Pokrok v oblasti grafických karet jde neskutečným tempem kupředu. Neustále vznikají nové technologie, zvyšuje se efektivita i celkový výkon. Je tady ale jeden prvek, který za poslední roky naopak stagnuje. Řeč je o VRAM, tedy videopaměti, která je nedílnou součástí každé grafické karty. Ukládají se v ní důležitá data, ve hrách větší VRAM umožňuje například lepší textury, stíny a další nastavení kvality, klíčová je především pro vyšší rozlišení.
S pokrokem na poli výkonu karet se samozřejmě pojí také pokrok na straně samotných her, které se ve všech ohledech posouvají dopředu – je vylepšována grafika, implementuje se ray tracing a další vymoženosti. Takové věci si však neberou jenom výkon, ale právě VRAM. Zatímco ještě donedávna se její kapacita příliš neřešila, v nejnovějších AAA titulech se začíná ukazovat, že může být do budoucna prakticky klíčová.
Jednou z prvních letošních her, kde se ukázala náročnost na VRAM, bylo Forspoken. Pravda, nejde o nějak dobře optimalizovaný či vypadající titul, jenže u něho to zdaleka neskončilo. Hned o pár dnů později vyšel remake Dead Space a v únoru pak Hogwarts Legacy, kde se o tomto problému začalo mluvit nejhlasitěji. Ukázalo se totiž, že populární karty jako RTX 3070 s 8 GB či RTX 3080 s 10 GB VRAM nachází svůj limit a ve vyšších rozlišeních při zapnutém ray tracingu (jenž je na videopaměť dost náročný) mohou být dokonce méně výkonné než jinak výrazně slabší RTX 3060, která však má 12 GB VRAM. Podrobný test připravil kanál Hardware Unboxed, jenž hru otestoval na 53 grafických kartách. V Prasinkách, které jsou asi nejnáročnější lokací v celé hře, se ukázalo, že při zapnutém ray tracingu 10GB RTX 3080 nestačí ani na Full HD.
Pomalu se blížíme do současnosti, nedávno vydaný remake Resident Evilu 4 je dalším příkladem titulu, jenž je náročný na videopaměť. Tentokrát to můžu potvrdit i z vlastní zkušenosti. RE4 jsem hrál na RTX 3070, uchýlil jsem se ke custom rozlišení v podobě 3200 x 1800 při vypnutém RT a 2GB texturách, abych se do kapacity VRAM vlezl. I tak jsem se během hraní asi třikrát setkal s tím, že hra chtěla víc VRAM, než karta nabízí, a data se musela ukládat do systémové paměti, čímž se framerate obrovským způsobem propadl. Naštěstí se to dalo vyřešit poměrně rychle a šlo o výjimečnou situaci.
RE4 poměrně podrobně rozebral YouTuber Daniel Owen. V prvním videu ukazuje především situaci, kdy hra kvůli nedostatku VRAM úplně spadne, což by se dít nemělo. Jak ale popisuje ve druhém videu, jde o konkrétní problém v této hře s ray tracingem, při jeho vypnutí už hra nespadne, byť samozřejmě stále můžeš docházet k výraznému zpomalení a zhoršení 1% FPS při překročení VRAM limitu.
Zatím posledním příkladem, kde si hráči stěžují na VRAM požadavky, je velmi aktuální PC port The Last of Us Part I, který opět otestoval kanál Hardware Unboxed. Při presetu Ultra nestačí 8 GB ani ve Full HD rozlišení. Průměrný framerate sice není špatný, ale budete svědky velmi nepříjemného stutteringu, a tedy i nízké hodnoty 1% FPS. Majitelé takových grafik tak musí přistoupit ke snížení presetu na High (případně si podrobněji pohrát s nastavením), aby dosáhli vytoužené plynulosti.
Jak tedy můžete vidět, videopaměť je stále větší problém a ukazuje se to především v moderních titulech. Nezapomínejme navíc, že na hry vznikající na Unreal Enginu 5, které využijí všechny nové technologie, teprve čekáme. A je dost pravděpodobné, že se nároky budou postupně zvyšovat.
Poněkud paradoxní je, že Nvidia ve svém marketingu silně akcentuje ray tracing, jenže ten si dokáže uzmout velké množství VRAM. Přitom je to právě Nvidia, která bývá na videopaměť poměrně skoupá. Pro přehled jsem připravil grafy s jednotlivými tiery grafických karet a kapacitou VRAM napříč generacemi za posledních téměř 10 let. Zatímco ve vyšších výkonnostních úrovních kapacita VRAM rostla poměrně raketovým tempem, u těch nižších a výrazně populárnějších modelů už tomu tak není. Občas můžeme vidět dokonce i regresi, jako by tomu mělo být například nyní s RTX 4060, která má podle úniků mít pouze 8 GB. A to ani v grafu není zahrnutý fakt, že ceny jednotlivých modelů šly v průběhu let (především v nejnovější generaci) výrazně nahoru.
Pokud tedy bude trend her náročných na videopaměť pokračovat, jako že nejspíš bude, jsem velmi zvědavý, jestli to ovlivní prodeje karet od Nvidie. AMD je sice pozadu v některých technologiích, ale ve VRAM kapacitě je na tom výrazně lépe. Například aktuální Radeon RX 7900 XTX nabízí 24 GB oproti 16 GB u RTX 4080, RX 7900 XT pak 20 GB oproti RTX 4070 Ti s 12 GB. Platilo to nicméně i u minulé generaci, asi nejlepší příklad jsou cenově relativně srovnatelné karty v podobě RX 6800 s 16 GB a RTX 3070 s 8 GB VRAM.
Co na celou situaci říkáte vy? Bude vás po posledních zkušenostech při nákupu grafické karty víc zajímat kapacita videopaměti?
„… pokrok na straně samotných her, které se ve všech ohledech posouvají dopředu – je vylepšována grafika, implementuje se ray tracing a další vymoženosti“
Jaké další vymoženosti?
AI? Simulace? Animace?
Těžko. Co jsem viděl před deseti lety, vidím i teď. A někdy ani to ne.
Je to jen to draze zaplacené pozlátko. Nic víc.
Bude me to zajimat. Cokoliv pod 16GB VRAM nekupuji.
Vzhledem k tomu, že dnes PC verze her stojí vlastně už stejně jako ty konzolové a ceny nového HW jsou tam kde jsou, tak dost silně přemýšlím nad tím, že se zkrátka na upgrade PC vykašlu, přejdu na konzoli a PC gaming si nechám jenom na MMO a indie hry. Protože PS5 dnes pořídím za zlomek ceny nových RTX 4000, nebudu HW muset řešit následujícíh minimálně 5 let, budu mít lepší optimalizaci jak PC, dřívější vydání her a exkluzivity. Rád bych teda jako měl Gamepass, ale taky si chci zahrát nového Spider-Mana, takže volba je celkem jasná.
ukažte crysis 1 remastered na te vaši podřadné konzoli ps5 a zasmějeme se majstr race PC intel power perfomance spolu !!!!!! jsem intel master race !
Remaster Crisis? Je docela odpornej, třeba fyzika či obličeje jsou horší než v původní hře, to Vám pokračování horrizonu ukáže mnohem víc:-D a to jsem pc hráč, který crysis remaster hrál na full s opravdu silným hardware doma.
pravda ty obličeje jsou odporné jeto remasterovanej konzolovej port z ps3/xbox360 kdyby remasterovali PC port vypadalo by to uplně jinak
Na Unrealu tohle hrave zvlada SVT. A i vetsina novych her virtual streaming vyuziva. Nebal bych se toho, ze to bude nejak akcelerovat.
Nové hry mají 100000 postprocess hoven které z toho udělají rozpatlanou sračku a ještě náročnou jak prase a vypadá to hrozně… Nechápu co tam dělají měly by zajít na oční asi mají vývojáři už vypálené oči
No pokud se budeme bavit třeba o Plague Tale, tak rozhodně. Nechápu, proč to nejde v menu ovlivnit, pouze v config souboru (ale aspoň že to nějak na PC jde). Okraje celý rozmazaný, filitry… Dobrovolně z tak krásné hry udělat takovej hnus, to fakt nepobírám. Fringe, Dirt, Lens Flare, LensDistortion, Film Grain, Vignitte, MotionBlur, DOF, Bloom… Většina toho chyba optiky kvůli fyzikálním zákonům, tak si je do hry přidáme taky, ono to bude víc realistické, nebo co. Akorát že vůbec. Akorát teda postproces bere reálně 0 FPS, takže v tom problém nebude, proč některé hry běží špatně.
Tenhle problém má jednoduché řešení. Prostě nekupovat mizerné porty mizerných her.
Docela paradox, pamatuji časy, kdy se do grafik, který neměly dostačující výpočetní výkon, cpaly 1 GB i 2 GB VRAM, fakticky úplně na nic. A dnes opačná situace, výpočetní výkon pro 3D by byl dostatečný, ale VRAM je nedostatek. A co teprve hraní ve VR. Já už před lety koukal u Oculus Rift, že méně než 10 GB VRAM je nesmysl a dnes jsou VR brýle s vyšším rozlišením i vyšší obnovovací frekvencí, ale NVIDIA místo toho začne do všeho cpát směšných 8 GB, takže pokud chce člověk 4K nebo VR, tak prostě grafika pod 40 tisíc nemá smysl.
Řííkám na to, že je to pravda. Nicméně majitelů 8GB nVidíí je podle mě mezi hráči majorita a někteří z nich se teď budou do krve hádat, že 8GB musí stačit a všechny ty žravé hry jsou neoptimalizované.
Když si představím ty kusy, co si pořídili před 1.5rokem v době nejhlubší krize 10G RTX 3080 za 35tis… nedivím se že zuří. Ale mohou nadávat tak akorát sami na sebe
Já sám mám 3060 ti. A musím říct že i přes to kolik jsem za ní při krizi musel dát tak jsem více než spokojený. Co se týče samotného výkonu, tak je schopna bez problémů utáhnout velkou většinu her na 1440p, ale i přes její solidní výkon se dostávám u některých her na limity VRAM a to i při 1080p. Já sám říkám už dlouho, že v dnešní době je už úplné minimum pro herní grafiky 6-8 GB VRAM. Z mého pohledu je nemyslitelné že má 4070 ti pouze 12GB s tím co poskytuje za výkon. Dříve to tak nevadilo, ale doba jde dál a přibývá her které jsou čím dál náročnější jak na hrubý výkon GPU tak na velikost VRAM. Například Forza Horizon 5 mi bez problémů jede na 1080p na max nastavení na cca 80 fps, ale velmi často mi hra dává upozornění na málo VRAM!!! Takže nVidia v tom směru hodně zaostává za AMD. Bohužel ani AMD přes to že nedává do svých karet směšně malou VRAM má taky své problémy. AMD má problémy s ovladači případně problémy s referenčními kartami atd. Co se týče výkonu zaostává zatím v RTX a některých programech, ale u programů se AMD v poslední generaci velmi zlepšilo, a RTX se taky zlepšil oproti minulé generaci o opravdu hodně.
Pokud bych ještě vzal v potaz hry tak je jasně viditelné že některé hry mají špatnou nebo velice špatnou optimalizaci. Ale některé hry i když mají optimalizaci a náročnost na výkon dobrou, tak vyžadují velkou VRAM. S tím jsem se setkal například u Doom Eternal na 3060 ti(a Ryzen 7 5800x) jel na 1080p max nastavení s DLSS na quality měl jsem 200+ fps ale hra využívala téměř 8 GB VRAM!!! Takže to kolik hra využívá VRAM opravdu není jen o optimalizaci.
Na celou PS4 éru her mi stačilo vram 4 GB u počítačové grafiky a opravdu nemám v plánu utrácet abych tam rozjel hry které neumí optimalizovat. Pak vyjde takový kekel jako TLOU na PC i když to vyšlo třikrát bez problémů na konzole a pak si říkáte jestli má vůbec má to hraní smysl.
První zhrzelý majitel nV
Nejsem zhrzelý, spíš mě to nebaví. Hry na počítač stojí už jako na konzole a nemluvě o drahém hardwaru.
Spíš vidím že budu hrat starší resty a na nové hry se vykašlu.
Buď se na to vykašli, nebo si pořiď PS5. Podle mě to zas takové drama není.
Upřesnil bych to, hry (narážím na TloU) nejsou neoptimalizované, nejsou jen blbuvzdorné. Takže, každý kdo dal za grafiku 15litrů jde, a v každé hře nastaví ULTRA a pro jistotu přeskočí kompilaci shaderů….
A hotovo, hru na kterou čekal 10let, si zkazil za dvě hodiny.
Pardon nezkazil to zákazník, podělal to vývojář – protože to jde, hra není blbuvzdorná. :-/
Hloupost… Jde pouze o nedobře optimalizovane hry. Viz RE4 vs. TLOU. RE4 je famozne optimalizovana hra, ktera jede na 3070 ve 1440p (to je mimochodem doporucene rozliseni pro tuto kartu a nechapu, jak si nekdo muze myslet, ze mu pojedou hry ve Quad nebo 4K na maximum…) Se vsim natavenim na ultra a na stabilnich 60 snimku. Po vydani TLOU se ani na stredni nastaveni nebylo mozne dostat pres 50 fps, po dvou hotfixech uz bez problemu hra bezi na 70-90 snimku (jen si clovek musi hodne pohrat s nastavenim a neco nastavit na vysoke, neco na ultra. Jsou tam ale stale pady do windowsu. Verim, ze i tohle daji rychle do kupy.
RE4 s aktivovaným RT na 8GB kartě ani nezapneš, hra crashne. Pořád máš dojem že božsky optimalizovaná?? Respektive ona je optimalizovaná parádně, ale VRAM žere setsakramensky.
Protože tak už to bude. Na 8GB kartě tu hru s plnými detaily opravdu ani nezapneš.
Souhlasit s tím nemusíte, ale je to fakt. Vidím, že lidi jsou pořád zhnilí goolit.
Njn redko uplne dostacujici grafika to chcete platit ucty za elektrinu ? zbytecne se to umele navysuje ,,,, neverim jim a vyvojari jsou beztak s nima spojeni ,,,, jsou hry co vypadaji skvele a hry nic moc presto to bere hodne . )
ahoj mám dotaz
kolik grafické paměti mají konzole že hry na nich jedou v pohodě
ale na pc je potřeba nejméně 12GB
PS5 i XSX mají 16 GB paměti, která funguje jako klasická RAM i VRAM zároveň. Plus teda nutno dodat, že to jsou jednotné systémy, na které může být hra přímo optimalizována.
děkuji za odpověd
Hlavně u konzole nastaví ty detaily „natvrdo“ vývojář a né nějaké pako co vždy a všude rve všechno na ULTRA – protože ego.
Vývojář to nastaví tak, aby to frčelo správně. Dále PS5 má 16GB, ale ta paměť má brutální propustnost a brutální propustnost má i disk co ty data dohrává.
U PC RAM, která je zoufale pomalá (řekněme 64GB/s proti 448GB/s u PS5).
A pak VRAM, ta má dejme tomu např 200-600GB/s.- Jenže data se přelévají po rovněž pomalé sběrnici sem a tam podle toho jak hra zrovna požaduje. A to není zrovna optimální..
jo tak proč crysis 1 remastered na ps5 běží hnusně ? ani vyvojař neumí nastavit hru tak aby běžela jako na PC pc verze je exkluzivně graficky lepší
Na optimalizaci na PC se sere už dlouho, ale my to zase doženeme hrubým výkonem. Mástři sobě ❤️
Co se ti stalo, ze si takovy? Typek co ma doma nabuseneho kompa ti vojel segru?
Přesně tak 🙂
Ne ségru ne, něco horšího..
Pán je odborník…
pamatuju si na zlom, kterej prisel s gta IV… akorat ze u ni byl problem s nedostatkem vykonu pocinaje cpu pres gpu konce u ram – to byly casy
GTA IV byl ale extrém, špatný port, než to člověk nainstaloval tak se potrápil s aktivacemi. Pak to jelo bídně.
Pamatuji si že se to sekalo i na PS3, ta hra přeskočila dobu po všech stránkách.