Pro Zing píšu již tři roky převážně články o sérii Call of Duty, se kterou mám bohaté zkušenosti. Hrál jsem všechny vydané díly, znám dobře herní mechanismy a samotné fungování značky. Přesto mé nadšení upadá a místo euforie, kterou jsem prožíval léta zpátky, si nyní spíše klepu na čelo. Značka Call of Duty ušla dlouhou cestu a ne ve všem šla správným směrem. Když tedy společnost Activision oznámila, že se série vrací zpět ke kořenům, zůstal jsem radši při zemi a snažil se potlačit prvotní nadšení. Call of Duty se sice může vrátit, kam chce, ale multiplayer má již několik let nastavená pravidla, která musí dodržovat. Otevřená beta na PC mi dala příležitost, abych si otestoval, zda mě WWII zaujme či zklame a podkope už tak vratkou víru v tuto značku. Zde vám tak přináším mé pocity po několika hodinách hraní.
Zpátky ve službě
Stát opět nohama pevně na zemi, aniž by kolem mě po stěnách neskákalo uřvané dítě, je skvělý pocit. Zpočátku jsem si připadal docela nemotorně, ale nakonec jsem se do toho dostal. Jediné, co mě asi trápilo, je krátký běh, ale to jsem zřejmě jen rozmazlený z Black Ops 3, kde byl neomezený sprint. Ovládání zbraní je jednoduché a některé kousky naprosto postrádají jakýkoliv zpětný ráz. Výjimkou je útočná puška M1941, která místy docela kopala. Žádná ze současných zbraní mi nepřišla příliš silná, Sledgehammer Games se snad konečně naučili balancovat zbraně a výbavu. Dost mě mrzí, že jsem si nenašel společnou řeč s poloautomatickými puškami, jelikož každý používá hlavně samopaly a útočné pušky, proti kterým nemám velkou šanci. A také odstřelovačky! Nevím proč, ale v tomhle díle jsou snipeři dost velcí parchanti. Čekal jsem, že díky zasazení do druhé světové války budou hráči používat odstřelovačky trošku více „takticky“ a nebudou dělat tzv. quickscope v zákopech a v těsných prostorách.
Nahrazení Create-a-Class systému Divizemi mi sice trošku svazuje ruce, ale jedná o zajímavý nápad. Jednotlivé schopnosti postav mají něco do sebe, ale já si nejvíce oblíbil Infantry divizi a výpad s bajonetem. Je zábava střetnout se s nepřítelem na schodech a prudce na něj naběhnout ostřím. Vznětlivé broky u Expeditionary mě zase moc nepotěšily, jelikož brokovnice získaly na síle a potkat hráče s brokovnicí začne být po několika smrtích dost frustrující.
Basic Trainings jsou ve své podstatě absolutně stejné jako perky. Jejich negativem je fakt, že pro sebe berou některé již zavedené prvky, např. přebíjení při běhu, což šlo dříve i bez speciální schopnosti. Scorestreaky nejsou narozdíl od předchozích dílů tolik přehnané, skoro s ničím jsem neměl výrazný problém. Maximálně plamenomet místy drásal moje nervy, ale to je opravdu to nejmenší.
Mapy samy o sobě nejsou špatné. Nejvíce mě zaujalo Point Du Hoc a Aachen, jelikož obě mapy sází na něco jiného – boj v úzkých prostorách versus přestřelky na střední až velkou vzdálenost. Mapy jsou však obecně malé a od Call of Duty nic jiného bohužel nečekám. Na zbrusu nový mód War jsem se hodně těšil a neodcházím zklamaný. Při opravování mostu či eskortě tanku není nic příjemného, když každou chvíli schytáte kulku od odstřelovače, ale vnáší to do hry více hráčů novou výzvu a hlavně důvod ke spolupráci s ostatními. Avšak o týmové práci povím něco níže.
Engine starší než Metuzalém
Musím si velice pochválit ozvučení hry, hlavně co se týče výbuchů. Exploze granátu či dopad shozené bomby je jako pohlazení po duši. Avšak ozvučení zbraní není nejlepší a v Advanced Warfare se mi líbilo více. Okolní zvuky a prostředí celkově dodávají zápasu skvělou atmosféru. Zvlášť na mapě Point Du Hoc, kde každou chvíli explodují protiletadlové projektily a padají letadla. Silně mě ale iritovaly neustálé výkřiky postav. Tohle je věc, která mě štvala už v předešlých dílech, kdy musel můj charakter neustále vykřikovat, co dělá a koho kde vidí. Zvlášť když se s utlumeným Type 100 přikrádám k blízkému bunkru a ten idiot zařve „Ten hajzl je uvnitř!“ a prozradí mě. Z toho určitě budou muset mít radost eSport hráči, na které je tenhle díl hodně zaměřený.
Hodně se mi líbí, že když chci hrát s přáteli, tak nemusím zbytečně dlouho čekat, než se hra uráčí mě spojit. Hrál jsem s několika lidmi a snadno nás to spojilo do jedné lobby. Totéž platí o vyhledávání zápasů. Novou hru mi vyhledávač najde do několika sekund a samotná stabilita serverů je slušná. Sice se nejedná o finální verzi, ale poslední díly mají tak příšerné servery, až je to k pláči. Doufám tedy, že jim tohle vydrží i po vydání plné hry, i když síťový kód má rozhodně své mouchy, kvůli nimž může být hraní i navzdory stabilním serverům a rychlému vyhledávání dost nepříjemné a nepřesné. WWII hodně sází na vzájemnou komunikaci hráčů a bude odměňovat týmovou práci. Bude zábava sledovat, jak se to ve hře projeví, jelikož komunita Call of Duty je natolik toxická, že se jedná o skoro utopickou představu tvůrců.
Nyní se však dostávám k nejhorší části beta testování – optimalizaci. Jo, ta je opravdu dost špatná a nebýt nových driverů od Nvidie, tak bych si ani nezahrál. I když mi po většinu času následně běžela hra dobře, místy se začala nelogicky lagovat a na mapách Aachen nebo při operaci Breakout mi spadly až na 12fps. Na vysoké detaily jsem tedy radši zanevřel a hrál jsem radši na nejnižší nastavení. Můj počítač není nejmladší, ale komponenty splňuji minimální požadavky. Fakt, že Black Ops 3, které vypadá po grafické stránce líp a běží mi také o dost líp, je hodně špatný. Chápu, že se jedná o beta verzi a dost věcí je nestabilních, ale Call of Duty na PC v posledních letech dost trpělo a bojím se, že do vydání se to o moc nezlepší. Tak či onak, optimalizace je příšerná a shodují se na tom i kolegové z redakce vystupující pod přezdívkami Honzas4400 a Cvrnda.
Jaké jsou ztráty, pane?
Pro mnoho lidí je kontroverzní záležitostí přítomnost žen a vojáků tmavé barvy pleti, a to i v řadách Osy, ale mně je celé tohle nějak ukradené. Věděl jsem, že multiplayer je nastavený jinak než kampaň a že historická autenticita jde stranou ve prospěch hratelnosti a kosmetických záležitostí. Rozumím tomu, že lidé budou toto rozebírat ještě dlouho, ale rozhodně se nejedná o nějaký závažný problém. Ani za nic. Call of Duty trpí o dost závažnějšími věcmi než ženou tmavé pleti v uniformě Wehrmachtu. Špatná optimalizace, netcode, mikrotransakce, absence výrazných změn v hratelnosti či zastaralý engine mluví samy za sebe.
Beta Call of Duty: WWII mě utvrdila v tom, že se nejedná o špatnou hru, ale k dokonalosti má daleko. Alespoň co se týče multiplayeru. Ano, dokázal bych u toho zabít dost hodin, stejně jako u Black Ops 3, ale neměl bych z toho takové nadšení jako u Call of Duty 4: Modern Warfare nebo nejlíp Modern Warfare 2. Call of Duty trápí zejména špatná technická stránka (alespoň na PC) a nevýrazné novinky v hratelnosti. Rok co rok začínáte od nuly, odemykáte nové kamufláže, vylepšujete zbraně a snažíte se dosáhnout až na maximální prestige. Za několik měsíců vychází další díl s totožným postupem a za rok další. No co, plná verze hry vychází již 3. listopadu a já doufám, že nakonec budu mile překvapen.
Odpověď na komentář uživatele Vojtěch Zikán
Pleteš si pojmy s dojmy. Oni si je opravdu brali, ale jako kořist. Suvenýr. Ne aby je používali. Kdyby je viděl nějaký německý velitel, tak by je okamžitě poslal před zeď. A to, že nacisté používali francouzké tanky neznamená, že používali i ruské samopaly. A prosím…. Wikipedie jako informační zdroj? Opravdu? A další… jak tedy obhájíš (tohle osobně jsem neviděl a tak to nemohu potvrdit na 100%) japonské zbraně v rukou němců? Člověk tam HLEDÁ MP40ku. Opravdu? Vážně? Co to má být? To není náhodně nastavené zbraně. Aby měl až každý 10tý němec MP40ku a jinak samé PPSh-41 není normální. To měli pojmenovat vylodění na ruské frontě.
Za tohle chtějí 60 euro? Za 3 hodiny hraní?
Odpověď na komentář uživatele Norbi001
Na jednu stranu to má své opodstatnění. Němci při dobývání Sovětského svazu sbírali sovětské zbraně. Buď je používali přímo na východní frontě či je poslali zpátky do Německa a následně se využili na jiných frontách. To samé dělali i v jiných zemích (např. Francie) . V téhle fázi války navíc začínalo pomalu téct Třetí říši do bot a používali všechno, co jim přišlo pod ruku. Citace z wikipedie: "Samopal byl oblíbenou kořistí vojáků Wehrmachtu, kteří ho oceňovali zejména v boji zblízka. Proto byl zaveden i v německé armádě jako MP 717 (r) – „r“ v označení znamená russisch („ruský“) – případně překomorován na náboj 9 mm Luger, upraven na používání zásobníku z MP 40 a označen jako MP 41. " Jediná věc, která je jako pěst na oko, je fakt, že kromě pár vzácných kusů jí používá každý třetí Němec. Ale to je zase problém toho, ýe většina NPC má náhodně nastavené zbraně a vývojáři se snažili o nějakou pestrost, ačkoliv to nebylo zrovna nejcyhtřejší.
Tak ohledně té historické přesnosti…. . Právě jsem viděl jednu z prvních misí a z němců tam padaji PPSh-41…. Oni jsou fakt nepoučitelní. Prasata tupý.
Odpověď na komentář uživatele RoGGen _
Tak nech sa páčí ja se na tenhle díl taky docela těšil, ale je to pro mě strašný zklamání
Odpověď na komentář uživatele Micronex
Viděl jsem trailer a vypadá to skvěle. Otázka je jestli to fakt skvělý bude, jestli jo tak to urcite dohraju víckrát. Navíc budu hrát splitscreen s kámošem (mp+zombies) . Je to i tak drahý, ale tohle cod nevynecham.
Odpověď na komentář uživatele RoGGen _
Předobjednat si hru za 1500 kvůli pár hodinám sp ze kterého si navíc neviděl ani minutu, to je fakt super. .
V betě jsem strávil 20 minut a to jsem se ani nedostal do hry. Za to může můj starší počítač. Předobjednal jsem si to na PS4 kvůli singlu a snad budu spokojen
Skoda, ze Wolf nema multiplayer. Ten pocit ze strelby je v novejch dilech hrozne navykovej. Skoda, ze to neriskli. Jasnej potencialni COD killer. A ke COD. Problem tyhle serie je uz nekolik let stejnej. Teda ono jich je vic, ale co se tyce MP, tak za mne je problem cislo jedna ten, ze cela hra, map designem pocinaje a spawn systemem konce, je udelana tak, aby naprosto kazdej i slepej a jednorukej autista v kazdem zapase alespon na chvili uspel. Mapy jsou stupidni koridory, ve kterych se takrka neda minout a nepratele jsou neustale vsude okolo vas. Vysledkem je, ze mate neustale nekoho v zadech, nepratele se vam rodi do zad, vy se rodite do zad jim a kazdej i to sebevetsi nemehlo si par fragu udela. Kdyz k vam k tomu jeste pridaj plamenomerny brokovnice a vymazou recoil, neni co resit. Call of Duty se povedla jedna celkem bizarni vec. Obcas kdysi clovek narazil na hru, ktera mela skill latku tak vysoko, ze to bylo vylozene frustrujici. CoD sundalo skill strop az tak nizko, ze dosahlo toho samyho efektu. Bylo asi prilis naivni myslet si, ze navrat do minulosti sam o sobe vyresi vsechny problemy. Pridejte do tohohle jetpacky a je to to samy jako v poslednich letech.
Odpověď na komentář uživatele @six feet under
Přesně. To bude stotisíckrát uvěřitelnější "historie" než u BF a COD. A co víc… bude to mít parádní příběh a ne bambilión skriptů jako Volání dutých.
ještě že bude Wolfenstein, nejlepší hra roku
Odpověď na komentář uživatele Micronex
Asi tak. Už jenom to, že se ředitel Sladgehammeru sešel s nějakou tou feministickou děv*ou a div se tam nevykousli za to, že jsou tam ženy v mulťáku. Někde o tom byl přímo článek. Myslim, že jmenovitě to byla Anita.
Odpověď na komentář uživatele Corvus
Nesváděl bych to na dobu, tohle je čistě jejich dementní rozhodnutí. . Feminacistky budou ječet stejně kvůli něčemu vždycky a nevšimnul jsem si, že by černoušci brečeli, že musí hrát za bílý
Odpověď na komentář uživatele Norbi001
Jo, doba je příliš korektní a tak se raději do mulťáku vrznou všechny rasy, ženy a odstraní se hákový kříž. My se prostě jednou zalkneme tím, že se budeme bát mít vlastní názor nebo prezentovat věci tak ja jsou (byly) . Je to hnus
Odpověď na komentář uživatele zimmerhead
To obdivuji. Já to dokázal zapnout, zahrát si jednu hru a už jsem šel zvracet. Netrvalo to ani 3 minuty.
5 minut, tak dlouho jsem to vydrzel hrat