Tímto článkem píši o jedné online textové fantasy strategii, na které se už bohužel nijak nepracuje a o druhé online textové strategii, jenž se odehrávala v období druhé světové války. Tyto dvě hry mi v mládí přirostly k srdci, často jsem měl problém, se od nich vůbec dostat.
První hrou je Land of Ice. Začal jsem ji hrát asi v 9-10-i letech (2004-2005), ke hře jsem přišel úplnou náhodou – něco jsem hledal a našel jsem tohle a hra se vůbec nezdála, že by byla v začátcích. Byla to výhoda i nevýhoda.
Land of Ice
Je fantasy strategická textová online hra, v níž se snažíte pomocí budov různých bohů dosáhnout hlavního cíle. Ten je na každém světě (serveru) jiný. Hra je na tahy, které dostáváte postupně. (např. 1 za 10 minut)
Začátek
Je na každém světě stejný. Začínáte jako vládce dvou vesnic s jednou rekrutovací budovou, do níž dáváte zlato, za což dostáváte vybavení, které je levné (ze začátku moc ne) a poté se vám několik tahů rekrutují vojáci. S nimi pak dobýváte další vesnice a musíte se ubránit příchozím skupinkám barbarů. Jakmile máte dobyto několik vesnic a poraženo pár skupinek barbarů, vám chodí nabídky od bohů různých elementů. Bohů bylo nejdříve šest, pak se přidal další, a pak ještě jeden další. Takže jich je nakonec osm. Každý bůh má jinou strategii a každý vyniká v něčem jiném. Poté jste mohli dobýt první osadu a s větší armádou byl čas dobýt město.
Bohové (pokud vás LoI nezajímá, radši přeskočte)
Bůh země – Dhar – vyniká v boji ve třetím kole (první kolo dalekonosné zbraně, druhé to samé + lučištníci, třetí vojáci na blízko + lučištníci, čtvrté a páté kolo bylo stejné jako třetí), kde jeho silné jednotky dokázaly nepřítele potrápit. Další jeho výhodou je silná krycí jednotka, která vydrží velmi mnoho zásahů, aniž by padla. Unikátní jednotkou je Kamenný Kraken, který útočí dvakrát za kolo už od třetího kola a svým útokem zastrašuje nepřátele, takže ztrácejí iniciativu. Tento bůh je spíše pro zkušené hráče, kteří vědí, o co ve hře jde, jak šetřit zlaťáky, místo, runy.
Bůh nemrtvých – Dreadd – poskytuje do začátku velmi silnou štítovací jednotku – zombie. Teda pokud hrajete jeho nemrtvou větev. Druhou tvoří lidští uctívači. První větev se mi více zamlouvá, je složitá i jednoduchá. Celá strategie tkví v poslední budově, z které vycházejí temní přízraci. Na první pohled vypadá slabě, ale ve velkém počtu jsou k nezastavení. Jejich unikátní schopnost – Temný pokřik posiluje všechny nemrtvé jednotky na bojišti a i ze slabého kostlivce, který by jindy nic neudělal, vytváří neuvěřitelně silnou jednotku s vysokými atributy a vražedným poškozením. Pokud za tohoto boha hraje profík, tak nemá konkurenci. Samozřejmě ne proti jinému hráči s nemrtvou větví.:)
Bůh ledu – Æther – je velmi taktický bůh. Většina jeho jednotek využívá schopnosti zpomalování nepřátel při svém útoku. Toho se dalo velmi dobře využít, ale bohužel to nikdy nebylo 100%. Podle mého názoru je nejslabším bohem ve hře a to i přesto, že dostal bonusovou druhou větev s lidskými uctívači. Někdy drobné selhání schopnosti zpomalení mělo katastrofální účinky a celá armáda mohla jít následně na virtuální pohřebiště. Armáda se pak špatně nabírala zpátky. Doporučit bych ho mohl jedině profesionálům. Pamatuji si, že když jsem ho zkoušel po prvé, tak mě vymlátil i začátečník za Dreadda.
Bůh lesa – Dralgar Imagar – je jeden z těch oblíbenějších bohů a to i proto, jak moc lehký je. Hned v začátcích za něj dostanete budovu na elfí lučištníky a s nimi jde všechno líp. Jakmile pak získáte dalši budovu na druidy, máte o štítovací jednotky postaráno. Pak už se jen rozhodnete v třetí budově, jestli chcete sbírat runy života anebo je rychle utrácet za jednu z nejsilnějších jednotek ve hře – bizony. Pár bizonů nic není, ale jakmile jich je pár stovek, ne-li tisíc, nabírají na síle. Poslední budovou si rekrutujete šíleně drahého a silného tanka – wurma. Dokázal ustát i dva meteority a stále žil. Když jste nabrali ještě unikátní jednotku – Lesního obra na posvátném wurmovi – byli jste k nezastavení. Samozřejmě, pár jednotek vás o ně mohlo připravit, ale těm jste se vyhýbali veeeeelkým obloukem. Jak už jsem zmiňoval, bůh je velmi lehký na hraní a je dobrý i pro začátečníky.
Bůh ohně – Vulkán – je můj nejoblíbenější bůh ve hře. Na začátku boje jeho arcimágové nahází ohnivé koule na nepřátele, což je dokáže ze začátku vážně oslabit, ve druhém kole následuje salva útoku všech jeho střeleckých jednotek (a že jich je dost) a konečně ve třetím kole následuje pád všech jeho meteoritů a pokud to nějaký chudák přežil, tak ho dorazil útok všemožných ohnivých jednotek, které se navzájem chránili mocným ohnivým štítem, který spálil všechny jednotky, co útočily nablízko. Čím déle za tohoto boha hrajete, tím silnější je. Ze začátku vám dá mágy, následně golemy, čímž vám bude s mágy posílat i jednoho arcimága, který už umí vrhat firebally. Třetí budova je drahá a má vysoké nároky, ale zkušený profík si s tím určitě poradí, vám dává ohnivé fénixy. Poslední – čtvrtá budova – vám dává Flamekeepery, což je mág vyškolený na přivolávání meteoritů do bojiště. Pak máte na výběr si ještě golemy vylepšit, aby místo obyčejných lávových golemů chodili magmoví golemové, kteří už konečně vrhají rozžhavené magma, to útočí taky v prvním kole. A pokud budete hodní, budete si z jednoho tisíce golemů udělat jednoho magmatického obra, který vrhá jak ohnivé koule a rozžhavené magma, tak i meteority. Na závěr má ještě velmi drahého Flamekeeper Lorda. To je jednotka, co umí přivolat na boj jeden meteorit nebo ohnivý přízrak. A to je velmi silná jednotka, která se dá použít jako štít, kdyby vše ostatní selhalo. Tento bůh má i jednu nevýhodu a tou je, že nemá žádnou jednotku, se kterou by mohl štítovat příchozí poškození. Je spíš pro zkušené hráče.
Bůh goblinů – Ghoro – je jeden z dvou bohů, co se místo kvalitních jednotek spoléhá na kvantitu. Do boje posílá hlavně hromady slabých goblinů, kteří umí mnoho věcí. Je velmi dobrý do začátku věku, protože jeho výbušné jednotky umí dát vysoké poškození, aby porazili první město s ne moc velkými ztrátami. Čím více měst máte, tím větší počet jednotek dostáváte. Aspoň těch obyčejných. Po pár týdnech po začátku věku jeho jednotky ztrácí sílu, protože ostatní bohové už sbírají velmi silné jednotky z poslední budovy. A tam už goblini musí investovat mnoho. Bůh je dobrý pro kohokoliv. Jak pro začátečníka, tak i pro zkušeného pařana.
Bohyně světla – Crinis – je druhou nejmladší bohyní. Její síla tkví také na kvantitě, jako je to u goblinů. Všechny její jednotky využívají tzv. Magii světla, která je v každém kole posilňuje. Válečníkům zvětšuje sílu, střelcům iniciativu, mnichům obranu, zasvěcencům co si vyberou a paladini ji používají k zabíjení nemrtvých jednotek. Hrát za ni vyžaduje spoustu věhlasu, protože zvyšuje rekrut jednotkám. Tzn. dobývat vesnice, osady, města. Jakmile jednou neuspěje, nic se neděje, její jednotky mají s vysokým věhlasem velký rekrut a budete je mít ve chvilce zpět. Unikátní jednotkou je světlonoš a ten posilňuje všechny jednotky světla tím, že přidává iniciativu +1 a dává bonusovou zteč.
Bohyně moci – Ascendancy – je nejmladší bohyní a zároveň tou nejsilnější. Do začátku vám dá své válečníky, kteří nejsou ani moc dobří. Pak vám dá kleriky. Ti už aspoň něco umí. Dále převory, kteří za každého jednotlivce sníží nepříteli poškození, útok, obranu o 0.5%, takže pokud jich máte 200, uděláte z každé jednotky jednohubku. Na závěr vám dává preascendedy, kteří také nevypadají nijak dobře, ale spolu s nimi vám začne dávat za každou runu nebes (většinou ta druhá nejdražší) 10 válečníků za tah (pokud máte místo). Když si seženete runu věčnosti, která zároveň padá z eterňanů, pak budete moct přetvořit preascendeda na Ascendeda – nejsilnější jednotku vůbec. Útočí 2x za kolo už od druhého kola se svým zdrcujícím poškozením. Jeho poškození ničí všechny možné druhy štítů. Nic se mu neubrání. A když už začínáte věřit, že to přežijete, začne třetí kolo a Ascended útočí znova (má vysokou iniciativu a jen výjimky ho předhoní). Tuto bohyni jste si často ani nemohli zvolit, protože ji admin na daný věk a daném světě zakázal. Tuto bohyni nalákáte pouze na vysokou hodnotu armády a já bych ji doporučil spíše zkušenějším nebo středně zkušeným hráčům.
Světy
Jsou celkem tři.
První – nejlepší pro nováčky – se nazývá Heaven, nebo-li Nebe.
V něm bylo hlavním cílem postavit Imperátorův Palác, což vyžadovalo mnoho času a úsilí. Protože to byl svět určený hlavně pro nováčky, nechtělo se tam nastavovat vysokou obtížnost, a proto tam démoni nedobývali města. Později se odebrali tři nejmocnější démoni pryč z tohoto světa, aby se hra na něm o trochu víc ulehčila.
Druhým byl Hell.
Zde chodili démoni, dobývali svoje města zpět, plenili a ničili. Pokud jste se jich nezbavili hned, dělali vám tam škodu až 10 tahů. Pokud jste chtěli uspět, museli jste si najít pořádnou alianci.
Třetím a zároveň nejmladším byl svět Battleground.
Na něj démoni radši nepřišli, protože tu bojovaly aliance mezi sebou. Byl to svět vytvořený hlavně na PvP a hráči se tam ničili, dobývali a plenili navzájem.
Odkazy, které se mohou hodit:
Odkaz na Land of Ice (počet účtů není omezen)
Odkaz na Nezmarovo blog o Land of Ice (užitečné výpisy)
Odkaz na simulátor bojů v Land of Ice (berte ho s rezervou)
Sotworld
Sotworld byla strategická textová online hra, která probíhala za 2. světové války. Hlavní admin – Poky – se zřejmě inspiroval jinou online hrou – Webgame.cz – což je asi nejznámější česká textová online strategie, která se hraje v prohlížeči.
Člověk se musel nejdříve registrovat, potom si mohl založit svojí první, hlavní základnu. Dal jí nějaký název, vybral si národ, za který hodlá hrát a pak jen potvrdil. Ve hře jste měli ze začátku hlavní základnu, milión pracujících občanů, kteří dělali to, co jste chtěli. Mohli těžit uhlí, ropu, pěstovat potraviny, vytvářet zeleninu, prodávat něco, vyrábět v továrnách součástky na tanky, stíhačky nebo jste je mohli jednorázově na rekrutovat do armády, udělat z nich osádku tanků nebo piloty. Základní bázi šlo rozšířit utrácením tahů na průzkum a následně své území zastavovat budovami. Těch byl taky dostatek a každá stála jiný počet dolarů a místa. Byly tak třeba města, banky, školy, elektrárny, uhelné doly, ropné vrty, apod. Pokud jste nechtěli posílat vlastní lidi do války, tak jste si mohli jednoduše najmout žoldáky. Jenže ti od vás chtěli dvojnásobný počet dolarů na začátku „rekrutování.“ Pokud jste chtěli, aby vaše stíhačky a tanky fungovaly tak, jak měly, museli jste mít dostatečný počet osádek tanků a pilotů.
Každý národ měl svojí unikátní výhodu, která mu dávala určitý bonus. Bohužel už si nevzpomínám na žádnou. Jednalo se o Francii, Británii, Sověty, USA, Japonsko, Německo a Itálii. Já býval nejčastěji za Sověty, protože měli zlepšenou produkci továren, pokud si správně pamatuji. Hlavní admin pak hrál obvykle za své Němce a často měl největší produkci ropy. Zajímavé však bylo, že já – Sovět – jsem kupoval ropu od Němce.
Nejvíce používaná taktika a také ta nejlepší byla, stavět města, dát lidi na produkci potravin, schodit daň na 0%, a když jste měli dostatek lidí, hodit je na obchodníky a daň na 100%. Takhle to dělali hlavně ti zkušenější a často vykupovali celý trh od surovin. Pak jsme vždy prosili admina, ať hodí na trh nějaké suroviny.
Jak jsem se k Sotworldu dostal
„Pojď zkusit Sotworld.net“ dodnes vzpomínám, jak mi jeden člověk napsal na icq. Nebyl ještě ostrý věk, teprve se zkoušelo, zda vše funguje správně. Proto jsem neváhal, registroval se a skočil do hry za Brity. Požádal slušně admina o nějaký ty tahy, abych si hru procvičil. Válčilo se mezi stranami Dohody a zemí fašistů. Netrvalo to dlouho a na mém účtě se objevilo přes 10.000 tahů. Byl čas, začít něco dělat.
Hra už bohužel zanikla, nejspíše nebyly finance na server.