Hitman 3 vyšel letos v lednu a v recenzi jsem jej vychválil do nebes jakožto vynikající zakončení trilogie World of Assassination. Od té doby do Hitmana 3 vychází nový obsah takřka na týdenní bázi. Drtivá většina obsahu je sice zdarma, za ty nejlepší kousky si však studio IO Interactive nechává zaplatit. Únor a březen se tak nesl ještě ve znamení bonusových eskalačních misí, kostýmů a předmětů, ke kterým měli přístup pouze majitelé dražší Deluxe edice, od dubna se pak rozjela série DLC 7 Deadly Sins, do níž před třemi týdny vyšla závěrečná část.
- Platforma: PS5 (recenzovaná), PS4, XSX|S, X1, PC
- Datum vydání: 30. 03. 2021 (první díl)
- Výrobce: IO Interactive A/S (Dánsko)
- Žánr: stealth
- Česká lokalizace: ne
- Multiplayer: ne
- Dat ke stažení: jen licence (trilogie a všechna DLC 65 GB)
- Herní doba: 10+ hodin
- Přístupnost: 18+
- Prodejní verze: digitální
- Cena: 799 Kč (Season Pass), 132 Kč (jeden díl, PSN)
Protože je v tom tak trochu guláš, a jelikož, co si budeme namlouvat, číst o DLC nebývá dvakrát záživné, rozhodl jsem se pojmout následující text formou fiktivního rozhovoru ve stylu Q&A, kde na úvod vysvětlím, o co šlo v obsahu původní Deluxe edice a poté se přesunu k 7 Deadly Sins, které na konci zhodnotím.
Takže, jestli to správně chápu, Hitman 3 má nějakou Deluxe edici? Co v ní je?
Původní Deluxe Edice obsáhla kromě soundtracků všech tří her ještě autorský komentář k novým levelům (bohužel ne k těm z jedničky a dvojky), nové obleky, poněkud laciný artbook, na druhou stranu však povedené eskalační mise, jež ocenili především fanoušci starších Hitmanů. Odměnou za jejich rozehrání byly kostýmy inspirované klasickými levely z hitmanovské ságy. Při lednovém vydání Deluxe edice byly tyto eskalace a kostýmy tři, celkový počet se pak v následujících dvou měsících rozrostl na dvojnásobek.
Vyplatilo se to?
Samotná cena Deluxe obsahu je v základu dvacet euro, takže něco kolem pěti stovek. Při předobjednání byla cenovka této nadstavby poloviční. Deluxe edice i samotný upgrade má od té doby často tendence klesat v rámci slevových akcí. Pokud máte Hitmana rádi a vracíte se k němu, klidně si jej pořiďte, obzvlášť pokud jste se sérií vyrůstali. Ale pro lepší pocit doporučuji sáhnout po balíčku spíše ve slevě za dvě až tři stovky. Pozor, 7 Deadly Sins do Deluxe edice vůbec nepatří.
Moment, takže si zaplatím za Deluxe edici a pořád po mě bude IO chtít peníze za 7 Deadly Sins?
Ano, přesně tak.
Fuj, takže jako fakt zase vysolím dalších pět stovek?
Osm.
COŽE?!
Je to tak. Balíček 7 Deadly Sins vyjde v přepočtu na nějakých 30 euro a na PSN stojí momentálně 799 Kč. A na rozdíl od Deluxe obsahu se jim 7 Deadly Sins zlevňovat zatím moc nechce.
Tak to je síla. Co jsou vlastně 7 Deadly Sins zač?
7 Deadly Sins je v podstatě roční roadmapa probíhající od dubna do listopadu. Každý měsíc představoval novou sezónu, která se točila kolem jednoho ze smrtelných hříchů. To mělo vliv na obsah toho daného měsíce. Komunitní kontrakty, tradiční eskalační mise, elusive targets a další věci byly zdarma pro všechny majitele Hitmana 3. Oproti prvním dvěma dílům trilogie bylo eskalací mnohem méně, důraz se tentokrát (ekonomicky) přenesl na komunitní kontrakty. Speciální eskalace, onen zlatý hřeb každé sezóny byl zpoplatněn v rámci 7 Deadly Sins. Šlo si je kupovat zvlášť (jeden za cca 130 korun, případně 5 euro), anebo jste si je zaplatili dopředu najednou ve formě jakéhosi Season Passu za necelých 800 korun.
Počkej, trochu se ztrácím. Co to je vlastně eskalační mise?
Tradiční eskalace se v Hitmanovi hraje tak, že je vám na již známé mapě zadáno určité NPC, které máte za úkol nějakým způsobem zlikvidovat. Po splnění se vám obyčejně zpřístupní druhý stupeň, kde se k NPCčku přidá třeba jedna nebo dvě další oběti a práci vám třeba ještě ztíží nějaká další podmínka. Například vás nesmí nikdo zmerčit, nebo je třeba vraždu provést konkrétním způsobem. Další stupeň je pak ještě těžší. V Hitmanovi 3 mají eskalace většinou tři stupně, v minulosti jich bylo i víc. Během jednotlivých stupňů není možné hru ukládat.
No, dobře. Takže nic nového. Anebo jsou eskalace v 7 Deadly Sins něco extra?
Ano, tady mě IO Interactive dost překvapili. 7 Deadly Sins fungují trochu jinak. Pokud splníte první stupeň, druhý je sice těžší, nenutí vás však zabít stejná NPC jako v prvním stupni, ale zpravidla jdete po někom jiném. Obtížnost se přitom stupňuje skrze množství vašich cílů či další kritéria.
Některé tradiční eskalace z Hitmana v minulosti působily dost jednoduše, takřka jako kdyby je dělal někdo z komunity. 7 Deadly Sins je daleko propracovanější, jejich náplň je dost specifická a odměny v podobě kostýmů a některých předmětů působí prémiově – obejdete se bez nich, ale mají většinou cool faktor, jenž stálí fanoušci ocení. Tyto eskalace mají navíc větší hloubku a nepovinný těžší stupeň obtížnosti, jenž je ovšem do mise nenásilně zakomponován. Každý z hříchů má tak nepovinné výzvy, úkoly nebo prostě náročnější způsob provedení. Hra vás přitom silně provokuje k tomu, abyste jej splnili. Ano, doslova provokuje.
Vtipné na tom je, když podobné hecování zapadá do sféry daného hříchu – třeba v případě pýchy. Daným hecířem a našeptávačem je obyčejně hlas zvířete, které ve hře figuruje jako symbol daného hříchu. Je také dobré zdůraznit, že každá z eskalací je Suit Only, což znamená, že se během jejího plnění nesmíte převlékat. Ve spojení s absencí savů to má za následek ještě vyšší obtížnost. Hra zůstává nicméně férová.
A příběh?
V krátkosti: žádný tam není. Dá se říct, že 7 Deadly Sins se odehrává v hlavě Agenta 47. Vypadá to, jako kdyby snil. Osobně mi to přijde dost zajímavé, protože Agent 47 má s křesťanstvím a tedy sedmi smrtelnými hříchy své zkušenosti. Například v původním Hitmanovi 2 z roku 2002 se hlavní hrdina ukrýval na sicilské faře, v Absolution mu duchovní pomohla ukrýt mladou dívku. Podobné podvědomé asociace, sny a noční můry tedy dávají smysl (viz letošní retro článek na téma Hitman).
Jenže nové mapy a příběh by byly přece zajímavější. Nebo ne?
Jsem mnohem raději, že 7 Deadly Sins vzhledem k napálené ceně není pokračováním příběhu, jako to bylo v případě Hitmana 2, kde si zákazníci v době vydání koupili za plnou cenu něco, co nemělo z hlediska děje ani začátek, ani konec a vlastně ani celý prostředek. Jsem toho názoru, že ony dva levely, co tehdy vyšly v rámci Gold Edice, měly být součástí standartní edice.
Oproti tomu jsou Deluxe obsah a 7 Deadly Sins prémiová DLC a jejich forma tomu odpovídá. Příležitostní hráči o nic zásadního nepřijdou. Úrovně jsou sice lehce upraveny, ale jsou to ty, které už dobře znáte. Co se mi ovšem nelíbí, je jejich snový barevný filtr, který mi přišel u některých eskalací až moc výrazný. Hru to nerozbilo, ale obešel bych se bez něj.
A co odměny? Stojí obleky a předměty za to?
Obleky jsou naprosto parádní, Agent 47 v nich sice vyčnívá jako Mario v Resident Evilu, ale vem to čert, tahle hra není o realističnosti, zato humoru má na rozdávání. Předměty spadají taktéž do kolonky prémiové, tady mám však pocit, že si s nimi mohli dát tvůrci více práce. Některé jsou tak nezajímavé, že v haldách odemčených zbraní a výbavy okamžitě zapadnou, jiné mi ovšem naopak padly do oka hned.
Třeba bomba v podobě hlemýždě, který vaši oběť přiláká uspávací melodií a poté ji omráčí plynem. Nebo podobně fungující žvýkačka, kterou najdou NPCčka na zemi a bez váhání si jí strčí do pusy (blbouni). Líbila se mi třeba i malá ruční kuše, která vaší oběť dočasně oslepí. Frajerské obleky si odemknete hned po spuštění eskalce, pro odemknutí předmětů musíte dohrát alespoň jejich první stupeň.
Za jak dlouho to tak člověk dohraje? A jaké jsou nejlepší kousky?
Jak už jsem říkal, jedná se o trošku jiný typ eskalačních misí. Vrátím se k té nepovinné výzvě, která je součástí každého hříchu. Většinou se vyplatí jít po té těžší variantě splnění úkolu. Hra je o poznání zábavnější a déle vám vydrží. Herní doba se tedy logicky těžko odhaduje.
Třeba Lenost (Sloth) mi zabrala odhadem tak hodinu, i když jsem v ní splnil, co se dalo. Ty podle mého názoru nejlepší – Hněv (Wrath), Pýcha (Pride) a Chtíč (Lust) – mi zabraly klidně tři, možná i čtyři hodiny. Jiní z vás ale budou třeba rychlejší. Ať tak či onak se donívám, že balíček 7 Deadly Sins by měl vydržet hráčům minimálně 10 hodin, pokud mají o podobný typ obsahu zájem a dokáží se sami motivovat k těžší výzvě.
Buď konkrétní. Jak se hrají jednotlivá DLC?
Lakota (Greed)
V Dubaji máte za úkol zabít NPC, z něhož vám pak padají mince. Za ty si můžete pořídit buď lepší vybavení a vydat se na lov dalších obětí v rámci stejného stupně, nebo úroveň opustit. Lakota v podobě žabí sochy vás samozřejmě navádí k dalšímu vraždění a speciální, nepovinná výzva v této eskalaci zakazuje za nasbírané penízky cokoliv kupovat. Moje rada: buďte v této eskalaci hamižní, jak to jen jde. Pokud budete hrát jednoduše a misi opustíte hned, jak vám to hra dovolí, je Lakota mimořádně nezáživná a nedává vlastně ani moc smysl.
Pýcha (Pride)
Jedna z mých nejoblíbenějších. V Číně musíte nejprve dorazit ke stolku s pávem, který vám nabídne dvě možnosti, jak v daném stupni eskalace pokračovat. Jeden je snazší než ten druhý. Doporučuji poslechnout svou pýchu a jít vždy po tom náročnějším. Je to fuška, ale výborně jsem se bavil.
Lenost (Sloth)
Asi nejjednodušší eskalace, což vzhledem k tématu opět dává smysl. V poněkud zabordelené verzi Anglie máte omezenou výdrž, musíte tedy zabít všechny své cíle předtím, než se samou únavou zbortíte na zem. Jedinou možností, jak si staminu doplnit je ,,sundání“ otravného běžce, který má energie na rozdávání.
Chtíč (Lust)
Jedna z nejlepších. Nejedná se přitom o eskalační typ mise! Agent 47 má za úkol vypátrat tajného ctitele jedné roztoužené dámy. Indicie jsou poschovávané po berlínském levelu v trezorech, k nimž je potřeba nejprve nalézt klíče. Splnit úkol jde už po 3 nalezených indiciích, s každou další jste si ale jistější. Vynikající je zde i pozměněná vizuální stránka úrovně. Taneční parket se proměnil k nepoznání a připomíná bál, který zalévá ostře růžové světlo.
Obžerství (Gluttony)
Jste zpátky v Číně. NPCčka mají prasečí masky různých barev a vy musíte zabít ty, které si poroučí socha Obžerství v podobě prasete rozvaleného v restauraci. Na každý typ oběti musíte přitom použít specifický typ zbraně. Kupříkladu ti na dešti představují rybu, musíte je tedy uškrtit rybářskou šňůrou. Během plnění začne mít velký pašík větší hlad a je na vás, jestli ho nacpete úplně a zamordujete víc NPCček, nebo se spokojíte s původní objednávkou. V Obžerství mohli autoři zapracovat na našeptávacích monolozích, protože věčné krkání našeptávače mě brzy začalo iritovat.
Závist (Envy)
Eskalce z Mendozy připomene multiplayer z Hitmana 2. Vaším úkolem je v každém stupni zabít víc vybraných NPCček než vaše alter ego. Není moc fér, že váš dvojník se bez problémů dostane přes stráže, které vy musíte obcházet nebo obelstít. Samotné splnění mi přišlo poněkud triviální, ale jsme znovu u toho – mnohem zábavnější je, když chcete své oběti sprovodit ze světa přesně tak, jak je vám nakázáno Závistí. Váš protivník s neotřesitelnou sebejistotou a vážností kráčí za svým cílem v drahém obleku, zatímco vy poblíž kličkujete mezi strážemi, snažíte se ho předběhnout a chováte se jako namotivovaní Hujeři na drogách. Závist dokáže být takto dost komická a zároveň opět věrná svému názvu.
Hněv (Wrath)
Naprosto parádní kousek, který ale bude možná v některých hráčích vyvolávat, inu, hněv. Tak jako konec Hitmana 3 a závěr všech hitmanovských her, Wrath je především o tom, že hlavní hrdina spáchá na závěr pořádný masakr. Nemyslím si však, že to kdy bylo řešeno lépe, než je tomu právě tady.
Nalézáte se na nejvyšším poschodí anglického panství a v rámci každého ze tří stupňů eskalace na vás nabíhají postupně tři vlny nepřátel. Vaším primárním cílem jsou jen někteří z útočníků v každé vlně, za zabití ostatních ovšem nejste penalizování. Dokonce se to vyplatí. Útočníci se nesmí dostat do místnosti ve vrchním patře, kde je vaše útočiště.
Zní to banálně, ale Hněv je fantasticky vybalancovaná, extrémně návyková záležitost. Palných zbraní máte minimum (nepřátele je neupouští), takže většinu útočníků jsem zneškodnil hozenou zbraní, nebo překvapivým výpadem zpoza rohu. Využijete i různě poschovávané pasti. Útočníků je poměrně hodně, takže na konci každého kola za sebou máte body count kolem padesáti mrtvol. Stealth je přitom pořád zásadní a nejedná se o žádnou střílečku. Je to rychlejší, adrenalinovější verze Hitmana, jak se na tradiční závěrečný krvák sluší a patří.
Zní to jako dobrá magořina. Ale má podle tebe cenu si 7 Deadly Sins pořizovat?
Kvalita DLC a to jak si mě jednotlivé balíčky získaly, mě samotného hodně překvapilo. Z hlediska stráveného času a zábavnosti tak cenovka nepředstavuje tak do nebe volající problém, ačkoliv osobně mi osm stovek za podobný typ obsahu pořád přijde moc. Obzvlášť přihlédnu-li k tomu, že ti největší fanoušci letos už jednou tvůrcům platili za prémiový obsah v Deluxe edici. Připomínám, že první balíček 7 Deadly Sins se jmenuje Lakota. Je vidět, že dánské autory Hitmana jejich cynický smysl pro humor neopustil.
Na druhou stranu mě byznysová stránka věci nepohoršuje až tak moc, a to z už jednou zmíněného důvodu: 7 Deadly Sins je každým coulem prémiový obsah. Nesouvisí úzce s dějem hry a v základním Hitmanovi 3 nějak nechybí. Je mířen opravdu jen na plně zaháčkované fanoušky, kteří hrají Hitmana pravidelně. Podobně jako v případě Deluxe balíčku bych tedy poradil těm, kteří se k této sáze rádi vrací, ale nemůžou si dovolit vyhazovat peníze úplně bez rozmyslu, ať pro lepší pocit raději střízlivě počkají na slevu. Ti šťastnější: směle do toho. Ostatní se bez 7 Deadly Sins v klidu obejdou, tohle není pro ně.
Recenze
Hitman 3: 7 Deadly Sins
Překvapivě povedené DLC, které je sice určeno pouze pro nejvěrnější fanoušky, ti si s ním ale díky jeho hloubce vyhrají. Podmínkou zábavy v něm ovšem často bývá nebát se podstoupit těžší výzvy. Hráči, kteří potřebují příběh anebo hledají nové levely 7 Deadly Sins nemusí vůbec zajímat.
Líbí se nám
- Propracovanější než tradiční eskalace
- Luxusní obleky
- Zpracování obtížnosti
- Tematika hříchů dává smysl
- Některé předměty
- Pride, Lust a Wrath jsou parádní
- Envy působí komicky
Vadí nám
- Cena je momentálně vysoko
- Část předmětů je do počtu
- Někdy intenzita barevných filtrů
- Krkání v Gluttony
Už jenom 2 měsíce a konečně si to zahraju 😂