Jak začínám psát první řádky těchto dojmů, pozoruji o něco více překlepů než je u mě běžné. Chvíli jsem nad tím přemýšlel a došlo mi, že se mi poněkud třesou ruce – je to očividně díky tomu, že jsem se na druhou epizodu dodíval doslova před pár minutami a ještě pořád mi v žilách koluje ten adrenalin z jejího mimořádně silného finále. To by vám samo o sobě mělo stačit jako vysvědčení toho, jak moc se druhá epizoda povedla. Díky zaměření na jádro příběhu a klíčové vlastnosti postav, dechberoucímu zpracování nakažených monster a v neposlední řadě díky mimořádné práci s hudbou z předlohy je tahle epizoda prakticky dokonalá pro fanoušky herní předlohy.
Líbí: Opět skvělý úvod (který nebyl ve hře)
Stejně jako první díl, také tento začal několikaminutovou zbrusu novou (nebyla v předloze) scénou, která je opět zaměřena na vědce před vypuknutím epidemie. Tyhle scény jsou velmi působivé a dodávají zápletce tu váhu i vážnost, díky které jsou zdejší nakažení mnohem děsivější než „běžné zombie“. Obecně mne u katastrofických filmů velmi baví sledovat ty nejchytřejší z nejchytřejších, jak se snaží vyrovnat hrozbě pomocí intelektu a vědomostí. Je to dle mého často zajímavější, než sledovat akční hrdiny, jak hrozbu likvidují střílením. Ten okamžik, kdy vědkyně v této scéně navrhne „řešení problému“, byl naprosto mrazivý a dokonalý. Vynikající scéna s velmi silným dopadem.
Líbí: Prostředí a postavy
Následující scéna těží ze dvou velmi důležitých prvků, které tvoří jádro TLOU série: tou první je nádherná kombinace „mrtvé lidské architektury“ s vše pohlcující zelení a přírodou – a tou druhou je zaměření na precizně zpracovaný vztah nepravděpodobných „spojenců“, z nichž každý si nese pořádnou dávku traumat. To prostředí samo o sobě je skoro až kýčovitě krásné (mechová „postel pro princeznu“ jako z pohádky), obzvláště v tom velmi stylizovaném nasvícení, jako kdyby tam dopadaly světla reflektorů pro podtržení scény. Debata postav a zárodky jejich vztahu jsou ale tím, co tuhle pasáž opravdu táhne. A zde jsem si poprvé uvědomil, co se mi na Belle Ramsey v roli Ellie opravdu líbí – a co mi naopak vůbec nesedne:
Líbí: Bella jako uvěřitelné, ustrašené dítě
Jelikož je tahle epizoda hodně vypjatá a prakticky nonstop se soustředí na trojici ústředních postav, dostali jsme obrovský nášup scén, kde měla Bella Ramsey šanci naplno ukázat její pojetí postavy Ellie. Některé z těchto scén mne až zaskočily tím, jak byly přirozené, uvěřitelné a silné – prakticky bez výjímky to byly scény, kde byla Ellie vystrašená, jak se na čtrnáctileté dítě vystavené ohrožení života sluší. Citelně těmto scénám pomáhá, že Bella má velmi mladistvý obličej (ve skutečnosti je herečce již 20 let, nikoliv čtrnáct, jako její postavě). Tyto scény, zobrazující zranitelnost a vystrašenost dítěte, mi k její postavě dokonale sednou a předpokládám, že také u Joela probouzejí ty správné (jakkoliv nechtěné) ochranitelské pudy.
Nelíbí: Bella jako vtipkující sprostá drsňačka
Bohužel se ale našly i momenty, kdy mi Ellie nesedla – a prakticky pokaždé to bylo, když se snažila dát najevo svou odvahu či neohroženost prostřednictvím peprných výroků. Ačkoliv koncepčně to může pro postavu Ellie fungovat (a fungovalo to bez problému ve hře, v podání herečky Ashley Johnson), můj problém s touto polohou je, že zatím působí v podání Belly Ramsey tyhle scény nepřirozeně a nuceně. Prostě jí tu drsnost nevěřím, protože je většinou příliš překotná, hraná a na sílu. Možná bych si i troufl prohlásit, že nesedne k její celkové osobnosti (hlas, mimika, držení těla apod.). Hodně mne to trklo třeba když Joel a Tess probírají rozcestí a Ellie do toho prakticky bez jakékoliv mezery okamžitě hodí rádobydrsnou hlášku o tom, že ona má jasno, kudy jít. Jako dlouholetý fanoušek předlohy samozřejmě vím, že Ellie má být poměrně drsná a sprostá, ale zatím to Belle nevěřím – nepůsobí to v jejím podání přirozeně.
Líbí: Nakažení
„Nakažení“ je doslova titul této epizody, takže největší pozornost je víceméně celou hodinu věnována odhalení rozsahu a podoby hrozby za hranicemi „karanténní zóny“. Ačkoliv mi ještě pořád přijde komické sledovat ty „šlahouny“ (na houbu se podle mého názoru hýbou příliš rychle a také jejich vliv na lidská těla je strašlivě rychlý – víceméně stačí dotek a tělo hned „ožívá“), tak nakažení sami o sobě jsou extrémně děsiví, a to jak kombinací parádní práce maskérů, tak díky využití geniálních zvuků (převzatých přímo ze hry, dabovaných stejným hercem). Prakticky všechny scény s nakaženými v této epizodě jsou strhující a děsivé. Tvůrci seriálu zároveň velmi dobře pracují s tempem a napětím, kdy každému střetu předchází napjaté ticho a vyhlížení hrozby. Jen mi přišlo, že hrdinové často nesmyslně postrádají zbraně na blízko.
Nelíbí: Místy rozporuplná integrace triků a kulis
Tento aspekt seriálu je těžké kritizovat, protože na poměry seriálové tvorby je na velmi vysoké úrovni – a zároveň člověk chápe, že od seriálů nemůže čekat to samé, co od velkofilmů – jednoduše proto, že každý snímek (frame) a každá vteřina digitálních triků stojí strašlivé peníze a seriál má mnohonásobnou stopáž proti velkofilmu (při teoreticky nižších tržbách/návratnosti). Přesto mi ale občas pohlcení světem seriálového TLOU kazí, že obzvláště rozmáchlejší výhledy na pobořená velkoměsta dle mého velmi citelně prozrazují digitální kompozici – kontrast, nasvícení či ne zcela přirozené přechody tohle jasně prozrazují, i když to nejspíš vyžaduje poněkud trénované oko člověka, co se digitální grafikou zabírá dlouhodoběji. Podobně mi vadily kontrasty mezi extrémně zarostlými a špinavými interiéry s těmi, které jsou jen pár metrů od nich, ale působí až paradoxně čistě (typicky třeba ta místnost v muzeu, včetně prakticky čistých dveří, přestože na obou stranách jsou nakažení v pokročilém stádiu). Jsou to drobnosti, ale s ohledem na mimořádné kvality zbytku seriálu mne prostě občas rozhodí/připomenou, že se dívám na televizní seriál.
Líbí: Hudba ze hry
Může to znít jako velmi jednoduchý prvek, ale jeho dopad na zážitek ze seriálu pro dlouhodobého fanouška her je nezměrný. Využívání hudebních motivů ze hry obrovským způsobem hraje na nostalgické struny fanoušků. V některých momentech mi tohle samo o sobě nahnalo husinu nebo dokonce slzy do očí – bez jakéhokoliv přehánění. Je to samozřejmě především poklona geniálnímu skladateli, ale také zúročení toho, jak vynikající příběh TLOU hra má a jak niterně má člověk ty emoce spojené s jeho hudbou. Pevně doufám, že si z tohoto elementu vezmou inspiraci všechny budoucí herní filmy a seriály. Sledovat smutnou dohru této epizody za tónů milované hudby byl velmi silný zážitek a nepochybně to přispělo k tomu, jak roztřesený jsem od televize odcházel. Celkově tedy druhý díl zafungoval naprosto báječně a mám velkou radost, že se seriál s takovou bravurou rozjel.
predpokladam, ze diskuze neni spoiler-free, nebo by snad nekoho nenapadlo cist dojmy bez shlednuti… ale jo, me se to libi a Ellie me nevadi
@Martin Zavřel – mne teda ta věta o rozcestí připomíná spíše opak, než drsňáckou hlášku –
Joel: „Zkratka nebo oklika“
Tess: „okliknou nebo skončíme pod drnem“ (naznačuje, že oklika je bezpečnější)
Ellie: „na základě minima informcí, hlasuju pro okliku“ – i když detaily nezná, volí tu bezpečnější trasu jako navrhuje Tess, takže kde je problém?
Jinak ten konec se mě nelíbil, Tess odhodí AK47, protože reasons, následně rozkutálí granáty, aniž by si Joel byť jen jeden sebral, another reason, a následně „líbací scéna“ wtf? nefunkční zapalovač proboha proč, když jsou všude sudy s benzínem a rozházený neodjištěný granáty? tohle byl podle mě fakt fail.
chápu že pár belhajících zombie je levnější, než točit scénu, kde jich 30 rozstřílí ve dveřích a následně se téměř převálcovaná nechá roztrhat granátem a celé to zakončí výbuch půlky budovy, ale i tak…
Takhle napsané to dává smysl, ale naživo mi přišlo rádobydrsné jak jim víceméně překotně skočila do řeči. Je to drobnost, ale je to jen jeden z těch momentů, kdy mi přišlo, že to příliš tlačí. Kdyby tam nechala mezeru, působilo by to lépe.
Taktéž mě ten konec zklamal.nefunkcni zapalovač místo granátů + Tess vypadala celkem vyděšená.Pritom musela takových situaci,kdy se dívala smrti do očí zažít desítky
Jako PC hráč, co měl naposledy PS1 a PS2 jsem Last of Us nehrál, čekám na PC verzi ale viděl jsem různý videa ze hry, srovnání a ta scéna s žirafou byla hodně silná, takže tam prostě musí být, jinak to jsou sráči!
Jestli tam bude žirafa a boss-fighty, tak to bude jasných 10/10.
Seriál má k tomu dobře vykročeno, protože už Martina rozplakal.
Na tu holku s dawnovym syndromem se zvyka fakt spatne ale hrat celkem umi, jenom ten vzhled!! A prace s kamerou v tomhle dilu nebyly nic extra, kdyz mel ma starosti borec co delal parodie na filmy.
Za me byla hra nejnudnejsi hra co jsem kdy hral a to jsem hral i tetris. Jo ps fanboys z toho serialu musi strikat.
i seriál je průměrnej, nechápu za co utratili tolik peněz.
To je zase brekotu a stěžování, že mám nabídku a můžu si vybrat co budu číst. Já jsem se rozhodnul na základě zdejší recenze seriálu, že na něj mrknu. Netušil jsem, že je od tvůrců Chernobyl kterej byl naprosto super.
bože můj… to mám číst co se vám líbilo a nelíbilo na každý epizodě?
Přesně tak, šéfredaktor ti stojí u hlavy s pistolí v ruce a neodejde, dokud to nepřečteš…
kdyby ta hra neměla takový prodeje tak by to byl tuctoví seriál a nebyl by špatný. Sem rád že ta holka neni uječená a že si ti herci nehrajou na něco co nejsou
Výborne zhodnotenie. Už som si viac zvykol aj na Bellu ako Ellie…
Som to dokonca aj dnes stihol zhodnotiť…Bola chuť.
https://www.youtube.com/watch?v=3cP88T4oIDM&ab_channel=MARTASSK
Opět parádní video 👍
Ďakujem
To sem budete cpát každou epizodu? Snad kdo o to stojí tak se podívá ne? Prý je to třetí remaster hry takže pokud jste hráli alespoň jeden tak na tom nemusíte plýtvat časem. Natož o tom psát články. Chápu že je okurková sezona ale spamovat se snad nemusí ne? To už je jak s tou zapomenutou hrou nehrou Abandoned.
Tak a ždímačka se nám rozjela naplno. To jako vážně máte v plánu psát dojmy ke každé epizodě? Dojmy z první epizody jsou naprosto pochopitelné a třeba ještě recenze celého seriálu by byla naprosto přijatelná, ale tímto pro mě pane Zavřele začínáte klesat na pomyslné novinářské dno. Kliky kliky klik, jen ať se penízky z reklamy sypou. A to je mi jasné, že během dneška nebo zítřka ještě přibude článek se srovnávacími videi a kdo ví co ještě dalšího.
(epizodu jsem ještě neviděl, takže jsem pro jistotu text článku nečetl, abych si nekazil zážitek, ale už podle struktury článku mi je jasné, že se na vaše dojmy můžeme „těšit“ každý týden)
Pokud navštěvuješ Zing delší dobu tak víš že pro pana Zavřela je The Last of Us taková herní modla.
Zing navštěvuju už spoustu let a musím říct, že po nástupu pana Zvřela do šéfredaktorské pozice jsem příliš nechápal některé kritické ohlasy na styl jeho vedení Zingu, ale poslední dobou musím bohužel konstatovat, že měli pravdu a Zing se začíná ubírat směrem, který se mi opravdu vůbec nelíbí.
Ten důvod, proč o seriálu tolik píšeme je prostě fakt, že ty články mají obrovskou čtenost. Pokud se trochu rozhlédnete po světě, tak zjistíte, že zdaleka nejsme sami, kdo mu z toho důvodu věnuje extra pozornost.
A ještě jste zapomněl doplnit, že vám to sype nejvíce peněz. Pro mě Zing bohužel začíná být takový novinářský Ubisoft, EA nebo Activision/Blizard. Tržby miliardové, ale hry bez duše a ze Zingu se ta duše pomalu vytrácí.
Tak to jste úplně, ale úplně mimo. Kdybyste se o rozpočty herních médií v ČR trochu zajímal, věděl byste, že absolutně nikdo v téhle zemi nemůže tuhle práci (herní novinařinu) dělat pro peníze – všude jsou to naprosto směšné částky a ti lidé, kteří tuhle práci dělají, by se měli mnohem lépe, kdyby šli do jiného oboru (vystřídal jsem za těch 20+ let skoro všechny redakce v zemi a vím, o čem mluvím – ten trh je tady prostě příliš malý, aby tomu bylo jinak – alespoň zatím).
Jediný důvod, proč někdo může herní média v ČR dělat, je upřímný zájem o videohry a chuť se podílet na jejich osvětě/šíření/diskuzi/kritice. Doslova každá koruna, co Zing vydělá, jde zpátky do tvorby obsahu – a byly měsíce, kdy jsem magazín dotoval ze svých vlastních peněz, místo abych si prostě bral „výplatu“. Pokud jste mne někdy potkal naživo nebo alespoň viděl nějaký ten podcast, pak víte, že tuhle práci a tenhle magazín dělám především z upřímného zápalu pro videohry. Příjmy jsou v tomto oboru v téhle zemi opravdu směšné.
Tak asi je na čase si najít jiný herní web, který ti bude víc vyhovovat. Nebo tě někdo nutí ty články číst?
Ale samozřejmě, že mě ty články nikdo číst nenutí. Jenom špatně přijímám fakt, že se můj kdysi oblíbený Zing pomalu mění v něco, co se mi nelíbí a postupem času to třeba může být horší a horší. Jak sám pan Zavřel níže napsal: „důsledně naslouchá názorům a reakcím čtenářů“ – tak jsem jednoduše vyjádřil svůj názor. Jestli si ho redakce vezme k srdci nebo ne, to už je na nich. Chápu, že The Last of Us je momentálně velké téma, ale zase by se to s tím množstvím článků nemuselo přehánět a to říkám jako člověk, který si obě hry užil a vyhlíží s napětím nové epizody seriálu.
Uvidíme jaká bude čtenost tohoto článku a podle toho se rozhodneme příští týden, zda pokračovat nebo to nechat až na závěrečnou recenzi celé sezóny.
Prosím pokračovat
Určite pokračovať keďže sa jedná o seriál podľa hry. Aj keby bol článok kratší ale vždy aspoň niečo. Až by skončila séria tak aj nejaké video s ďalšími redaktormi. Celé video o The Last of Us.
Hlavne sa jedná o seriál podľa hry takže to na hernom webe ako problém nevidím.
Doufám, ze budou dojmy ke každé epizodě, jelikož je to zajimave číst jak to vnímá někdo jiny, a psát o někom, který pouze vyjádří myšlenky pro ostatní při aktuální zajímavosti, že je novinářské dno může pouze trouba takze jsi takový anebo ne kufač ?
Dno to ještě není, ale pomalu to tam začíná směřovat. Nejde jenom o tenhle jeden článek, ale už se ve mě nahromadila frustrace z různých rozhodnutí pána šéfredaktora, pod jehož vedením se zde objevují pro mě opravdu nepochopitelné články, jako byla například recenze na „patch“ do třetího Zaklínače nebo články o neherní streamerce. A hlavně to neustálé obhajování podobného obsahu slovy, že Zing za poslední dobu zdvojnásobil nebo nevím kolikrát znásobil návštěvnost. Prostě ta snaha o tvorbu článků jen proto, že budou mít prokliky. Já chápu, že zadarmo to nikdo dělat nebude, ale když je tady konkurence, která to umí dělat i bez „clikcbaitového“ obsahu, tak je to podle mě smutné.
Ok je to tvůj názor, i když nesouhlasím tak respektuji, ale napsat tu, že směruje na novinářské dno, jelikož ty to vnímáš jinak je dost hloupé, mě třeba vyhovuje jak píše, a zing s indianem patří mezi nejlepší herní weby tady
A pak jsou tady herni weby ktere doslova přetékají reklamou a jejich mladí čtenáři to hájí. Nevim no. Jako do urcite miry mate pravdu, ale porad clanek, ktery me nezajima muzu přeskočit. Porad je to lepsi nez byt neustale bombardován úžasnými herními produkty, ktere si musim za kazdou cenu koupit, protoze jsou fantastické a skvele 😏 I v diskuzich mam pocit, ze se bavim s dospělými lidmi a ne s bandou školáků. Takze stejne z toho co tady v Cesku mame mi Zing prijde jeden z nejlepsich.
Je naprosto normální, že žádného člověka nezajímá úplně každý jeden vydaný článek na jakémkoliv webu. Lidé mají svoje preference témat, platforem, žánrů atd.
Je ale potřeba respektovat, že ty věci, které vás nezajímají, očividně zajímají (velkou) skupinu jiných lidí. Snažit se jim to „zakázat“ nebo snažit se redakci „zakázat“ takový obsah tvořit mi přijde poněkud sebestředné.
Za ty roky, co herní média a Zing speciálně dělám, je myslím dostatečně patrné, že velmi důsledně naslouchám názorům a reakcím čtenářů v urputné snaze směrovat naši práci tam, kam chce většina návštěvníků Zingu.
Tak jako nikomu tady scházet nebudeš víš co
Lidé na to klikají hlavně aby si přečetli a pobavili se nad diskuzí a pak to vypadá že to někdo čte a tak napíšou další článek. Ale kdo o to má zájem tak se na to sám podívá a nepoleze někam na článek. Nedá se to mu vyhnout. Z nějakého důvodu je ten overhype úplně všude. Skoro se bojím rozbalit novou ruličku toaleťáku aby to tam nějaký fanatický fanboy nehypoval. To je jako Star Wars tak před deseti možná i více lety…
„Z nějakého důvodu je ten overhype úplně všude…“
No jestli ono to nebude tím, že jde o extrémně zajímavou a kvalitní věc?
Bourá to desetileté rekordy sledovanosti na HBO a bourá to i rekordy čtenosti zde.
Čekal někdo snad něco jinýho? Šéfredaktor doslova tu hru dohrál dvacetkrát a je to něco jako druhej příchod Ježíše, tak je jasný, že budou články, na který mi opičáci budeme klikat, protože se chceme pobavit u žvástů v diskuzi.
Mi opičáci 🥺🥺