Ghost Recon: Breakpoint schytal při svém vydání v říjnu loňského roku mnoho kritiky, ať už za odklon k RPG prvkům a lootu s úrovněmi, za špatný technický stav (obzvláště na PC), za průměrný příběh nebo za přílišnou podobnost předchozímu dílu série. Jak jsem přiznával v tehdejší recenzi, navzdory tomu všemu jsem si hru docela užil, ale její problémy jsem objektivně uznal – stejně jako sám šéf Ubisoftu, který se za hru víceméně veřejně omluvil.
Od té doby uplynulo hodně času a hra se dočkala mnoha patchů i sezónních událostí, ať už šlo o Terminator event, návštěvu Sama Fishera nebo zásadní překopání herních mechanik směrem k tradičnější hardcore simulaci. Jelikož si ale hra nesla tu pošramocenou reputaci, měl jsem docela problém sehnat parťáky na vyzkoušení přídavku, který mne jakožto Destiny veterána zajímal ze všech nejvíc: Raid „Project Titan“ pro čtyři hráče. To se mi ale nakonec povedlo díky klanu Wolf´s Rain CSK.
Raidy jakožto náročné aktivity vyžadující od skupiny online hráčů maximální organizovanost, sehranost, komunikaci, vybavenost i výkonnost jsou samozřejmě známé především z velkých MMORPG her typu World of Warcraft. Nicméně ačkoliv jsem pár takových zažil, mám přeci jen raději spíše akční raidy z moderních online stříleček, které zásadním způsobem prošlápla a proslavila Destiny, ale od té doby je najdete i v dalších podobných hrách. Líbí se mi, že akční povaha těchto her vyžaduje stejně tak hbité reflexy a přesnou mušku, jako taktické myšlení a perfektní komunikaci s ostatními. Přijde mi to prostě zábavnější a lépe se cítím, jako že jsem přímo „tam“.
Raid v Breakpointu vychází z podobných principů, jako jemu podobné, nicméně přináší také několik unikátních nápadů, z nichž tím nejlepším je zřejmě skutečnost, že se odehrává na vlastní mapě, fungující podle principů „open worldu“, stejně jako zbytek hlavní hry. V praxi tedy nasednete se svými spoluhráči do člunu a odplujete na separátní ostrov (poměrně rozlehlý, s několika biomy a vhodný pro vozidla na přepravu z jednoho konce na druhý). Unikátní lokace pro raid samozřejmě nejsou samy o sobě novinkou, ale skutečnost, že je to lokace otevřená, kterou můžete prozkoumávat víceméně svobodně, to je panečku citelně zajímavější zážitek.
Tenhle aspekt „prozkoumávání nepřátelského území“ a mysterióznost celého ostrova je dále prohlouben druhým skvělým vylepšením: abyste našli jednotlivé raidové bossy, musíte o nich nejprve nashromáždit dostatek informací v základnách po ostrově – ať už hackováním počítačů nebo polapením informátorů apod. Aby to bylo ještě zajímavější, tyto informace jsou náhodně generované, takže jsou pokaždé na jiném místě. A teď to nejlepší: nikdy nejsou přímočaré: jde o nápovědy, které musíte rozluštit – ať už podle ukradených satelitních fotek nepřítele nebo třeba pečlivým studiem nápovědy v jejich emailech apod. Tahle mechanika nahrazuje puzzle sekvence z podobných her a zajišťuje, že je v každém raidu prvek neznáma. Navíc si díky tomu i v raidu užijete jednu z nejzábavnějších činností z Ghost Recon her – obklíčení a postupnou infiltraci nebo likvidaci nepřátelského tábora. Zde najdou své uplatnění snipeři, operátoři dronů, řidiči i opravdoví „ghost“ útočníci.
Jakmile ale nasbíráte dost stop k odhalení lokace nebo odemknutí brány k bossovi, čeká vás těžiště každého správného raidu: epické boje proti mimořádně silným nepřátelům. V tomto případě jde o čtveřici extrémně silných robotů, kteří se mi ohromně líbili designem, ale ještě více mechanikami, souvisejícími s jejich porážkou. Pro případ, že budete raid sami hrát, nebudu prozrazovat příliš – rozhodně zde ale najdete nutnost umět si za běhu předávat role, pojmenovat místa v aréně i fáze boje a ke slovu se dostane samozřejmě i váš postřeh a muška, protože netrefit klíčové zranitelné místo ve správnou chvíli může zabít celý tým. Jsem trochu zatížený na sci-fi a cyberpunk, takže se mi relativně realističtí hitech roboti a obří drony v raidu opravdu líbili. Obzvláště finální boss mi přišel stejnou mírou děsivý, jako geniálně propracovaný a vyvážený po mechanické stránce.
Jako v každém raidu, i zde samozřejmě získáváte unikátní brnění a zbraně za každý checkpoint. Raid je navíc nekompromisně nastaven na režim s úrovněmi gearu, takže vás extra odmění těmi nejvyššími úrovněmi ve hře. Jeden běh s vytrénovanou skupinou zabere bez problému třeba pět hodin, takže jde o opravdu solidní akční zábavu na víkendový večer. Šli jsme ho již několikrát a pořád mne ohromně baví. Není možná kvalitnější, než ty nejlepší raidy z Destiny (Vault of Glass, King´s Fall, Last Wish), ale opravdu jsem se bavil skoro stejně dobře a ty inovativní nápady (open world, luštění random hádanek) stejně jako celková atmosféra byly parádní. Zároveň šlo o mnohem zajímavější, pestřejší, nápaditější, rozsáhlejší a zábavnější raid, než třeba v Division 2 od stejného vydavatele.
Pokud máte raidy v akčních hrách rádi a máte možnost tenhle vyzkoušet, rozhodně vřele doporučuji.
Za parádní spolupráci bych chtěl poděkovat spolubojovníkům i šéfovi klanu Wolf´s Rain CSK.
Hru můžete zakoupit v Xzone.
Hraji již po čtvrté a stále mě to baví
Tahle vec v Breakpoint je otresna a raid to pomalu vubec nepřipomíná…. je tam špatně vsechno… Raid je pro me o boji s bossy, jenze nez k nemu dojdes travis cas jezdenim po mape z bodu A do B a ve výsledku jen behas po mape jak tatar a s Bossy bojujes chvilku jen….
Opet to bylo delany primarne na PC jelikoz slabe mista co se maji trefovat jsou tak male pro konzoli + otresne ovladani z toho delaji akorat obsah co te vic nase*e nez bavi.
A odmeny o nicem, vsechno stejny jen novy skin a cislo….
Pro me je tohle jeden z nejhorsich raidu co jsem kdy hral…. to uz radsi budu hrat Raid v Divizi….. tohle byl jeden z velkym omylu co udelali v Breakpoint, vsak to s Ghost recon nema nic společného….
Se sehraným týmem jsou ty pasáže mezi bossy rychlá a zábavná mezihra.
Neměl jsem problém trefit žádné slabé místo – stačí si vzít zbraně, co méně „kopou“.
Odměny zahrnují zrovna třeba zbraň, která nekope vůbec.
Zní to dobře,bohužel už se k Breakpointu nehodlám vracet,stačilo to dohrát jednou 👍
Kéž by ubisoft uměl i optimalizovat hry, pak bych vyzkoušel.