Poslední únorový víkend mi do schránky přistál toužebně očekávaný steam kód na demo verzi zbrusu nového akčního metroidvania RPG – Feudal Alloy. Hra, za kterou stojí malý český tým Attu Games. A když píšu malý, myslím tím opravdu maličký. Feudal Alloy vzniká pod designerskou taktovkou Lukáše Navrátila a Evy Balíkové. V tomto skromném týmu, jehož historie pamatuje pouze Navrátilovu puzzle prvotinu Toby: The Secret Mine, však vzniká nadějné akční RPG ve stylu metroidvanie (z poslední doby např. Ori and the Blind Forest). V pro širokou hráčskou veřejnost uvolněném demu, jsem strávil několik hodin. Jak se mi dobrodružství v chatrném plechovém tělíčku robota Attu líbilo?
Každý z nás to aspoň jednou, dvakrát za život zažije. Pošmourné ráno po bujaré pijatice. Ruce i nohy za sebou taháte jako by byly z olova, v žaludku se při pomyšlení na předchozí noc pohne cosi nevalného, na jazyku pachuť konzistence kolomazi, místo hlavy probublávající akvárium s rybkou. Počkat! Akvárium? Vítejte v prazvláštním středověkém království, krajině, plné hlubokých lesů, podzemních štol, tajemných jeskyní, důlních šachet a žebříků. Ve světě, kde vám společnost budou dělat samé roztomilé robo-bytůstky jako např. půvabná pochodující a skákající akvária, mašinky, které jsou samá ruka-pila, ostnaté miny s nepěknými elektrickými výboji, ale také třeba dotěrné robo-vosy, jenž ve vylepšených verzích umí vrhat projektily a mnoho dalších, sympaticky zákeřných tvorů. Všichni mají prioritní zájem nadělat z vašeho otlučeného šasi smutnou hromádku ozubených koleček, pružinek a matiček.
Již zanedlouho, pod vaším velením a umem, bude sympatický robůtek, nepřátelé porcovat rozličnými zbraněmi (např. různé druhy mečů, bomb, granátů), provádět akrobatické kousky, ladně skákat z žebříků na visuté plošinky, vyhýbat se laserovým nástrahám, střídat útoky, taktizovat, ale také hledat ukryté poklady, sbírat různorodé harampádí, nakupovat a prodávat či vylepšovat své brnění a měnit údy. Jedna z nejzábavnějších složek, kromě soubojů a hledání cesty dál (či po vzoru metroid her) otevírání zkratek a průchodů, je již zmíněné vylepšování vašeho avatara. Čas od času se se svým plecháčem zastavíte u obchodníka (nerudný robot s internetovou krabičkou ze seriálu IT Crowd), u kterého směníte své draze vybojované poklady za všelicos. Kombinací je přehršel, respektive bude, demo jich v tuto chvíli nabízí omezené množství. A tak si můžete koupit třeba lepší nožky z bronzu, šviháckou nádrž na rybičku „Ancient fish tank“ (má oblíbená), která vylepší statistky oleje a poškození nebo můžete sáhnout do měšce hlouběji a vybavit se zbrusu novým mečem, skýtající úctyhodné statistiky. V nabídce jsou i různé bomby, které vrháte po nepřátelích (nebo omylem pod své nohy): mrazící, elektrické, explosivní aj. Žádný robo-rytíř by neměl zapomenout ani na putýnku kolomazi, olejničku nebo rovnou celý barel vysoce kvalitního vazkého oleje. Olej = život. Jedním z dalších roztomilých detailů jsou různé chladicí kapaliny a směsi, kterými snižujete přetlak a tudíž přehřívání při soubojích. V zápalu boje se vám totiž může snadno stát, že zapomenete sledovat barometr a ukazatel oleje. V řeči Feudal Alloy životy a (dejme tomu) staminu. Tudíž je zapotřebí buď se odklidit stranou a nechat robota vydechnout, aby se tlak dostal do zelených čísel, a tu a tam budete chtít olejničkou promazat zadřené ložisko.
Feudal Alloy umí pořádně zatopit, především díky ukládacímu mechanismu a respawnu úrovně. To už ale k tomuto typu her patří. Pokud zemřete, celá úroveň se restartuje (v demu) včetně beden a barelů, obsahující olej či granáty (poklady nikoliv). Zpátky na svých místech jsou samozřejmě i všichni nepřátelé a nástrahy. Zaslechl jsem Dark Souls? Feudal Alloy patří mezi obtížnostně dobře vyladěné hry a vedle vašeho umění poprat se s ovladačem (skvěle navržené rozhraní, klávesnici jsem ani nezkoušel) vám tvůrci dají k dispozici řadu dalších možností jak svého robo-hrdinu vylepšit. Stromy schopností, které jsou tři, a jsou to opravdu STROMY, skýtají celou řadu zajímavých skillů. Oblíbený a nepostradatelný „dash“, který umožní v pravdě smrtící šavlový balet, ale taktéž uniknout nepřátelům či přesunout se rychlostí blesku na nedostupné plošinky. Dále je na výběr například „parry“ a v skutku drtivá elektrická exploze, která vám mnohdy zachrání život, i když budete na několik vteřin přetlakovaní – nepoužitelní. (Poznámka k tlaku: po namáčknutí „Y“ na ovladači, lze tlak ve vyšších hodnotách „udržet“, nepřišel jsem však na důvod k čemu je to dobré.) Mnoho dalších schopností, které vám umožní protloukat se světem, plným nebezpečenství a úskalí, vás v plné hře ještě čeká. Mezi zajímavější mechaniky hry patří také „různobarevné útoky“. Představte si klasického oponenta ve Feudal Alloy – pochodující akvárium střílející časované granáty – planoucího spektrem barev od žluté přes červenou po modrou. Podle pulzující barevné aury musíte plánovat své útoky. Jinými slovy: pokud se na modře zářícího nepřítele vrhnete červeným útokem, nic nepořídíte. Zajímavý mechanismus oživující souboje.
Vzhledem k tomu, že autoři Feudal Alloy očekávají zpětnou vazbu od hráčů, přejdu od chválení k několika poznámkám, které jsem si během hraní načmáral. Neočekávejte však žádnou kritiku, spíše drobné vady na kráse, na jinak vybroušeném skvostu, kterým Feudal Alloy bezesporu je. Možná se vám to bude zdát úsměvné, ale v demu jsem se dokázal zacyklit a asi 20 minut nebyl schopný znovu najít obchodníka/postup dál (díky umístění savu). K metroidvania hrám jednoznačně patří mapa, kterou v současné době demo bohužel neobsahuje. Výše uvedený Ori and the Blinf Forest mapu má a autoři jistě vědí proč. Doufejme, že ve finální verzi bude! Hudba je tematická, povedená, ale v plné verzi očekávám variabilnější a určitě širší soundtrack. A poslední „větší“ nedostatek v mých očích je absence příběhu. Zasazení světa, náznak příběhové linky nebo aspoň jména či delší popisky předmětů by jistě řada hráčů ocenila. Následuje pár drobností a nápadů: obsah beden a předměty vypadnuvší z nepřátel se sbírají automaticky (expy), avšak použitelné (důležitější) předměty jako olej, chladicí kapaliny a granáty musí hráč sbírat ručně. Což je na druhou stranu vlastně dobře, protože hráč tak ví, co konkrétně právě ukořistil + si může vše prohlédnout na opravdu nádherně zpracované obrazovce postavy. K lootu se pojí i jeho splývavost s pozadím/celkovou stylizací hry. Vizuál je úžasný, nádherná práce, občas je však hůře rozpoznatelné, co lze ještě sebrat a co jsou pouze zohýbané plechy nepřátel či součást pozadí. Podklad v menu by mohl reagovat na aktuální výbavu, kterou hráč u sebe má po posledním uložení hry. Byl by to milý detail, pokud by se robot nezobrazoval pouze v základní, chudé verzi bez výzbroje a doplňků. Hud: zde bych měl pouze jednu poznámku, protože rozhraní vypadá báječně! Rybka by mohla nějakým způsobem vtipně reagovat na přehřátí robota. Přece jen trubice vede z barometru do nádrže s vodou (ta by mohla například vařit a rybka plavat břichem vzhůru). Vynikající by byla ingame encyklopedie s popisky npc a výbavy.
Feudal Alloy od Lukáše Navrátila a Evy Balíkové je jistě nejen pro mě netrpělivě očekávaný titul. Demo ukazuje toto svébytné akční RPG v tom nejlepším světle a vyjma chybějící mapy jde o titul, jenž by neměl uniknout nikomu, kdo si zakládá na hratelnosti, působivé stylizaci a výzvě metroidvania typu her. Za mě jasná koupě a netrpělivě vyhlížím cenu na Steamu. Přimlouvám se za fyzické balení hry po vzoru Dex, Black Hole či Brány Skeldalu: 7 Mágů (zpracování v digipacku). Feudal Alloy vychází ve 3 kvartálu tohoto roku.
… zde pokračujte v psaní …