Když studio Valve jednou za uherský rok projeví nějakou aktivitu, obvykle se snaží dělat dojem, že je stále tím milým, přátelským vývojářem od vedle. Snad všichni fanoušci ale cítí, že situace se v posledních letech drasticky změnila. Nezřídka se zdá, že tvorba co nejlepších her a uspokojení fanoušků jsou až na posledním místě seznamu priorit , zatímco na prvním jsou jen Steam, experimentální pokusy a hry, které po letech vývoje nikdy nespatří světlo světa. Zlí jazykové pak tvrdí, že kdysi oblíbený a svatořečený šéf Valve Gabe Newell místo řízení společnosti sedí ve své kanceláři, hraje Dotu 2 a oprašuje svou sbírku nožů. Právě v souvislosti s Dotou 2 jsme se ale dočkali něčeho, co přeci jen připomíná to staré dobré Valve, které přestalo existovat někdy kolem roku 2013.
Všichni, kteří si koupili nebo koupí letošní Battle Pass Doty 2, dostanou mimo jiné speciální Mega-Kills Announcer Pack, jemuž propůjčil hlas sám Gabe Newell. A výsledek je přesně tak pošahaný, jak by se asi dalo čekat. Gabe se neustále představuje, děkuje za zahrání a nabádá k napsání e-mailu, stejně jako ve stylu komentáře tvůrců dostupného třeba v Team Fortress 2 a jiných klasických titulech od Valve. Nechybí ani zmínky o letním výprodeji Steamu nebo tvrzení „tyhle věci potřebují čas“, kterými byla kdysi dávno omlouvána neaktivita v případě série Half-Life.
Dost možná nejúžasnější je neschopnost pochopit, natož říct číslo tři. Připravte se tedy na to, že jestli někdy zamrzne peklo a přeci jen se dočkáme dalšího Half-Life (jakože nedočkáme), asi se bude jmenovat Half-Life: Více než dva, ale méně než čtyři. To nejdůležitější a nejlepší shrnuje video z nahrávání Announcer Packu, při němž má Gabe Newell při řešení číslovky tři dokonale zmatený a nechápavý výraz ve tváři a navíc se ptá, jaká je jeho motivace, aby se něčím takovým vůbec zabýval. Všimnout si můžete také sošky Gordona Freemana na nahrávacím stole, protože Valve nejde pro provokaci svých nejvytrvalejších fanoušků nikdy moc daleko.
Tohle všechno je samozřejmě jen dalším pokračováním dnes už vysloveně tradičního vtipu spočívajícího v tom, že ve Valve neznají číslo tři, protože nikdy nevydali a nejspíš ani nikdy nevydají třetí díl některé ze svých sérií. Ať už jde o Half-Life 3 (údajně nedokončené z asi milionu různých a navzájem si odporujících důvodů) nebo Left 4 Dead 3 (údajně nedokončené kvůli neshodám ohledně volby enginu). Už dlouho se nestalo, aby tento vtip podpořil někdo z Valve, natož aby si z něj otevřeně dělal legraci, a celkové pojetí opravdu připomíná něco, co by mohlo vzniknout v éře největší plodnosti studia. Být takových pokusů a akcí víc, třeba by se podařilo zamaskovat nebo dokonce zvrátit skutečnost, že ta éra je už dávno pryč.
VALVE a EA jsou mrtvý
Tak ono se to nezda. Ale kazdej prvni submit si Valve na Steamu schvaluje a kazdou trading card (+ dalsich x ikon a backgroundu) a prvni schvaleni stranky musi schvalit jejich designer… tim nerikam. Na tohle maji lidi. Ale rekl bych, ze prace ve Valve neni uplne top a dle myho makaji jak sroubci pri 500 novych submitu denne. Docela se i divim, ze davaji feedback (kterym se ale clovek nemusi ridit) a z myho pohledu obcas hodnotnej. Mnohem lepsi nez aprroval od Applu, u kteryho jde videt, ze si to tam placa fabrika najatych delniku se kteryma se neda ani diskutovat natoz s nima resit nejakej (vetsinou jejich) technickej problem…
To jsou samozrejme jen my domenky, pac jako vyvojar ma clovek s Valve podepsany NDcosi a nemohl bych o tom mluvit a taky to radsi pisu anonymne, kdybych se nahodou uklik
Je smutný kam to Valve dopracovalo…..
Každá éra má svoje, něco je (třeba pro mě) dobré něco jiného komunita nesnáší. V současnosti jsem spokojený, že Valve se stará o Steam, protože bez něj bych měl jako PC hráč poloviční komfort. Nevadí mi, že Valve nevytváří hry jako dříve, dnes vyvíjí hry hodně lidí a společností a výsledkem je řada dobrých her. A Valve a Steam velké části z nich pomáhá, aby se jejich hry dostali k hráčům. Další věc je, že velké společnosti rozjeli své herní klienty a díky Valve se musí snažit, aby ty jejich pokusy nebyli úplně směšné.
Takže za mě Gabe dělá svoji práci skvěle a ještě si ze sebe umí dělat legraci. Nezbývá než věřit, že je ve Valve takových důležitých lidí více.
Přiznám se že si teď nejsem úplně jistý a tak se pro jistotu zeptám, je ten příspěvek napsaný jako ironie nebo je myšlen skutečně vážně?
Neviem teda, ci Valve svojim Steamom prave napomaha vyvojarom, skor to vidim naopak a posledne mesiace tomu aj davaju za pravdu. Niektore vychadzajuce velke tituly (hlavne multiplayerove) uz Steam radsej obchadzaju, hlavne z dvoch dovodov – vysoke provizie, ktore si Valve narokuje, a tiez technicke problemy, kedze implementacia do hry a celkova uroven SteamAPI kodu je ako trest bozi.
Ta provize neni vysoka. Publisher ti klidne vezme 60 procent, stejne tak si brali driv kamenny obchody. Steam jen tricet, stejne jako Apple nebo jini. Je to standard.
btw: ale je zas na druhou stranu blbost si platit steam, kdyz mas velke studio s vlastnim klientem a sluzby ktere ti nabizi zastanete sami. Nicmene na to potrebujes studio s rozpoctem mil dolaru mesicne, coz treba Bethesda je.
Nicmene nez si platit velky studio a dalsi lidi se ti vyplati v mensim platit Steam.
Jinak Steam tech tricent procent zavedl. Si pamatuji ten poprask, protoze to byla skoro polovina, nez do te doby standard.
„But what’s my motivation?“
To pobavilo i zabolelo zároveň.