Když v roce 2018 vyšla strategie Frostpunk od polských 11 bit studios, rychle se z ní stal obrovský hit. Dokázala totiž skloubit unikátní zasazení v nové době ledové na konci alternativního 19. století, propracovanou, ale mechanicky jednoduchou strategii, survival prvky, velmi silnou atmosféru i příběh, skvělou hudbu a nekompromisní obtížnost. Byl to natolik lákavý mix, že jsme se dočkali i několika rozšíření a vývojáři začali pracovat na plnohodnotném pokračování. Jeho plné vydání nás čeká až v červenci, ale hráči, kteří si předobjednali Deluxe edici, si už nyní mohli vyzkoušet betaverzi, jež obsahuje sandbox režim (v betě tedy omezený, ale stále dost rozsáhlý). Ten jsem si vyzkoušel i já a můžu vám tak přinést první dojmy.
Hráno na následující PC sestavě:
- Procesor: Intel Core i5-13600K
- RAM: 32 GB DDR5 6000 MT/s
- Grafická karta: Nvidia GeForce RTX 4080 (16 GB VRAM)
- Úložiště: Solidigm P44 Pro (2TB NVMe PCIe 4.0 SSD)
A jak to bylo dál
Frostpunk 2 je zasazen 30 let po událostech prvního dílu. Mrazivá bouře skončila a počasí je trochu klidnější, byť občas stále nevyzpytatelné. Už nefigurujete coby kapitán s absolutní mocí, ale správce města, který bude dbát na správný chod města, ale musí brát v potaz názory obyvatel. Právě lidé samotní, vzhledem k jejich odlišným názorům na zásadní problémy, budou pro město největší nebezpečí.
Hned na úvod je třeba říct, že se Frostpunk 2 hraje výrazně odlišně než jednička, a to je ten hlavní důvod, proč jsou ohlasy na betu poněkud smíšené. Vývojáři to říkali od začátku, ale i mě nakonec míra odklonu trochu překvapila. Přirovnal bych to například k Darkest Dungoen 2, zasazení a estetika zůstávají, ale hratelnost je velmi odlišná. Já byl i tak ze hry nadšený, ale řadu lidí mohou novinky spíš zklamat. Z přístupné survival strategie se totiž stala mnohem komplexnější záležitost se zaměřením na politiku a ekonomiku.
V zásadě se dá říct, že všechno je v pokračování větší. Čas se neměří na hodiny a minuty, ale dny a týdny, místo jednotlivých budov stavíte především městské čtvrti a skladování co nejvíc surovin nahradila poněkud flexibilní ekonomika založená na nabídce a poptávce. Největší změny se však odehrály v sociální rovině, a právě na tu bych se tak zaměřil nejdřív.
Politické šachy
Politika je ostatně to, na co jsem se ve Frostpunku 2 těšil nejvíc a výsledek snad ještě předčil moje očekávání. Lidé se rozdělili do dvou frakcí, tady jsou to konkrétně Foragers, kteří se chtějí novým podmínkám co nejvíc přizpůsobit, a Machinists, kteří touží po co největším technologickém pokroku. Není to mimochodem jediná kombinace, v plné hře budou ještě další frakce.
S úvodními dvěma skupinami si ještě poradíte, horší to ale je, jakmile se začnou radikalizovat. Postupně se tak zformují dva naprosto odlišné proudy: Technokrati, kteří propagují pokrok, rovnost a kladou důraz na rozum, a frakce zvaná Icebloods, jenž naopak propaguje adaptaci podmínkám, chce co nejvyšší zisk a klade důraz na tradice. Vyhovět oběma táborům je kvůli takto drastickým odlišnostem prakticky nemožné, přesto se o to ale budete muset snažit, jinak riskujete stávky a protesty, které vám mohou narušit chod klíčových čtvrtí. Zhoršený vztah s frakcemi navíc vede ke snížené důvěře, a když klesne příliš, může to vést až k vašemu úplnému vyhnanství z města.
Frakce si ale můžete udobřit tak, že jim poskytnete heatstamps (univerzální pravidlo, které budete potřebovat prakticky na všechno), zavážete se například ke zničení budovy „nepřátelské“ skupiny či vyzkoumáte nějakou technologii s jejich nápady. Tady právě přichází ty dvě nejzajímavější části politiky. Ta první se týká právě technologického stromu, který by se z názvu mohl zdát apolitický, jenomže něco jako univerzální technologie v této hře prakticky neexistuje. Každý nápad má několik odlišných forem, v závislosti právě na frakci. Například Foragers vám umožní vyzkoumat budovy, které většinou produkují větší množství materiálu, ale potřebují více zaměstnanců a jsou rizikové z hlediska onemocnění. Machinists vám zase nabídnou budovy s menším personálem či nároky, ale mnohdy také produkcí a s tím, že navíc znečišťují ovzduší.
Druhá část už je pak opravdu čistě politická, a to je městská rada, kde se schází volení zástupci lidu, kteří tak pochází z již zmíněných frakcí. Zatímco v prvním díle jste o všech zákonech rozhodovali vy, tady musíte zástupce nechat hlasovat, a to o poměrně klíčových věcech: jak se bude nakládat s cizinci, jak to bude s malými dětmi, jaké životní jistoty budou lidé mít a spoustu dalších věcí.
Shoda je většinou velmi malá, takže většina zákonů prochází jen těsnou většinou (potřeba je alespoň 51 hlasů ze 100). Pokud opravdu potřebujete, aby nějaký zákon prošel a nechcete nic nechat náhodě (názor radikálních frakcí je většinou pevný, ale u těch zbylých ne), můžete se skupinami vyjednávat a za hlas podle vašich představ jim nabídnout něco na oplátku.
Na zástupce lze také zatlačit a v podstatě je k určitému hlasu donutit, což ale samozřejmě sníží důvěru lidu k vám. Nějaká možnost absolutní moci tu ale zřejmě bude, protože v prozatím uzamčené části stromu zákonů, jež bude až v plné verzi, byly možnosti jako propaganda, stanné právo, tajná policie, nouzový stav, možnost vetovat zákony či dokonce založit správcovy osobní milice. Upřímně jsem velmi zvědavý, jak to bude vypadat, pokud se takovou cestou vydáte.
Další silné stránky
Také ekonomika minimálně z větší části fungovala velmi dobře. Udržovat vyvážení poptávky a nabídky je náročný, ale ne nesplnitelný úkol. Klíčovou roli hraje budování, které spíš než první Frostpunk připomíná například sérii SimCity. Musíte chytře pracovat s bonusy za sousední čtvrti, postupně je rozšiřovat a stavět speciální budovy. Suroviny se nedají úplně dobře skladovat, takže je důležité udržet stabilní dodávky, především tedy uhlí, na kterém je závislý generátor.
Survival prvky oproti prvnímu dílu sice trochu ustoupily, ale rozhodně nechybí. Musíte se starat o to, aby obyvatelům nebyla zima, aby neměli hlad, aby nebylo moc znečištěné ovzduší a aby se moc nešířily nemoci. Minimálně poslední dva aspekty vám některé budovy často zvyšují, takže je třeba to vybalancovat postavením čistících věží a nemocnic.
Nechybí mimochodem ani průzkum okolních lokací, kde zjišťujete, co se s krajinou stalo, můžete jednorázově získat suroviny, či dokonce postavit stanici na stabilní dodávky. Systém je zde o něco komplexnější než v jedničce, ale přijde mi, že trochu postrádá atmosféru, a to se zatím dá říct o celé hře.
Překvapivé nedostatky
Asi na to bude mít velký vliv i fakt, že jsem si mohl vyzkoušet pouze sandbox a síla Frostpunku vždy byla v příběhu, který zde úplně chyběl, zatímco v plné hře samozřejmě příběhový režim bude. I přesto se ale nemůžu zbavit pocitu, že atmosféra nebyla tak silná, jak bych si představoval. Hudba je sice opět výborná, ale přijde mi, jako by ve hře chyběla celá řada zvuků, které už jsme si s Frostpunkem spojili. Stejně tak prakticky úplně chybí hlasy lidí, ty jsme nicméně slyšeli v dřívějším traileru, tak doufám, že se jich v plné verzi dočkáme.
Jinak jsem měl menší problémy s balancem, hlavně co se týče univerzálního platidla, které vám může velmi rychle dojít a bez něj jste úplně nahraní. Stejně tak podle mě ale nejsou úplně dobře vyváženy některé technologie, kde většinou byly mnohem lepší ty od frakce Foragers, přestože názorově jsem s nimi vůbec nesouzněl.
Největší problém, a na tom se asi shodne více lidí, vidím každopádně v uživatelském rozhraní. Text je často příliš malý, některé okna nejsou zrovna přehledná (například až asi po hodině hraní jsem přišel na to, že technologický strom má více částí) a bílé UI na bílém sněhu zkrátka není úplně ideální. Opravdu bych ocenil možnost tmavého pozadí.
Na závěr bych ještě doplnil pár informací ohledně technické stránky. Hra běží na Unreal Enginu 5 a z hlediska vizuálu vypadá opravdu moc hezky, obzvlášť co se týče různých efektů, přece jenom si to ale vyžádalo svou daň. Abych hru na RTX 4080 rozjel na stabilních 60 FPS ve 4K, musel jsem snížit grafická nastavení na High a upscaling na Balanced. S tím bych neměl až takový problém, ale bohužel je v betě k dispozici pouze FSR, jež v pohybu produkuje shimmering, a TSR, které má zase výrazně nižší výkon. Naštěstí vývojáři potvrdili, že v plné verzi nebude chybět DLSS a XeSS. Frame rate se každopádně držel, a byť byl přítomný pro Unreal Engine typický stuttering, nešlo o nic úplně hrozného. Ostatně ve strategii to ani nehraje zrovna velký vliv.
Odvážné pokračování
Celkově si z Frostpunku 2 odnáším velmi pozitivní dojmy. Hra je oproti jedničce ještě odlišnější, než jsem čekal, ale vůbec to není na škodu, novinky jsou velmi nápadité a zábavné, především tedy politický aspekt. Nebude to ale pro každého, a proto není divu, že mnoho fanoušků jedničky je z bety zklamáno. Tohle už zkrátka není ta přístupná strategie, ale něco o dost komplexnějšího. Svět a estetika se ale neztratily a já se moc těším, až se v červenci do mrazivého světa znovu vrátím, tentokrát už v plné verzi.
Frostpunk 2 vychází 25. července, zatím pouze na PC, verze pro PlayStation 5 a Xbox Series X|S dorazí až později. Hra bude ode dne vydání k dispozici ve službě Game Pass.
Díky za sepsání dojmů, i když mě moc nepotěšily. Na prvním Frostpunku se mi nejvíc líbila právě atmosféra a potom relativně jednoduchej, ale extrémně chytlavej survival gameplay. A asi jsem chtěla víc toho samýho… Ale bude to v Gamepassu, tak určitě vyzkouším (už kvůli hudbě, která je naštěstí pořád výborná) a třeba nakonec budu překvapená.
Mš se nelíbí ta stavba distriktů do hexagonu,v jedničce bylo lepší to stavění jednotlivých budov a celkově ten aspekt survivalu, kdy záleželo na surovinách. Tady to vypadá, že surovin je habaděj, za to přidali do hry nové platidlo v podobě tepelných povolenek nebo jak to nazvat 👍ale jinak jo, jako vyzkouším. Refund funguje vždy 😂