SteamWorld Dig 2 – podruhé a lépe?

Pátek 6.10.2017 18:30 - Autor: Ondřej "ThainDegu" Zeman - Rubrika: Recenze Recenze SteamWorld Dig 2

Extrémně návyková 2D plošinovka se vrací. Uchvátila nás stejně jako první SteamWorld Dig?

Recenzovaná verze: PC

Před několika lety se vývojářům z Image & Form povedlo vytvořit dílko, které většinu členů hráčské komunity zaujalo především svou jednoduchostí a chytlavostí. Celek byl natolik povedený, že si vedl dobře jak u fanoušků 2D plošinovek, tak i u kritiků strhávajících body za kdejaký nešvar. Fakticky jejich první projekt zažil úspěch, o kterém si může většina indie tvůrců nechat jen zdát. Jejich druhému titulu se bohužel tolik nezadařilo, což jeho autory opět přivedlo ke kousku, jenž je v herním světě proslavil. SteamWorld Dig 2 by měl být ve všech ohledech lepší než jeho předchůdce, je tomu však tak?

Nová tvář

Nezdolný cvrčku podobný kopáč Rusty se po mnoha úspěšných expedicích ztratil v rozsáhlých podzemních tunelech. Nikdo o něm neslyšel ani slovo, již několik let. Někteří se jej snažili najít, většina z nich však neuspěla. Po sérii zbabraných záchranných výprav se důlní městečko začalo pomaličku vyprazdňovat. Nakonec v něm zůstali jen ti, kterým už nestálo za to z něj odejit. Čerstvý vánek do tohoto zatuchlého prostředí nyní přináší mladá robotka Dorothy, jejíž hlavním cílem je nalezení pohřešovaného reka nikoliv sláva a bohatství, po nichž touží druzí.

Hlavní protagonistka Dorothy se do těžařské kolonie El Machino vydala s jasným cílem. Postupem času však odkrývá temná tajemství ležící v hlubinách, jež jí svádí z její původní cesty. Na své výpravě za nalezením Rustyho budete plnit nepříliš výrazné úkoly, diskutovat se specificky jednajícími charaktery a objevovat herní univerzum, jehož design minimálně mě v mnoha okamžicích velmi příjemně překvapil.

„Prakticky po celou dobu hraní SteamWorld Dig 2 se budete věnovat především expanzi podzemních chodeb, které budete vlastnoručně kopat. Na vaší těžařské odyseji zavítáte do temných štol, zasmrádlých kanálů a světem zapomenutých měst skrývajících nejedno tajemství.“

Na herní scéně je možné občas nalézt hry, na jejichž příběh nikdy nezapomenete. První díl série SteamWorld Dig mezi ně rozhodně nepatřil. Druhý pokračovatel této značky se v tomto ohledu bohužel výrazně neliší od svého předchůdce. Určitá dějová linka tu je, nejedná se však o nic, co by vás mělo šanci skutečně uchvátit. Komplet dle mého názoru v tomto ohledu drží nad vodou především vedlejší postavy a propracované pozadí světa, ve kterém se odehrává.

Permanentní těžba

Prakticky po celou dobu hraní SteamWorld Dig 2 se budete věnovat především likvidaci přihlouplých nepřátel a expanzi podzemních chodeb, které budete vlastnoručně kopat. Na vaší těžařské odyseji zavítáte do temných štol, zasmrádlých kanálů a světem zapomenutých měst skrývajících nejedno tajemství. Jak jsem již naznačil v předchozím řádku, design úrovní je tu skutečně povedený, takže vás těžařská práce jen tak neomrzí.

Jak nám již v minulosti ukázal Bart Simpson, kopání bez jasného cíle baví jen hlupáky a nesvéprávné šílence. Zde se v zemi rozhodně nadarmo hrabat nebudete. Vývojáři z Image & Form totiž opět vložili mezi bloky hlíny pestrou škálu cenných kovů, průmyslových surovin a extrémně vzácných drahokamů prodatelných za slušnou cenu. Mimoto před vás čas od času postaví také vcelku slušně navržené hádanky, s jejichž pomocí chtějí potrápit hlavně mladší hráče. Zkušenější jedinci s jejich rozlousknutím zřejmě nebudou mít sebemenší problém, protože jejich úroveň je skutečně hodně nízká. Abych tu neplácal jen prázdnou slámu, nastíním vám v následujícím odstavci řešení jednoho z rébusů.

V jedné z podzemních lokací je před vás postavena krabice drtící linka, přes kterou musíte dostat bedny, s jejichž pomocí zatížíte spínače otevírající chodbu do sálu s pokladem. Pokud je chcete úspěšně přesunout bez toho, aby byly rozmláceny na padrť, musíte kontrolovat rychlost pásů a frekvenci úderů gigantických kladiv. V případě, že se vám to podaří, dostanete za odměnu sběratelský předmět a vybavení vylepšující kus nářadí, jež je možné většinou nalézt na konci hádankových tunelů a tajných chodeb.

Augmentační komory

Na konci většiny tunelů toho moc nenajdete. Čas od času však při troše štěstí narazíte na vstup do kobky, v níž je umístěna augmentační komora, která vás vždy dokáže určitým způsobem vylepšit. Získat touto cestou můžete vystřelovací hák, vodní pušku, granátomet, sbíječku a trysky, jež vám nejednou pomohou vyhnout se smrtícím bodcům, kyselině či pekelně rozžhavené lávě.

„První SteamWorld Dig mě zaujal hlavně díky velkému množství možností, které nabízel. SteamWorld Dig 2 je v tomto směru v mnoha ohledech chudší než jeho předchůdce, což osobně považuji za velké mínus. Kdyby celek obsahoval stejný počet alternativ jako jednička, mé hodnocení by bylo rozhodně vyšší.“

Tajemná futuristická zařízení na vás mohou namontovat jen základní prototypy zmíněných předmětů. V případě, že budete chtít dostat do rukou jejich lepší verze, budete muset zavítat k místním obchodníkům, kteří vám za nemalý obnos nabídnou různá vylepšení, jež mohou například zlepšit váš dolet, dostřel zbraní či zvýšit efektivitu nošeného brnění.

Po jejich zakoupení se vám následně otevřou posilovací dírky, do nichž je možné vložit kusy nářadí dávající předmětu určitou pasivní či aktivní dovednost. Vašemu krumpáči lze touto cestou kupříkladu dát do vínku schopnost, s jejíž pomocí dokáže odrážet střely. Ruksak, do kterého ukládáte krystaly, je naopak možné obohatit o zmenšovací zařízení dávající vám příležitost nést v jednom slotu větší počet předmětů než za předpokladu, že byste jej neměly.

Chudší pokračovatel

První SteamWorld Dig mě zaujal hlavně díky velkému množství možností, které nabízel. Prakticky v něm bylo možné dolovat i budovat. SteamWorld Dig 2 je v tomto směru v mnoha ohledech chudší než jeho předchůdce, což osobně považuji za velké mínus. Kdyby celek obsahoval stejný počet alternativ jako jednička, mé hodnocení by bylo rozhodně vyšší. Bohužel jsem k dispozici dostal značně osekaný titul, který již zavedenou značku posunul kupředu jen v minimálním měřítku. Snad bude příští dílo vývojářského studia Image & Form výraznější než jejich současná novinka.

Na SteamWorld Dig 2 jsem se skutečně těšil. Na mou smůlu jsem nakonec na místo přelomového díla dostal do rukou obyčejnou 2D plošinovku, která žádným způsobem neposunuje původní projekt Image & Form. Investici do něj bych tím pádem doporučil především hráčům, kteří neměli možnost hrát jeho výraznějšího předchůdce, na nějž dodnes s dobrým pocitem vzpomínám.

SteamWorld Dig 2 na PC, PS4, PSV, SwitchHodnocení hry
Skóre hry 7 7/10
SteamWorld Dig 2
Líbí se nám
  • skryté úrovně
  • speciální schopnosti
  • chytlavá hratelnost
Vadí nám
  • absence některých prvků z prvního dílu
  • minimální posun celku
Verdikt: Vývojáři z Image & Form nám opět servírují příjemnou 2D hopsačku, která v rámci žánru disponuje vším potřebným. SteamWorld Dig 2 je příjemné dílko, jež se bohužel v některých ohledech odklání od svého předchůdce. Celek však nabízí obstojný zážitek. Jestli si libujete v dolování a permanentním hopsání byla by škoda jej minout.
Hru ohodnotili také 2 čtenáři průměrnou známkou 8/10.
Seffi (8), Corvus (8)
(Pro hodnocení musíte být přihlášen)
SteamWorld Dig 2 na PC, PS4, PSV, SwitchScreenshoty ze hry
Screenshot ze hry SteamWorld Dig 2 Screenshot ze hry SteamWorld Dig 2 Screenshot ze hry SteamWorld Dig 2 Screenshot ze hry SteamWorld Dig 2 Screenshot ze hry SteamWorld Dig 2 Screenshot ze hry SteamWorld Dig 2 Screenshot ze hry SteamWorld Dig 2 Screenshot ze hry SteamWorld Dig 2