Vývojáři z italského studia RaceWard, které z části tvoří bývalí zaměstnanci závodních specialistů z Milestone, si dali poměrně odvážný cíl. Se svou prvotinou RiMS Racing chtěli vytvořit motocyklový simulátor s důrazem na realismus v závodech i zákulisí. Ačkoli hlavní cíl autoři splnili, tak nedokázali vyřešit několik zjevných problémů a nedostatků, které celkový zážitek táhnou dolů.
- Platforma: PC (recenzováno). PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S, Nintendo Switch
- Datum vydání: 19. 8. 2021
- Výrobce: RaceWard Studio (Itálie)
- Žánr: závody
- Česká lokalizace: ne
- Multiplayer: online a split screen
- Dat ke stažení: 8 GB
- Herní doba: 15+ hodin
- Přístupnost: 3+
- Prodejní verze: krabicová i digitální
- Cena: od 1099,- Kč (Xzone)
Snaha odlišit se
Ačkoli se to na první pohled nemusí zdá, tak motocyklových her nevychází úplně málo. Jenom letos jsme se dočkali čtvrtého Supercrossu a nového dílu série MotoGP, který přinesl slušné množství novinek včetně výrazně vylepšeného jízdního modelu. V druhé půlce loňského roku mohli příznivci motorek okusit pokračování arkádovější série Ride, motokros MXGP 2020 a pozitivně přijaté TT Isle of Man 2.
RiMS Racing tak rozhodně určitou konkurenci má. Autoři ze studia RaceWard se ale pokusili přinést trochu něco jiného. Místo nakupování licencí a honbou za co největším množstvím obsahu se zaměřili na hráče, kteří hledají výzvu a příklon k realismu. Mnohdy neúprosná pravidla hry se v plné parádě ukážou již po pár minutách. Fyzika a náročný jízdní model vám jednoduše moc chyb neodpustí. Budete se muset postupně učit ovládat svůj stroj a zrychlovat jen velmi pozvolna. V opačném případě strávíte na zemi více času než v samotném sedle motorky.
Počítačem ovládání soupeři jsou jen hodně špatným komparzem.
Ačkoli se v některých momentech fyzika chová nevypočitatelně, tak jako celek hodnotím pocit z jízdy velmi dobře. Z pohledu jízdního modelu RiMS zdatně sekunduje třeba poslednímu MotoGP a navrch přidává vyšší obtížnost, kterou bych se nebál přirovnat k již zmíněnému TT Isle of Man Ride on the Edge 2. Až na pár drobností se tedy v tomto směru autorů hlavní cíl splnit podařil. Vážný problém nastává ve chvíli, kdy se s vámi na trati objeví počítačem ovládání protivníci. V první řadě se jich v rámci jednoho závodu objeví maximálně devět, což je na dnešní poměry překvapivě nízké číslo, na které jsme byli u závodních her zvyklí dvě konzolové generace nazpět.
Obsah až na druhém místě
Ještě horší je ale chování umělé inteligence. Protivníci si za každou cenu drží svou stopu a při předjíždění jsou jako utržení ze řetězu. Nejhorší je to při brzdění a nájezdech do zatáček, kdy si z vaší přítomnosti nic nedělají a klidně do vás zezadu či boku narážejí, díky čemuž téměř vždy skončíte na zemi. Jejich tempo je navíc podivné. Při nájezdu do zatáček jsou extrémně agresivní. Naopak při výjezdech nepochopitelně pomalí. Počítačem ovládání soupeři jsou tak ve výsledku jen hodně špatným komparzem, který ve vás bude jedině vyvolávat pocit frustrace.
Jak jsem v úvodních odstavcích naznačil, tak RiMS nabídkou obsahu příliš neohromí. Na výběr dostanete pouhou osmičku licencovaných motorek od stejného počtu výrobců. Jde o vrcholné produkční stroje, mezi kterými nechybí třeba Yamaha YZF-R1, Kawasaki Ninja ZX-10RR nebo Ducati Panigale V4 R. Asi se není potřeba rozepisovat nad tím, že osm motorek není zrovna dechberoucí číslo. Přestože by větší počet strojů hře bezesporu prospěl, tak se tento zjevný nedostatek vývojáři snažili vykompenzovat důrazem na detailní mechanické zpracovaní jednotlivých motocyklů. Každou motorku není problém bez přehánění rozebrat do posledního šroubku. Nebál bych se tvrdit, že RiMS je téměř z poloviny mechanickým simulátorem. Proč byste ale motorku vlastně chtěli rozebírat? Jednoduše budete muset. Jednotlivé součástky jako jsou pneumatiky, brzdy či odpružení se postupně opotřebovávají. Degradaci dalších různorodých dílů se ještě výrazněji urychlí v případě častých pádů.
Každý chyba a následný pád zabolí hned dvakrát.
Na tomto systému je ostatně postaven celý kariérní režim. Odstartujete výběrem jedné z osmi motorek. Následně začnete jezdit závody a vydělané peníze vrážet zpátky do motocyklu. Když budete vyhrávat a zároveň málo padat, vyděláte si peníze na lepší a dražší součástky. Pokud však budete naopak padat často a výsledkově se čaasto ocitnete na chvostu, tak se vám rozpočet povážlivě ztenčí. Ve výsledku tak nemusíte mít ani na opravdu nutné opravy a nezbude vám nic jiného než jezdit s rozbitým motocyklem, což už tak poměrně vysoko nastavenou obtížnost ještě zvýší. Vývojáři si s tímto prvkem opravdu vyhráli. V průběhu závodu si můžete dokonce ve speciální obrazovce stav jednotlivých součástek prohlédnout a zanalyzovat.
Závodník a mechanik v jedné osobě
Každá chyba a následný pád proto zabolí hned dvakrát. Jednak ztratíte čas a pozice přímo na trati a následně zapláčete při sčítání škod v garáži. Bez tohoto systému by kariérní režim zůstal pouhou složeninou po sobě jdoucích závodů, takže tento systém nejde vypnout ani zjednodušit. Maximálně si lze v průběhu závodu zapnout více asistentů. Za samotný nápad i detailní zpracování jednotlivých dílů si autoři zaslouží pochvalu. Osobně mě zrovna nenadchlo měnění jednotlivých součástek, které probíhá formou několika po sobě jdoucích quick time eventů.
Ačkoli to zprvu vypadá zajímavě, tak to asi jen málokoho bude po delším čase stále bavit. Kromě finančních prostředků získáváte za některé odjeté závody rovněž týmové body, pomocí kterých následně vylepšujete jednotlivé sekce svého týmu. V praxi to znamená, že například snížíte opotřebení jednotlivých součástek, získáte předpověď počasí na další závody nebo možnost rychleji měnit díly na motorce.
RiMS se chlubí patnáctkou tratí.
Zatímco mechanické opotřebení součástek stojí za pozornost, tak při skladbě závodů v kariéře hráli autoři na jistotu. Jednotlivé podniky se tak skládají z běžných závodů, krátkých šampionátů, duelů s pouze jedním soupeřem nebo jakousi variací na motoškolu, kde máte za úkol splnit určité cíle. Za pozornost stojí ještě takzvané tovární závody, ve kterých si na jeden podnik vypůjčíte jiný motocykl. V těchto závodech se nemusíte starat o jeho stav po projetí cílem. V rámci obsahové nabídky hrají důležitou roli i tratě. RiMS se chlubí patnáctkou tratí, jež jsou rozdělené mezi 10 tradičních moderních okruhů a 5 přírodních tratí. Právě závodění na běžných cestách přináší ještě větší výzvu a hra právě zde nejvíc ukazuje své přednosti. Na druhou stranu se budete na úzkých cestách ještě více potýkat s tragickou umělou inteligencí.
Jen pro odvážné
Kromě již zmíněné a popsané kariéry si lze zazávodit ještě v klasickém rychlém závodě a jízdě na čas. Ve speciálním režimu si můžete také zopakovat v kariéře prezentovanou dvanáctku speciálních výzev. Pro další obsah je potřeba zamířit do hry více hráčů. Nechybí klasické online závody. Jak už to však u podobných úzce zaměřených her bývá, tak budete mít štěstí, pokud vůbec na pár hráčů narazíte. Vývojáři si tohoto hendikepu byly očividně vědomi a do hry přidali rovněž split screen, který zažívá v posledních letech minimálně u závodních her renesanci.
Z přiložených obrázků jste si už mohli udělat částečný obrázek o grafice. RiMS se svou vizuální úrovní vyrovná některým starším dílům MotoGP nebo sérii Ride. Aktuální MotoGP 21 nebo TT Isle of Man 2 jsou ale v tomto směru o něco dál. Patrné je to především při pohledu na okolí jednotlivých tratí. Majitele slabšího hardwaru potěší alespoň nižší HW nároky a solidní optimalizace. Až na výjimečné propady snímků jsem na výraznější problémy technického rázu nenarazil. Slabší grafiku alespoň částečně kompenzují podařené zvuky motorek.
RiMS Racing nabízí povedený jízdní model, slušnou fyziku a propracovanou mechanickou část každé motorky. Právě nutnost starat se a šetřit svůj stroj přináší do žánru unikátní prvek, který konkurence jednoduše nenabízí. Velmi dobrý pocit ze samotného ježdění bohužel kazí hloupá a zbytečně agresivní umělá inteligence. Kdyby vývojáři tento problém vyřešili a navrch by se jim podařilo do závodů vměstnat více soupeřů, nebál bych se v hodnocení přidat jeden až dva body navrch. V současné podobě ale RiMS pravděpodobně zaboduje pouze u fanoušků motorek, kteří výměnou za povedený jízdní model, fungující fyziku a pořádnou dávku výzvy hře odpustí i zjevné nedostatky v umělé inteligenci, malý počet motorek, slabší grafiku a skladbou závodů nijak objemnou kariéru. Pokud se však autorům do budoucna některé chyby podaří odstranit, může RiMS představovat zajímavý a lákavý protipól k o poznání arkádovější konkurenci.
Recenze
RiMS Racing
RiMS Racing zaujme dobrým jízdním modelem a nutností starat se o technický stav vlastní motorky. Zajímavé a mnohdy originální prvky však společně se slabším technickým zpracováním sráží hloupá umělá inteligence a malý počet soupeřů i dostupných motorek.
Líbí se nám
- jízdní model a fyzika
- propracované možnosti v oblasti správy součástek a nastavení motocyklu
- nutnost starat se o jednotlivé komponenty
- Povedené zvuky motorek
Vadí nám
- Umělá inteligence protivníků
- Malý počet soupeřů na trati
- Pouze 8 různých motorek
- Slabší grafika
- V online multiplayeru narazíte na minimum hráčů
- Neúprosný proces údržby motocyklu a vyšší obtížnost může některé hráče odradit
zatímco grafiku a pár motorek bych asi snesl, tak ty animace a jiskry od stupaček v každé druhé zatáčce ne, to spíš vypadá jak parodie na ježdění na motorce…