Dle některých fanoušků série Heroes of Might and Magic se její sláva pomalu, ale jistě vytrácí. Jelikož poslední Heroes of Might and Magic Online také není zrovna žádným trhákem, konkurence začala pracovat na titulech, které kombinují HoMaM a Civilization.
Jedním z těchto projektů je tahová strategie Worlds of Magic, která se označuje za spirituálního nástupce slavného díla Master of Magic, jenž by se dal ve své době označit za výrazného konkurenta oblíbeného HoMaM. V naší recenzi se dozvíte, jestli je Worlds of Magic konkurence schopný i v současnosti.
Cesta této strategie začala úspěšnou kampaní na Kickstarteru v roce 2013, která umožnila projektu spatřit světlo herních obrazovek. Při ní vývojáři z Wastelands interactive žádali částku 30 tisíc dolarů, přes kterou se přehoupli a na konci získali 45 tisíc, následně se pustili do tvrdé práce. První výsledky jejich práce mohli hráči vidět již minulý rok v záři, kdy hra vstoupila do Early Accessu na Steamu. V těchto dnech máme konečně možnost podívat se na současný stav Worlds of Magic.
Řada možností
Jelikož hra plně postrádá příběhovou kampaň, máte zde jen řadu různých lokací, které můžete se svým národem a jeho vůdcem navštívit. Prozatím je na výběr ze sedmi složení světů, v nichž můžete vést svou frakci. Krom základní sféry, mají ostatní mapy své klady a zápory, které byste rozhodně neměli přehlížet. Ohnivé pláně například nabízí vyšší produkci a sílu, je na nich ale velký nedostatek jídla, takže s rasou trpaslíků se zde uživíte skutečně těžko.
Po výběru jednoho ze světů si následně zvolíte jednu z osmi ras, které mají stejně jako jednotlivé mapy své klady a zápory, jenž vám umožní hrát za každý národ úplně jinou cestou. Osobně jsem si asi nejvíce oblíbil elfy. Jejich jednotky jsou zaměřeny převážně na souboje na dálku, takže se k vám některé nepřátelské jednotky třeba vůbec nedostanou. Při kontaktním boji jsou však extrémně slabí. Další výraznou nevýhodou je pomalý růst populace.
Když nebudete armádu dostatečně platit a sytit, jednoduše opustí vaše řady.
Národ a svět je již vybrán, pustíte se do volby lorda, který povede z magické věže svůj lid. Mága si buď můžete vytvořit sami anebo je možné zvolit si jednoho z přednastavených panovníků. Hra vám nabídne dvanáct kruhů magie, které dohromady poskytuje 300 kouzelných svitků. Mimo to jsou zde i schopnosti vylepšující dovednosti vašeho vládce. Hodně výraznou cestou pro mě byla magie vyvolávání, díky které jsem často dokázal porazit i značnou přesilu.
Podivná neutralita
Po vstupu do světa, který jste zvolili, máte po ruce jen své městečko a pár jednotek. Metropoli můžete pomalu, ale jistě rozšiřovat o nové budovy, díky kterým se dostanete k lepším typům vojáků. O ty se následně budete muset starat. Vojáci totiž vyžadují jídlo a žold. Je tedy nezbytné mít slušný příjem a pár zemědělců živících početnou armádu. Časem budete mít některé metropole zaměřeny na určitý typ průmyslu. Když nebudete armádu dostatečně platit a sytit, jednoduše opustí vaše řady.
Worlds of Magic vypadá oproti ostatním titulům v žánru jako hodně chudý příbuzný.
Krom vašeho města a metropolí vašich nepřátel je na mapě ještě řada neutrálních osad a chaloupek, které časem můžete obsadit a následně buď zabrat anebo vypálit. Neutrální frakce působí skutečně pěkně. Problém je AI, která na tom není vůbec dobře, díky čemuž si zasloužila svůj vlastní rozsáhlý odstavec v rámci herních nedostatků.
Chudé bojiště
Většina tahových strategií se může pochlubit zajímavým provedením bitevních polí. Ty většinou osloví jak svým designem, tak i rozmístěním strategicky důležitých prvků. Worlds of Magic je po této stránce hodně chudé. Dá se říct, že vedle ostatních vypadá jako hodně chudý příbuzný, který nemá daleko k tomu, aby si vzal do rukou žebráckou hůl.
Na bitevních polích prakticky nejsou žádné výrazné strategické objekty, a když už tam jsou, tak nevytváří žádné krytí či výhodu, takže jsou tam naprosto zbytečné. Bojiště jsou většinou stereotypní.
Žádný projekt na herní scéně není dokonalý, tento však není ani hotový.
Po stránce bitev je ve hře Worlds of Magic podivný prvek s oplácením úderů, i přesto, že jednotka dostala prakticky smrtící zásah. Občas dokonce její životy jdou do mínusu. Poslední seknutí si však nikdy nenechá ujít. Když se voják brání, pří každém útoku, úder oplácí, takže když slabší jednotky budou útočit na silnějšího netvora, asi souboj nevyhrají, protože rána se jim vždy pořádně vrátí.
Bezduché monstrum
Umělá inteligence je ve Worlds of Magic na úrovni hýkajícího oslíka. I přes vysokou obtížnost se nepřátelští lordi chovají skutečně tupě. Jednou se mi podařilo projít celou kampaň jen s jednou skupinou válečníků, složenou ze dvou lučištníků a jednoho druida. Jelikož protivník měl 99% jednotek rozdělených po jednom, byly souboje hodně rychlé a stupidně jednoduché. Vstup na bojiště, rozestavení jednotek, první kolo a konec. Podobně na tom byla i diplomacie. Nepřátelský mág mě první nechal pořádně expandovat. Následně si nechal vzít město a ještě uzavřel mír, který následně sám porušil útokem se svou značně oslabenou armádou. Umělá inteligence je jeden ze zásadních prvků, které by měly být opraveny v prvních updatech, jinak prakticky nemá cenu hrát proti PC.
Worlds of Magic nabízí skutečně pestrou paletu magických dovedností.
Žádný projekt na herní scéně není dokonalý. Worlds of Magic jednoduše není dokončený, takže k dokonalosti má skutečně hodně daleko. Vaše cesta plná problémů začíná už u panelu pro spuštění hry. Na něm je položka nastavení, kterou ani nemusíte zapínat, protože pokud se pokusíte něco nastavit, čeká na vás pád. V průběhu hraní vás čeká také řada pádů, ale ty naštěstí nejsou moc časté.
Zvukové efekty jsou ve hře skutečně na tragické úrovni. Prakticky každá jednotka bez rozdílu pohlaví, rasy či druhu při zásahu vydává stejný podivný zvuk. Ten by se dal přirovnat k zabručení. Dalším záporným prvkem tohoto titulu je grafická stránka, která je oproti tomu, co nabízí ostatní dílka v tomto žánru, značně zastaralá.
Čas vše napraví
Myslím, že Worlds of Magic má hodně kvalitní základ. Zásadním problémem je to, že hra jednoduše není hotová. Řadu problémů můžou vyřešit patche, ale z mého pohledu to zabere ještě hodně času. Konkurenci, kterou tvoří například Endless Legend, Age of Wonders či již zmíněný Heroes of Might and Magic, se prostě v mnoha prvcích nemůže rovnat. Jestli vás však hra i přes řadu nedostatků zaujme, tak směle do toho.
Worlds of Magic koupíte v našem obchodě GameExpres za 649 Kč, respektive 23,99€.
Hráno na sestavě: OS: Windows 7 (64bit) Minimální požadavky: OS: Windows Vista 64bit Doporučené požadavky: OS: Windows 8 64-bit |
Recenze
Worlds of Magic – řada zbrklých tahů
Zajímavá tahová strategie Worlds of Magic stejně jako řada jiných her, promarnila svůj potenciál, díky zbrklosti tvůrců, kteří ji vydali předtím, než byla zcela dokončena. Doporučil bych počkat si na snížení ceny. Pokud hledáte kvalitní tahovou strategii, v podobné cenové třídě se nachází Endless Legend, který vám toho nabídne rozhodně daleko víc, než tento nedodělek.
Líbí se nám
- skutečně pestrá paleta kouzel
- různé typy frakcí
- vcelku příjemná hratelnost
- řada rozdílných světů
Vadí nám
- záseky a pády hry
- podivné střílení skrz překážky
- absence příběhové kampaně
- mírně retardovaná AI
- celková nedodělanost
- oproti současníkům zastaralá grafika
- chudá bojiště
Díky
Ano tato hra má hot seat.
Dá se tato hra hrát v módu jako Heroes, tedy ve dvou a více hráčích na jednom pc?
MoSHt. CZ: Hodně dlouho jsem nad hodnocením sám přemýšlel. Zvažoval jsem mezi 4-5 nakonec mě však některé propracovanější prvky hry přesvědčili k 5 jelikož některé problémy mohou vyřešit patche. Dle mého je i 5 špatná známka vzhledem k tomu že 70-80 % her zde dostává 6-9.
Podle toho co čtu mi příjde 5/10 hodně mírné : -/
Ale co už já hru nehrál, tak sám soudit nechci.
Ale podle chyb a všeho to vypadá, že hra je teprve v Alpha verzi : -/