO mi rve oči už na videu natož abych s ním měl sledovat vlastní pohyby. Jako další k čemu mi jsou adaptivní triggery když stejně kamerou hýbu na páčkách jako robot – tím že vylepší jednu věc jen poukážou na to jak ten zbytek je špatný a to je šíleně rušivé. Nebo u Ragnaroku jsem nemohl vystát ty vibrace – Kus vibrujícího plastu v rukách mi vážně nepřipadá jako že vesluju na loďce nebo že v jiné hře najíždím na práh závodního okruhu… přijde mi to jako když držím v rukách hračku pro dospělé. To mi zážitek vysloveně kazí protože to neustále upozorňuje na to jak mizerné to ovládání je. To je jako hrát PC hru na mobilu. Zoufalství a frustrace z nepřesnosti a neohrabanosti namísto precizní kontroly. A to je jen ovladač. To že je konzole kromě hraní her jinak prakticky k ničemu je důvod proč u mě měsíce leží zasypaná bordelem a při troše štěstí když vyjde něco zajímavého tak si jednou za rok zahraje jednu nebo max dvě hry. Škoda že nemají nějaké interní počítadlo protože bych jí mohl prodat jako zánovní i v době kdy bude na trhu druhá nebo třetí novější generace.
Konzole jsou krom hraní her k ničemu. Aha, já jsem myslel že se prodávají kvůli 3D rýsování v CADu. Jinak to, že neumíš hrát na gamepadu, není chyba konzole. A poslední věc, vibrace se daji vypnout.
Jo a myš s klávesnici tam jde taky připojit, ale proč to vysvětlovat…..
Takové jako vy máme v práci dva exempláře taky. Vysoce přizpůsobiví pánové.
K čemu sakra ty počítače, když máme tuš a pauzáky! S nimi nám to jde rychleji!
Když už jsme se konečně jakž takž naučili používat na telefonu tlačítka, tak nás jako svět tlačí do nějakých tabulek bez tlačítek?
Dřív to bylo lepší!
Možná by jen stačilo uvést u hry skutečné požadavky na rozběhnutí hry, aby bylo všem jasno, jak se věci mají, že se tomu dá baj očko i věřit, ale ne tak, že nároky na 2K rozlišení pak člověk nerozchodí ani na 1080p, to nepotěší. Red Dead Redemption 2 považuji pořád za jednu z nejlépe vypadajících her, nemám problém ji rozchodit při 4K rozlišení se zapnutým Dlss na plynulých 60-75 fps, vysoká/ultra nastavení, The Last Of Us jsem nerozběhal ucházejíc ani na 1080p, pády ke 30fps a co do plynulosti obrazu, tam chybí opravdu hodně, optimalizace či málo VRAM ? Leda tak kůlový…
Problém vidím v tom, že PS5 má 32x víc paměti než PS3, ale zábavnost her není 32x větší. S tím by se mělo něco dělat!
Kup grafiku za 60 tisíc a budeš se bavit královsky. PC masters bracho, if u know what i mean
Ne, nebudeš.
Žere 4x tolik vram než starší hry př witcher 3 nějak ale není vidět nějaký update grafiky žadná sláva to není a je to koridor není žádný duvod aby to žralo tolik vram a cpu je z toho víc namožený než z total war… Hry jdou nahoru jen náročností na HW ale grafika je vyblitější rozmazanější hnusnější, nebo stejná nepochopitelné
To je nářků, přitom si stačí koupit konzoli.
S konzoli jdi do rite. Vždycky, když tyhle krabičky někdo tak vynáší do nebes, tak si představím tu segu megadrive co se do toho strkaly cartridge…
A teď si představ, že je rok 2023
„Jmeno“ Tvé představy mne nezajímají.
Tu jsem vždycky chtěl a nikdy neměl
Ani gameboy
O PC jsem si ani netroufnul snít, že bych jednou měl. Kruté dětství
A kdy se začnou dělat lepší optimalizace ?
Až budeš mít 12gb vram tak to budeš mít dostatečně optimalizovaný
Mám 10 na 1440P, ale fakt nechápu co na těch hrách dneska má takovou spotřebu klidně přes 15GB ram a 8GB vram, kde to nemám ani na ultra. A přitom to vypadá většinou jak 5-10 let stará hra.
Tak super, s mojí 3060kou jsem tedy na dlouhá léta v klidu
„Až budeš mít 12gb vram tak to budeš mít dostatečně optimalizovaný“
Takhle to, obávám se, nefunguje.
Na důkladnou PC optimalizaci se dlouhá léta kašle. Doufá se, že si lidé koupí hru primárně pro konzoli, kde to zpravidla odladěné je, případně si koupí každé 2-3 roky předražený HW, na kterém to pak díky mnohonásobnému výkonu (a bez optimalizace) pojede taky.
„Vypíchnul bych každopádně to, že podle Davea nejsou zvyšující se nároky na VRAM způsobeny špatnou optimalizací, vytvořit hru pro 8GB grafickou kartu je prý dnes natolik (nejen) časově náročné, že se to ani nevyplatí dělat, protože studio nemá tolik prostředků a potřebuje se soustředit na jiné aspekty vývoje.“
Podívejme se na kujóny. Prostě vydavatelé nechtějí cpát prachy do optimalizace, radši si je mezi sebou rozdělí pár lidí z vrcholného managementu nebo zbytek jde do čistého zisku akcionářům. Stejně si to spousta hráčů přeobjedná, a teprve po vydání si stěžují a stejně to nereklamují. Kromě toho mají vydavatelé na své straně bandu nepříliš bystrých jedovatých fanboyů, kteří ochotně šikanují každého kritika.
Lol vy pc masterace geniové si furt stěžujete na konzole že zpomalujou vývoj kvality her, ale když vám řeknou že si máte koupit lepší grafiku tak brečíte že za vás nechtěj utrácet.
Protože na konzole to optimalizují jako vzteklí, jenže na PC na to prdí a spoléhají na to, že za ně odvede práci surový výkon nových karet.
Ale tak to přece bylo vždycky.
Prvního počítače jsem se dočkal až v roce 1996, a to dělo za všechny peníze z kuponové privatizace už mělo za rok skoro se vším problém. Než ho trochu oživila další rok 3Dfx.