Heliborne - vrtulníky a rock

Úterý 21.11.2017 16:19 - Autor: Adam "ROYALFOX" Dvořák - Rubrika: Recenze Recenze Heliborne

Nahoďte rotory a vrhněte se do víru nebeských bitev v simulátoru Heliborne. Toto akční létání s vrtulníky je plné výbuchů raket, řinčení kulometů a kytarového sóla.

Co si budeme povídat, simulátor helikoptér nemá na našem trhu takové zastoupení, jaké by si tyto stroje zasloužily. Většinou se vývojáři zaměřují na letecký průmysl a naše rotorové přátele nechávají ležet ladem. Studio JatCat Games se ale rozhodlo jít jiným směrem. Díky tomu tak máme příležitost chopit se kniplu a vertikálně vzlétnout do oblak.

Abych byl přesný, jedná se o vrtulníky všech možných tvarů, typů a užití. Svou inspiraci Heliborne rozhodně nezapře v sérii her Worlds of (Warplanes, Warship, Tanks). Bohužel se i po svém vzoru drží akčnějšího pojetí hry, a tak se ani zde nemůže mluvit o realistickém simulátoru, ale spíše o arkádovém létání.  Titul disponuje obsahem, který by za určitých okolností mohl fungovat - nabízí multiplayer, kampaň a historické mise, inspirované skutečnými událostmi. Bohužel kromě multiplayeru ostatní obsah vyzní, díky svému podání, tak nějak do prázdna.

Ze začátku to vůbec nevypadá špatně a po krátkém seznámení se chcete rovnou pustit do válečné vřavy. Do vzduchu se poprvé se svým strojem vznesete za zvuků elektrické kytary, která tak nějak podbarvuje většinu filmů z prostředí vietnamské války á la Četa nebo Olověná vest a vaše kariéra coby pilota může začít.

Po krátkém letu se konečně ke slovu dostává boj. Samotný útok na nepřítele je poměrně zábavný. Hra vám dávkuje úkoly přirozeně. Splníte jeden a na druhém konci mapy se objeví nový. Bohužel se ale vesměs opakuje jejich zadání – znič nebo obsaď. Málokdy se také objeví mise, ve které máte ochránit konvoj nebo ustupující jednotku. Líbí se mi, že váš vrtulník může zničit i jeden jediný pěšák na kterého jste zapomněli nebo se před vámi důmyslně schoval v lese. Stejně tak není moudrý nápad přiletět nad nepřátelskou základnu, naivně se zastavit ve vzduchu a v klidu postřílet vše v dohledu. Tímto způsobem je váš „Jestřáb“ sestřelen téměř okamžitě.

Výborná je kooperace s ostatními hráči. Jestliže se rozhodnete dobýt nějakou pevnost, vaši parťáci vám jistě budou k užitku. Zatímco vy děláte raketové nálety na dělostřelecké baterie, jiný vrtulník kropí nemilosrdně ze svých kulometů pěší jednotky. Další z vašich kolegů zase nenápadně polehoučku někde stranou přistává a čeká až proběhne výsadek jednotky. Tato pozemní podpora rozhodně není k zahození. Vaši výsadkáři se postarají o ty nepříjemné pány, již zmíněné pěšáky s raketometem, kteří s jednou dobře mířenou střelou dokážou napáchat nemalé škody.

World of Helicopter

Jak už bylo zmíněno, Heliborne si bere velkou dávku inspirace ze série World of… od Wargaming, příkladem může být úvodní menu, ve kterém se kocháte pohledem na hangár a před ním seřazené vrtulníky, což až moc připomíná World of Warplanes. Podobně je vymyšlen i vývoj vrtulníku, tedy ona část, kdy si za vybrané peníze můžete obstarat nějaký ten nový přírůstek do vaší eskadry. Nejdříve si totiž musíte daný stroj vyzkoumat a až pak za herní měnu pořídit. Po jeho zakoupení se vám strom vašich strojů rozroste o další typy. Což v praxi znamená, že pokud váš výzkum zaměříte převážně na výsadkové vrtulníky, tak rovnou můžete zapomenout na malé, ale hbité dvousedadlové potvory. Ty mají totiž vlastní kategorii. Proto je ze začátku dobré promyslet si, jakým stylem budete chtít hrát nejraději. Jde jen ale čistě o vizuální podobu vašeho stroje. Ano, každá helikoptéra se chová trochu jinak, ale nakonec se všemi můžete dělat téměř totéž.

Ohledně audiovizuálu mám poněkud rozporuplné pocity. Při prvních minutách hraní jste ohromeni, jakou atmosféru hra vyvolá. Odraz slunce, hladina vody a nemilosrdná džungle (nebo pole a lány na afgánské mapě) se neúprosně rozléhají široko daleko. K tomu hraje rocková muzika a vy si připadáte jako byste byli válkou ošlehaný pilot s bílou helmou a černými brýlemi. No jo, jenomže ona ta písnička jednou skončí a přijde na řadu probuzení. Co čert nechtěl, po posledním tónu skladby, která běží při hraní na pozadí, se po chvilce pustí ten samý song znova. Najednou si uvědomíte, že i ta krajina kolem vás nepůsobí tak dokonale jako samotný vrtulník a začínáte si všímat nedotažeností, které jste zezačátku neviděli. Prostě a jednoduše je vidět nedokonalost na každém rohu. Příkladem pro to může být sestřelení vrtulníku, nebo kolize a následný pád. Působí to totiž hrozně nepřirozeně a vy si víc a víc uvědomujete, že by hře prospělo, kdyby s vydáním vývojáři ještě chvíli počkali.

Takže jak?

Heliborne není špatná hra pro někoho, kdo se simulátory právě začíná. Zelenáč si zde totiž může osvojit jak ovládání, tak i základní chování tohoto specifického dopravního prostředku. Bohužel ani takové hráče neudrží na delší dobu. Ostřílený pilot by měl raději zalovit v jinačích vodách, protože to vypadá, že na pořádný titul z prostředí vrtulníků a helikoptér si budeme muset ještě nějaký ten pátek počkat. Je ale otázkou, jestli vůbec přijde. Proto by možná bylo lepší zalovit v minulosti a sáhnout po kvalitnějším simulátoru jako je například Comanche 4.

Heliborne na PCHodnocení hry
Skóre hry 6 6/10
Heliborne
Líbí se nám
  • zábava ve více lidech
  • vysoká kvalita zpracování modelů vrtulníků
Vadí nám
  • polovičatá grafika
  • nic moc obsah
Verdikt: Heliborne je zábavná akční letecká střílečka s lehce nadprůměrnou grafikou. Dobrá pro začátečníky seznamující se s žánrem, ale ne pro ostřílené piloty.
Hra zatím neobdržela žádná čtenářská hodnocení.
(Pro hodnocení musíte být přihlášen)
Štítky: heliborne
Heliborne na PCScreenshoty ze hry
Screenshot ze hry Heliborne Screenshot ze hry Heliborne Screenshot ze hry Heliborne Screenshot ze hry Heliborne Screenshot ze hry Heliborne Screenshot ze hry Heliborne Screenshot ze hry Heliborne Screenshot ze hry Heliborne