Jak vidno, první díl sklid nečekaný úspěch a tak jsem se poměrně brzy rozhodl vytvořit díl druhý, který již tradičně vychází v tandemu s JakERem. Určitě všichni pochopili, že ještě zůstaneme v Japonsku a starší ročníky již určitě i ví, koho že jsme si to dneska rozebrali. Již předem však upozorňuji, že tentokráte jsem se rozhodl vypustit zbytečně popisné data a podrobnosti, jež stejně všichni hned zapomenou.
Shigeru Miyamoto
Shigeru je další japonský videoherní mág, který však má na svém kontě narozdíl od Kojimy trochu více kultovních záležitostí. Že vám to jméno zas tak moc neříká? Jméno možná ne, ale postavy kterým vdechlo život určitě zná každý správný hráč. Co třeba takový Mario nebo Donkey Kong?
Kreativní dítě
Už v útlém věku se v Miyamotovi projevovaly tvořivé sklony. Nejprve svůj talent vložit do divadla a mezi kamarády byl již tehdy považován za génia. Jelikož nepocházel zrovna z majetné rodiny (Nezdá se vám, že je to nějak častý jev?), němel přístup k televizi ani jiným tehdy moderním hračkám. Za to ale dostal příležitost svoji kreativitu plně rozvinout při kreslení. Byl dokonce tak dobrý, že se stal prezidentem komiksového klubu. Takže co my víme, možná již tehdy mu v mysli pobíhal legendární instalatér.
Ve škole však nijak nevynikal a celkově mu studium trvalo dlouhých 5 let. To také poznamenalo jeho pracovní nabídky a nakonec dokonce hrozilo, že zůstane na dlažbě. Pro nás bohudík mu však pomocnou ruku podal otec.
Krušné začátky
Díky otci se Shigeru setkal s Hiroshim Yamauchim. Ano, to je dnešní člen představenstva Nintenda a svého času i jeho prezident. Naneštěstí však toto setkání nedopadlo zcela dobře a Miyamoto si na svou příležitost musel počkat ještě 2 roky. V tomto čase skládal hudbu, kreslil a dokonce nějaký čas vyřezával hračky. Kdo to má dneska doma, musí být celý bez sebe!
Až v roce 1977 se dostal na pozici kreslíře u společnosti Nintendo. (Důležitým je, že Nintendo tehdy ještě mezi žádné lídry trhu nepatřilo a videohry netvořily hlavní část příjmů.) Právě tento okamžik nadobro definoval jeho práci a zřetelně určil, čemu se bude Shigeru v budoucnu věnovat. Stále se však pohyboval ve stínu jiných lidí. Tak to trvalo po celé tři roky. Pak ale najednou přišla šance a Myamoto se stal hlavním designérem nové arkády určené hlavně k pobavení publika. Začal pracovat na jedné z prvních her společnosti a kdyby tušil co z toho bude …
Blesk z čistého nebe
První hra a hned mega úspěšná pecka, přesně takový byl Donkey Kong. Úžasně odpočinková a nápaditá plošinovka, která si získala naprosto všechny. Celý rok se nemluvilo o ničem jiném a neznámý mladík se tak záhy katapultoval na přední místa v oboru. Shigeru vytvořil Nintendu první zlatá důl, jež nese bez problému ještě i dnes. Ostatně určitě každý slyšel o té poslední, v pořadí již 14. hře s Donkey Kongem, jež se objevila na Wii právě v poslední době. Na vývoji Donkey Kong Country Returns se však již tento chlapík aktivně nepodílel.
Legenda všech legend
To, že již na Donkey Kongovi nepracuje, ale vůbec nevadí. Stále totiž láskyplně opečovává další dvě nesmrtelné značky. Tu pvní zná opravdu každý! Samozřejmě se jedná o Maria. Postava italského instalatéra již dávno není jen věcí her. Mario se prohání po televizních obrazovkách či stránkách komiksů a obšťastňuje i po letech miliony lidí. Pokud nějaká postava dosáhla absolutního úspěchu, je to bezesporu Mario, kterého zná i většina nehráčů.
Přitom se objevil docela nenápadně a nejdříve to ani na velký hit nevypadalo. Pokud patříte mezi opravdové herní veterány, pak jste si bezpochyby všimli tehdy ještě bezejmenné postavy ve zcela prvním Donkey Kongovi. Ano již tohle byl Mario!
Kdo todle nezná, ať se vrátí do školky!
Vůbec první vlastní hrou, byl však až Super Mario Bros z roku 1983. A jaký úspěch hra vlastně sklidila určitě ani popisovat nemusím.
Stačí říci, že dnes postava funguje jako oficiální maskot Nintenda a roli si střihla v rovných 200 hrách, a to je již úctyhodné číslo! No řekněte, nedostali jste taky chuť si zaskákat? Hratelnost Maria je opravdu nadčasová a ani dnes se příliš nezměnila. Co taky chcete měnit na konceptu, jež prodal přes 200 milionů kusů. A navíc se tato postava neobjevuje v samotné plošinovce, ale existují i třeba soprtovní tituly s Mariem v halvní roli.
Styl a inspirace
Tento muž má výhodu neuvěřitelných zkušeností. Díky dětství prožitému v chudobě se Miyamoto věnoval kreativní tvorbě již od útlého věku. Taky se v jeho dílech často objevují prvky spjaté s raným dětstvím, rodnou vízkou a nespoutanými fantaziemi.
Právě toto rané bdobí mělo největší vliv na druhou nejdůležitější značku Nintenda. Již v první hře Legend of Zelda Shigeru použil většinu svých zážitků a fantazií. Herní prostředí bylo silně inspirováno Kyotem. Ostatně samo město, obklopuje krajina plná jezer a luk, tedy přesně to, co známe ze hry. Samotný tvůrce označuje za podnět k vytvoření tohoto světa příhodu, když se jednou ztratil večer v jeskyni. Nakonec i tu v původní hře najdeme.
Stejně famozní, jako hratelnost kombinující akci s adventurními prvky a logickými hádankami, jsou i prodeje. Celkem dnes máme 15 her nesoucích pečeť Zelda a po celém světě se prodalo na 60 milionů kopií.
Ten tenhle nástup mě zabíjí, kdo neviděl, musí vidět!
Zajímavostí bezesporu je i fakt, že hra měla původně nést zcela jiný název. Název Zelda bylhře přiřknut až těsně před vydáním a je odvozeno od manželky amerického spisovatele Scotta Fidzgeralda. Kdo by neznal Velkého Gatsbyho.
Nejen hry
Shigeru však nežije jen hrami. I když!… Vlastně i manželku potkal v Nintendu a splodil s ní dvě děti. Ve svém volném čase, kdy hry pravděpodobně nechce ani vidět, si rád zahraje airsoft a jak jsem již zmínil v úvodu, holduje i hudbě a umění.
Hratelnost na prvním místě
Ano, právě Shigeru Miyamoto je považován za otce stylu Nintenda. Právě od něj pochází myšlenka zaměřit se na obsah, nikoli na formu a jak se zdá, rozhodně se jedná o veleleúspěšnou myšlenku. Vždyť Nintendo konkurenci hravě válcuje i když nemá hry s tisíci polygony nebo dokonalými animacemi. Tím nejdůležitějším je inovace a hravý přístup.
„S našimi nástroji, s naší kreativní vizí, s odvahou a s přesvědčením, vím, že to můžeme dokázat… pokud dokážeme bojovat s mojí ženou, dokážeme bojovat s kýmkoliv. Nintendo je společnost, která vytváří nejvíce inovativní produkty. Nejsem si jistý, jestli bych mohl takovéto hry dělat i někde jinde. V Nintendu můžu dělat takové hry, jaké chci.“
Nesmrtelný úspěch
Co hra to unikát, co nominace to ocenění! Co vlastně může člověk, který vytvořil nejlepší hru všech dob ještě předvést? Všechna ocenění se ani nevejdou do článku a jen by zbytečně zabírala místo, takže vyberu jen pár.
„Zpožděná hra je nakonec dobrá, ale špatná hra zůstane špatná navěky.“
Pokud pomineme nekončící řadu poct, kdy jsou hojně po Miyamotovi pojmenovávány postavy seriálů a her, dostaneme se k opravdu prestižním cenám. Třeba takový hrdina Asie. Zařadil se tak mezi velikány jako Ghándí a Dalai Lama. Několíkrát byl vyhlášen osobností videoherního vývoje a přes 30% vývojářu označuje tohoto muže za svůj vzor. Na chudého vesnického synka to není špatné!
Podle nejlepěího zvyků posledních let se však Shigeru nyní na vývoji her již přímo nepodílí. Místo toho hry produkuje a nebo působí jako konzultant. Faktem však je, že jeho ručičky prostě září zlatem. Snad nikdy nepracoval na špatném projektu a jeho působení skvěle vystihuje následující věta. Shigeru Yamamoto již dávno nedělá pro Nintendo, ale Nintendo pro něj. Až takhle klíčovou osobou u Nintenda Shigeru je.
Připsat si může třeba i konzoli Wii či handheld DS. A rozhodně nekončí! Nintendo již plánuje další dva tituly s Mariem a stále častěji se skloňuje i nová Zelda. Navíc je naprosto jasné, kdo stojí za produkováním tajemného projektu Café a je velice pravděpodobné, že hlavní trumfy konzole, budou zase z hlavy tohoto japonce.
Závěrem musím poděkovat Vám, čtenářům. Věřím že i přes použití obecně známých informací se najdou tací, kteří se něco poučného dozvědeli, a to je nejdůležitější. Jinak samozřejmě děkuji JakERovi, s kterým se na projektu skvěle spolupracuje. A nezapomeňte i Vy vyjádřit názor nejen na nešní osobnost, ale i na jeho hry.