Recenzi hry jako takové najdete zde, včetně hodnocení.
Druhý díl herní série The Last of Us vyšel v roce 2020, ale v mnoha ohledech zůstává nepřekonán a nadále tak patří k tomu nejlepšímu, co je možné ve videohrách zažít. Ostatně to uznala i konkurence, kdy například tým Xboxu ve své interní analýze uvedl, že hra dalece překonává vše z jejich knihovny na konzolích i PC a že ji snad budou schopni dorovnat na další generaci hardware. Kromě mistrovského příběhu je zdrojem tohoto hodnocení především technická stránka věci, kde obzvláště animace postav nastavily zcela novou laťku tomu, jak realisticky mohou pohyby těla či mimika digitálních postav vypadat, ve filmových sekvencích i během soubojů při samotném hraní. Remasterovaná verze vám umožní si to vychutnat s vyšším rozlišením a plynulostí, ale také v doprovodu zajímavých bonusů, obsahových i herních.
- Platforma: PS5
- Datum vydání: 19. 1. 2024
- Výrobce: Naughty Dog (USA)
- Žánr: Akční adventura/Survival Horor
- Česká lokalizace: titulky
- Multiplayer: ne
- Dat ke stažení: 76 GB
- Herní doba: 40+ hodin (20 hodin příběh)
- Cena: 1189,- Kč (PS Store), 229,- Kč upgrade z PS4 verze hry
Nový obsah
Zřejmě největší pozornost z nového obsahu si před vydáním získal zbrusu nový herní režim ve stylu roguelike, nazvaný Není návratu (No Return). V tomto módu máte „jeden život“ na to, abyste prošli sérii náhodně vybraných map s náhodně vybranými nepřáteli, úkoly, extra výzvami a modifikátory, přičemž si můžete předem nastavit obtížnost svého průchodu. Jednotlivé mapy zaberou pár minut a jejich úkoly většinou obnáší likvidaci několika vln nepřátel, což můžete vykonat plíživě a potichu nebo naopak rychle a hlučně. Mezi mapami se vracíte do „skrýše“, kde si vylepšujete vybavení i schopnosti za získané suroviny. Na konci zhruba desítky kol vás čeká jeden z několika bossů. Hlavním kladem tohoto režimu je důraz na ryzí boj, kde opravdu vynikne jak skvělý bojový systém v této hře je. Jako zápor naopak vidím prakticky úplnou absenci příběhového kontextu, protože jiné podobné hry a módy dokázaly, že tyto věci lze skloubit (například Ascension přídavek pro hru Returnal nebo Valhalla přídavek pro hru God of War Ragnarök).
Druhým lákadlem remasterované verze byly tzv. „Vystřižené úrovně“ (Lost Levels), neboli pasáže hry, které se vývojáři rozhodli během vývoje zrušit, přestože dosáhly relativně pokročilého stádia dokončení. Prakticky ve všech případech to bylo kvůli lepšímu tempu a spádu hry, případně v zájmu využití dobrého nápadu na vhodnějším místě. Od tohoto bonusu nečekejte příliš, protože se jedná pouze o tři úrovně a každá je na pár minut. Zároveň je ale každá jiná a díky doprovodnému komentáři tvůrců získáte dobrou představu o jejich záměru a tvůrčím postupu. V jedné vystřižené úrovni ochutnáte porci miniher a civilní život v Jacksonu, ve druhé uvidíte původní verzi „toho“ flashbacku ve stokách a ve třetí vystřižené úrovni se vydáte na lov divočáka, který by víceméně také duplikoval úlohu „toho“ flashbacku.
Největší zážitek z nového obsahu jsem měl díky vtahujícímu a mistrně implementovanému komentáři tvůrců během hraní původní kampaně hry.
K mému vlastnímu překvapení ale nakonec není nejlepší částí nového přidaného obsahu remasterované verze hry ani jeden z výše popsaných. Největší zážitek z nového obsahu jsem nakonec měl díky velmi vtahujícímu a naprosto mistrně implementovanému komentáři tvůrců během hraní původní kampaně hry. TLOU2 je silně příběhová hra a její příběh je náročný díky těžkým tématům, složité psychologii postav, časovým skokům a tak dále. Ostatně fanoušci i odpůrci roky rozebírali mnohé scény s dohady „proč postava X udělala zrovna tohle takhle“ a tak dále. Nyní si můžete celou dvacetihodinovou příběhovou kampaň zahrát v doprovodu realtime komentáře scénáristů a herců, kteří k vám budou promlouvat (samozřejmě s českými titulky) během každé z filmových scén. Kromě vysvětlení klíčových momentů a pohnutek od nejpovolanějších tak dostanete velkou porci doplňujících informací o tom, jak tvorba tohoto díla probíhala. Ačkoliv mám v původní verzi hry platinovou trofej a dohrál jsem ji zhruba dvacetkrát, zahrát si kampaň znovu tímto způsobem, s komentářem nejzasvěcenějších, byl naprosto úžasný zážitek a bylo to pro mne to nejlepší z celého „balíčku“ remasterované verze a jejích bonusů.
Vylepšený obsah
Důležitou součástí této remasterované verze hry jsou samozřejmě čistě technická vylepšení. Výkonnější konzole (původní hra vyšla pro PS4, tento remaster je určen pro PS5) samozřejmě umožňuje hraní ve vyšším rozlišení (až nativní 4K v režimu kvality) nebo s vyšší plynulostí (1440p přepočítané na 4K cílí na 60 fps), podpořené navíc možností odemknutí snímkové frekvence na televizích podporujících VRR. Vylepšen ale není jen výkon, nýbrž také grafický obsah jako takový – vyšší rozlišení textur, zvýšená vzdálenost vykreslování detailů, vylepšené stíny a tak dále. S ohledem na to, jak dobře vypadala již původní hra, může být v některých scénách rozdíl hůře rozeznatelný, ale není žádných pochyb o tom, že tohle je bez diskuze nejlépe vypadající a nejlépe běžící verze hry. Některé momenty jsou vyloženě fotorealistické, například „ustavující záběry“ na prostředí jsou v tomto ohledu často naprosto odzbrojující.
Mezi dalšími vylepšeními najdete například podporu pro „speedrun“ průchod hrou v podobě počítadla času, separátní místnost pro hraní s kytarou, kde můžete měnit jak postavu hráče, tak nástroje a jejich zvuk – nepochybuji o tom, že komunita v tomto drobném režimu opět vyprodukuje pár úžasných hudebních kousků. Samozřejmě nechybí rychlejší nahrávání díky SSD a také podpora haptické odezvy DualSense ovladače. Důležitá je také přítomnost vylepšení a obsahu z minulých patchů hry, především tedy Grounded či permadeath režim a hlavně sérii herních „cheat“ modifikátorů, které se vám odemknou po prvním dohrání kampaně (můžete si importovat uloženou pozici z PS4 verze pro tento účel). Pokud jste ho ještě nezažili, musíte určitě vyzkoušet modifikátor na zpomalení času při míření, díky kterému se hra promění v Max Payne variantu, kde se při střelbě efektně zpomalí jak animace nepřátel či speciálních efektů, tak odpovídajícím způsobem deformuje i zvuk, působíce ve výsledku jako scéna z Matrixu.
Recenze
The Last of Us Part II Remastered
Pokud jste tuto hru ještě vůbec nehráli, nemáte o čem přemýšlet - jedná se o její nejlepší verzi, po technické i obsahové stránce. Velmi zajímavá ale může být i pro již existující fanoušky, především díky vtahujícímu doprovodnému komentáři tvůrců u příběhové kampaně. Bonusový roguelike režim dá vyniknout adrenalinovému brutálnímu bojovému systému hry, ale postrádá příběhový kontext.
Líbí se nám
- Vyšší rozlišení a plynulost
- Vtahující komentář tvůrců
- Adrenalinový roguelike mód
- České titulky (včetně bonusů)
Vadí nám
- Roguelike bez příběhového kontextu
Děkuji Martine za Váš pohled na remaster. Včera jsem si novou verzi The Last of Us 2 stáhl, původní PS4 verzi smazal z úložného prostoru PlayStation 5 a na hodinu jsem se ponořil do téhle úchvatné videohry 👍
Už původní PlayStation 4 verze byla vizuálně nádherná (odehrál jsem dvě nebo tři kapitoly a po zjištění, že vyjde i verze pro PS5 jsem hru odložil), ovšem nyní je vizuální stránka naprosto ohromující. Hráči na monitorech nebo menších televizorech to tak nejspíše nevnímají, ale jelikož mám PlayStation 5 od první chvíle připojenou k projektoru s úhlopříčkou lehce přes 2,5 metru, tak jsem absolutně nadšený tím, co moje oči vidí. Ta péče vývojářů je vidět na každém kroku…
Těším se na dnešní večer, až opět usednu na jednu nebo dvě hodiny ke konzoli a vychutnám si další část příběhu i ukázkovou audiovizuální stránku. Všem normálním hráčům i hráčkám a především těm, kdo ještě TLOU 2 nikdy nehráli, přeji nezapomenutelný zážitek. A že je ve světě takových lidí ještě pořádná hromada 🙂
Krásný víkend a dostávejme i v budoucnu co nejvíce takhle vypilovaných videoher 😉 ☕
Tak já mám na tu TV a monitor opačný názor. Jelikož jsem zvyklý na QHD monitor, tak to raději hraji na něm s odemčenou snimkovací frekvencí. Hrál jsm to včera i na 65 palcové TV a ve 30 FPS a 4K se to absolutně nedá hrát. Tahají mě oči z toho jak neplynulý ten obraz je, takže zapínám na výkon a 60 FPS a tam je to lepší na monitoru.
Tak to mám asi štěstí, že jsou moje oči „navyklé“, jelikož mi je ani 30 snímků za vteřinu (skálopevných samozřejmě) netahá 🙂
Ale určitě chápu, že jet „šedesátkou“ je pro řadu lidí příjemnější, především v případě, když hrají akčnějším stylem. Pěkný den 🍀
kdyz to mam jen v knihovne bez krabicky pujde mi ten upgrade za tech 200kc??
230Kč za pakatel. Manželka je na víkend pryč, program je jasný
Právě váhám, zda koupit Upgrade a tahle recenze mi přijde dobře napsaná a poskytuje informace, které mi pomohly. Díky.
Pokud dílo potřebuje aby tvůrci komentovali důvody proč postavy něco udělaly…tak je to hodně špatné psaní scénáře.
Teď jsi na to káplnul, ty jsi ale hlavička 😘
Vysvětlení nepotřebuje, ale je zajímavé slyšet povídání ze zákulisí o tom, jak tvorba probíhala.
Samozřejmě do toho spadají i věci jako „co si herec přidal/upravil proti scénáři“ apod.
Podobný komentář tvůrců dříve mívalo skoro každé filmové DVD.
Za ty prachy bych řekl ,že to docela jde.Už jen to,že ty vývojářské deníky mají cz titulky je dost obhajitelný….samo pro člověka co tyhle věci zajímají.
Sony nemá na výplaty? Nebo proč prodává znovu stejnou hru? Aha, Místo nové hry dojí bez práce modrý ovce co to jde teda.
upgrd za 229? sory, ale to je zadaco, uz stahuju!
Pro mne je to i skvělá záminka jak si hru opět zahrát. A vlastně mne mrzí zrušená MP. V duchu jsem se těšil na temnější Division. A jsem zvědav jestli díl III bude zasazen do Evropy.
GOTY
kdy to vyjde na pc? jednička byla sice průměr, máme zde spousta jiných her, ale byla dobrá.
Jak se to vezme. Kdybychom to hráli v roce 2013 jako ostatní, nejspíš by nás to vzalo víc. Třeba příběh byl pěkný, ale jelikož člověk ví, že je pokračování, tak cca tuší jak hra dopadne, takže u mě spíš vedla ta emoční stránka průběhu. Vývoj postav se mi líbil, gameplay taky dobrý, ale trochu mi tam chyběl lepší cover systém. A stejně jako u Uncharted chválím AI nepřátel, kteří i obcházejí a nejdou střemhlav na porážku. Já se na dvojku těším a jsem zvědav jaká „kontroverze“ mě tam čeká.
snad nikdy, ale nejspis jo…
Proč snad? Přece to, kvůli těm několika PC haterům, nemá cenu bránit ostatním, aby si to zahráli.
retorika microsoftu je stejna jako retorika tech „nekolika“ pc hateru…
sony dela velkou chybu, ze sve exkluzivity pousti na pc
Upřímně si myslím, že to Sony nedělá z dobroty srdce, ale prostě aby byl nějaký další příjem. Microsoft tuhle potřebu s velkou pravděpodobností nemá. Neříkám, že je na tom Sony špatně a takhle se chytá stébla, ale holt tam vidí tu možnost příjmu, než aby to i po těch několika letech zůstalo jen na jejich platformě. Třeba by se mohl takhle zachovat někdy i Microsoft, uvidíme.
Řekl bych že taktika Sony je jasná. Pustí dosavadní exkluzivity na PC a záhy vydají pokračování na PS, přičemž spoléhají na to, že mnoho hráčů nebude chtít opět roky čekat na konverzi a pořídí si rovnou konzoli.
Fungovalo to tak v případě Horizon Zero Down, God of War, nebo Spidermana…
Geralt a Tož bať
určitě se vším souhlasím, akorát se ty vztahy mezi korporaty neustale vyviji… pred 5–10 lety byla situace „nejaka“ = vedla spis ke sblizovani, vytraceni hranic mezi naše/vaše, a to se cca v obdobi covidu a po covidu razatne promenuje… ten boj mezi korporaty je vic videt, vztahy zacinaji chladnout atd.
jasne ze bych byl rad, kdyby meli moznost mit vsichni uzivatele hry k dispozici na vsech platformach, ale pro tento stav tu podle meho pohledu neni v tuto chvili prostor… za par let muze by situace diametralne odlisna
Jako ze pri hrani budu jeste poslouchat kecy toho levicackyho woke propagandisty jo? Fakt ne diky.
Rozveď na konkrétních příkladech proč je:
a) levičák
b) woke
c) propagandista
Pokud to nevíš tak s tebou nemá ani cenu mluvit
ty mas dost
Vzdyt ani nevíš co ty slova znamenají natož jak se píšou 🫠