Ghost of Tsushima loni zabodoval u hráčů po celém světě, kteří mu přisoudili ještě vyšší hodnocení, než novinářské recenze. Velmi zjednodušeně lze hru popsat jako variaci na Assassin´s Creed sérii, která je ale celá zasazená do historie (neobsahuje žádné matoucí pasáže ze současnosti/budoucnosti), nezahltila svůj svět tolika repetitivními aktivitami a hlavně: nabídla naprosto dech beroucí estetiku, kterou podtrhuje úplným skrýváním uživatelského rozhraní (podobně jako třeba Red Dead Redemption 2). Důležitý je také kvalitní bojový systém a působivý příběh, přestože se ikonickými samurajskými filmy inspiroval možná až příliš a je díky tomu poněkud předvídatelný. Nyní hra dorazila v rámci nové kategorie „Director’s Cut“ vylepšených edicí pro novou konzoli PlayStation 5.
- Platforma: PS5 (recenzováno) PS4
- Datum vydání: 20. 8. 2020
- Výrobce: Sucker Punch Productions (USA)
- Žánr: Open World RPG
- Česká lokalizace: ano, titulky
- Multiplayer: až 4 hráči
- Dat ke stažení: 60 GB
- Herní doba: 40+ hodin
- Přístupnost: 17+
- Prodejní verze: krabicová i digitální
- Cena: 1.999,- Kč (Xzone)
Výprava na ostrov Iki
Zdaleka největším lákadlem pro fanoušky původní hry je samozřejmě zbrusu nová část hry, ve které se vydáte do nové lokace za rozšířením příběhu. Ostrov Iki je přístupný od druhého aktu hry. Můžete do něj ale vstoupit také kdykoliv později, klidně třeba až po dohrání hlavního příběhu. To se může docela hodit, protože bitvy a nepřátelé na ostrově Iki jsou poměrně intenzivní, takže se vyplatí tam přijít s vylepšeným vybavením a schopnostmi – samozřejmě ale záleží také na obtížnosti, kterou si pro svoje hraní nastavíte.
Pokud jste čekali, že příběh bude jen samostatným přílepkem bez hlubšího významu pro celkovou hru, mám pro vás dobrou zprávu: autorům se povedlo přijít se zápletkou, která organicky zapadá do Jinova osudu a doplňuje natolik klíčové informace o jeho rodině a minulosti, až se člověku nechce věřit, že to vývojáři neměli vymyšlené předem. Nebudu samozřejmě nic vyzrazovat, jen zopakuji zápletku známou z upoutávek: na ostrově Iki řádí agresivní skupina tajemných Mongolů, jejichž řady jsou plné šamanů a vede je tajemná Orlice – vaším cílem je zastavit tyto nepřátele, než se vydají pustošit Cušimu. Jak se ale ukáže, ostrov Iki má pro hlavního hrdinu Jina speciální význam a minulost se zde působivě prolne se současností. Výsledkem je obohacení celkového příběhu hry a jejího protagonisty způsobem, který mi přišel působivější než finále původní hry a napravil můj dojem z klišé předvídatelnosti originálu. Škoda jen, že výborný dojem z příběhových pasáží občas kazí „generické open-world“ animace a kamery některých sekvencí. Také mi přišlo, že některé z největších bitev byly zbytečně natahované, ale zase je pravda, že v nich zažijete nejpůsobivější momenty z celé hry.
Ostrov Iki má pro hlavního hrdinu Jina speciální význam.
Ostrov Iki je ale mnohem víc, než jen hrstkou nových příběhových misí. Jde o plnokrevnou novou lokaci, která je obsahově stejně bohatá, jako regiony Cušimy z původní hry: najdete zde všemožné vedlejší aktivity k plnění, od dobývání pevností nepřátel či hraní na píšťalu pro kočky (!) a osvobozování regionu až po mystické příběhy s odměnou v podobě unikátního vybavení nebo dokonce extra příběhové mise nad rámec hlavního příběhu. Získáte také možnost odemknout nové schopnosti, které pro jistotu nebudu rozebírat, abych vám nezkazil překvapení. Herně nejdůležitějším přídavkem je nový typ nepřátel, kterým jsou zmínění šamani: vnáší totiž do každé bitvy nový prvek, kdy nejprve musíte najít a vyřídit je (většinou tak trochu schované na okraji bojiště), aby přestali svou magií posilovat nepřátele okolo. S ohledem na mimořádnou estetickou kvalitu hry je ale dost možná nejlepší vlastností ostrova Iki jeho krása, včetně nádherných pláží, vodopádů nebo zarostlých vypálených vesnic. Ostrov Iki obsahuje nejhezčí lokace z celé hry. Podle obtížnosti na ostrově strávíte zhruba pět hodin příběhem a přibližně pět dalších vedlejšími aktivitami.
Další vylepšení
Původní hra se již dříve dočkala patche, který umožnil její hraní v (upscalovaném) 4K rozlišení a 60 fps na konzoli PlayStation 5. Rozbor tohoto řešení můžete tradičně najít u expertů z Digital Foundry. Tehdy šlo opravdu pouze o zvýšení plynulosti, nic jiného. Director’s Cut na PS5 přichází se dvěma grafickými módy (výkon nebo grafika), které jsou na první pohled stejně plynulé a těžko k rozeznání – sám se těším na jejich analýzu od Digital Foundry, ale z toho co jsem viděl předpokládám, že režim grafiky opravdu běží v nativním 4K a předpokládám, že bude mít dodatečná vylepšení, jako jsou anizotropní filtrování. Každopádně jsem hru odehrál v režimu grafiky a připadala mi nádherná i zcela plynulá.
Jak se dalo čekat, haptická odezva v DualSense ovladači přidává zážitku nový rozměr, i když mi občas připadlo, že ji autoři využívají snad až příliš (třeba i během úvodní animace loga hry, poklusu koně, zafoukání větru apod.). Nepodceňujte také působivé ozvučení reproduktoru ovladače, který v určitých pasážích přehrává třeba šepot a nádherně se doplňuje s 3D zvukem hry (pokud máte odpovídající zvukové vybavení). Tvůrci zapracovali také řadu nejčastěji požadovaných vylepšení fanoušků, takže najdete ve hře novou možnost uzamykání nepřátel, alternativního ovládání nebo třeba vizuálního skrytí vašeho toulce s šípy. Fajnšmekři ocení také novou synchronizaci mimiky na japonský dabing. Přidejte k tomu vynikající online herní mód (naše dojmy zde) s úžasným raidem a máte opravdovou „režisérkou edici“ hry, tedy nejlepší možnou verzi pro všechny fanoušky Cušimy.
Recenze
Ghost of Tsushima: Director’s Cut
Ačkoliv mám rozporuplné pocity ze způsobu, jakým Sony vylepšenou edici nacenila, nelze popřít, že jde o nejlepší verzi hry a díky působivému prohloubení příběhu i přidané hodnotě vynikajícího online multiplayeru musím hodnotit lépe, než před rokem u původní verze hry. Jasná povinnost pro fanoušky a nejlepší příležitost pro nové hráče.
Líbí se nám
- Iki je nejhezčí lokací ve hře
- Působivé prohloubení příběhu
- Taktické boje proti šamanům
- Plejáda herních vylepšení
- Využití funkcí DualSense ovladače
- Vynikající "přibalený" multiplayer
- Nádherná nová hudba
Vadí nám
- Některé generické aktivity
- Občasné kontrasty výpravy
- Relativně vysoká cena
Hra mě docela bavila ale jako u každého „AC“ si po dohrání dám dlouhou pauzu než se vrátím k rozšíření protože se mi dělá úzko už jen při vzpomínce na všechen ten grind, stereotyp a otazníčky. I když je to v podstatě kopie AC tak některé věci dělá lépe. Moc se mi líbí že při obsazení vesnice se odkryje větší kus mapy a při osvobození ostrova se zvedne mlha celá což odkryje všechny otazníčky kterých je už tradičně v podobných hrách moc. Když jsem měl už tisícátou haiku tak jsem to už ani nečetl abych to měl rychleji za sebou, lišek je tam taky absurdně moc a byl jsem docela rád že se někde objevil storyteller protože tam jsem nemusel ztrácet čas. Občas jsem toho měl už dost
GoT je super mal som možnosť pred rokom hrať a bol som nadšený hru som prešiel, ďalej PC verzia bude v priebehu budúceho roka kedže SONY sa vyjadrilo že svoje exkluzivity idu resp dajú aj na PC + je aj pár náznakov pc verzie ale offiko to ešte potvrdene nieje z dôvodu aby neprišli o tržby z PS4-PS5 konzol je to čisto len stratégia takže ostáva len čakať.
Může mi někdo prosím poradit jak to mám zaplatit přes PS store? Nemám účet jen moje mladá a nevím jak to mám udělat dá mi někdo nějaký návod? jen do dlc potřebuji právě
Už ok mám to
Hru jsem nehral, takze mam jen zprostredkovane informace. Jestlize v tomto rozsireni pridali do hry magii, tak me zklamali. Pokud by Ghost vysel na PC, tak byl pro mne zajimavy, ale libilo se mi na nem prave to historicky vernejsi zpracovani, nez u serie AC. Uvital bych samurajskou hru, ktera by byla vice jako KC:D.
Tohle rozsireni se mi subjektivne nelibi.
Nepřidali magii, ale psychotropní látky a halucinace.
Nikde tam nejsou žádná monstra ani démoni ani nic podobného, ale léky a zpěv šamanů dodává nepřátelům extra sílu a výdrž, zatímco Jin vidí postavy ze své minulosti.
Pokud je tomu tak, veta v recenzi nejspise neni uplne nejvhodneji formulovana:
„Herně nejdůležitějším přídavkem je nový typ nepřátel, kterým jsou zmínění šamani: vnáší totiž do každé bitvy nový prvek, kdy nejprve musíte najít a vyřídit je (většinou tak trochu schované na okraji bojiště), aby přestali svou magií posilovat nepřátele okolo.“
Ja to chci na PC :'(
Přesně! Sice mám sběratelku na polici (ty AAA top hry si kupuji v CE pro PSko, i když ho nemám – jednou si ho snad koupím, až bude PS4 za hubičku) a klidně bych si mohl řadu exkluzivit odehrát u souseda na jeho PS4, ale… to není ono. PC je PC. Stále doufám, že Cušima na PC výhledově vyjde. Je ale fakt, že včera u souseda padly dvě láhve tokajského a konečně jsem si na vlastní kůži zahrál The Last Of Us v remasteru.
prekousni se… ja se k porizeni konzole nutil cca 15 let… pc gaming je top, ale exkluzivity hlavne od sony jsou o chlup vic a ps5 se da prekousnout – jasny ze grafika ma technicky limity, ale to mozek musi prestat vnimat – pak je to v pohode
jinac spoustim tsushimu!
Jenomze PS5 neni jen tak ke koupeni…. :/
tvl tak zítra poprvé na ostrovy… převelice se těším
Tu grafika tedy moc neposunuli. Pořád poměrně jednoduché textury, dohled nic moc. Oni snad zvedli jen rozlišení. No, nekup to za 10 dolarů.
Už je venku analýza Digital Foundry, ve skutečnosti zrovna ty textury překopali pro 4K
Dohlednost je pokud vím úplná (jakože je vidět úplně všude nadoraz do dálky)
z toho screenu bych řekl, že to nejsou 4K textury, maximálně nějaký upscale. Jinak ta grafika působí pořád poměrně takovým, jednoduchým dojmem. Dohled jde jasně vidět, že se to před tebou dost nepříjemně dočítá a lod je v jednoduchém 2D.
Pokud myslíte můj screen, tak ten prošel několika konverzemi kvůli velikosti databáze.
Můžete se ale podívat na profesionální analýzu doslova největších odborníků na toto téma na světě, rozdíl v texturách demonstrují v čase 07:09:
https://youtu.be/aazhh4KT6Eg?t=429
po všech těch kauzách opravdu Digital Foundry neberu nějak vážně. Kouknu a vidím, nepotřebuji „odborníky“, abych poznal 4K textury a lod v dálce.
https://www.youtube.com/watch?v=YEpMXQUaWj0
tady můžeš mrknou. Ty změny jsou vskutku jen kosmetické. Kdejaký modder by to zvládl lépe. Textury pak 10:30. Tam to jasně vidíš, že na to skoro nesáhli.
Potřebuješ protože kdyby si tomu rozumněl, tak víš že nevzdálenější lod rozhodně není ve 2D a užívat lodka je naprosto normální a už vůbec tady neplácáš jestli jsou nebo nejsou textury ve 4k protože kvůli optimalizaci není potřeba aby byli všechny textury ve 4k. Pokud jde o tu skálu, tak to i v kompresi bych klidně řek že 4k bude.
Po jakých kauzách?
Jinak z videa jsem pochopil snad jen že si vybírali, které textury vylepší a které ne.
nvidia sponzorované videa? ee? nic?
Nope, o žádné ostudě s NVIDIA nevím, ale rád se nechám poučit.
ostudě? něco takového jsem psal? Prostě DF už dávno není objektivní, viz videa která byla sponzorována nVidii. Můžeš to např. vyhledat např. na Redditu, je tam o tom hodně vláken.
Opravdu jsem se snažil to najít a nenašel jsem o tom ani slovo, na redditu ani jinde.
Sponzorování videí je zcela běžná praxe na Youtube, pokud to uvedli a netajili v tom obsahu, nevidím v tom žádný problém.
pro daniel17
hele, jestli se chceš bavit o grafice, tak si počkej na pc verzi „loďko“ (((:
až ti tam někdy doplave…
další benefity jako 3d, haptika, lipsync podle všeho neřešíš
nebudu si kupovat ps4 verzi, když mám ps5 a hru jsem zatím vůbec nehrál a takových lidí je víc experte…
ty si kup, co chceš experte. Ale jsou tu lidi, co vlastní PS4 verzi a přemýšlejí např. o update. Pro tyhle lidi je potřeba říci, že to vypadá skoro totožně jako na PS4 PRO a update se dá nazvat podvůdkem.
ty seš nějákej seklej v minulosti borče a něco ti jakoby uniká (((((:
Však textury jsou jediná změna, která tam je. I v závěru DF říkali, že nemá cenu připlácet za upgrade a PS4 verze vypadá skoro totožně. Sledoval jsem to tak periferně, ale když jsem kouknul, tak jsem rozdíl nikde neviděl. Oproti Spidermanovi je to docela ubohý upgrade a ještě k tomu placený.
Jseš hodně PC Mimoň že?
haha. PC nemám už skoro 10 let. Jsem vlastník PS5. Tak zalez.
Je mi jen docela trapně za Sony, že vydají grafický update, který vlastně není update a chtějí za to deset dolarů.
Když si vzpomenu, co za kouzla dokázali moddeři ve Skyrimu, tak je mi za Sony stydno.
nekupuj to a jdi spát…
Tak porovnávat 10 let starou hru s GoT není taky fér. Ve Skyrimu je to obří skok protože graficky je už zastaralá.
Zdravim.. Omlouvam se za mozna zbytecny dotaz,jsem ale trosku pomalejsi..:-) Pred rokem jsem si hru koupil na PS4. Musim si celou hru koupit znovu,nebo staci jen dlc,a zakladni hra se mi aktualizuje na PS5 verzi sama?
Zdravím, za 10€ si budete moct zakoupit aktualizaci na PS5, za dalších 20€ pak příběhové rozšíření Iki. Hru si tedy znovu kupovat nemusíte.
MOC dekuji za info.
Základní PS4 hra na PS5 běží lépe (plynuleji) zdarma.
Pokud ale chcete nový obsah (především ostrov Iki), musíte si připlatit za DLC (zhruba 400 Kč)
Pokud navíc chcete plnohodnotná vylepšení (především grafiky/rozlišení) musíte si ještě připlatit za upgrade na nativní PS5 verzi (zhruba 200 Kč).
Případně vše dohromady zhruba za 600 Kč (k hraní budete stále potřebovat původní PS4 disk, pokud jste hru neměl digitálně).
Take moc dekuji za info! Urcite do toho pujdu,pred rokem jsem tomu moc nedal..:-) A po tak skvele recenzi mi zacali tect sliny..:-D Na PS4 jsem to mel zakoupeno z PS Store,tak snad to taky nebude problem.. Jeste jednou diky a hezky den.
Fandim panu recentovi, tolik recenzi a clanku – kde na to bere casove prostredky.. Zije pan recenzent normalni zivot? 20 recenzi ve vypisu recenzi! to je pecka Jen tak dal!
Definujte „normální život“, nejsem si jistý
Každopádně děkuji za pochvalu a přízeň