Na konci loňského roku šéf Xboxu přiznal, že Microsoft potřebuje růst a jednou ze silných stránek společnosti musí být schopnost vytvářet obsah. Z pohledu Phila Spencera neinvestovali v posledních letech tolik, kolik měli. Jinými slovy Microsoft si uvědomuje, že ve válce exkluzivních her začíná ztrácet a může to Xboxu dost ublížit.
V první řadě bude Microsoft jistě investovat peníze do svých již vlastněných studií, které bude rozšiřovat o nové týmy, a zároveň se bude snažit na svou stranu přetáhnout další tvůrčí celky. O procesu vypovídá i druhý tým v rámci nezávislých Playground Games (Forza Horizon), kteří pro Microsoft chystají nové Fable.
Další možností je koupě nějakého většího studia nebo dokonce celé korporace. Důvěryhodný zdroj sdělil Polygonu, že Microsoft má dokonce přemýšlet o koupi Electronic Arts. Na první pohled se to zdá dost šílené a rozhodně by šlo o velkou investici, ale z dlouhodobého hlediska by se koupě EA vyplatila. Tahle společnost má pod svými křídly studia, která vytváří hry jako je Battlefield, Star Wars: Battlefront, Mass Effect, Dragon Age, Burnout, Need for Speed, FIFA, NHL, The Sims, Madden NFL nebo NBA.
Nereálné to není, ale zároveň si nedokážu představit, že by celé EA skutečně patřilo Microsoftu a všechny výše zmíněné tituly vycházely exkluzivně pro Xbox One a PC s Windows 10. Z toho důvodu zdroj zmiňuje ještě dvě možnosti. První z nich je ještě šílenější, protože jde o Valve, které se v posledních letech zaměřuje spíše na Steam a hry jdou spíše stranou. Navíc Gabe Newell, majitel Valve, není fanouškem Microsoftu u jejich strategie s hrami výhradně pro Windows 10. Navíc, co by Microsoft koupí Valve vlastně získal?
Ze všech zmíněných možností se zdá nejpravděpodobnější koupě korejských PUBG Corp. S nimi Microsoft již spolupracuje na survival fenoménu PlayerUnknown’s Battlegrounds, ale zase kupovat firmu, jež má za sebou pouze jeden velký projekt, mi nepřijde jako nejlepší řešení.
Ať už to dopadne jakkoliv, Microsoft se má v nadcházejících letech více zaměřit na hry. K tomu má přispět nový generální ředitel celé společnosti Satya Nadella, povýšení Plhila Spencera a angažování Stevea Ballmera, který bude dohlížet na studia Microsoftu, dříve se staral o Minecraft a studio Mojang.
Jaká studia Microsoft vlastní? Do Microsoft Studios spadá 343 Industries (Halo), Turn 10 Studios (Forza Motorsport), The Coalition (Gears of War), Rare (Banjo-Kazooie, Sea of Thieves), Mojang (Minecraft) nebo Lift London (založeno v roce 2012, od té doby chystají novou značku).
S dalšími studii Microsoft jen spolupracuje, respektive platí vývojáře, aby pro ně vytvářeli hry. Jmenovat můžeme Creative Assembly (Halo Wars 2), Sumo Digital (Crackdown 3), Playground Games (Forza Horizon a nové Fable), Undead Labs (State of Decay), Moon Studios (Ori and the Blind Forest), Remedy Entertainment (Alan Wake, Quantum Break) nebo Armature Studio (ReCore).
Co už ale jisté je, tak je koupě herní platformy PlayFab, jež se specializuje na hraní v cloudu. PlayFab pomůže ve vývoji cloudové platformy Microsoft Azure. Do dnešního dne s PlayFab spolupracuje více než 1200 her, včetně Miner Tycoon, Angry Birds: Seasons a Roller Coaster Tycoon Touch.
Pro srovnání se podívejme na studia konkurenční Sony: Japan Studio (LocoRoco, Everybody's Golf), Team Ico (Ico, Shadow of the Colossus, The Last Guardian), Team Gravity (Gravity Rish), Naughty Dog (Uncharted, The Last of Us), Bend Studio (Syphon Filter, Days Gone), Santa Monica (God of War), Sucker Punch Productions (inFamous, Ghost of Tsushima), Guerrilla Games (Killzone, Horizon: Zero Dawn) nebo Media Molecule (LittleBigPlanet, Dreams).
S dalšími studii Sony dlouhodobě spolupracuje. Mezi nimi jsou týmy Quantic Dream (Heavy Rain, Beyond: Two Souls, Detroit: Become Human), Insomniac Games (Ratchet and Clank, Resistance, Spider-Man), Supermassive Games (Until Dawn), Ready at Dawn (The Order: 1886), Kojima Productions (Death Stranding), FromSoftware (Demon's Souls, Bloodborne), Bluepoint Games (remastery starších her, včetně God of War Collection a Shadow of the Colossus) nebo Climax Studios (Resogun).
Sony je na tom líp, o tom není pochyb. Ale Microsoft už se lepší. Jsem zvědav na jejich další kroky. Ale ani jedna z výše zmíněných koupí mi moc reálná nepřijde. Maximálně koupí tvůrce PUBG. I když nevím jestli to je nejchytřejší.
Microsofte! ! ! HALO! ! ! CRYSTAL DYNAMICS! ! !
Možná to ode mě bude teď znít troufale. Někdy mám takový pocit že by si MS mohl rovnou zavést slogan "s Xboxem a Windows na věčné časy, a nikdy jinak". Krom toho já konzoli Xbox One nevlastním a ani vlasnit nebudu protože mám PS4. Playstation má víc exkluzivit, přičemž hry od MS můžu mít i na mém W10.
Odpověď na komentář uživatele Tukan
Jak to popisuješ, Microsoft by se Sony vysmál že série TS je značka Microsoftu. Opět by tedy platil slovní termín MS exkluzivita
Odpověď na komentář uživatele Martin Šťastný
Myslím, že The Sims by zrovna Microsoft s Xboxem nevytrhlo.
Kdyby MS stihl odkoupit EA letos či příští rok tak by až The Sims 6 byla pod taktovkou marketingu MS. Myslím že u TS5 to nehrozí protože se na ní už dávno pracuje.
Odpověď na komentář uživatele Carljack
jenze ono to neni o poctu studii, vem si, co muzes ocekavat a co casto opravdu dostanes, kdyz to vydava sony a porovnej to s tim, co sem hrne EA, u sony to je 10x kvalitnich kousku na jeden spatnej a u EA to mas presne naopak…
To by byl opravdu zajímavý plán.
Samozřejmě by to dávalo smysl, jak snadno by se Microsoft dostal ke studiím i značkám a začala by nám tu opravdu růst silná konkurence pro SONY.
To bych poměrně vnímal dobře, jelikož dle výčtu studií, které pro SONY nyní vytváří hry, jich zase není tolik. Nakonec si tak člověk říká, že by bylo na světě lépe, kdyby jich byl třeba dvojnásobek
Každý majitel konzole od SONY miluje jejich exkluzivity a dle výčtu to vypadá, že na toto E3 si asi neponechá SONY moc překvapeních, protože vše od hlavních studií je teprvé ve vývoji či zrovna vyšlo/vyjde, takže nemají šanci plnohodnotně ukázat něco nového. Nicméně jsem zvědavej…
No to by dopadlo už vidím ty raketové ceny na PC za hry ještě větší než jsou teď a kdoví jestli by s plno tituly PC úplně neodepsali : /
Kupme EA a pohřbjeme PlayStation
Odpověď na komentář uživatele skylines
OMG, FIFU by nechali na všechny platformy, a třeba nové Dragon age jen na Xbox a PC. To že by to hejtovalo pár (60 mil. ) lidí na PS by jim bylo šumák.
Odpověď na komentář uživatele Tukan
Nejen fifu ale myslím všechny zajeté série. Ani MS nemá "balls" aby prostě řekli tak a teď to bude vycházet jen tady. Kdyby ty série prostě utnuli tak by z toho byl akorát bojkot, hejt a obecně bordel a nespokojenost a to poslední co by chtěli je naštvat své potencionální budoucí zákazníky kteří by si to jinak koupili třeba i na PC když už né na xbox nejlépe s celou konzolí. Z toho by bylo víc škody než užitku.
Odpověď na komentář uživatele skylines
Pokud by nechali FIFU a zbytek značek daly only Xbox a PC, tak proč ne.
Odpověď na komentář uživatele skylines
Přesně tak souhlasím s tebou. To jsem se přesně snažil říct.
Odpověď na komentář uživatele Tukan
Hlavní pointou koupě je podpořit vlastní platformy. Proč by to dělali nebo o tom třeba jen uvažovali kdyby se nic nezměnilo? Na PS by podle mého vyšla sotva každá druhá hra jako fifa a další sportovní hry které nestojí moc práce a mají každý rok zaručený prodej. Kdyby jim šlo o výdělek tak by to smysl dávalo ale oni chtějí vytáhnout xbox – ztrátovou divizi. Nové značky by byly jen pro xbox aby umlátili Sony nabídkou exkluzivit. Těch 30% trhu rádi oželí když jim to zvedne značku – na jejích akciích, značce a aktivách vydělají desetkrát víc. Protože si to málokdo uvědomuje ale to není jen o prodejích her a konzole. Dnes má cenu také jméno. Podívej se třeba na Apple. A to nemluvím že by získali i technologie, knowhow a patenty patřící EA.