Zítra vychází očekávané RPG Dragon’s Dogma 2 od Capcomu, které si z naší recenze odneslo velmi silných 9 bodů z 10. A ačkoli si od kritiků za většinu aspektů odnáší samou chválu, jedno negativum se objevuje prakticky všude, a to je technická stránka. A zatímco na rozboru pracuje Alex Battaglia z Digital Foundry, s vlastní analýzou přišel Michael Thompson (známý jako NXGamer) pro magazín IGN, kterou najdete jak v podobě videa, tak textu.
Jak už bývá zvykem, Capcom pro tvorbu hry využil svůj interní RE Engine, jenž se osvědčil především u série Resident Evil, ale i dalších titulů. Pokud ale pomineme Monster Hunter Rise, jenž byl výrazně limitován hardwarem Switche, je pro něj tohle první velká zkouška, jak si obstojí v open worldu. A bohužel moc dobře ne.
Největší problémy jsou na konzolích, kde hra na PlayStationu 5 a Xboxu Series X běží ve 4K, ale v interlaced rozlišení. Je to poměrně stará technika, kterou však Capcom stále ve hrách nabízí. Každý snímek se na horizontální ose renderuje pouze polovina pixelů, což zajistí vyšší výkon, ale také potenciální artefakty. Na Xboxu Series S pak můžete počítat s 1440i.
Podle zjištění Thompsona je kvalita obrazu na Xboxu o něco horší než na PS, přičemž nejvíc samozřejmě trpí XSS, kde je navíc problém s texturami, které se nenačítají dostatečně rychle nebo vůbec. Problémem zřejmě bude paměť, jež je jednak o 6 GB menší, ale také s výrazně nižší propustností.
Je to každopádně ten menší ze dvou problémů, protože jde především o frame rate. K nelibosti mnohých hráčů má Capcom ve zvyku nechávat u svých her odemčený frame rate, přestože je snímková frekvence na míle vzdálená stabilním 60 FPS, a to je i případ Dragon’s Dogma 2. Typicky se snímková frekvence pohybuje mezi 30 a 40 snímky za sekundu, přičemž na Xboxu Series X hra běží o chlup lépe, ale bez grafů byste rozdíl prakticky nepoznali. Pokud se ale objeví nějaké náročnější efekty, frame rate spadne pod hranici 30 FPS.
I am working on a collab video with @oliemack for Dragon's Dogma 2. Some cool stuff there in RE Engine, but I imagine a lot of people will be talking about the performance on PC/console. The CPU limit is very real. PC CPUs can run the game a lot better, but there are limits.
— Alexander Battaglia (@Dachsjaeger) March 20, 2024
Ještě horší je to ale v silně obydlených oblastech, kde je spousta NPC. Tady nastane podobný problém jako v Baldur’s Gate 3 a hra je výrazně omezena výkonem procesoru (a propustností). Nejenom, že tak na konzolích padá frame rate pod 30 FPS, ale ještě k tomu dochází k docela velkým zásekům a nestabilnímu času mezi snímky.
Pokud byste si mysleli, že na PC takovým problémům předejdete, tak budete zklamaní. Nabízí sice poměrně značné nastavení, včetně DLSS i FSR upscalingu (generování snímků ale chybí), nicméně nároky jsou opravdu vysoké. V nativním 4K ji na 60 FPS nerozjedete ani na RTX 4090, což by ještě nevadilo, protože lze použít již zmíněný upscaling, jenže GPU není ten jediný problém.
Jakmile se dostanete do města, narazíte na stejné záseky a pády frame ratu jako na konzolích. Thompson titul testoval s Ryzenem 7 5800X3D a snímková frekvence poměrně pravidelně padala i ke 40 FPS. Na momentálně nejvýkonnějším herním procesoru Ryzenu 7 7800X3D by to pravděpodobně nebylo o moc lepší. Dragon’s Dogma 2 zkrátka v této podobě nejde na dnešním hardwaru hrát při stabilních 60 snímcích za sekundu.
Na Steam Decku si mimochodem nezahrajete vůbec, tam se FPS pohybují v rámci jednotek i na nejnižší nastavení. Problémem pravděpodobně bude nejenom procesor, ale také omezená paměť a její propustnost.
Capcom si je naštěstí problémů vědom a slibuje do budoucna výkon vylepšit. Kdy se tak ale stane, a zda bude vylepšení dostatečné, to se teprve uvidí.
Dragon’s Dogma 2 vychází 22. března. Hru si můžete pořídit na Alza.cz.
Dragon's Dogma 2 is a magical, dynamic & future classic. I did, & still am, enjoying it.
Review limits were tight, AGAIN. But I covered as much as possible within them.
Video shows much, written article has more.
The good and the bad. https://t.co/47MG7ntQOU via @YouTube— Michael T (@N_X_G) March 21, 2024
Dnes, kdyz recenzent kritizuje, tak priste nedostane dalsi hru, takze se davaji lepsi znamky. Technicka stranka hry (optimalizace, bugy, podpora ruznych rozliseni s ruznym pomerem stran) by mela byt alespon pulka znamky hry. Tezko totiz hrat hru, kdera jede pod 60fps a seka se kazdych 10 sekund.
To neumí alespoň framegen? Není to ideální, ale třeba SW Survivor (který má taky nic moc optimalizaci) je s tím hratelný, protože to obchází limitaci CPU, jinak brutální nároky na CPU, kdy to dokáže tahat možná 6 GHz i9.
Bohužel, Frame Gen ve hře není, ten by rozhodně pomohl. Pokud ho ale nepřidá Capcom, tak věřím, že vyjde nějaká fanouškovská modifikace.
Pritom Zaklinac 3 po tom updatu vypada o tridu lip.
Odflaknuta prace, kdy uz se to konecne zacne zohlednovat v recenzich….
u Denuvo hry normálka
Tak myslel jsem, že se stav týká pouze konzolí. Recenze na PC co jsem četl nebo dojmy hráčů takhle kritické rozhodně nebyly. Ta hra není ošklivá a na scéně se toho děje hodně, ale když s dnešním nejvýkonnějším strojem nedosáhnu maximálního nastavení, které tato hra nabízí, tak je optimalizace opravdu špatná.
Ošklivá není ale také není nijak revoluční či ani na pohled vyloženě hezká. V té hře není nic po vizuální stránce co by na první i druhý pohled ohromilo.
Welcome to the future. 😂
To je hodně mizerná optimalizace. Graficky je ta hra dost průměrná. Jakože hezká je, ale že by to byla dnešní špička, to rozhodně ne.
Konečně pořádná výzva pro PC master race! Ják nejedé? To by néšlo totok!