Nevím, jakým způsobem probíhalo rozhodování nad výsledným produktem studia Prideful Sloth, ale musela to být dlouhá diskuze ve stylu „pejsek a kočička pekli dort“. Jak jinak by mohli vývojáři namixovat 3D skákací adventuru dohromady s komplexní těžbou nerostů, sběrem surovin a starostí o farmářské usedlosti? Pojďme se proto nyní podívat, jestli je prvotina australského studia nehratelným paskvilem, nebo jestli se hra povedla.
Skřítku, zaplaš temnotu
V prvních chvílích se bezejmenný hrdina promenáduje po lodi, jeho cesta ale nemá dlouhého trvání. Kocábka jde brzy ke dnu a vám nezbývá nic jiného než prozkoumat podivuhodnou ostrovní zemi, která byla shodou okolností cílem našeho poutníka. V podobně naivním duchu se nese celá příběhová část Yonderu, která je vyprávěna pouze pomocí textu. Duch jménem Aerie vám prozradí, že kontinent Gemea je trýzněn podivnou temnotou, jež „náhodou“ zablokovala některé oblasti, kde se skrývají odpovědi o vašem původu. Fialovou hmotu Murk odstraníte pouze pomocí místních skřítků, kteří jsou rozeseti ve všech koutech země. Osudy trosečníka se tedy pojí s hledáním kouzelných bytostí, které mu pomohou zjistit důvod, proč jej tajemný kompas zavedl právě do těchto končin.
Během své odysey potkáte velké množství lidí, kteří vás budou žádat o pomoc s rozličnými problémy, které se však dají shrnout obecně jako „najdi/vyrob a přines“. Přestože to vypadá jednoduše, mnohdy budete prohledávat půl ostrova, než najdete kýženou květinu, která udělá radost slečně, jež vám za ni věnuje cukroví, které donesete obchodníkovi. Občas se sice vyskytne zajímavější quest ve smyslu „najdi ztracené zvířátko“, pořiď novou garderobu šňořivému strašákovi do zelí nebo prostší prostorová hádanka, ale větší pestrost vedlejších misí by titulu určitě prospěla. Mimo to se vás budou snažit někteří obyvatelé městeček zaměstnat ve svém cechu, což se vám podaří jen v tom případě, že vyrobíte dostatečný počet předmětů daného odvětví.
Jeden umí to a ten zas tohle, ale vy všechno
Druhý pohled na svět Yonderu vám nabídne vcelku komplexní obchodní model a propracovanou craftící hru. Během plnění úkolů máte totiž více možností, jak si obstarat kýženou surovinu. Můžete pobíhat po světě, rozbíjet na pobřežích a v jeskyních sudy, krabice a truhly a doufat, že najdete vše potřebné. Při nedostatku dřeva můžete pokácet strom a pak jej znovu zasadit, kamení získáte drcením skal a nerosty těžbou v horských puklinách.
Více snahy vyžadují návštěvy obchodníků, kteří vám v rámci výměnného obchodu velmi rádi pomohou s doplněním nutných zásob. Ekonomický systém pružně reaguje na vaši činnost a v místech, kde jste často prodávali dřevo, už po něm poptávka nebude.
Nejnáročnějším způsobem nabytí předmětu je jeho výroba. Po vstupu do příslušného cechu získáte potřebné znalosti a dovednosti k výrobě téměř všeho, co v Gemei najdete. Některé úkoly přímo vyžadují přípravu nedostatkových komodit, např. pro stavbu mostu musíte vytesat řadu kamenných pilířů a oblouků, k nimž potřebujete maltu a kamenné desky, které musíte také vyrobit. I tady však musím upozornit na jednu z podivností – inventář je rozdělen na sloty, do nichž můžete vložit padesát předmětů stejného typu, vůbec nezáleží na velikosti. Takže v něm můžete mít padesátku lučních kvítek nebo stejný počet stájí pro dobytek.
„Nejnáročnějším způsobem nabytí předmětu je jeho výroba. Po vstupu do příslušného cechu získáte potřebné znalosti a dovednosti k výrobě téměř všeho, co v Gemei najdete.“
Jeden farmář krávu měl
Ve třetí, neméně důležité složce pobytu v Gemei vám vývojáři dají příležitost stát se zemědělcem ve fantasy světě. Postavíte si jednu z několika možných usedlostí, kde můžete pěstovat známé i neznámě plodiny a chovat pestrou hybridní faunu od podivných losů, přes rozkvetlá prasátka až po žirafoidní lamy.
Základem každého správného farmáře je dobré rozvržení dvorku. V jednoduché čtvercové síti můžete budovat stáje, žlaby nebo vyrábět přístroje na zpracování získaných surovin. Mezi nejlukrativnější činnosti patří výroba másla a sýra. Samotná plantáž by však nefungovala bez lidské síly, takže během plnění úkolů budete hledat pracanty, které uplatíte jídlem (koupeným nebo vámi uvařeným) a zavážete si je k otročení na vašem políčku.
To ovšem není vše, co lze podnikat v roztomilém světě Yonder. Můžete si zajít na ryby, druhů je tu spousta a navíc víte, jak velký úlovek se vám podařilo chytit. Dokonce si můžete v rybaření zasoutěžit. Nebo se starat o ostrovní zeleň, pěstovat semínka a vysazovat stromy všude, kde se dá. A co takhle zkoumat astrologické jevy a hledat zapomenutá souhvězdí na záhadných monolitech? Yonder zkrátka dokáže zabavit na delší čas i mimo příběhovou kampaň. Ta vám zabere stěží pět hodin.
„Ať už se budete prohánět po pláži, proplétat se pralesem nebo mrznout mezi ledovci, na vše se bude skvěle dívat. Tvůrci připravili osm různorodých biotopů se specifickou faunou a flórou, které vám vezmou dech.“
Se sluncem v zádech
Ať už se budete prohánět po pláži, proplétat se pralesem nebo mrznout mezi ledovci, na vše se bude skvěle dívat. Tvůrci připravili osm různorodých biotopů se specifickou faunou a flórou, které vám vezmou dech. Navíc si vyhráli s ročními obdobími, změnou počasí a především střídáním noci a dne s velmi pěknými světelnými efekty. Řekněme si otevřeně, že studio Prideful Sloth ždímá engine Unity až na podlahu.
Jednotlivé modely postav a předmětů ve hře s sebou nesou pohádkovou fantasknost, která neurazí ani dospělého hráče. Bonusem může být systém úpravy vaší postavy, jež mi z počátku přišla docela chudá (pohlaví, barva očí a vlasů a typ muskulatury), ale postupem času si můžete rozšířit nákupem či vlastním šitím šatník a zároveň můžete najít řadu barev na vlasy nebo různé účesy, kterými můžete svého avatara vyzdobit.
Přesto se najde pár chyb, které dojem z vcelku povedeného audiovizuálu ruší. Za největší potíž celého projektu považuju absenci dabingu, který je nahrazen jen podivným mrmláním a žvatláním. Zpočátku vám to bude připadat roztomilé, ale postupem času se budete všem rozhovorům pokud možno vyhýbat. Další nešvar se skrývá ve skákacích pasážích, kdy při šplhání po horách není zcela jasné, zda vás plošinka udrží, nebo z ní sjedete, což vám přinese pár chvil vzteku. Jeden z menších nedostatků vidím v horší orientaci na mapě. Máte sice kompas, jenž vás vzdušnou čarou navádí k úkolu, ale musíte se orientovat ve vrstevnicích a dalších objektech, abyste se dostali k cíli.
Povedená záležitost s pihami na kráse
Yonder: The Cloud Catcher Chronicles se Australanům docela povedl. Máme před sebou sympaticky fungující a především živoucí svět, v němž se můžete realizovat v neuvěřitelném počtu činností. Proto můžu říct, že hra je docela povedená, ale skrývá v sobě komplex Jekylla a Hydea, protože nejsem schopný určit, pro jakou věkovou skupinu je hra tvořena.
Na hru pro dospělé v sobě skrývá velký počet opakujících se úkolů, krátkou příběhovou kampaň a lehkou infantilnost spojenou s téměř nesmrtelným hrdinou (může se jen utopit, při pádu z velké výšky si otevře deštník). Líbivý vizuál a roztomilé postavy mohou evokovat hru pro děti. Na překážku jim bude docela složitý ekonomický model (ale aspoň mládež zjistí, jak funguje svět) a obtížná orientace v prostoru.
Recenze
Yonder: The Cloud Catcher Chronicles – postav stodolu, zasaď strom a zachraň království
Yonder: The Cloud Catcher Chronicles můžeme doporučit všem milovníkům craftovacích her, ve kterých se můžete realizovat při správě surovin a v jejich následném přetváření do výsledného produktu. Navrch dostanete příběhové pozadí, živoucí svět a správu farmářské usedlosti. Rozhodně ve hře nehledejte akční prvky nebo hlubší tvorbu postavy.
Líbí se nám
- živoucí svět
- ekonomický a craftovací model
- pohádkový grafický háv
- široká paleta činností
Vadí nám
- krátká příběhová kampaň
- opakující se úkoly
- absence dabingu
- věková rozpolcenost titulu
Rozhodne interesantní hra. Za vyzkoušení stojí. Dobrá recka.