Už dlouhou dobu se mluví o tom, že by autoři modů měli díky Steam Workshopu možnost vydělávat peníze. A nyní k této možnosti konečně došlo. Počínaje dnešním dnem mohou autoři modů pro The Elder Scrolls V: Skyrim stanovit cenu, za kterou se bude jejich výtvor prodávat.
Zpoplatnění je přitom zcela dobrovolné. Pokud autor chce, může mod dál nabízet zdarma. Ale také může podle svého uvážení stanovit cenu, za kterou se mod bude prodávat a díky tomu bude moci vydělávat. Vše je tedy jen otázka soudnosti a touhy po výdělku ze strany samotných modderů, Valve nikoho do zpoplatnění očividně nenutí a ani nediktuje ceny. Samozřejmě je ale třeba počítat s tím, že Valve má podíl ze zisku z prodejů modů, stejně jako má podíl z prodejů samotných her na Steamu i z předmětů prodaných na komunitním tržišti.
Někteří autoři už možnosti zpoplatnění využili a vedle více než 24 000 bezplatných modů nyní na Steam Workshopu Skyrimu najdeme více než 18 modů, které už na sobě mají nalepenou cenovku. Koupit si můžete například meč za 0,92 euro, krásnou zbroj za 1,39 euro nebo nového společníka za necelých 5 euro. Ano, 5 euro za společníka, a právě proto jsem mluvil o té soudnosti.
Dobrá zpráva je, že pokud se někdo rozhodne určitý mod koupit, nebude kupovat zajíce v pytli. Pokud po koupi zjistíte, že je mod nefunkční nebo jiným způsobem vadný, do 24 hodin od koupě vám Steam může snadno vrátit peníze.
Dá se očekávat, že Skyrim bude jen první vlaštovka mnohem větší iniciativy a dříve či později tuto možnost nabídnou další hry, včetně titulů přímo od Valve. Možná i nějaký titul, který poběží na Source 2 enginu, s nímž mají přijít zcela nové podmínky pro tvůrce modů. Mimochodem, možnost zpoplatnění modů plánují i vývojáři z Epic Games, právě tímto způsobem budou vydělávat na volně dostupném Unreal Tournamentu. Některé mody pro nový UT už jsou k dispozici za peníze a zdá se, že systém funguje.
Jak se každopádně dá očekávat, ihned po oznámení této novinky se vyrojila neskutečná spousta stížností a nadávek. Vše ale opravdu záleží především na soudnosti a zdravém rozumu samotných modderů a já osobně tento krok vítám.
Ti, kteří razí klasickou politiku volné distribuce modů, je mohou nadále nabízet zdarma. Ti, kteří touží po výdělku ze své tvrdé práce, nyní mohou toho výdělku skutečně dosáhnout. A ti, kteří budou systém zneužívat, získají díky možnosti vrácení peněz kulové. Spokojeni jsou všichni a zároveň mohou všichni sami rozhodnout, jak s vlastní tvorbou naložit. Nechci tvrdit, že jde o novou dobu moddingu, ale určitě jde o věc, která může PC hraní dost oživit.
O víkendu si také můžete Skyrim zahrát zcela zdarma, free víkend je jeden z kroků na podporu této novinky.
[ odkaz ]
Kolousek001: to je dost nedomyslena teorie. Xbox live gold fungoval a lidi platili za dob kdy ps 3 melo free mp…. a proc? treba ze mel nad ostatnimi navrch? Nejak napadne mi prijde Steam v naprosto stejne pozici. Proc by to tedy nedopadlo stejne kdyz prubeh je stejny. Nakonec na steamu bude premium ucet a ostatni sluzny (uplay, origin, etc. ) Se pridaji. Proc by taky ne. Po penezich prahnou vsichni, ze? Ps. Na kompenzaci vlozenych penez na styl games with gold maji rozhodne z ceho vybirat…
Mr. Lolendo: He, cože? Valve vývojářům neintegruje Steamworks do jejich her. Valve pouze poskytuje Steamworks nástroje, to je vše.
Kolousek001: Oni už to tam docela přestavají cpát
to: Smejdcz
Nesmíš zapomínal že Valve podpořilo převedení starých MP her na steamwoks. Tedy nebýt Valve tak např. multiplayer Company of Heroes by byl mrtev. Bylo to za prachy? Ne Valve to udělalo zadarmo s pomocí vývojářů hry.
Steam fakt nikdy zpoplatněnej nebude
A jaký servery myslíš?
U konzolí to funguje jinak, protože všechny hry tam jedou přes tu konzoli a tak tam může bejt MP zpoplatněnej ale na PC máš 3 velký DRM služby + DRM free hry … Jak by Steam chtěl něco takovýho udělat, vydavatelé by to prostě přestali na Steam cpát …
Já už se osobně ničemu nedivím. Steam je největší DRM ochrana na světě, hlavně že na Xbox One se blilo, když to chtěli zařídit. Zpoplatňuje se všechno a nedivil bych se, kdyby v následujích letech Steam byl zpoplatněn stejně jako PSN a Xlive. Chceš hrát, tak plať. Na jednu stranu se nedivím, ty servery někdo platit musí. Vše má své plus a mínus. Za mě je tohle veké mínus, měla by být možnost dotace přímo autorovi, ale tohle ne.
Problémy jsou následující:
1) Co už dlouho pozoruji tak veřejnost tedy laici mají mylné mínění o modech. Podobně je to jako o Hacker a Cracker…
2) Laici neví jak je nainstalovat/vložit. Nebo ví ale je to pro ně složité – jsou tedy líní.
3) Laici nechápou stavbu SW. Tedy neví přesně ani co je malware apod. Ačkoliv vynáší rozsudky že DLC od známe zajeté značky jej neobsahuje apod.
4) Laik nemá nejmenší tušení jak obtížné je něco vytvořit. Neví to ani ti co něco začali móddovat protože jedním módem člověk nesežere veškerou moudrost světa.
5) Licenční problém díla, enginu a digitální distribuce. ,
6) Neznalost licenčních práv laiků ačkoliv s nimi souhlasí. Zde aji já sám mám velké mezery.
7) Etika tvorby. Tedy účel kreativity vs. zisk. Mě přijde jako nejlepší způsob distribuce módu zadarmo s možností přispět autorům. Bohužel neznalost výše uvedených bodů se stává že lide jsou lehkomyslní a neuvědomělí hodnoty modu. Mnoho lidí to považuje jako samozřejmost zadarmo (jako titulky k filmu) neuvědomujíc si že to někdo dělá zadarmo a marním nad tím svým čase který je pro nás všechny drahocenný.
8) Motivace Valve k tomuto. Zisk? Podpora módů? Chtějí postavit mody proti DLC stejnou měrou? Chtějí vymýtit mody a podpořit DLC?
9) U nás v České republice je většina vůbec ráda že má čas si něco zahrát. Natož něco tvořit. Nehledě na oficiálně uvedené "průměrné" platy kterých dosahuje jen menšina.
[ odkaz ]
Dřív to bylo o něčem jimém, v dnešní době vytvořit například nějakou slušnou AAA hru stojí tolik peněz a času že by to byla opravdu drahá zábava, bohužel prachy jsou prachy.
Garriken: Vývojáři taky dřív dělali hry pro zábavu, zisk byl až na druhým místě, alespoň mě to tak připadne. Dnešním světem hýbou jen prachy.
A přesně tohle se mi nelíbí na dnešní herní politice, všude jde jen o prachy, modeři dřív dělali mody ne pro peníze, ale proto že je to bavilo a budiž jim odměnou zájem fanoušků a to že někoho zaujali natolik, že je dobrovolně dotoval pro další práci, je vidět, že z herní scény se stala dojička na peníze jako téměř ze všeho, vůbec se mi to nelíbí ale doufám že nedojdou tak daleko, že mě od hraní odradí úplně, kde jsou ty doby kdy DLC byli zadarmo, za chvilku už budu asi říkat, kde jsou ty doby kdy byly mody zadarmo, jediná forma placeného DLC či modu kterou akceptuji za peníze je přidání pár hodin příběhu do hry s kvalitním obsahem, jinak platit za různý serepetičky jako jsou skiny atd, mi vadí, pro mě to jsou věci který mají největší "zábavnou" hodnotu, když je získám nějak ve hře a ne koupím, ztrácí to svoje kouzlo, a u modů to samé hodiny proklikávání se workshopem a zkoušením různejch nesmyslů o pátečních večerech byla legrace, teď to bude… koupit či nekoupit?
Je tu dost pro a proti. . Ale zase je dobrý, že Ti nejlepší moddaři vydají ze sebe to nejlepší a pak mi nevadí za to nějakou tu korunku dát. . A platit jen za zbroj nebo svítící meč? ať si to s prominutím "blbci" klidně zaplatí, jejich chyba …
Bargud – Jestli si peníze zaslouží to je už na každém uživateli zvlášť, ty jsi klidně peníze můžeš donatnout, ale já si myslím, že tvorba modu jim pomáhá najít práci, vylepšit se, ale fakt ne takhle. Zatím se všichni usmívají, ale až se bude platit za každou blbost, tak to taková sranda nebude.
[ odkaz ]