Akční RPG Diablo nám letos oslavilo krásné jubileum, neboť od jeho vydání nedávno uběhlo již krásných a neuvěřitelných 15 let. To to letí vážení hráči! Ano bylo to na konci roku 1996, kdy vyšlo RPG Diablo, za nímž bylo tehdy ještě zcela neznámé vývojářské studio Blizzard Entertainment. Tehdy nikdo netušil, že to budou právě oni, kteří položí jeden ze základních kamenů dodnes populárního žánru hack n‘ slash akčního RPG. Díky neskutečné hratelnosti Diabla, která se pohybuje až za hranicí závislosti nebylo divu, že v jeho stopách se vydalo spoustu dalších RPG. Ty si z herního konceptu braly tu po malých kouscích, či po hrstech a jiné bez skrupulí okopírovaly téměř vše co se dalo. Vznikla tak dlouhá řada vzájemně si podobných her, kterým se mezi hráči začalo říkat diabloklony. Zjednodušeně takový Diablo klon je v postatě akční hack´n´slash RPG mlátička na kterou se díváme shora. Hry vypadající jako by z oka vypadly právě králi akčních RPG a obsahující podobné a hráči tolik oblíbené herní mechanismy.
Na tyto hry s hrdiny inspirovanými nejen prvním Diablem, ale i jeho pokračováním Diablo II, jenž navíc nabídlo i parádní multiplayer na Battle.netu. Blizzardi přidali ke druhému dílu Diabla II datadisk Lord of Destruction. Obě Diabla byly a stále ještě jsou vynikající hry, a tak nebylo divu, že se časem objevila i spousta dalších akčních erpégéček jdoucích v jejich stopách. Berou a kopírují z nich různé herní prvky, či celé diablovské herní mechanismy.
Jenže jít ve šlépějích krále není vůbec snadné. Mnohokrát se vývojářské týmy snažily co mohly, ale udělat dobrý diabloklon není nic snadného. Uspět může jen výsledek velice kvalitní práce a je zapotřebí, aby vývojáři do hry vložili i své hráčské srdce.
A ani se samotnými diabloklony to není tak jednoduché, jak by se na první pohled zdálo. Někteří autoři zcela a bez okolků okopírovali celou herní mechaniku Diabla, zatímco jiní dokázali přes všechny podobné prvky, posunout hranici akčního RPG ještě mnohem dále.
Časem se k hráčům dostalo RPG (v roce 2004) Sacred (druhý díl r.2008 ), či nejen graficky povedený Titan Quest, který vyšel roku 2006 a datadisk Titan Quest: Immortal Throne (o rok později). Pozadu nezůstali ani tvůrci casual her a v květnu 2005 k hráčům nečekaně přišlo výborně hratelné nezávislé RPG Fate. Časem se z něj stala série, k níž se nedávno objevil už čtvrtý díl FATE: The Cursed King. Na jeho základech byla postavena snad ještě více povedená akční RPG hitovka Torchlight. K posledně jmenovanému vyšel nedávno i druhý díl obdařený navíc i o populární multiplayer.
Některým se podařilo hranici žánru posunout ještě více, až na samou hranici možností. Nejsou to ale jen klony na co se dnes podíváme. Diablo, král akčních RPG se neobjevil s čista jasna jak by se na první pohled zdálo. I tahle slavná hra má své předchůdce. Snadno vás teď napadne jednoduchá otázka, na kterou je drobátko složitější odpověď. Bylo Diablo první hack´n´slash RPG? Proto se trošičku jukneme do méně známých vod žánru akčních erpégéček.
Bylo tedy Diablo skutečně první akční RPG v historii žánrů?
Tak na tuhle otázku neexistuje jednoznačná odpověď. Pravdou ale je, že kořeny samotného Diabla sahají hluboko do začátku osmdesátých let. Už v roce 1982 se objevila hra Dungeons of Daggorath, fantastická hra od tří programátorů Douglase J. Morgana, Phila Landmeiera a Keitha Kiyohara. O něco později se k trojici nadaných vývojářů přidala i jedna z prvních žen v tomto odvětví April Landmeierová.
Světlo světa tak spatřila první RPG hra, ve které se objevili první netvoři, proti nimž se bojovalo různými zbraněmi. Novinkou v této hře byly i tehdy zcela primitivní, ale na svou dobu velice důmyslné zvukové efekty. Grafika hry byla na svoji dobu díky 3D úžasná, a tak nebylo divu, že DOD si brzy našel mezi hráči spoustu příznivců. Dnes už si na tuhle starodávnou pecku vzpomene jen pamětník starých časů.
Dalším předchůdcem Diabla byl Dragon Slayer z roku 1984 od japonské společnosti Nihon Falcom Corp. Dragon Slayer drží jeden primát, je to první japonské erpégéčko vydané na PC. Hra to byla velice úspěšná, a tak k němu brzy vydali i druhý díl Dragon Slayer II: Xanadu. Později následovaly s odstupem další, které vytvořily celou sérii. Od stejného vydavatele bylo i RPG The Legend of Heroes, jenž se objevilo v roce 1989 na konzolích NEC PC-88, NEC PC-98, MSX 2, Sharp X68000, i na Mega Drive, Super Famicom a TurboGrafx-16.
Stejně jako u Dragon Slayeru vznikla celá série těchto her na hrdiny.V roce 2004 se o částečnou reinkarnaci pokusil povedený remake The Legend of Heroes IV pro PlayStation Portable. Dragon Slayer společně s The Tower of Druaga (1984) od Namca položili první základy pro budoucí akční série RPG. Díky jejich přínosu vznikly později další slavné hry Hydlide, japonská herní sága Ys, či mega úspěšná série The Legend of Zelda. Diablo vycházelo i z dalších her co se časem objevily, až do jeho vydání v roce 1996. Jejich seznam by byl hodně dlouhý, sahal by až za rámec tohoto skromného článku.
A co RPGéčka a konzole?
Pro zajímavost RPG Darkstone (vyšlo na začátku r. 2001) drží jeden primát, a to že jde o první akční RPG, či chcete li diabloklon který se objevil na konzoly Playstation. Tohle dnes už stařičké erpégéčko vzniklo ve studiu Delphine a vyšlo pod hlavičkou Take 2 Interactive.
Vznik žánru RPG se zasloužil i o položení dnes velice oblíbených MMORPG.
… zde pokračujte v psaní …
Tibia
Na začátku článku jsem zmínil patnáctileté výročí vzniku krále akčních RPG Diabla. Stejné jubileum (připomenul ho časopis Level č. 213), tedy patnáct let oslavilo i online hraní zdarma. Na začátku roku 1997 se k hráčům dostalo hned několik dnes už legendárních her. Vedle již mnohokrát zde jmenovaného Diabla i Mega Man 8 a Final Fantasy VII. V jejich stínu se objevila poměrně nenápadná hra Tibia od CipSoftu. Její autoři se silně inspirovali světem knih (ve hře byli i originální citáty) J.R.R. Tolkiena a přinesla velikou revoluční změnu. Byla to první MMORPG v historii hratelná online zdarma bez poplatků.
Německé studio CipSoft navíc nabízelo hráčům, dnes už velice populární nabídku, a to nákup různých vylepšení a bonusů do hry za malý poplatek a ejhle světlo světa spatřilo dnes populární Free to Play. Hra díky své hratelnosti a propracovaným PvP modům si získala tisíce hráčů a koncem roku 1997 ji hrálo už 64 000 hráčů.
A to je pro dnešek už úplně vše vážení hráči.