Magazín Forbes informoval o novém opatření, které zavádí známý web Metacritic. Pro zadání individuálního hodnocení hry, bude nutné vytrvat přibližně 36 hodin. K tomuto kroku bylo přistoupeno z důvodu tzv. „review bombingu“, situace, kdy je hra lidmi kontroverzně hodnocena např. na základě úniků, videí či všeobecných informací. Děje se tak většinou během několika hodin po vydání a nezřídka i před ním. Ukázkovým příkladem je The Last of Us: Part 2, které se zpočátku potýkalo s velmi negativním hodnocením, a to i přesto, že během oněch pár hodin, nebylo v lidských silách titul dohrát.
Nové pravidlo by mělo zajistit dostatečné množství času pro dohrání hry, ale i tak se obávám, že lidé, kteří chtějí daný titul hanit, tak budou činit i nadále. Někteří uživatelé tvrdí, že by měl server Metacritic přijít s ještě tvrdšími pravidly. Navrhnuto bylo např. ověřování toho, jestli hodnotící uživatel hru skutečně hrál. A to např. formou propojení PSN či Xbox účtu se samotným webem. Nové opatření se aktuálně nejvíce dotýká dlouho očekávaného Ghost of Tsushima. Uvidíme, jaký dopad bude nový systém hodnocení mít.
Pokud je hra dobrá, tak dostane i dobré user score. Ghost of Tsushima má třeba aktuálně 9,2/10. Takže jestli není problém zakopán trochu jinde.
Taky by bylo dobré podotknout, že review bombing byl oboustranný. Takže když bychom vždy odečetli desítky a nuly, tak bychom dostali objektivní hodnocení.
Obecně platí, že čím větší a známější server, tím víc bude hodnocení zkreslené. Jednak se nahromadí více trollů a nenávistníků, ale především se projevý davový efekt- když má něco velmi negativní hodnocení, spousta lidí ho ještě sníží čistě z principu, aby tím podpořili zbytek davu. U Metacriticu je to pak způsobené ještě tím, že se na něm hodnotí snad veškerý audiovizuální obsah- nejen hry, ale i filmy, seriály a hudba. Takže pak nehráči hodnotí hry, výhradně seriáloví diváci filmy, ti filmoví seriály a všichni dohromady hudbu, i když se k ní dostanou leda tehdy, když je součástí nějakého soundtracku. Vždyť je to jen kliknutí daleko, co na tom, že hodnotitel hru nikdy nehrál, film a seriál nikdy neviděl a hudbu neslyšel. Proto nemá smysl se hodnocením na těchto smíšených a zprofanovaných agregátorech vůbec zaobírat a kdokoli, kdo se chce dozvědět smysluplný názor, si snadno najde rozumný web zaměřený na konkrétní médium- jen na hry, jen na filmy, jen třeba na knihy.
Pokud jde o konkrétní opatření odkladu hodnocení o 36 hodin, tak rozhodně ke změně k lepšímu nepovede, naopak možná rozlítí navíc i ty lidi, kteří by bývali chtěli dát pozitivní hodnocení, a ve výsledku pak bude skóre ještě nižší. Jestli bych něco zavedl, tak povinnost k hodnocení napsat min. např. 200 znaků a osoboval bych si jako provozovatel serveru smazat všechno, co by připomínalo náhodně generovaná slova nebo třeba za sebe tapetované věty. To by, myslím, dost lidí, kteří přišli jen rýpat a trollit odradilo, přece jen, několikaminutové úsilí už za to jen tak někomu nestojí.
Jo ale s tlo2 nešlo jen o bombing jsem to sledoval každej den ubylo tam 6000 negativních recenzích prostě je smazali a přibylo tam 10000 samých 10 kde bylo vždy napsáno best game ever nebo masterpiece a nic víc takže ten bombing byl oboustranej a ta hra by stejnak měla kolem 5 z 10
Hlupák bude vždycky hlupákem 🙂
Zůstanu-li v herním světě, tak hlupáka, hatera nebo ultras pomatence, nezastaví na internetu před jeho řáděním, jeho pravdou nebo jeho „pomstou“ nic a rozhodně ne čas. Hlupák vydrží na svojí příležitost, na osobní mstu, čekat klidně měsíce. Těch 36 hodin „hájení“ může herním titulům trochu pomoci, ale ta lavina šílených hodnocení je stejně nemine…
Osobně jsem ve svém herním životě (1992-2015) přečetl tolik recenzí, kolik má zdravá lidská bytost prstů na obou rukách. Nikdy jsem se tak neřídil žádnými recenzemi, nezajímalo mě žádné číselné hodnocení na internetu, nezajímaly mě „lajky“ a nesledoval jsem ani žádná videa z hraní…
Videohry jsem si pořizoval, jelikož jsem chtěl a co si matně vzpomínám, zklamaný jsem nikdy nebyl. Toho se držím třeba i u filmů, kde mě nezajímá, co se kde píše, jak se kde hodnotí, co se kde řeší, hrotí, nadává a v tomhle směru jsem byl spokojený člověk 🙂
Bohužel je řada lidí dnes už natolik ovládaná čísly, palci a názory jiných, že se neobtěžují udělat si svůj vlastní názor a jen papouškují to, co někde zaslechli nebo se dočetli. A potom to na internetu i ve světě vypadá, tak jak to vypadá 🙄 Hezký víkend
Souhlasím, schopnost udělat si vlastní názor na základě díla samotného – místo na základě názorů ostatních – je podle mne klíčová pro opravdové užívání si toho, co člověku individuálně nejlépe sedne
Chápu to správně, že od roku 2015 už nehrajete? Proč? Málo času kvůli rodině, nebo tak něco?
Krásně napsáno !
To muže fungovat v herním nebo filmovém průmyslu, ale v literatuře? To by jsi musel žít deset životů kdyby jsi chtěl přečíst vše. A gameplay nepodceňuji: třeba Phoenix point jsem si nakonec nekoupil – do dnes mne ta hra přijde nedovařená, na druhou stranu k XCOM: Enemy Unknown jsem se dostal jen díky gameplay, kdy to byl můj první díl. Door kickers jsem hrál také po jeho doporučení od Dana Vávry, atd. A vem si kdyby jste se v posledním podcastu nezmínili o seriálu The Boys (je vynikající a to nesnáším Marvel – vlastně právě proto se mne líbí) také bych jej neviděl.
Samostatnou kapitolou je pak odborná literatura, kde vlastně přejímáš názory autora. A i když se dostaneš ke zdroji, pořád je to již něčí interpretace. Není v mé dovednosti přepočítávat vzorce Petra Kulhánka, Jiřího Podolského, Briana Greena, nebo cestovat časem a ptát se Louis-Nicolas Davouta jak se svým sborem rozdrtil dvojnásobnou přesilu Prusů u Auerstedtu…
Co do všeho taháš literaturu proboha
Hezké nedělní ráno 🙂
Jde-li o hraní videoher, tak mě to jednoduše omrzelo, už mě to nijak netěšilo a řekl jsem si, že po 20 letech uzrál čas na jiný větší koníček. Takže jsem herní zálibu pověsil ze dne na den na hřebík a už 5 let jsem „čistý“ 🙂
Ale herní svět jako takový jsem z povzdálí sledoval, občas se k něčemu vyjádřil, ale nic víc. Ovšem teď, když přichází nová videoherní éra, kterou reprezentuje zajímavý Xbox Series X a na pohled parádní PlayStation 5, se mi po hraní lehce zastesklo…
Takže to vypadá, že si na občasné „vyblnutí“, především u příběhových titulů, pořídím ten bílo-černý, designově okouzlující kousek ze stáje Sony. A jelikož jsem za ty roky přišel o řadu skvělých videoher (Uncharted 4, Shadow od Colossus, Resident Evil, Zaklínač 3, Spyro the Dragon, Crash Bandicoot, Horizon Zero Dawn, The Last of Us 2, Ghost od Tsushima..), tak budu mít na PS5 příležitost to napravit 🙂
Těším se samozřejmě i na nové videohry, ovšem tyhle „kousky“ si hodlám vychutnat jako první a až poté se vrhnu na ty novogenerační pecky. Teď už zbývá odpovědět si na jedinou otázku – pořídit si k PlayStation 5 nějaký 4K televizor nebo 4K projektor??
Ale jelikož je mi neopakovatelný zážitek nadevše (input lag ani snímkování mě nikdy netrápilo), tak zřejmě zvolím tu druhou možnost, protože pokud někde na velikosti skutečně záleží, tak jsou to rozhodně filmy a videohry 🙂
Kdo se nehodlá věnovat jenom on-line střílečkám z první osoby a má možnost i chuť si to doma trochu přestavět, uvolnit si v obýváku stěnu, tak doporučuji o solidní projekci alespoň chvíli uvažovat. Zcela upřímně, za ten zážitek to rozhodně stojí 😉
Tak to jsou pěkné plány!
A sám jsem na projektoru hrál několik let, je to super
Ještě uvidím, co nakonec zvolím za zobrazovací techniku, ale ať tak nebo tak, na návrat do herního světa se určitě těším 😉
Pohodový zbytek víkendu a v novém pracovním týdnu ať se daří 👍
Kámo, tohle chci mít doma🤤
Pivní Mloku, důležitá je chuť a trocha nadšení. A pokud tohle máš (zřejmě ano), tak s chutí do toho 🙂
Měl jsem povedenou Full HD mašinku od Epsonu (viz.foto) asi 3 roky a těch kino večerů bylo nepočítaně. Je to opravdu neopakovatelný zážitek, který žádný televizor, běžně dostupný v domácnostech, nemá šanci překonat…
Projektory mají sice svá „ALE“, ovšem pokud se těm požadavkům člověk trochu přizpůsobí, tak můžu s klidným svědomím prohlásit, že Tě v hlučných a předražených kinosálech už zřejmě nikdy neuvidí a klasickou TV zapneš maximálně tak na zprávy a na seriál „Policie Modrava“ 😄
Full HD projektory jsou cenově snesitelnou elektronikou, srovnatelnou asi s cenou levnější 4K televize. To u 4K projektoru bude vyndání peněženky asi doprovázeno mírnou „bolestí“ u srdce, ale pro ten zážitek na x dalších let dopředu…
Však ta bolest pomine ve chvíli, kdy to člověk donese domů, nastaví, připojí notebook nebo PlayStation 5 / Xbox Series X a spustí tu parádní podívanou. Popřemýšlej o téhle možnosti skutečného „domácího kina“….prodat to můžeš kdykoliv, případně v určitém čase vrátit. Žijeme jen jednou 😉
To je problém i ve školství že mladším lidem schází schopnost číst mezi řádky a um kritického myšlení.
Super komentář 💪👍
Dokud metacritic a podobné stránky, nebudou moc být propojený s herními profily a učty, aby tam šlo hodnocení aspoň filtrovat od těch co hru skutečně hráli ne ji jen viděli, tak pro mě mají uživatelská hodnocení naprosto nulovou hodnotu.
Naprosto souhlasím, dříve byl takto „omezený“ i web CSFD kdy si musel vyplnit do 30 minut nějaký test, aby si prokázal odbornost, a ukázal tím, že není hatersky jelito. Propojení účtů by trochu mohlo pomoci, ale co brání založit fiktivní účet? Když chceš psa být, vždycky najdeš klacek.

Jediná recenze, byť by byla 1/4 co napsal např Martin zde na ZINGU na TLOU II, má větší cenu než 10000 číslíček třeba na Metacriticu. Zpravidla si nejprve přečtu recenze u lidí které znám (v případě filmu dávám např na na názor kolegy a kamaráda Jiřího co slouží u PMJ, který má vynikající vytříbený vkus kdy jsem díky němu viděl filmy jako Bílá Stuha od Hanekeho, Máják od Eggerse, etc. u literatury zas komentáře pana doktora Jirsy), poté se podívám na reálný gameplay (v ideálním případě !bez komentáře!). A Metacritic? Ten je vším jen ne o kritickém uvažování. Naopak je to i semeniště zakomplexovaných a nevyzrálých blbů – třeba těch co TLOU dávali horší známku než 7/10. Mne se líbi jak má recenze vyřešen STEAM, kde vidíte kolik hodin človíček titul hrál než napsal svůj názor. Pro mne má mnohem větší váhu recenze po 20 hodinách hraní, navíc o několika odstavcích, než výkřik po dvou hodinách hraní. Proč Metacritic zavedl toto omezení chápu a souhlasím s ním – je to rozumné, ale nic to pro mne nemění, nikdy jsem na tento web nechodil a chodit ani nebudu. Pro mne je to stejně validní zdroj asi jako volební průzkumy (viz citát Churchilla: jediný průzkum kterému věřím je ten který jsem sám zfalšoval…)
Pro mě má naopak 10000 názorů obyčejných lidí větší vypovídací hodnotu než názor 100 recenzentů. Je věřejným tajemstvím, že kritici jsou ve svých pracích velice opatrní, protože by se na ně příště nemuselo dostat s pozvánkama na akce nebo s přednostním právem na recenze.
Některé hry si nezaslouší dohrát až do konce. Občas ti hra prostě nesedne a po 1-2 hodinách už se jí nikdy nedotkneš – i z toho se dá napsat slušná recenze a není nutné to nazývat výkřikem. Třeba takové Agony jsem hrál asi hodinu a pak jsem to odinstaloval. Ztrácím tím snad právo napsat, že ta hra je prostě shit?
A můžeš mne vysvětlit jak „obyčejný člověk“ zvládne napsat objektivní číselné hodnocení na produkt o rozsahu přes 20 hodin, řádově minuty po vydání?
P.s.: ano většinový názor je jistě vždy automatický TEN správný: Hypatia z Alexandrie, Galileo Galilei, Milada Horáková, Ethel Rosenbergová by mohli vyprávět…
No tak to mě poser. To jako vážně přirovnáváš váhu recenzí fiktivní, počítačové hry ke kterékoliv z těch osobností? To nemůžeš myslet vážně. Ty jsi stejný pomatenec jako ten kritik co přirovnal TLOU2 k Schindlerově seznamu.
tedy ještě jednou: můžeš mne vysvětlit jak „obyčejný člověk“ zvládne napsat objektivní číselné hodnocení na produkt o rozsahu přes 20 hodin, řádově minuty po vydání?
A druhá otázka, proč tedy vůbec chodíš na ZING když pro tebe názor recenzentů nemá váhu?
Může sem chodit kvůli novinkám, diskuzi v komentářích nebo fóru.
No ty si taky pacient…
A vsadíme se že by si mne to do očí neřekl?
Na co já se radši takovým vyhýbám…
Proto mám rád steam, hned uvidím jestli to někdo hrál a jak dlouho . Hodně mi to pomohlo v rozhodování kolikrát.
Tohle je zase něco na rychlo uplácané nejspíš na výhružný dopis od Sony a Naughty Dogs.
Doufám že tam dají ověřování vlastnictví, pak by už nikdo nemohl nic říct a vymlouvat se na review bombingy .
Pravděpodobně to tak je no, tlak ze strany Sony, místo toho, aby udělali na PS store něco podobného, jako má Steam, ale oni radši dají možnost dávat hrám na PS store 5 hvězd dřív než vůbec výjdou a pak tam vidíš 5000 hodnocení den před vydáním.
Vidíte už tu máme první mínusy, to že TLOU 2 už měla hodnocení i když byla v předobjednávkách akorát ukazuje který obchod to má lépe ošéfované a vymluvit to nemůže nikdo.
Steam ten systém má taky tragickej … 90% recenzí je naprostý odpad … Recenze co nemá ani dvě slova, člověk co to hrál ani né hodinu … Nevypovídající hodnota potom jako celek .. .
Přitom je to tak jednoduché – prostě dát minimální počet slov na recenzi a alespoň 5 odehraných hodin třeba … ale Steam je na to moc línej.
jenze nektery indie hry nezaberou ani 5 hodin na dohrani popripade nejaky pay for time free to play hry kde to clovek stahne nainstaluje pousti zjisti ze to je jen dalsi asijskej reskin neceho co hral pred desiti lety a zas to smaze
To je na člověku aby si to vyfiltroval, steam nabízí hodně možností jak si to nastavit.
Review bombingy jsou taky zajímavé na steamu, u her jako GTAV to třeba upozorňovalo na mnohé problémy s online a plánovaným zákazem modování singleplayeru. Hned se dá zjistit časové rozmezí této akce a zbytek si dohledám .
To je správně! Lidem se musí nejprve říci, co si mají myslet!
Perfektně řečeno

Tohle je jednoznačně hloupost, pomůže to zase jenom vydavatelům zvýšit prodeje a kdo bude chtít dát nulu, tak ji stejně dá.
Jenom duševně nemocní můžou dát Last of Us 2 0/10 a ještě, když ji ani nehráli nebo kvůli smrti jedné postavy. Osobně jsem byl sice taky řádně naštvaný, ale oceňuji kroky, ke kterým se tvůrci odhodlali. Příběh ve vás má něco zanechat a to se jim povedlo více, než dost. Za mě 10/10. Sice to mohlo skončit v tom divadle, ale tak aspoň ten konec byl více emotivní – měla „všechno“, pak v epilogu o všechno přišla a stejně se nic nezměnilo, co se týče Abby. Osobně jsem byl víc, než rád, že Abby skončila, jak skončila. Prakticky vzato Joel a Ellie byli záporné postavy v tomto díle.
Neřekl bych, že Joel s Ellie byli záporáci. Obě strany si vzájemně neměly co vyčítat. Všichni tři byli v základu kladní, ale prožili trauma, který je poznamenalo a negativně olivnilo jejich chování.
Ps: doktor si za to mohl tak trochu sám. Stačilo, aby je před operací nechal rozloučit. Jenže buď nevěděl, jak silný pouto si ti dva k sobě na cestě vytvořili nebo už viděl vakcínu a nechtěl riskovat, že si to rozmyslí.
Mě stejně nepřestane udivovat, proč to ty lidi vlastně dělaj. Hodnotit hru, kterou jsem ani nehrál. To je jak kdybych si otevřel Google a začal dávat záporný hodnocení všem veganským restauracím. Mám na to svůj názor, nikdy bych tam nešel, ale to přece neznamená, že je budu nějak hodnotit.
Právě proto se ani nemyslím, že jde o review bombing, prostě se určitému spektru hra nelíbí. Regulérní review bombing proběhl například u Metra, když bylo oznámena časová exkluziviza na Epic. Tohle má s tím pramálo společného.
Proč to lidé dělají?
Jednoduše proto, že jsou mezi námi hloupatí, zákeřní, nepřející, sebestřední, útoční a zlý jedinci, kteří se mají příliš dobře, nemají skutečně zajímavé koníčky a mají tím pádem spoustu času na řešení volovin. Nemusí řešit životně důležité věci a tak tímhle chováním zahání tu depresivní nudu ve svých prázdných a nudných životech…
A jelikož se nedokáží smysluplně zabavit a internet je tak dostupný, tak se naplno věnují podobně stupidním činnostem, doufajíc ve svých „pět minut slávy“. Nechtěl bych být v jejich kůži, jelikož takhle promrhat svůj život, to je děsivá představa… 🙂
To je TLOU2 tak špatný, že se kvůli němu musí změnit celý systém hodnocení?
Záleží na úhlu pohledu – je to hra,která dělí hráče na dva tábory,jedni ji milují a vychvalují,druzí ji nemůžou přijít na jméno.Každopádně tohle se musí Naughty Dog nechat.Po všech těch masterpiece hrách jako Uncharted1-4,TLOU1 nebo Crash Bandicoot,kdy všichni majitelé PS stáli při sobě a PC a Xbox hráči jim záviděli jejich hry,se jim doslova podařilo vyvinout něco,co rozděluje samotný PS tábor a PC i Xbox hráči nemají zájem o tuto hru.To jen značí,že se studiem se něco děje a není to dobře. 👍
😁 😁
Je to hodně špatný…, jen uražení panicové horko těžko zkousávájí, že jejich oblíbená hra schytává od HRÁČŮ a relevantních recenzentů (angryjoe např) hodnocení kolem 5 – 6/10.
„hráčů“
Nejdřív Rotteny a teď i Metacritics… bože kvůli zamindrákovaným lidem se kazí relativně dobré recenzentské weby. Rotteny na to přistoupili tvrdě po fiasku se SW a už to nemá moc vypovídající hodnotu. Je to jen zda na to zajít nebo ne. Na MC mě bavilo vždy číst rozdílné recenze od hráčů a médií. 0 a 10 jsem většinou vynechával pokud nebyly nějak smysluplně napsány. (ještě že CSFD jede jakž takž
). Chválím MC za tento příštup že hráč by měl mít dohráno nebo alespoň něco odehráno než hodí hodnocení, avšak jak se píše dole v diskuzi, ničemu to nepomůže akorát oddálení trollů nebo jejich migraci na jiné weby
Tomuhle se asi těžko nějak zamezí. Propojení s účtem by mohlo fungovat, ale to pro mnohé taky není nejideálnější. Co bych ale pro recenze od uživatelů navrhnul je dát pryč 0. Asi se shodneme, že u mnohých her padají maximální hodnocení i tam, kde tomu ještě kus chybí, ale aby hra dostala fakt 0 bodů, to by se nesměla ani spustit.
Kdo si pamatuje v Game page recenzi na hru Medicopter 117?
https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1095870977-game-page/206562242600017/obsah/97595-recenze-medicopter
Okey, tak to je extrémní případ, ale tohle je vyloženě trolling.
Snad poslední hra, která je fakt špatný vtip je Ride to Hell. To byl takový omyl, že jsem se u toho vlastně i hodně nasmál, když jsem to hrál s více lidma. 
Tak jedna možnost je „zakázat“ hodnocení 0/10 jelikož to je ve výsledku stejnak absolutně nesmyslné … Kdy tady na ZINGu dostala nějaká hra 0/10, je taková vůbec? Tak že asi tak
Když budeme ignorovat nuly a desítky, tak se jen všichni naučí používat jedničky a devítky…
No beztak recenzenti pouzivaji jenom 2 znamky 8 a 9
Obcas pochopitelne daji necemu i tu 6 nebo 5 aby se nereklo, vetsinou nejake hre od mensiho studia, viz. treba Styx
Jak už jsme mockrát vysvětlovali, do redakce nám každý týden chodí doslova desítky her na recenzi od často neznámých vývojářů i vydavatelů a kdybychom chtěli, rozhodně bychom mohli psát a vydávat recenze na hry, které by si odnesly hodnocení 2/10 apod.
Důvod, proč to neděláme, je ten, že bychom ukusovali rozpočet i čas autorů na psaní o hrách, které jsou tak špatné, že si je stejně nikdo nezahraje a ani článek by skoro nikdo nečetl.