Fanoušci původních her i jejich vynikajících současných remasterů se konečně dočkali završení původní trilogie (byť za cenu přeskočení poněkud fantasknějšího spinoffu Age of Mythology) a bez zardění přiznám, že po naprosto vynikajícím zážitku z loňské definitivní edice druhého dílu jsem se na tenhle kousek těšil jako na máloco. Navzdory tomu, že samotná původní hra ve své době nezazářila tak, jako její předchůdci a někteří fanoušci ji tak považují pouze za dobrý, ale nikoliv nejlepší díl série.
- Platforma: PC
- Datum vydání: 15. 10. 2020
- Výrobce: Forgotten Empires (USA)
- Žánr: RTS
- Česká lokalizace: ne
- Multiplayer: ano
- Dat ke stažení: 42 GB
- Herní doba: 50+ hodin
- Přístupnost: 16+
- Prodejní verze: digitální
- Cena: 19.99 EUR (Steam), 549 Kč (MS Store) nebo předplatné Xbox Game Pass pro PC
Poctivá restaurátorská práce
Jakožto definitivní edice hra obsahuje všechna rozšíření a vylepšení za posledních patnáct let, ke kterým navíc přidává dvě zbrusu nové civilizace s unikátními jednotkami (Inkové a Švédi), nabízejíce tak dohromady 16 hratelných národů. V praxi to znamená osm kampaní (ta hlavní vás provede dobýváním Nového světa), 54 misí a desítky hodin hraní, i když zůstanete jen ve hře pro jednoho hráče. Podobně jako u definitivní edice druhého dílu jsme se i zde dočkali „tréninkových“ misí Art of War a také zbrusu nových historických bitev, z nichž některé jsou opravdu extra zajímavé tématem i hratelností (jedna z nich například připomíná spíše MOBA hry, než klasické RTS). Fajnšmekři a veteráni si mohou dopřát novou extra náročnou obtížnost Extreme, kde jim dá AI opravdu zabrat. Nechybí ani podpora modování. A s ohledem na dnešní citlivější postoje společnosti k určitým tématům byly upraveny jisté stereotypy týkající se domorodých amerických kmenů.
Navzdory tomu, že jde o strategickou hru z roku 2005, se autorům definitivní edice povedlo ji audiovizuálně vylepšit natolik, že i na vašich 4K monitorech hra vypadá opravdu nádherně. Kromě jiného si zaslouží vypíchnout mnohem detailnější modely, vylepšené efekty destrukce, skvělá práce s vodou, nebo stíny a v neposlední řadě také nově nahrané mixy původní hudby (unikátní pro každou civilizaci), které zní opravdu majestátně a velkolepě. Naprosto nejlepší novinkou jsou z mého pohledu nová nastavení UI, díky kterým je hra mnohem přehlednější. To vše přitom běží bez nějakých velkých problémů i v největší vřavě, ačkoliv bohužel ve hře zůstaly určité problémy s pathfindingem jednotek i skupin (lodě manévrují často hodně podivně a větší skupiny jednotek mačkající se na úzkém prostranství se navzájem přehnaně zpomalují, možná i proto, že se snaží neustále automaticky dodržovat smysluplné formace).
Na 4K monitorech hra vypadá opravdu nádherně.
Také multiplayer, ve kterém by fanoušci měli teoreticky trávit následující roky (nebo alespoň dobu do vydání vysoce očekávaného, zbrusu nového čtvrtého dílu série) se dočkal všemožných vylepšení, využívajíce funkce, rozhraní a servery předchozích definitivních edic, nabízející kromě jiného třeba žebříčky, matchmaking, početně neomezený divácký režim a další moderní funkce. Přesto jsem měl s hledáním zápasů občas určité problémy, dané možná tím, že řada hráčů se zatím věnovala spíš hře pro jednoho a tudíž nebylo tak snadné najít hru podle mého zadání. Za pochvalu nicméně stojí cross-play mezi oběma platformami, na kterých je hra dostupná (Steam a Windows Store).
Svérázná hratelnost
Třetí díl ve své době čelil nelehkému úkolu překonat kultovní a všemi respektovanou dvojku. Musí se nechat, že tvůrcům tentokrát nechyběla kuráž, jelikož místo nějakého opatrného stavění na úspěšné šabloně docela zariskovali a do hry vložili několik naprosto zásadních novinek, měnících celé paradigma. Tou nejdůležitější je systém tzv. „Domovského města“, kdy mezi jednotlivými hrami máte možnost nastavovat, jaký typ podpory vám bude v následující misi/hře k dispozici „na dálku“, zaslaný z vaší domoviny (mimo herní mapu). Během samotného hraní vám tak mohou dorazit extra zásoby nebo například unikátní jednotky jako posila. Autoři se tenkrát shlédli v hloubce RPG her (obzvláště World of Warcraft), ale celý systém je možná až příliš hluboký, takže se v desítkách kartiček a stovkách kombinací za každý národ hráč může nepříjemně ztratit.
Jejich cílem bylo očividně kromě jiného to, aby hráč měl méně práce s budováním ekonomiky a mohl se více soustředit na boj a taktiku. Tomu by odpovídala i skutečnost, že vaši dělníci již nemusí nosit zásoby do budov a dokonce se zde najdou i budovy, které prostě zásoby generují automaticky. AOE série ale nikdy nebyla vyloženě „akční“ a všechna tato zjednodušení jí ubírají na určitém kouzlu, kdy hráč přichází o kousek toho, co dělá strategii strategií. Přidávají se k tomu pak další omezení a zjednodušení, jako je například omezené maximální množství určitých budov. Ve výsledku se tak můžete více soustředit na teoretické jádro hry – boj – ale hra díky tomu působí o něco chuději. Přesto jde pořád o nádhernou a zábavnou záležitost, kterou lze i díky nízké ceně doporučit.

Recenze
Age of Empires III: Definitive Edition
Původní hra docela odvážně zkoušela nové věci a možná i proto nikdy nedosáhla na popularitu druhého dílu. Její remaster se nesnaží věci měnit, ale pouze obohatit a obléct do moderního zpracování. Proto vám možná nemusí sednout tolik, jako dvojka, ale pořád jde o nádhernou, hlubokou a zábavnou RTS, kterou lze doporučit.
Líbí se nám
- Nádherná grafika a hudba
- Pestrá nabídka misí
- Nastavitelné a vylepšené UI
- Nové civilizace (Inkové a Švédi)
- Rozumná cena
Vadí nám
- Domovské město nemusí sednout
- Občasné problémy s pathfindingem
- Určitá zjednodušení a omezení
Super recenze, musím souhlasit s autorem, osobně mi tyhle urychlené věcičky kazí pocit z hraní. Rád se koukám jak mí nevolníci s radostí těží a nosí suroviny. Myslím, že když jim tuhle možnost sebrali, budou vymýšlet bejkárny😄
Mě tedy asi nejvíce mrzí to, že asi neplánují takovéto zmodernizování i Age of Mythologi jeho HD verzi hraji pravidelně do dnes
Toho bych se nebál. Věřím, že už na AoM pracují. Alespoň ukrátí čas čekání na 4. díl.
Kdyžtak mě prosím někdo opravte, ale neměli původní AoE 3 české titulky?
jestli me pamet slouzi, tak ano
Pak je celkem škoda, že je nedali i do tohoto remasteru.
Bylo to fanmade
Dvojka je dvojka… ale rozhodně v nějaké akci na Steamu do budoucna pořídím. Díky za recenzi.
Samé remastery ale žádné nové dobré strategie. Když budeme pořád remasterovat, kdy budeme hrát nové klasiky když žádné nevyjdou?
však bude Age of Empires 4 proto taky dělaj ty remastery
Podle toho co jsem viděl tak mě to AoE 4 ani neláká, myslím, že strategiím už odzvonilo a nezbývá než oprášit ty staré klenoty.
Je škoda že i tady se projevují znaky moderní doby a ideálně vymazat historii jako kdyby žádný kolonie nebyly, viz „Commerce age“, docela na blití ale což, dá se to přežít….ale vypadá to na zajímavý remaster
Možná by stálo za zmínku, že se spousta lidí potýká s různými chybami. Na Steamu má kvůli tomu (a i kvůli změnám) jen 56%.
Já na žádné výrazné bugy nenarazil, pokud nepočítám občasné probliknutí textury a zmiňované drobné kiksy AI pathfindingu
Taktéž nemám žádný problém se hrou ,možná to je zas od sestavy k sestavě 🤔
Zdravím.
Age je moje srdcovka mám ale problém s novou AOE3 Definitive Edition.
Klasická AOE3 s tím není kompatibilní tak jsem koupil tohle. Trochu mě to kolem domovského města frustruje no ale na to si člověk časem zvykne. Horší je, že se mi vyskytla chyba když chci hrát online s kámošem. Ať vytvořím hru já nebo on pošlu pozvánku já nebo on tak nám hra odpoví „Založení odmítnuto“.
Nevíte někdo co s tím? Neměli jste podobný problém?
Díky za pomoc.
Super
očekávaná recenze. Děkuji