I když je závodní série Forza díky širokým možnostem upravitelnosti jak obtížnosti, tak především fyziky přístupná široké obci hráčů, najdou se i tací, kteří upřednostňují více arkádovější zážitek ze hry. Proto jsem se také tolik těšil na předchozí Horizon, který spojuje oblíbenou značku Forza s arkádovým závoděním a volným pohybem. A ne že by první díl dopadl nějak špatně, na skákání do stropu to ovšem nebylo. Jenže s oznámením druhého dílu a především hratelných ukázek to začíná vypadat, že dvojka bude po čertech dobrá závodní hra, která odstraní neduhy prvního dílu a vyšperkuje to dobré.
Tentokrát v Evropě
Středem pozornosti bude opět festival, kam přijíždíte jako naprostý zelenáč, ale nepomýšlíte na nic menšího, než na celkové prvenství. Zatímco pozadí hry tedy zůstalo prakticky beze změn, samotné prostředí kde se hra odehrává, se přesunulo naprosto jinam. Namísto poměrně nudného a především plochého Colorada si tentokrát zajezdíme na jihu Francie a severu Itálie. Co je však možná ještě důležitější, je fakt, že ona proklamovaná volnost bude tentokrát opravdu fungovat. Kdykoli tedy můžete sjet ze silnice a zkrátit si cestu přes pole nebo lesní cestu.
Další novinkou, která ovšem v rámci žánru už je téměř považována za standard, je propojení offline a online světa. V okamžiku tak budete moci přeskočit do online režimu, podobně jako to poměrně šikovně ukázalo poslední NFS: Rivals. Přestože tedy nejde o žádnou novinku, vývojáři se právě na tento prvek velmi zaměřují a chtějí vytvořit naprosto hladký přechod mezi offline a online závoděním. No a pokud byste z nějakého důvodu nemohli nebo nechtěli hrát s živými hráči, je tu majitelům páté Forzy známý Drivatar, který sbírá údaje všech hráčů a na základě nich pak vytváří jejich Drivatary. Ty vám pak nasadí do hry a je to velmi příjemné hraní, kdy okamžitě poznáte, že proti vám nezávodí obyčejná umělá inteligence. Drivatar se opravdu chová jako člověk, to znamená, že riskuje, ale často také chybuje a není počítačově přesný.
Pojďme se ale podívat na samotné dojmy z hraní demoverze, kterou vývojáři vypustili zároveň s oznámením, že hra je hotová a může tedy koncem tohoto měsíce vyjít. Už intro bez větších vytáček prozrazuje, že stejně jako čistokrevná Forza, je i Horizon dílem čistokrevného závodního entuziasmu. Komu těkavý benzín nevoní, nemá na tomhle písečku co dělat. Po téměř hypnotizujícím videu, které je složeno ze skutečných záběrů, přichází pozdrav v podobě in-game videa, které vás okamžitě vrhá do hry.
Radost pohledět
Už z prvních sekund je naprosto jasné, jak byla pátá Forza, přestože se to mnoho hráčů bojí vyslovit, vizuálně pozadu. Možná se vám bude zdát, že je dosti krátkozraké jako první probírat právě grafickou stránku hry, ale právě vizuální stránka hry nabízí největší pokrok. Už na E3 jsme mohli vidět, jak hezky hra vypadá. Pohání ji ten samý grafický engine jako pátou Forzu, takže je jasné, že se můžete kochat velmi detailním a až nerealisticky reálným ztvárněním vozů. To ostatně chválí i samotní hráči, ovšem velmi nepěkně se vyjadřují o okolním prostředí.
Takové fiasko se tentokrát opakovat nebude, protože Horizon 2 nabízí rozmanité prostředí, plné bujné a pestrobarevné flóry, která roste na členité a oku lahodící krajině. Ztvárnit italské, potažmo francouzské prostředí se tvůrcům povedlo velmi dobře. Rychle na vás dýchne autentická atmosféra horských městeček, kde jsou na sebe namačkány hranaté domky a silnice je úzká tak akorát na projetí jednoho auta.
Oku tak lahodí nejen detailní modely vozů, ale i velmi dobře vypadající prostředí, které je navíc poměrně bohaté na všemožné detaily, jako jsou například horkovzdušné balóny. Výtku si ale opět zaslouží budovy, kterým by slušelo daleko více detailů. Opravdu dobře naopak vypadají všemožné odlesky, kdy především lesknoucí se hladina moře vypadá téměř jako z CGI filmu. Vývojáři se tentokrát hodně zaměřili na ztvárnění světla. Nejde tedy jen o odlesky, ale i oslňující sluneční světlo a v opačné denní době samozřejmě i světla reflektorů aut. Vše je dynamické a nutno uznat, že světelné efekty patří k tomu nejlepšímu.
Vizuálně vypadá hra opravdu dobře a velmi mile mě překvapil hned druhý závod, který se odehrává za deště. Cákance zpoza kol, které ulpívají na karoserii auta, vypadají naprosto skvěle a odlesky zadních světel v kalužinách na vozovce stejně tak. I přesto je ale poměrně jasné, že minimálně v tomto ohledu bude druhý Horizon překonán DriveClubem a jeho ztvárněním deště. Zmínit musím i modely postav, které vypadají vzhledem k žánru velmi nadprůměrně. Především průvodce Ben vyniká dobrou mimikou i gestikulací.
„Horizon 2 nabízí poměrně realistický jízdní model, který je velmi podobný tomu z páté Forzy.“
V úvodu článku jsem psal o bipolární strategii série Forza, kdy Horizon zaujímá postavení arkádové alternativy k původní Forze. S příchodem druhého dílu toto tvrzení ale přestává být zcela pravdivé. Horizon 2 nabízí poměrně realistický jízdní model, který je velmi podobný tomu z páté Forzy. Na druhou stranu je ve hře ale přítomno mnoho klasickým arkádových prvků. Opravdu těžko se to popisuje a je třeba si to zažít tak říkajíc na vlastní prsty, protože až tehdy pochopíte, že tenhle složitý mix arkády a simulace se dost povedl. Nakonec bude samozřejmě záležet na preferencích každého hráče, ale za mě říkám rozhodně ano.
Horizon 2 obsahuje stejné možnosti nastavení jako originální Forza, takže lze navolit vše od kontroly trakce, ABS až po asistenci při brzdění. Můžete si tak vytvořit poměrně čistokrevnou arkádu anebo naopak s přimhouřeným okem věruhodný simulátor. Nikdy se však nedostanete na úroveň například páté Forzy. Častokrát je zkrátka rychlejší odrazit se od svodidel, než složitě dobrzďovat zatáčku. Takové a další prvky, které jsou znakem každé arkády, najdete na každém rohu. Přesto si myslím, že se hře poměrně dost dobře daří díky svým možnostem nastavení zavděčit se téměř každému.
Cestou necestou, polem nepolem
Zmínit je třeba také otevřený svět, kterým se chlubil už první díl, ale šlo pouze o možnost volně se projíždět po silnicích, které lemovaly neproniknutelné ploty a zdi. S druhým dílem se ovšem hlásí ke slovu i téměř naprostá volnost, kdy můžete sjet ze silnice prakticky kdekoli a vesele si klestit cestu přes louky, pole nebo olivové háje. Okamžitě také poznáte, že se auto chová na měkkém povrchu naprosto jinak a tak si takové zkratky budete vždy rozmýšlet. S těmito možnostmi přichází i kompletně nový druh závodů, kdy nejezdíte po vyznačení trase na silnici, ale řítíte se členitou krajinou a je jen na vás, kudy pojedete. Alespoň takto nám byl nový druh závodů předhazován, ovšem ve skutečnosti jsou jednotlivé checkpointy velmi blízko u sebe, takže rozhodování kudy pojedete, se omezuje na „tenhle strom objedu z leva, nebo zprava“.
V článku jsem už skloňoval NFS, The Crew a DriveClub a zmínit musím i sérii PGR. Z té si totiž Horizon 2 bere tzv. Kudos systém, který je podstatnou částí nové Forzy. V tomhle směru se můžeme s nadsázkou bavit o podobnosti s žánrem RPG, protože veškerý postup hrou je závislý na získávání zkušeností právě skrze Kudos systém, který boduje prakticky vše, co děláte. Pokaždé, kdy dosáhnete další úrovně, dostanete možnost zatočit si jakousi obdobou kola štěstí. Většinou bude vaší odměnou větší či menší obnos peněž, v lepších případech dokonce i nový vůz.
Demo je ke stažení pro všechny majitele konzole Xbox One a váží úctyhodných 10,5 GB. Na oplátku za to ale dostanete možnost svést se hned ze začátku v novince Lamborghini Huracán. Dále pak čeká trojice závodů a jedna výzva. To vše si pak můžete klidně zopakovat i v online režimu spolu s dalšími hráči. Příští týdny budou ve znamení ostrého souboje tří nových závodních značek. Project Cars, The Crew a DriveClub. A díky hratelnému demu už víme, že rozhodování bude ještě daleko složitější, protože druhý Horizon vypadá více než dobře.
Příští týden vám přineseme recenzi Forza Horizon 2.
To: Draper – Geniální nápad měnit výkonnější PS4 za XBOX One kvůli Forze, které se nažereš za pár týdnů…
Chiquichups: Mám strach, že Drive Club bude obrovské zklamání
Ještě zahraju Uncharted 4 a pak měním PS4 za Xone
Tohle je hra, kvůli které si prostě ten xone musím koupit
Za mě dávám palec nahoru. Demo se mi líbilo. Nová Forza je lepší než kdykoliv předtím. Uvidíme s čím se vytasí DriveClub.
Protože pánbůh nemá smysl pro spravedlnost až si koupím svůj one už tam takových her bude mrak. Těším se
Proč nemá PS Forzu a Xbox Gran Turismo?
Pro majitele xone naprosto must have, při hraní dema sem se parádně bavil. Takovouhle zábavu a skvěle pojezdeni nenabízí žádná jiná hra z jakékoli platformy