Dnes odpoledne přišla velká zpráva – Xbox zavírá hned čtyři svá herní studia a ve dvou případech jde o opravdu velká jména. Mezi postiženými bude Arkane Austin (Prey, Redfall) či Tango Gameworks (The Evil Within, Ghostwire: Tokyo, Hi-Fi Rush). Dalšími dvěma společnostmi jsou pak Alpha Dog Games (Mighty Doom) a Roundhouse Studios.
Se zprávou přišel Jason Schreier, ale také IGN, jež zveřejnilo e-mail, který šéf Xbox Game Studios Matt Booty poslal zaměstnancům.
Píše se v něm, že někteří zaměstnanci Arkane Austin se přesunou k jiným projektům napříč Bethesdou, zbylí zřejmě budou propuštěni. Redfall už nedostane žádný update, ale servery zatím zůstanou online. Arkane Lyon (autoři Dishonored, Deathloop a nadcházejícího Marvel’s Blade) budou nadále fungovat jako předtím, žádné změny by se jich dotknout neměly. Creative director Dinga Bakaba z Arkane Lyon každopádně rozhodnutí Microsoftu silně kritizoval.
Signup here https://t.co/wb1R4m4emj to receive details on how eligible players can receive this credit. pic.twitter.com/69Os17kpQ8
— Arkane Studios (@ArkaneStudios) May 7, 2024
Vývojáři z Alpha Dog Games budou zřejmě propuštěni všichni, neboť u nich nic dalšího uvedeno není. Provoz Mighty Doom bude ukončen 7. srpna.
Players interested in requesting a refund for purchased in-game currency can sign up here https://t.co/uONLJKkejc to receive details. pic.twitter.com/1qkGE9Sh1I
— Mighty DOOM (@MightyDOOM) May 7, 2024
Taktéž o vývojářích z Tango Gameworks se nepíše nic navíc a zřejmě budou propuštěni. Jde asi o největší překvapení, neboť japonská společnost založená Šindžim Mikamim (který ji však před rokem opustil) stojí za loňským hitem Hi-Fi Rush, který nedávno obdržel port na PlayStation 5. Všechny hry od Tanga budou nadále k dispozici ke koupi.
— Tango Gameworks (EN) (@TangoGameworks) May 7, 2024
Asi nejlépe ještě dopadla společnost Roundhouse Studios, která se spojí se ZeniMax Online Studios, a budou tak pracovat na The Elder Scrolls Online.
BREAKING: Xbox is shutting down Arkane Austin, Tango Gameworks, and two other studios. Story hitting Bloomberg shortly
— Jason Schreier (@jasonschreier) May 7, 2024
Tohle je strašná škoda, protože jak Arkane, tak Tango jsem měl rád. The Evil Within 1 i 2 byly super hry a Ghostwire: Tokyo, i když ne úplně nejlepší titul pod sluncem, bylo velmi zábavné a hlavně ta japonská estetika a prostředí byly super. Věřím, že kdyby vyšla dvojka, tak napraví těch několik chyb svého předchůdce. U Arkane zase mám strašně moc rád Prey, které je pro milovníky immersive sim požehnáním (nebo to tak aspoň já osobně vidím). Navíc myslím, že Redfall je nutil udělat Microsoft, pokud si to pamatuju dobře, takže kvůli tomuhle jednomu průseru mi to přijde neskutečně nefér, je rozpustit. Navíc zrovna od Microsoftu bych čekal, že to je gigant, který nemusí jako ostatní utahovat opasky takhle moc, ale kdo ví, jak to tam mají. Ale je to na nic, jak se poslední dobou všude propouští a tahle situace snad ani není udržitelná. Na jedné straně tyhle velké společnosti skupují studia, aby je pak o pár měsíců/let později rozpustila…
Evil Within hry byly super, ale dle mého hlavně zásluhou Mikamiho. Sérii mám moc rád, ale za této situace bych o trojku od TG ani nestál. Na Ghostwire Tokyo už víceméně nepracoval a také to tak dopadlo. Sice hezká, ale plochá, prázdná a nudná hra. HiFi Rush byla malá hra, skvěle hodnocená, ale prodeje nic moc. To samé u rebootu Prey. Recenzenti nadšení, hardcore hráči to hráli, ale opět prodeje mizerné. Redfall tragédie. Propouští se všude, v herní branži ještě víc. Bylo v historii už moc her, které měly devítkové recenze a ve finále vyšlo najevo, že prodeje byly mizerné. A pokud se hra nezaplatí a při dnešních astronomických nákladech to bude častější, smůla. Rozpočty jsou dnes na jednu hru pomalu větší než rozpočty těch nejchudších států na celý rok (myšleno s nadsázkou), stále rostou a nejsem si jistý, zda je to udržitelný trend.
Tak s tím TEW rozhodně nesouhlasím. Mikami má samozřejmě velkou zásluhu na jedničce, ale director obou příběhových DLC a dvojky byl John Johanas (který dělal taky Hi-Fi Rush). Mikami na vývoj „pouze“ dohlížel. A osobně mám právě DLC jedničky i dvojku ještě o dost radši než základní jedničku, i když to je už samozřejmě individuální.
Díky za upřesnění, to jsem netušil. Na jedničce mám raději tu uzavřenost lokací, ten otevřenější svět u dvojky mě moc nesedl. I když mám druhý díl moc rád, jednička je pro mě přitažlivější.
Za me nejvetsi skoda tanga, ale do pozadi nikdo nevidi… Podle me se microsoft snazi usetrit vydaje a presunout pozornost na to, aby mel prostredky na vyvoj Falloutu 5 a ES. Kdyz vyhazete 2000 lidi, muzete si dovolit jinych 2000 lidi. Nechcou nic zkouset noveho, ale vsazet na jistoty silnych znacek. Ale toho tanga je fakt skoda, protoze evil within 1 byl jeden z nejlepsich survive hororu vubec.
Arkane Austin si nezasloužil zavřít kvůli jednomu průseru. Jejich debut s Prey byl fenomenální. Tango zase bodovalo s HiFi Rush, ale vydat PS verzi chvíli před zavřením studia už je trošku pozdě. Tohle je fakt ostuda a MS si za chvíli bude moct podat ruce s EA a jejich vražděním studií.
Oni zavřeli Tango Gameworks? Tak už je mi jasné proč odešel Šinži Mikami. Tak nějak jsem tušil že to s Microsoftem zrovna nevyhráli. Ale nenapadlo mě že to dospěje až do takového konce. Všechny naděje na další Evil Within byly právě pohřbeny. Dost mi to připomíná osud studia Visceral Games. Člověku z toho všeho zůstává jen hořká pachuť. Docela by mě zajímalo kde jsou teď ti všichni kdo jásali nad akvizicí Zenimaxu a Activisionu… Lidi by si měli moc dobře pamatovat co jde Microsoftu nejlépe. A to sice zavírat studia. Příště se trochu zamyslete! Uvidíte že tohle je jen začátek…
Zajímá mě jestli zavírají Arkane Austin právě kvůli Redfall. Protože to by byla opravdu tragikomedie. Arkane dělá na hře, kterou sami vývojáři by nejraději zrušili, pak je koupí Microsoft, který údajně dával vývojářům svobodu a nechtěl do ničeho zasazovat a teď by jim řekl, že kvůli tomu průseru co vyšel, tak zruší celé studio. Příjde mi, že Microsoft mohl udělat dost na to, aby to nějak zachránil. Minimálně hru odložit, aby aspoň ten stav nebyl tak příšerný. Ne, ne, oni se rozhodli vydat hrozný stav a hru postupně opravovat a přidávat obsah.
To by mě taky zajímalo, vůbec bych se nedivil.
Prý Redfall nedostane už žádné aktualizace ani slibovaný off-line režim.
To není až takový průšvih co píšeš pokud to je pravda,že RF nic dalšího neobdrží.Nejhorší je,že lidi co si koupili Bite back edici,tak ještě nedostali ani slibovaný dvě postavy v rámci hero passu a další obsah v rámci téhle edice.A pokud je pravda,že se na hře kompletně přestane pracovat,tak jsem zvědavej jak a kdy MS hráče těchto edic odškodní.O tom se nikde nepíše,přitom by se to skoro dalo přirovnat k průseru Sony/Helldivers 2
Podle mě to vydali proto, že potřebovali hru do gamepassu a plnit kvóty.V té době vlastně žádnou hru MS neměl a ani nevydal poměrně dlouho dobu.
Velká škoda, Prey byla skvělá hra, ale Redfall byla tragédie.