Zdravím čtenáři mého blogu, a předem se omlouvám, že jsem dlouho nepsal žádný článek. Nebyl čas, a to z mnoha důvodů. Dnes bych se chtěl rozepsat, jak pro mě dopadl minulý rok, co se týče herního průmyslu.
Rok 2013 byl velmi rozmanitý. Přišlo hodně her, herní sucho rozhodně nehrozilo. Jenže přišlo s těmi dobrými kousky i pár těch horších.
Kdybych měl začít tím horším, tak bezpochyby mě zklamalo Aliens: Colonial marines. Toto dílo bylo nedodělané, po grafické stránce nic převratného, autoři toho naslibovali, ale sliby neplnili, a to ani z daleka. Dostala se nám pod ruce hra plná bugů, se špatným příběhem i hratelností, a celkově byl titul propadák. Jelikož se o „hře“ hodně mluvilo, tak to byl propadák. Tímto bych chtěl navázat na další hru, která mně taky zklamala, a to Battlefield 4. Čekal jsem, že se vývojáři třetím dílem poučili, a že nám naservírují hru s lepším singleplayerem, se silným příběhem, a hlavně, že spraví chyby z předchozího dílu. Dostala se nám pod ruce ale hra, která sice měla o kapánek lepší grafiku než Battlefield 3, ale chyby zde zůstaly. Mluvím především o singleplayerové části, kde je plno bugů a příběh je totální klišé. Po chvíli nastupuje i stereotyp, potože jde hra furt stejným směrem, a slovo rozmanitost zde není na místě. Multiplayer je dobře odvedená práce, a spravuje reputaci hře jako celku. Mapy se mi líbily, ale furt mi to přišlo jako rozšířenější DLC k Battlefield 3. Co mě zaráží, že hra je hodně osekaná, a v následujících měsících přijdou již zmíněné DLC, které přidají nové mapy do hry pro více hráčů, stejně tak jako zbraně, a další obsah. Hra poté bude kompletní, ale ta cena…
Co je na tom všem nejhorší, že konkurent Call of Duty: Ghosts se taky nějak výrazně nepředvedlo. Kampaň jde dohrát za jedno odpoledne, vzhled hry narozdíl od konkurenčního BF není tak lákavý, hra je technicky nedodělaná, a při svých hardwarových nárocích jsem čekal aspoň technicky doladěnou hru. Mám herní, rok starý počítač, konfiguračně splňuje doporučené nároky, a stejně se ukázaly různé záseky nikoli lagy, ale záseky, kvůli kterým jsem nemálokrát umřel, a to mluvím hlavně o multiplayeru. Hratelnost se vrací spíše k sérii Modern Warfare (především fyzikou), která není zase tak nejhorší. Změnou prošlo i to, že už si nevytváříme classu, kde si zvolíme zbraň, perky, attachmenty a wildcarty, ale máme zde postavy, které lze různě upravovat. Doufám, že se vývojáři poučí, a příští díl přijde jiný, plný těch slibů, které se zde nedostavily.
Tím bych zakončil ty zklamání, které loňský rok přišly. Rok byl ale i úspěšný v některých směrech. Moc se mi líbil nový díl Assassin’s Creed, který přišel zase do jiné doby, jiného prostředí. Ubisoft si vzal k srdci chyby, které se fanouškům nelíbilo, a naservírovali nám konečně titul, na který jsem čekal, který měl přijít jako třetí díl. Byl zde dopilován stealth systém, méně chyb, poutavý příběh, lépe zpracované vedlejší mise. Povedlo se zredukovat počet loadingů, kterých je zde nyní opravdu méně. Je škoda, že hra opustila od příběhu Desmonda. Grafika je opravdu úžasná, dost barevná. Hra se mi hrála opravdu dobře, konečně přišel opravdu kvalitní titul. Jen mě mrzí, že hra už méně připomíná válku templáři – asasíni, a je postavená trochu jinak jak ostatní díly. Doufám, že se vývojáři vrátí ke kořenům asasínů v příštím dílu. Líbilo by se mi, kdyby to mělo návaznost jak na Desmonda, tak na Altaira nebo Ezia.
Než EA sklidilo neúspěch z Battlefield 4, tak studio Crytek vydalo Crysis 3, který nebyl špatný. Sice mírně stereotypní, zato graficky vydařený, stejně tak jako hratelnostně. Dostalo se nám stealth akce, která byla výborná jak v singleplayeru, tak měla taky zajímavý multiplayer. Doufám, že se hra ještě zlepší, a do budoucna přijde ještě silnější hra, která značku posune zase o něco dále. Těch dobrých her bylo strašně moc, a za to jsem rád, že se takhle posouvá herní průmysl. Tím to ale nekončí, protože si herní giganti ukousli obrovský kus, konkrétně Ubisoft se svým Watch Dogs. Jestli se jim to povede tak, jak očekávám, tak nasadí laťku velmi vysoko a zase to posune tento herní svět někam dál. Tím jsem jen tak odběhl, vraťme se zpátky k tématu. Mluvím zde furt dost obecně, takže přistoupím ke konkrétnější části článku.
Top 5 her za rok 2013 dle mě
Začnu od konce. Páté místo u mě obsadila hra Metro: Last Light. Z té kupy her jsem si vybral právě Metro za své zpracování, za to, jak dokázal naladit atmosféru, jaké by to bylo. V Metru jsem měl pocit, jako bych byl ve vážné a velké válce, na povrchu zase panovala ta pravá post apokalyptická atmosféra, která přípomínala, že jste na vše sami, a že už nic není takové, jako bylo. Grafické zpracování mi vyráží dech ještě teď, asi po pátém dohrání hry. Dobrý soundtrack, dobrý příběh, vyvážená hratelnost. Jako celek se mi hra líbila, a budu na ní ještě nějakou tu chvíli vzpomínat, a rozhodně se k ní ještě vrátím.
O čtvrtém místě jsem hodně přemýšlel, jaká hra by měla přijít přímo na toto místo. Po delším uvážení jsem zvolil hru Last of Us. Jelikož nemám svou vlastní PS3, tak se mi hra dostala jen krátkodobě, když jsem si od známého konzoli vypůjčil a hru následně na ní dohrál. Hrálo se to pěkně, ale hra mě zaujmula hlavně příběhem a svým soundtrackem. Nemůžu mít žádné námitky, jenom škoda že hra není na PC, kde by více vynikala v grafice, a hrála by se lépe. Musím podotknout, že chlapci z Naughty dog odvedli skvělou práci.
Třetí místo. A bronzovou medaili získává… …chvilka napětí… Grand Theft Auto V. Možná si mnozí z vás říkali, že hře křivdím, ale opak je pravdou. Hra je perfektní, o tom žádná debata. Jenže má jednu chybu, a to, že Rockstar připravil zarputilé počítačové hráče, kteří si s konzolema moc nerozumí o tuto hru, takže jsem si zase na tento titul musel vypůjčit konzoli. Po jejím dohráním mě ještě teď mrzelo, že se ke hře v brzké době nevrátím, protože v ní je opravdu hodně. Na to, jak je konzole stará, tak se s ní hra nemazlí, a vyšťavila z ní absolutní maximum. Vypadá nádherně. Krásně vymodelované město a prostředí, parádní příběh, který hráči dává najevo to pouto mezi třemi hlavními postavami. Doufám, že hra ještě dodatečně na ten počítač vyjde.
Stříbro si u mě odnáší Assassin’s Creed IV: Black Flag. Už jen kvůli tomu, že to je další díl AC u mě boduje, protože tu sérii mám fakt rád, a tento díl se vážně vyvedl. Už jsem se zde nad tímto dílem rozplýval, takže závěrem si to stříbro vážně zaslouží.
První místo bude možná nečekané, ale obsadilo ho v mém žebříčku dílo Bioshock: Infinite. Ještě jsem se o novém Bioshocku tady v tomto článku nezmiňoval, ale když jsem se tak zamyslel, tak to zlato má právě zasloužené. Dostala mě totiž příběhem, na který ve hrách kladu největší důraz. Ten byl zde skvělý, stejně tak jako ten konec, i když jsem se nad ním musel pořádně zamyslet. Kombinovaná hratelnost, zbraně/magie se mi taky moc líbila, to se jen tak nevidí. Do toho všeho pestrá grafika a poutavý soundtrack, a vzniklo nám něco, co útočí na příčku přímo těch nejlepších her, co jsem kdy hrál. Columbia se mi líbila víc jak Rapture v předchozích dílech, stejně tak jako příběh. Tato hra je jedinečná, a nebude se jen tak opakovat. Mám Bioshock opravdu rád, a první místo má u mě právem.
Závěrem bych chtěl říci, že celý článek je založený na mém názoru a na mé kritice. Když mám zhodnotit rok 2013 v herním průmyslu, tak nebyl vůbec špatný. Řekl bych, že patří k jednomu z nejlepších. Doufám, že se budou hry vyvíjet správným směrem, a těch ostud, které někdy vychází bude minimum.