První gameplay ukázka Metra Exodus byla v mnoha směrech působivá. Snad i proto, že byla přecpaná skripty, které možná zapříčiní, že to, co jsme viděli, nebude na 100% odpovídat hraní finálního produktu. Celkově se ale zdálo, že ve srovnání s předešlými díly nabídne Exodus otevřenější úrovně. A když hráč v jeden moment vytáhne mapu, leckomu by se mohlo zdát, že se tvůrci ze 4A Games vydali cestou otevřeného světa. Tak to ale nebude.
Výkonný producent Jon Bloch serveru PCGamesN prozradil, že Metro Exodus ve skutečnosti kombinuje lineární a nelineární úrovně:
„V první řadě neupouštíme od klasické lineární hratelnosti Metra. Ta je pořád přítomna, ale to, co děláme s novou hratelností, je více jako sandboxový survival. Máme rozsáhlé úrovně s mnohem větší mírou svobody, jsou nelineární, ale pořád se na ně váže příběh. Příběh tedy povede napříč nelineárními i lineárními úrovněmi. Není to přímo otevřený svět, jak byste si mohli myslet, ale jsme schopni nabídnout hráči mnohem více svobody než v minulosti.“
Z toho se dá usuzovat, že Metro Exodus využije podobnou strukturu jako Stalker, který kombinuje lineární úrovně s otevřenějšími a nelineárními lokacemi. Ty dělají dojem otevřeného světa, ale v zásadě jde stále o jasně vyhrazené levely, které dělí načítací obrazovky.
Tradiční linerání úrovně tedy z nového Metra nezmizí, jen budou tentokrát doplněny o otevřenější lokace s větší svobodou pohybu a konání. A jak se zdá, vývojáři kladou značný důraz nejen na klasickou, i když zjevně obohacenou hratelnost, ale i na příběh.
Odpověď na komentář uživatele
Inari
jj to se mě taky stalo. Nebo třeba mě unesl Démon a najednou jsem se teleportoval někam mimo mapu na střechu domu.
Odpověď na komentář uživatele @Mr.Lolendo
Ten bug s filtrem jsem si užil…
Nevím proč, ale někdy se mi stalo, že jsem měl neomezený filtr. 
Odpověď na komentář uživatele
Alcatras
Jsem si tehdy dal ten čas u tu práci zaevidovat všechny bugy (screeny a videa) ale vývojáři mě nenapsaly ani slovo.
Odpověď na komentář uživatele @Mr.Lolendo
Nikdy se mi to nestalo
Odpověď na komentář uživatele
Alcatras
Ano pokud ale filtry nejsou zabugované.
Odpověď na komentář uživatele
dopitapetr
Pravda. Ale pokud víš, kde jsou filtry, tak si můžeš vychutnat i tu krajinu
V lineárním světě je atmosféra mnohem hutnější a to je u Metra to nejpodstatnější
Odpověď na komentář uživatele
dopitapetr
A když jsi měl těžší obtížnost, bylo to ještě horší, protože byl nedostatek filtrů.
Odpověď na komentář uživatele
Alcatras
Pokud by bylo možno venku dýchat bez filtru, bylo by to hodně dobré. V Last Light jsem si k vůli tomu ty krásné venkovní lokace nemohl ani pořádně vychutnat.
atmosféra by se dala krájet, knihy jsou skvělé, hry také, doufejme, že i toto dílko se povede…linearita není někdy na obtíž, ba naopak, zase je o to silnější prožitek, třeba kratší, ale pro bloudění volnou krajinou a plácání se v sandboxech máme jiné hry…. už se těším
Metro je poslední mohykán kvalitních FPS her. Snad to zase skvěle dopadne.
Metro s otevřeným světem by bylo opravdu super. Tak třeba někdy v budoucnu.
Lépe to asi dopadnout nemohlo, volnost i naprostá příběhová jízda v jednom.
Souhlasim s vetsinou… Me taky linearita v puvodnich dilech vubec neprisla na skodu, naopak diky tomu dobre plynula hra a pribeh. Takze klidne at se drzi puvodniho konceptu.
Stačí ať mi vydaj SDK pak už si otevřenej svět dodělám sám