Televizní seriál z produkce HBO nakonec udělal mnohem větší „díru do světa“, než od něj nejspíš mnozí čekali. Jelikož jeho sledovanost zbourala naprostou většinu rekordů (nepřekonané zůstaly jen pozdější sezóny původní Hry o trůny), není možné argumentovat tím, že se o popularitu seriálu postarala pouze komunita fanoušků herní předlohy (a jejich blízcí). Aby něco dosáhlo na taková čísla, musí to mít univerzální přitažlivost pro naprosto neznalé, stejně jako pro zasvěcené. A přesně to se potvrdilo.
#TheLastofUs se stal nejsledovanějším seriálem na #HBOMax v celé Evropě 🍄 Díky, že jste ho sledovali s námi 💜 pic.twitter.com/VfuZCWH9iK
— HBO Max Česko a Slovensko (@hbomaxczsk) March 14, 2023
Kromě toho se ale potvrdila ještě jedna velmi důležitá věc: navzdory některým křiklounům „opouštějícím“ a zatracujícím seriál v jeho průběhu (například po třetí epizodě), čísla opět hovoří jasně: sledovanost v průběhu první sezóny jednoznačně s každým dílem rostla. To se povede pouze mimořádně kvalitním seriálům, které většinu lidí dostatečně zaujmou. Ve finále to totiž nejsou peníze, čím v moderním digitálním světě primárně platíme: je to náš vlastní čas. A neustále se zvyšující, rekordní počty diváků se rozhodly právě tomuto seriálu obětovat svůj čas, čím neoddiskutovatelně potvrdili jeho kvalitu.
Závěrečná epizoda
Podobně jako celý seriál, ani závěrečná, devátá epizoda se s ničím příliš nepárala. Po zbrusu nové úvodní scéně (ještě se k ní vrátíme v dalším odstavci) velmi rychle naservírovala všechny klíčové události finále příběhu, od sekvence s žirafami až po operační sál. Bylo velmi zajímavé sledovat, že čím dále se tvůrci v příběhu posouvali, tím více se báli cokoliv riskovat – směrem ke konci už byly veškeré scény, včetně záběrů, střihů nebo i tónů hereckého projevu prakticky totožné s herní předlohou. Svým způsobem to lze pochopit, nicméně opravdu teď působí poněkud neupřímně ty původní výroky natáčecího štábu o tom, jak nechtěli aby herci studovali herní předlohu a pouze ji kopírovali, jak chtěli do celého díla vnést nové prvky umožněné novým médiem a tak dále. Problém ale je, že celek působil spíš jako vystřižené filmové pasáže ze hry slepené k sobě, než jako ta plynulá pouť, kterou jsme ušli v herní předloze.
Rozporuplné dojmy ale zanechala také zbrusu nová scéna na začátku epizody, kde nám byla představena skutečná matka Ellie a svérázné, očividně velmi důležité okolnosti jejího narození. Zatímco z hlediska příběhu je to velmi zajímavá a historii postav užitečně doplňující pasáž, z hlediska diváckého zážitku se mi během těch minut neustále drala do popředí stejná, smutná myšlenka: herečka Ashley Johnson v této roli během pár minut předvedla mnohem více mnohem uvěřitelnějších emocí a mnohem silnější charisma, než herečka Bella Ramsey za celých devět epizod seriálu. Bohužel jsem si díky tomu znovu uvědomil, jak mne mrzí, že tvůrci nenašli pro hlavní ženskou roli celé série poněkud expresivnější představitelku.
Skvělý seriál pro nehráče
Obě výše popsané výtky (zkratkovitost seriálu i kontroverzní obsazení hlavní role) si ale může naplno uvědomit jen někdo, kdo má za sebou tu mistrně dávkovanou a nezapomenutelně zahranou pouť s Joelem a Ellie z herní předlohy, což jej samozřejmě nutí srovnávat. Potvrdilo se tedy to, co jsem psal již v dojmech z první epizody – zdaleka nejlépe si tento seriál užili předlohou nedotčení, zbrusu noví diváci, kteří s napětím očekávali každý další zvrat. TLOU příběh je mimořádný kromě jiného v tom, jak dobře pracuje nejen s fundamentálními lidskými vlastnostmi či hodnotami, ale také tím, jak účinně dávkuje pocity štěstí i ztráty, probouzejíce v publiku výrazné emociální reakce. Jak bylo možné pozorovat na sociálních sítích nebo slyšet od našich vlastních blízkých, kteří videohry neznají, příběh Joela a Ellie na ně zapůsobil velmi silně, podobně silně, jako na nás v herní předloze.
Videohry ještě pořád nedospěly do stádia, kde by jejich postavy dokázaly vypadat a působit srovnatelně s reálnými lidmi – alespoň ne po vizuální stránce. Pokud jde tedy o co nejsilnější podání lidských nuancí, má hraný film (nebo seriál) stále před herním médiem navrch, což se také během některých epizod seriálu potvrdilo. Pedro Pascal i Bella Ramsey jsou v některých scénách naprosto úžasní a působí vyloženě lépe, než digitální modely postav v herní předloze. Bohužel je ale také řada scén, kde tak dobře nepůsobí a hlavně: ještě více scén, kde prostě působí příliš jinak. Je velká škoda, že když už si tvůrci seriálu dali tak záležet na tom, aby mnohé klíčové scény zkopírovali absurdně precizně, jedna ku jedné podle předlohy, nedali si více záležet i na obsazení podobnějších (nejen vzhledem) herců do klíčových rolí.
Ačkoliv tedy respektuji výpravnost či úspěch seriálu a velmi jsem si užil některé jeho pasáže i přídavky, jako fanoušek herní předlohy se nemohu zbavit dojmu, že tomu něco chybělo. Možná by bylo lepší, kdyby se tvůrci herní předlohy s filmaři spojili pro vytvoření zbrusu nových postav i příběhu, zasazených do světa The Last of Us, spíše než v rámci snahy opsat již existující. Prozatím tedy Arcane nadále zůstává nejlepším využitím herní licence v televizních seriálech, fungujícím stejně účinně na znalce i nováčky.
Recenze
První sezóna TV seriálu The Last of Us
Opět se potvrdilo, že příběh Joela a Ellie patří k nejlepším. Pro nehráče nebo neznalé předlohy se jedná o vynikající zážitek z prvního setkání s touto dvojící a světem The Last of Us. Herní předloha ale přeci jen funguje o něco lépe, takže pokud jste ještě nezkusili ani jedno, doporučuji upřednostnit vaše seznámení s těmito postavami v herní podobě.
Líbí se nám
- Skvělý zážitek pro neznalé...
- Spolupráce s tvůrci předlohy
- Místy působivá výprava
- Nápadité nové pasáže
Vadí nám
- ...ale slabší než herní předloha
- Poněkud uspěchané
Viděl jsem do teď jen dva díly, po tom, co mi známý řekl o tom, o čem je třetí díl, přestal jsem sledovat
prumerny seros co neurazi diky kteremu jsem dostal chut na poradny zombiky, tak sleduji znova walking dead
Totální kravina,zbytečně promarneny čas hledenim na ten nesmysl.
Mé hodnocení z pohledu seriálového fanouška je 9/10, ale hodnocení z pohledu hráče, který prošel Part 1+2 je 6/10. U TLOU pro mne asi vždy bude platit, že cesta je cíl. Co opravdu v ND umí je vystavět své hry s obrovským důrazem na detail. Při procházení jednotlivých lokací se můžete jako hráč na chvíli zastavit a jen se kochat, jak si příroda bere ty betonové džungle zpět, procházíte opuštěné domy s osobními věcmi lidí, vidíte zchátralé pokojíčky dětí…Po celou dobu sledování seriálu jsem hltal každou scénu, užíval si skvělou produkci a herecké výkony, ale v závěru si vždy řekl, jaká je škoda, že právě toto nelze do seriálu přenést. Navíc spousty ikonických chvil, lokací a interakcí chybělo, nebo bylo pozměněno. Chápu, nebyl dostatek času. Nakažených bylo také poskromnu, škoda.
Co se seriálu opravdu povedlo, je vyvolat mezi lidmi diskuzi. Nepamatuji si, kdy naposledy jsem s kamarády (kteří hru nehráli) vedl sálodlouhou diskuzi o všem co se v každém díle událo, co asi bude dál (já jako znalý a oni nevědomky co se chystá) a coby kdyby. A jak už zmínil Kufač níže, dostal jsem zároveň velkou chuť si hry znovu projít a tak už mám Part 1 odehraný a u Part 2 mi dnes na TV svítilo “Seattle – Day 1”. Žeru to.
V současné době si ale nedovedu představit, co nám druhá sezóna seriálu přinese, resp. jakým způsobem bude ztvárněna. Nevěřím, že by to Bella na svých zádech utáhla z většiny sama, ještě z ohledem na brutálnost druhé hry, a tak se nechám jen překvapit. Sami autoři tvrdí, źe se nebrání výraznějšímu odchýlení od herní předlohy. Pokud ale alespoň udrží stejnou laťku kvality, budu spokojený.
Při procházení jednotlivých lokací se můžete jako hráč na chvíli zastavit a jen se kochat, jak si příroda bere ty betonové džungle zpět, procházíte opuštěné domy s osobními věcmi lidí, vidíte zchátralé pokojíčky dětí…Po celou dobu sledování seriálu jsem hltal každou scénu, užíval si skvělou produkci a herecké výkony, ale v závěru si vždy řekl, jaká je škoda, že právě toto nelze do seriálu přenést. Navíc spousty ikonických chvil, lokací a interakcí chybělo, nebo bylo pozměněno.
Krásně napsáno!
Za sebe můžu říct, že se seriál povedl a dokázal úspěšně odvyprávět prakticky stejný příběh, jako hra, což se nejspíš ještě žádné herní adaptaci tak věrně nepodařilo. Rozhodně to ale nebylo zcela bez chyby. Příběh byl v seriálu místy až příliš uspěchaný a nakažených bylo žalostně málo. Minimálně jednu akčnější epizodu by to chtělo.
Uspěchaná byla hlavně finální epizoda, které by klidně dalších 20 minut stopáže zasloužila a mohla se více držet předlohy tím, že by i seriál ukázal topící se Ellie a informace o tom, že neumí plavat z druhé epizody by měla vyústění. Tak z toho byl pouhý easter egg.
Kdybych pominul fakt, že jde o seriál podle hry, tak si myslím, že v rámci post-apo žánru by bez problému obstál.
Každopádně seriálu se podařila jedna důležitá věc – mám velkou chuť si opět obě hry zahrát a dokonce uvažuju nad koupí toho poněkud drahého remaku jedničky. Pokud podobnou chuť seriál vyvolá i u lidí, kteří hru ještě nehráli, tak si mohou v Sony gratulovat.
A ještě malá poznámka na závěr – mám pocit, že v případě TLOU většina opět vytáhla při hodnocení mnohem přísnější metr. Jako by už se zapomnělo na šílené DOOM filmy nebo kousky z dílny Uwe Bolla
Určitě tím nemyslím, že se máme spokojit s málem, ale objektivním pohled je seriál The Last of us velice povedeným kouskem.
Seriál mne opět přesvědčil o tom, že je nemožné převádět příběhy stvořené pro interaktivní herní médium na filmová plátna nebo televizní obrazovky. Ale děkuji penězům Sony, že se o to pokouší. Je zábavné tyto omyly sledovat.
Hra je mnohem lepší. Což by asi nemělo nikoho překvapit.
Seriál neurazil, ale ani nenadchnul. Béčkovitost celé zápletky, potažmo univerza, kterou jsem hře schopný, díky mnohem většímu vtažení do děje odpustit, televizní adaptace neustojí.
Ohánět se čísly které vydává samotné HBO není argument, už třeba jen proto, že se do sledovanosti započítává jen několik sekund shlédnutí dílu.
Ale abych jen nekritizoval, i když budu opět s autorem nesouhlasit. Výběr dvou hlavních protagonistů se ukázal být skvělým tahem a Bella Ramsey mě velice příjemně překvapila. Svoje charisma rozhodně předvedla i bez přehrávaných emocí (což byl podle mě i záměr autorů, vykreslit ji jako složitou osobnost se sklony k psychopatii).
…
Rozhodně však nemám pocit, že se koná onen slibovaný zlom, kdy se měla herní adaptace vymanit ze svého prokletí, oslovit masy a navždy tak změnit audiovizuální průmysl. V drtivé většině oslovil zase jen lidi, kteří mají ke hrám nějaký vztah, případně velmi ovlivnitelné sociální skupiny povrchních konzumentů všeho trendovitého…
Líp bych to nenapsal
Ako neznalý predlohy mi tento seriál prišiel dosť priemerný, podľa mňa to ustráchane hrali na istotu a nepriniesli nič vlastné a hlavne to bolo všetko narýchlo zostrihané, len skákali z miesta na miesto a bum, už je tu finále, seriál by si kľudne zaslúžil aj o 2-3 epizódy naviac aby rozšírili puto medzi Joelom a Ellie, takto to bolo uveriteľné asi ako saláma na volskom oku, absolútne som im neveril ten vzťah. O to viac som zvedavý na hru ked si zahrám na PC
přesně… jem rád, že nejsem jediný kdo to vidí stejně
internet mě skoro přesvědčoval, že jsem jediný komu to nepřišlo taková „bomba“ jak to všude „hypovali“ 
Bohužel to vidím úplně obráceně -že se seriál vůbec nepovedl..dokoukal jsem ho jen ze zvědavosti..a to samé říkají lidi v mém okolí a to i ti kteří hru hráli i nehráli…
Přišlo mi to jak kdyby si to hrálo na walking dead..