V červenci jsme vám přinesli speciál popisující další vývoj simulátoru Take On Mars od Bohemia Interactive. Nyní pokračujeme v podobném duchu, protože jsem dostal možnost navštívit sídlo Bohemia Interactive ve vesnických dálavách Stříbrné Lhoty u Mníšku pod Brdy, abych v doprovodu nesmírně ochotných vývojářů nahlédl pod pokličku připravovaného DLC Helicopters pro Armu 3. Z návštěvy jsem si samozřejmě odnesl množství dojmů a zajímavých zážitků a chvílemi nezůstalo jen u Helicopters. DLC s vrtulníky totiž není to jediné, co je pro úspěšný válečný sandbox v přípravě.
Dvě létající monstra
Jak už asi tušíte z názvu, přídavek Helicopters se soustředí především na využití vrtulníků na bojišti. DLC přitom vévodí dvojice nových strojů, a to CH-67 Huron pro NATO, který je inspirován tradičním Chinookem, a Mi-290 Taru pro CSAT, pro změnu založený na vrtulníku Kamov Ka-226. Musím říct, že oba vrtulníky jsou zpracované opravdu detailně. Taru sice vypadá na první pohled ošklivě, ale při bližším pohledu na velké množství detailů a průhledných částí poblíž kokpitu se z něj stává téměř krasavec, který však pořád budí kuriózní, skoro až exotický dojem.
Vrtulníky ale nejsou jen pěkné na pohled, pochopitelně nabízí možnost širokého využití v boji. Přesvědčit jsem se o tom mohl v případě Huronu, který hraje hlavní roli v nové showcase misi, v níž se ujmete role pilota s několika cíli. Kromě nutnosti transportu vojáků, kterých se do útrob Huronu vejde víc než dost, šlo o přesun kontejneru s municí pro artilerii a havarovaného vozidla pomocí lan. Tato funkce, v originále nazvaná sling loading, je jeden z klíčových prvků Helicopters a funguje prostě tak, že se s vrtulníkem přesunete těsně nad objekt, jenž je třeba zvednout, a s pomocí funkce sling loadingu objekt automaticky zavěsíte na lana, načež můžete letět dál. Huron je s ohledem na svůj design samozřejmě vhodný kandidát na pořádné využití této funkce, ale můžete jí vyzkoušet i se všemi vrtulníky z původní hry kromě Mi-48 Kajman a AH-99 Blackfoot. Jen musíte vzít na vědomí, že ne každá helikoptéra unese stejnou zátěž.
Pro zavěšení objektu, kterým může být člun, automobil nebo třeba SDV ponorka a motokára, přitom lze využít speciálního asistenta na obrazovce, který vyvolá minimapu a přesně vám řekne, jestli už jste ve vhodné pozici pro sling loading. Pokud se vám navíc příčí využití kamery z pohledu třetí osoby, tak právě pro vás je k dispozici speciální kamera zaměřená přímo na scénu pod spodkem vrtulníku. I tohle všechno si můžete dosyta vyzkoušet v showcase misi, která se mimochodem odehrává na pozadí třetí části singleplayerové kampaně.
Na Taru mi byla později prezentována druhá zásadní novinka, a to možnost střílení z vozidel. Nový vrtulník je na to opět jako dělaný, protože může mít po stranách speciální sedadla, kam se zavěsí několik vojáků s možností volně střílet během letu. I zde ale platí, že střílení z vozidla se neomezuje jen na nové helikoptéry, pěšáci dostanou možnost pálit hned z několika vozidel včetně drobné helikoptéry MH-9, člunu a offroad auta. Také stojí za to zmínit, že Taru nabídne hra ve třech verzích, přičemž každá má jiné zaměření na využití v boji. Huron oproti tomu bude ve dvou verzích, v ozbrojené a nákladní.
Ještě více autenticity
Kromě dvou nových vrtulníků a funkce sling loading a střílení z vozidel DLC nabídne i nový letový model nazvaný RotorLib. Ten je do značné míry shodný s letovým modelem simulátoru Take On Helicopters a jednoduše řečeno je s ním létání mnohem autentičtější, komplexnější, ale pro nováčky také mnohem náročnější. Jaroslav Kašný, který mi na mé návštěvě dělal průvodce, však sveřepě tvrdí, že jakmile se s tímhle modelem člověk naučí létat, nebude chtít používat nic jiného. RotorLib má skutečně své kouzlo, což jsem poznal hlavně v momentě, kdy mě vývojáři pustili k jejich provizorní testovací sestavě s funkčními pedály, kniplem a pákami (a s dřevěnou židlí). Následně se mi dostalo velmi zajímavého zážitku, který je jako dělaný pro příznivce leteckých simulátorů. Vše totiž opravdu působilo velmi autenticky, ale také náročně. Nebojím se přiznat, že se mi ani základní létání moc nedařilo a nutnost restartu nastala víckrát, než by mi bylo milé. Zažití systému chce zkrátka notnou dávku cviku.
Na klávesnici jsem raději nový letový model moc nezkoušel. Samozřejmě i na ní se s tímhle dá létat, stejně jako se to jakž takž dalo v Take On Helicopters, ale v každém momentě mého leteckého kurzu plného pádů a havárií mi bylo jasné, že RotorLib se hodí hlavně pro majitele joysticků a více specifických periferií. Ostatní můžou klidně dál využívat původní, zjednodušený model, mezi oběma režimy se dá v nastavení hry snadno přepínat. Mimochodem, při zapnutém RotorLib módu je také zátěž na lanech mnohem více znatelná.
Pokud nicméně patříte mezi ty, kteří se nedají považovat za zkušené virtuální piloty, nebo si jen chcete pořádně vyzkoušet RotorLib, určitě uvítáte sérii tutoriálů, které se odehrávají v prostředí virtuální reality představené v updatu Bootcamp. Dostanete se tak do velmi primitivního prostředí, kde musíte dávat pozor jen na základní objekty a neruší vás žádné vnější vlivy, takže se lze plně soustředit na pilování vašich leteckých schopností a postupně plnit méně či více náročné úkoly, které se z vás pokusí udělat pořádného pilota. A pokud se rozhodnete projít všechny tutoriály s RotorLib modelem, hra vás odmění jedním z nových Steam achievementů.
Pro zkušenější piloty je v rámci Helicopters k dispozici pětice časových výzev, v nichž je třeba prolétnout sérií kruhů rozmístěných v prostoru, a také oficiální scénáře pro multiplayer. S několika vývojáři jsem více než hodinu hrál nový mód Support, ve kterém šlo o konflikt NATO a místní ozbrojené složky AAF, zabírání klíčových bodů na mapě a o podporu pěších jednotek. Mým úkolem bylo za pomoci vrtulníku WY-55 Hellcat převážet zdravé i zraněné vojáky, v misi ale byla možnost zkusit si sling loading a také bojovat proti silám nepřítele. Občas tak došlo k velmi zajímavým potyčkám ve vzduchu, umocněným také tím, že si zúčastnění hráči a zároveň vývojáři prakticky koukali navzájem do monitorů.
Něco navíc
Dobrá zpráva je, že množství zmíněných novinek bude zdarma. Helicopters je sice placený přídavek (vyjde vás na 13 Euro), ale Bohemia Interactive aplikuje zajímavou DLC politiku, ze které těží jak ti, kteří si DLC zakoupí, tak i ti, kteří za nic platit nechtějí. V případě Helicopters to znamená, že každý hráč bude mít k dispozici zdarma všechny tři nové prvky, tedy sling loading, střílení z vozidel i RotorLib model, stejně jako jednu časovou výzvu a nové objekty spojené s provozem vrtulníků, mezi něž patří např. rampa, voj nebo látkové kryty rotorů. Jde sice jen o kosmetické předměty, ale i ty napomáhají autenticitě a v editoru se dají určitě dobře využít. Ti, kteří si DLC zaplatí, pak získají plný přístup ke dvěma novým vrtulníkům a k showcase misi s nimi související, stejně jako ke čtyřem zbývajícím časovým výzvám. Každý hráč přitom bude mít v multiplayeru nehledě na vlastnictví DLC možnost nastoupit do nových vrtulníků jako pasažér, jen možnost pilotování mají pouze vlastníci přídavku. Tím chtějí tvůrci zabránit tomu, aby se kvůli DLC tříštila komunita a aby pro některé hráče byly multiplayerové mise obsahující placený, potažmo prémiový obsah nepřístupné.
Hráči Army 3 také dostanou možnost vyzkoušet si v předstihu novinky, které Helicopters nabídne. Bohemia Interactive má ve zvyku vydat řadu věcí nejdřív ve vývojářské, testovací verzi hry, kterou si můžete aktivovat z knihovny Steamu (přes vlastnosti hry a záložku betaverze) a Helicopters nebude výjimkou. RotorLib, sling loading i střelba z vozidel je v této verzi už teď a později bude touto cestou možné zkusit nové vrtulníky. A pokud jde o datum vydání finální verze celého přídavku, původní plán na září samozřejmě nevyšel, Helicopters nakonec vyjde až 4. listopadu.
Nutno ale říct, že má návštěva Bohemia Interactive se neomezila jen na první DLC. Mimo jiné jsem dostal možnost zúčastnit se nahrávání hlasu ve farsi, kterým mluví frakce CSAT. Za mé přítomnosti se sice nahrávaly klidné pasáže určené pro tichý postup ve hře, ne nějaké výkřiky z bitevní vřavy, ale i tak šlo určitě o ojedinělý zážitek a cestu k uvědomění toho, jak může být něco takového vlastně náročné a zdlouhavé. Pohled na neskutečně dlouhý seznam vět, které je třeba v mnoha podobách namluvit, mě v tom jenom utvrdil.
Vzdálenější budoucnost
Úvodní větou předešlého odstavce jsem ale chtěl říct především to, že krátce přišla řeč i na budoucí vývoj obsahu pro Armu 3, nesoucí se hlavně ve znamení druhého DLC Marksmen a blíže nespecifikovaného datadisku. Oba projekty jsou nicméně v rané fázi vývoje. O Marksmen, které se pro změnu zaměří na úlohu palných zbraní, se ale už teď dá říct minimálně to, že je pro něj v plánu oficiální využití funkce střílení z vozidel. Do hry se dostane s Helicopters, ale oficiální tvorba Bohemia Interactive ji využije až v Marksmen, do té doby tak najde využití jen v komunitních projektech. Stejně tak v tomto DLC může přijít řeč na dlouho a velmi často žádané dvojnožky pro zbraně, ačkoliv vývojáři zatím nechtějí nic slibovat. Pokud ale budou bipody proveditelné, dočkáme se jich. Z dřívějška přitom víme, že se můžeme těšit třeba na zlepšení autenticity zbraní nebo na nové přírůstky do herního arzenálu.
Datadisk je pak samozřejmě velká a přísně utajovaná neznámá. A to se hezkých pár měsíců nejspíš nezmění. Přesto bych však mohl říct alespoň to, že se podíváme do odlišné lokality, kterou vedoucí projektu Joris-Jan van 't Land stručně a mlhavě popsal jako svěží a pro sérii nové prostředí skrývající potenciál pro nové druhy vozidel. Více říct nemohu, jednoduše proto, že sám víc nevím, a i kdybych věděl, stejně bych vám to nemohl prozradit. Rozhodně se ale zdálo, že jsou vývojáři ohledně zasazení velmi nadšení. Osobně jsem zvědavý, jestli se potvrdí zasazení do Pacifiku, o kterém komunita delší dobu spekuluje na základě událostí kampaně původní hry, nebo jestli Bohemia Interactive překvapí něčím novým.
Make Arma Not War Trochu stranou vývoje samotné Army 3 stojí zajímavá soutěž Make Arma Not War pro tvůrce modů, v níž na výherce čeká především velká finanční odměna. Deadline pro přihlášení příspěvku už se pomalu blíží, a tak si na webu soutěže můžete prohlédnout a zkusit mnoho originálních výtvorů. Třeba boj zblízka, dinosaury nebo dokonce celou Austrálii. Zajímavých projektů je skutečně hodně a je těžké vyzdvihnout cokoliv dalšího, českým hráčům bych ale doporučil kampaň Deliverance od známého Sarge studia. Mimochodem, v Bohemia Interactive skutečně věří, že skrz soutěž mohou objevit další talentované vývojáře, koneckonců řada současných zaměstnanců studia pochází právě z řad modderů. |
Budoucnost Army 3 je tak minimálně z pohledu nového obsahu určitě slibná a bude zajímavé sledovat, s čím tvůrci přijdou v případě Marksmen a datadisku. Do té doby nezbývá než vyhlížet Helicopters, které se mi zatím zdá velmi nadějné, určitě by si ho mohli užít všichni hráči Army 3 a ne jen pouze příznivci vrtulníků. Sice se to leckdy nezdá, ale z obyčejných helikoptér se může leckdy vyklubat zásadní prvek uprostřed boje. Tak snad bude pro fanoušky podobně zásadní i samotné DLC.
PS: Stejně jako ta pražská, i mníšecká centrála Bohemia Interactive nabízí pár kuriozit. Třeba koně za plotem rozlehlé zahrady studia, kteří jen podtrhují fascinující skutečnost, že autoři mnoha úspěšných her sídlí na prosté vesnici.
Tejkr. : tvá reakce mě rozesmála…. Tak have fun ať to litá…
Lootmaster: vlastně už předtím, než sem to začal psát, s brkem v ruce mi to jde pomalu a dělám furt chyby
A abych se držel tématu, tak sem si zrovna koupil za 20eur bundle se všema DLC, ať na to už potom nemusím myslet Arma je tak skvělá
Tejkr: lol už jsi dohulil?
Lootmaster: s tím se počítá jedinej rozdíl je, že fanoušek CoD/BF málokdy klikne na novinku o Armě, takže je to v pohodě
Chápu i ty, co jsou rádi za pár nových map do svý hry… cokoliv nového do oblíbený hry je super, protože je to nový BI to navíc vyřešila dobře… kdo chce, ten si to koupí, kdo ne, o nic ve svý hře, za kterou zaplatil plnohodnotný peníze, nepřijde… pro mně je povinnost koupit tohle (a budoucí) DLCs, abych tím mohl říct "Dobrá práce chlapi, děláte to skvěle, jen tak dál! "
Protože podporu, kterou Arma dostává a jak se BI chová ke komunitě, o tom by si většina ostatních her mohla nechat jenom zdát
Cvrnda: Moje ego to asi nepřekousne …. stav kdy se kladou mnohem nižší nároky na domácího výrobce her než na ty zahraniční by nebyl hlavní důvod kdyby tomu byla úměrná cenová politika…. ale chtít za takový produkt plnohodnotné peníze a pak navíc nekřesťansky drahé dlc na to nemá ani EA na , kterou se tolik plive…. divnej trh …
Lootmaster: Každá hra má zkrátka své odpůrce a příznivce a svá měřítka zábavy a přínosu. To platí nejenom o Armě nebo CoD, takže každému podle jeho gusta, ať si každý rozhodne, co mu sedí víc. I mě osobně se cena zdá poměrně vysoká (i když, osobně radši zaplatím 13 Euro alespoň za ty dva vrtulníky a 5 scénářů než 14 Euro za pár map) , ale faktem je, že tady přeci jen trochu vítězí fakt, že spolu s DLC dostanou všichni řadu věcí zcela zdarma, což je něco, co politika DLC jiných studií zpravidla neumožňuje. Ale jak říkám, ať si radši každý zvolí svou cestu a nenadává těm druhým, i když si dovedu představit, že DLC Army teď poskytují víc než dost munice "těm druhým"
Tejkr: Když to udělám u CoD kde dostanu pařbu jak hrom tak jsem terčem čarodějnických procesů ….
Si to hned nekoupím, ale jednou určitě jo
Cenu za DLC neberu tak jak vy tady a rád podpořím BI.
I když, na druhou stranu, DLC Karts stálo nějak kolem dolaru a přidalo to mnohem víc obsahu než tohle DLC (když nepočítám ten obsah, co dostanou všici)
Ale je to Arma, a do tý jediný budu peníze vrážet, takže pojďme, víc DLC A profi futuristic ACR mod
Szepy: Když jsem tu před pul rokem kritizoval marketingový přístup BI tak mě redakce málem sežrala…aspoň někdo kdo to vidí stejně…. jinak jsem se o armu zajímal víc a musím konstatovat , že se mi stále nelíbí , ale svůj hate nechám v mezích vkusu určitě má hra své silné publikum….
vzhledem k tomu kolik ta hra stojí ( i stála) a v jakým je stavu když už se to prezentuje jako "plná hra" (mám na mysli že už to není beta) by ty dlc měly být zadarmo…. chinook a kamov za 13€? rly? to komunita jich udělá 5, zadarmo a ještě líp
Njn engine ještě ze stařičkýho Operace Flashpoint, jestli budou někdy dělat Arma 4, tak už je nutnost ten engine změnit, z tohodle starýho už vymačkali všechno a výsledek je nehratelný multiplayer a ještě k tomu tu hru fakt vydali moc brzo, pořád je to beta.
Pěkný článek, nicméně s A3 to jde pěkně do pekel, vývoj má hlemýždí tempo a nepříliš slavné výsledky, a vůbec celý vývoj má z pohledu hráče velice chaotický průběh. Od alfy ve hře nefunguje body armor a protivníci jsou odolní vůči všem střelám menším, než 7, 62 a místo toho, aby prvně spravili tenhle problém, s velikou slávou vnesou do hry fatigue a šílené houpání zbraně, čímž hráčům hru ještě více znepříjemní. Opravdu logický krok. No a teď se hrdě bijí do prsou, že po 4 měsících přijdou s dvěma vrtulníčkama za pouhých 13€. Za tolik peněz pokud vím byla v A2 celá frakce, mise a kampaň. Fakt nevím, co se mohlo takhle posrat, vypadalo to super a teď je z toho prostě bordel