O první epizodě Life is Strange 2 jsme psali poměrně podrobně v tehdejší „recenzi“ beze známky. Shrňme si tedy v rychlosti jen to nejnutnější: pokračování má na svědomí autorský tým, stojící za první hrou. Zatímco tam se ale příběh točil okolo dvojice dívek, tentokrát máme na starost dva bratry – šestnáctiletého Seana a devítiletého Daniela. Oba příběhy jsou ale vyprávěny podobným stylem a v obou hrají velkou roli paranormální jevy.
Série Life is Strange se zrodila pár let po úspěchu her od Telltale a citelně napodobuje jejich formuli: jde o velmi filmově vyprávěné epizodické adventury, ve kterých je obrovský důraz kladen na vaše volby a vztahy s postavami okolo vás. Pařížské studio Dontnod ale citelně přitlačilo na výpravě a mechanikách, takže jejich hry vypadají o něco lépe než tituly od Telltale a místy by se skoro nemusely bát srovnání s tituly studia Quantic Dream.
- Vychází na: PS4 (testovaná verze), PC, Xbox One
- Datum vydání: 5. prosince (poslední epizoda)
- Žánr: Adventura
- Česká lokalizace: Ne
Brácho, musíme utéct
Příběh a styl jeho vyprávění překvapivě připomíná náročnější artový film, jako byl třeba „Útěk do divočiny“ nebo (zatajte dech) Donnie Darko. Tento dojem navozuje jednak pomalejší vyprávění s dlouhými záběry na krajinu (během kterých máte prostor meditovat nad tím, co se právě stalo nebo co vás čeká) ale také přítomnost mnoha – na herní poměry – složitých témat, od rasismu přes náboženství či závislosti až po výchovu nebo homosexualitu. To vše je ale věrohodně a inteligentně zapracováno do dynamického a strhujícího příběhu dvou uprchlíků.
Sean a Daniel se přimotali k násilné události, při které zemřel jejich otec a byl zabit také policista, který jej zastřelil. Mírně řečeno, okolnosti celé události ani rasový původ chlapců jim moc nedává šance celou záležitost uspokojivě vysvětlit autoritám, takže se rozhodnout pro útěk. Nejen z místa činu, ale také z domova. Jejich cílem se stane vysněné rodné město jejich otce v Mexiku, kam se ale musejí dostat přes půlku Ameriky, bez peněz a pronásledováni policií.
Příběh a styl jeho vyprávění překvapivě připomíná náročný artový film.
V hrajete za staršího Seana a kromě ostatních starostí s takovou cestou musíte také řešit skutečnost, že váš devítiletý bratr u sebe objevil paranormální schopnosti, především telekinetického původu. Co se může místy zdát jako požehnání, je ve skutečnosti také nebezpečná zbraň, která se snadno může obrátit proti vám oběma… nebo jenom proti vám, pokud po cestě svým chováním poštvete vlastního bratra proti sobě.
Váš soudce
Podobně jako Clementine ve Walking Dead, také zde je Daniel vaším pomyslným zrcadlem a odráží se na něm všechny vaše volby – od těch zdánlivě bezvýznamných až po ty nejdůležitější. Jak se říká, „Daniel si to bude pamatovat“ a nejen na konci, ale už po cestě vám to náležitě spočítá. Jenže zatímco Clementine se na vás mohla maximálně mračit, utéct nebo být smutná, Daniel se svými telekinetickými schopnostmi může udělat mnohem horší věci. Je to jako kdyby vedle vás chodil s nabitou puškou. A vy mu musíte kromě jiného pomoct se s ní naučit zacházet.
Protože ať je to jakkoliv, Sean svého bratra miluje. Přese všechny ty tajemné schopnosti je to pořád dítě a nyní je vaše jediná rodina. Pokud si Daniela nezamilujete na začátku hry a nebude vás silné pouto „vlčích bratrů“ dojímat od začátku… rozhodně vás bude dojímat o chvíli později. Obě postavy jsou tam mistrně napsané i zahrané, že je prostě nemožné jim nepropadnout. Proto se budete snažit o svého malého brášku starat co nejlépe – aby měl kde spát, aby měl co jíst, aby si měl s čím hrát, aby mu nebylo smutno, aby chápal co se děje, aby zkrotil tu věc, která se v něm probudila.
Daniel je vaším pomyslným zrcadlem a odráží se na něm všechny vaše volby.
Výchova dítěte ale není nic jednoduchého a někdy je těžké rozlišit, zda je potřeba na něj po dobrém nebo po zlém, abyste si udrželi jeho respekt i náklonnost. Daniel má svou vlastní hlavu a často si z věci vezme jiné ponaučení, než byste zrovna chtěli. Kromě toho dokáže přijít s nečekanou vlastní iniciativou, takže vás pravidelně zaskočí. Možná si pamatujete, jak Trico v Last Guardianovi občas neposlouchal. Tohle je to samé, ale mnohem hůře. Jelikož tohle není žádný doják pro slabé povahy, ale drsné osudové drama, budou po cestě umírat lidé – a často bude opravdu těžké rozlišit, čí je to vina. Můžete si být ale jistí, že Daniel ze všeho vyvodí nějaké ty závěry a vaše výchova se na něm nesmazatelně podepíše, až se bude rozhodovat, jak vám to všechno oplatit.
Nezapomenutelná jízda
Hra je rozdělena do pěti epizod, z nich každá má zhruba tři hodiny. Pokud se budete mezi jejich hraním navíc bavit například srovnáváním svých voleb s volbami konkrétních přátel ve vašem friendlistu (nebo veřejnosti celkově), snadno u hry strávíte dvacet hodin. A samozřejmě je zde tolik voleb a možných konců, že dává smysl i zahrát si hru znovu, pokud chcete zkusit věci jinak. Úplně ale pochopím, pokud prostě budete chtít udržet příběh ve své hlavě v té jedné konkrétní podobě, jak jste jej svými volbami vystavěli napoprvé. Tak nebo onak, je to překvapivě rozmáchlé, pestré a výpravné dobrodružství, plné osudových setkání i divoké akce.
Po herní stránce není moc o čem psát – tohle není typ hry, jejíž těžiště by tkvělo v nějakých testech vašeho postřehu nebo ovládání. Naopak, v menu hry máte možnost si nastavit všechny QTE interakce na jednoduché „podržet tlačítko pro splnění minihry“. Těžiště hry je totiž ve volbách, které po cestě děláte. Rozhlédnete se pořádně po místnosti, když do ní vejdete? Nestrávili jste v ní příliš mnoho času? Neřekli jste někomu víc, než jste měli? Můžete si dovolit koupit drahý oběd? Bude účinnější Danielovi vynadat nebo domluvit po dobrém?
Rozmáchlé, pestré a výpravné dobrodružství, plné osudových setkání i divoké akce.
Samozřejmě zde platí, že hra nic neřekne odpůrcům žánru. Pokud vás představa „glorifikovaného interaktivního filmu“ neláká, nejspíš to nebude nic pro vás. To samé, pokud vás odpuzuje některé z témat, zmíněných v úvodu recenze. Jestliže se vám ale líbila první série Life is Strange a máte obecně rádi silné příběhy, do kterých můžete aktivně zasahovat, rozhodně byste měli hře dát šanci. Je to mimořádně citlivě a rafinovaně napsaný lidský příběh, který vás bude střídavě překvapovat, děsit i dojímat a užijete si ho kromě jiného díky excelentní výpravě, které kromě citlivé filmařské práce a úžasných herců pomáhá také nádherná hudba.
Hru můžete zakoupit na Xzone.
Recenze
Life is Strange 2
Překvapivě dospělý a silný příběh "ze života", který vás vezme na náročnou cestu dvou bratrů, prchajících před zákonem. Vyprávěno jako kvalitní film, vystavěno podle vašich voleb. Pokud máte rádi příběhové hry, tuhle byste si rozhodně neměli nechat ujít.
Líbí se nám
- Silná filmová výprava
- Špičkové herecké výkony
- Nádherná hudba
- Vaše volby směrují příběh
- Pestrost a široký záběr
Vadí nám
- Některé pasáže vám nemusí sednout
- Místy na hraně moralizování
- Vyžaduje znalost angličtiny
Ja sam bych nesrovnaval grafiku LiS s TellTale, ktera byla specificka a studiu podle me vtiskla unikatnost. A mne osobne se ten animovany styl libi, rad bych ten design videl u WAU 2. Naopak moment, kdy bych si rekl, ze dosahuje kvality Quantic Dreams titulu, me nenapada. No – mozna v Heavy Rain, tam grafika vedlejsich postav (treba ten polda Blake, partak Jadena) uz nebyla tak promakana a obliceje realisticke.
Nic proti stylizaci TT her, mě se líbila… ale bylo vidět, že si tím pomáhají snižovat výrobní náklady, což je u takhle nelinárních her rozumné a ze začátku to i potřebovali, protože se ty jejich věci neprodávaly (a pak to potřebovali, protože je začali chrlit jak na běžícím pásu).
WAU ta stylizace sedla dokonale, to je pravda.
LIS2 mi grafiku Quantic připomněla třeba v poušti během čtvrté kapitoly… nebo v interiérech, ta úroveň detailů tam byla prostě špičková, ačkoliv se nesnažili o fotorealismus.
Včera jsem dohrál a jednoznačně spokojenost. Jsem rád, že se druhá řada rozhodla jít svou vlastní cestou a až na jednu výjimku se v ní postavy z předešlého příběhu neobjevují.
Jen mě mrzí, že se trochu víc nerozhodli využít „The Awesome Adventures of Captain Spirit“. Import po vás sice požadují, ale reálný dopad na příběh to nemá.
Za mě hrozná nuda. Life is Strange 1 byl masterpiece v porovnání s tímhle.
Nuda? To se docela divím, mně dvojka přišla o hodně dějovější a „akčnější“, i lépe „natočená“ a prezentovaná po „filmové“ stránce.
Ale jednička samozřejmě měla svoje kouzlo a navíc byla první, takže na ni taky vzpomínám se silnou dávkou nostalgie. Plus umím se představit, že někomu sedne Max mnohem víc než Sean.
snad budu i komunitní čeština
Rofl : )kdyz nekdo napise pribeh hned za tim neco je … kdyz clovek udela neco hned to udelal proto abyl mel prospech ano to sice vse plati …. no nebudu dal psat o tom co kdo si mysli to je jedno jedinacka me uplne pohtila a dostala u me milion z 10 a to kdyz sem cetl recenze na dvojku sem si rikal skoda asi to tak dobre nebude ale uvidime jak uvadim na recenze nedavejte kazdej ma svuj nazor jine postoje jine potreby co ho u hry naplni .) a svete div se 2 je jeste lepsi naprosto me pohltila a takove hodnoceni ani neni ktere bych teto naprosto uzasne hre dal …. ti dva bratri uplne suprovy jen co me stve a ted spoiler ste venku v chatce a nekdo jde na prochazku jde to nejak zvratit ? ve volbach sem to nenasel …. Ta hra ma kouzlo a tesim se az to borci z prekladu her prelozi a jak sem psal maji moje uznani takze si pockam na kompletni cestinu a pustim se do toho .D Rozhodovani sice nesnasim ale tehle her vice …. i Detroit byl super ….. Vzdycky se nestacim divit co se vsechno resi okolo treba i u filmu ,,, proste jen resim libi nelibi a tecka ,,,, ano totiz to bych se nesmel temer na nic koukat a ani hrat a to same plati i televize a bavici A tim jak vetsina remca ze se jim to nelibi tak i proto mozna je vetsi hodnoceni ,,,, ale ne tady je to vazne suprovoucka hra :))) pekny den usaci a hezky svatky a vsechny recenze berte s nadhledem Kdyz necemu daji 4/10 a da tomu tak cely svet asi je to blbost …. Kdyz tomu daji cesti recenzenti 5/10 a jinde 8 rikam si bude to dobra hra To same v tech poradech o hrach i kdyz ty kluky mam rad a umi to, ale prijde mi ze stejne vsichni jen remcaj ,,, dneska je tezke vytvorit hru aby to nebyla kopie … Komu se nelibi moje psani ? jedonoduchy tak to necte te:)))
Já souhlasím se vším co si napsal a jestli myslíš to s [/spoiler] Mushroom tak to zvrátit nejde buď psa pustíte vy sami nebo když ho nepustíš tak ho potom pustí ven Daniel takže zvrátit to nejde
Dekuji za odpoved a preji hezky den
Jak můžete dávat do hodnocení znalost angličtiny? Co to je za blbost. Ale jinak s vámi souhlasím
Tak třeba u střílečky nebo závodní hry bych to vůbec neřešil, ale tady je bez znalosti jazyka hráč prostě v háji, protože jednak nerozumí co se děje, ale hlavně ani neví, co znamená která volba.
Měl jsem období, kdy jsem to bral, jako že „však v dnešní době už všichni umí anglicky“ ale pak jsem se přesvědčil, že tomu tak zdaleka není.
„od rasismu přes náboženství či závislosti až po výchovu nebo homosexualitu“ takze sjw propaganda
Propaganda by to asi byla, kdyby se vám snažili vnutit nějaký postoj nebo názor na ta témata… ale tak tomu není.
Ke každé té věci se můžete postavit zcela po svém, včetně obou extrémů či naprosté lhostejnosti.
No to jsem si právě moc nevšiml, že by bylo na výběr u nějaké takové politické věci možnost postavit se na opačnou stranu barikády.
Víra – od začátku je tam několik příležitostí jak dát najevo, jestli hráč věří nebo ne.
Závislosti – hráč má možnost kouřit pravidelně, vůbec nebo občas.
Výchova – tam je toho opravdu hodně a je to nemálo pestré.
Homosexualita – romanci je možné mít s oběma pohlavími… nebo s žádným.