Mass Effect je jednou z herních sérií, které obsahují systém morality vašich rozhodnutí. Která volba z vás udělá dobráka nebo zloducha, v případě Mass Effectu jste byli buďto Paragon nebo Renegade, v českém překladu Ochránce nebo Odpadlík.
Jedním z nejdůležitějších aspektů dobrého systému karmy nebo morálky je, aby nesl váhu v celé hře, a jen málo titulů ilustruje, jak to udělat podobně jako RPG trilogie Mass Effect.
V této sci-fi trilogii velitel Shepard čelí rozhodnutí po rozhodnutí, které ovlivňuje nejen jeho morální postavení, ale také to, jak na něj jeho tým nahlíží.
Výběr zachránit nebo ušetřit nepřátelskou rasu by mohl zlepšit důvěru jednoho spojence v jeho velitele, ale také by mohl vést druhého spojence k podezření, do jaké míry jsou jeho zájmy skutečně zváženy při rozhodování Sheparda, a po dalším projevení nezájmu, by se mohli nakonec rozhodnout jednotku opustit. I když si hráči zvolí jednu volbu, která by mohla být ve prospěch jedné z postav, mohla by se nakonec stejně projevit jako zbytečná, protože v ostatních několika rozhodnutích hráč projevil nezájem.
Každá akce, kterou hráč podnikl, dobrá nebo špatná, měla následky, které vedly k rozdílným průchodům hrou mezi hráči s jiným stylem hraní.
I když tento systém karmy neměl takový dosah jako možnosti v některých modernějších RPG her, stále stojí jako vrchol toho, jak by mohl a měl vypadat důkladný dopad voleb hráčů.
John Ebenger, který byl kdysi zaměstnancem v BioWare na svém Twitteru účtě nedávno sdělil informaci, že v sérii Mass Effect 92% hráčů hrálo jako Ochránce, což jej i mrzí, protože si ve studiu dali spousty práce s volbami Odpadlíka.
Yup. Something like 92% of Mass Effect players were Paragon.
And we put a lot of work in to the Renegade content too 🙁 https://t.co/lywwx7n4Hy— John Ebenger (@EbengerJohn) February 19, 2020
Důvodů, proč hráči hrají za dobráky je spousta. Může za to třeba jejich osobnost, nebo že jsou volby velmi různé a špatně napsané. Někdo by třeba slovně nezaútočil na své podřízené, nepodpořil teroristickou organizaci hrozící celému lidstvu, nenechal by zemřít nevinné civilisty, nepopravil neozbrojené vězně anebo nespáchal genocidu. Další by si třeba dovolil podpořit teroristy, ale nechtěl by spáchat genocidu. Někdy jsou ty špatná rozhodnutí tak rozdílné „úrovně“, že člověk nakonec skončí jako dobrák.
Která hra v dnešní době dělá tyto věci podle vás lépe? Řekli byste, že taková Mass Effect: Andromeda systém karmy měla lepší? Hrajete raději za dobráka, zloducha anebo to různě mícháte, protože někdy prostě tu otravnou reportérku musíte praštit? Jaký je váš celkový názor na morální systém v RPG hrách?
Ja som si všimol, že skoro vždy hrám za dobráka, pomáham kde sa dá. Potom si dám druhý pokus za zlú postavu. A konk. Mass Effect sa musím priznať, že ma oveľa viac bavil za „odpadlíčku“ Shepardovú, drsnú a bezcitnú vojačku, ktorá kľudne obetuje celú jednotku, len aby splnila misiu. Rebelujúci Wrex? Prask blasterom medzi oči! Terorista sa mi chce vzdať? Taký odpad nemá právo špiniť svojou existenciou galaxiu! Vesmírne kobylky čo ma pred 5 minútami chceli zožrať prosia o zachovanie druhu? Pche, veliteľka Normandii -presuňte loď na nižší orbit a po našej evakuácii zahájte bombarovanie na tých šmejdov!
A ďalšiu rysu, čo som si u seba všimol je, že keď hrám za ženu odmietam spať s chlapmi. Buď som lezba, alebo umriem nevinná. Vo Fallout 2 keď mi ukradli auto, tak ten zlodej (neger) chcel odo mňa kopec zátok, alebo… Mohol som to mať zadarmo, obrazovka by stmavla na sekundu, ale nemohol som svoju postavu pošpiniť takým odporným hajzlom! Najradšej by som ho zabil, ale po dokončení hry mi nainštaloval šetrič paliva, ktorý brutálne znížil spotrebu energetických článkov. A v Mass Effecte vďaka bohu za Liaru a že jej druh je obojpohlavný. Neviem čo by som spravil, keby ma Kaiden začne obťažovať. Radšej som ho preventívne na Vermire nechal skapať. A vyhnúť sa sexu v ME1 asi nedá či?
První gameplay se snažím hrát jak za sebe, takže to občas musím proložit evil volbou.![grin](https://www.zing.cz/wp-content/wpdiscuz/emoticons/zing/img/grin.png?v=1)
Co se týče Mass Effectu, tak tam občas byla volba mezi celkem normální logickou možností a něčím ve stylu Stalina, takže výběr byl jasný.
Navíc dabing Sheparda se hodil k paragon a Shepardová k renegade
vždy za klaďase jako v reálu
i když občas bych hrál za zm*da. Jen jak se tu psalo ochudí se člověk o nějaké side Q. Sem tam mě to mrzí právě kvůli vtipným scénkám (viz reportérka) ale v rámci příběhu to moc smysl nedává kord v ME. Chtělo by to aby byl systém karmy uzpůsoben i na černobílou verzi (něco mezi dobrým a zlým)
Vždy za klaďase … v Kotoru jsem třeba šel obě volby ale v ME mi vždy přišel sympatickej klaďas než odpadlík, který občas dělal taková rozhodnutí, že se snimi nedalo ani ztotožnit.
KOTOR a vždycky hraju za šmejda nějtěžšího kalibru. Je sranda s každým vy*ebat nebo ho zabít. Je to větší zábava. Light side je nuda. Pokud si pamatuju tak v ME jsem mnohem více hrál za paragona nějak mi to k tomu příběhu víc sedí.
jedine paragon, zkousel jsem oboje a po tom co jsem popravil Shialu na Ferosu v ME1, mam tam ten save nechanej bez dalsiho hrani, jak me to znechutilo…mozna je to v ME jen spatne napsanejma volbama, ale i tak vzdycky preferuju kladase, i kdyz nekdy se proste musi vyuzit situace a priklonim se k zaporakovi, treba v ME3 to uz meli mnohem lepsi, nez v ME1 a renegade akce neznamenala vzdycky zapornacky chovani, mohl to bejt i jen nesouhlas
Nejradši jsem svůj, bohužel zrovna ME trilogie karma systém neměla moc dobře nastavený, hráč si prakticky musel vybrat a nemohl se rozhodovat podle sebe, jednou tak a podruhé tak. Jinak ale vždy hraji takovéhle hry dvakrát, nejprve dobrák a potom hajzl![grin](https://www.zing.cz/wp-content/wpdiscuz/emoticons/zing/img/grin.png?v=1)
Vždy hraju za zlo, je to zábavnější.
Neřekl bych, že je tolik hráčů „klaďasů“. Problém je v tom, že pokud jste hajzl, tak ve většine her díky tomu přícházíte o spoustu obsahu. Většinou jedu stylem chaotic evil z DnD her, ale pokud každýho zmasakrujete dřív než si s nim vůbec promluvíte, tak v 90% her ztratíte možnost odkrýt potencionální side quest či jiné možnosti, které by rozhovor odemknul a není to ničím nahrazené. Proto si to většina lidí zkusí, ale pak se vrátí k poslednímu sejvu a jede dál kladně a snaží se ze hry vytěžit maximum obsahu, protože ne každý má čas hru procházet víckrát aby zjistil co by kdyby.
Já jel vždycky Ochránce,každý run 😂
Taky. Snad v každé hře napoprvé hraju good guye. Zkoušel jsem na druhý, třetí run hrát hajzla, protože z toho co jsem občas zaslechl nebo viděl, tak je to sranda, ale nikdy v žádné hře jsem tenhle evil run nedohrál. Prostě je mi to takové proti srsti. I když se jedná o vtipy. Jenomže pak je tu zase ta nekonzistentnost, kde jednou Odpadlík řekne vtip a podruhé „šlápne děcku na ksicht“.
Přesně 😂