Svou obtížností nechvalně proslulá mise Fair Play z původní hry Mafia představovala pro vývojáře studia Hangar 13 během prací na jejím remaku jedinečnou výzvu.
Frustrace z pouze druhého místa po těžce vybojovaném závodu je pocit, který zná zřejmě většina hráčů, kteří si původní hru Mafia vydanou v roce 2002 zahráli. Originální ztvárnění mise Fair Play, ve které musí Tommy vyhrát v závodu Velké ceny, bylo výjimečně náročné. Při vývoji hry Mafia: Definitivní edice – kompletního remaku původní hry – tým studia Hangar 13 moc dobře věděl, že právě tahle mise na sebe bude poutat o poznání víc pozornosti než jakákoliv jiná.
„Když jsme oznámili vydání hry Mafia: Definitivní edice, byla první otázka většiny hráčů, zda jsme opravili ten závod,“ vzpomíná herní ředitel studia Hangar 13 Alex Cox. „Tahle mise je natolik proslulá, že jsme věděli, že o ní hodně uslyšíme.“ Stejně jako ostatní prvky aktuálního remaku roku 2020 musela i mise Fair Play zůstat věrná své původní předloze, kterou si fanoušci dobře pamatují, avšak zároveň muselo být vítězství v závodě dosažitelné i hráčům, kteří by raději pokračovali v příběhu Tommyho Angela, namísto aby nutně museli pilovat své závodnické schopnosti.
„Fanoušci při uživatelském testování požadovali zachování extrémní náročnosti; pokoření závodu se pro ně stalo nezapomenutelným zážitkem,“ říká Cox. „Noví hráči však měli opačné pocity. Bez vzpomínek na původní hru jim mise, která vyžaduje tolik opakování a specifických, pokročilých dovedností, prostě neseděla. Myslím, že nakonec jsme přišli s výborným řešením: fanoušci si mohou zajet závod v režimu klasické obtížnosti, který je blíž té hře, kterou si pamatují, zatímco noví hráči si mohou vychutnat zážitek z Velké ceny 30. let 20. století s běžným nastavením obtížnosti.“
„Nechtěli jsme, aby pro takové hráče představoval závod konec v dalším postupu hrou, takže jsme ho u nižších obtížností nastavili tak, že jej lze dokončit i na první pokus,“ vysvětluje Ondřej Vévoda, vedoucí designér studia Hangar 13. Nejnápadnější změny se týkají ovládání závodního vozu, který je v tomto směru nyní podobnější ostatním vozidlům ve hře, díky čemuž je rovněž méně náchylný k převrácení, což v roce 2002 znamenalo okamžitý konec hry. „Naši UI jsme v rámci závodu vybavili dynamickým vyvážením obtížnosti, díky kterému jsou soupeři vždy dostatečně blízko hráči, a celý závod je tak jednou neustálou výzvou,“ pokračuje Vévoda. „Obzvlášť u nižších obtížností je důležité, aby se hráči dokázali rychle oklepat z případné kolize či vyjetí z tratě. Systém dynamického vyvážení obtížnosti nám dává možnost poskytnout v takové situaci hráči drobnou výhodu a umožnit mu vrátit se do závodu. Na klasickou obtížnost je to ovšem jiná káva. Zde je hlavní ideou skutečnost, že hráči musí celý závod mistrovsky zvládnout – najít si ideální stopu a porvat se se všemi o vítězství.“
Nedaří se vám zajet závod Fair Play na klasickou obtížnost? V tom případě při dalším takovém pokusu vyzkoušejte pár následujících tipů:
- Trénujte na trati opakovanými průjezdy a sledujte své soupeře, kteří volí optimální stopu.
- Před vjezdem do zatáčky přibrzděte; zpomalení je vždy lepší než vyjetí z trati. Sledujte na trati stopy pneumatik; pomohou vám určit ideální místo brždění.
- Pokud začínáte ztrácet kontrolu nad vozem, uberte plyn a naopak naberte ztracenou rovnováhu; když budete příliš tlačit na pilu, můžete nakonec vyjet z trati a ztratit mnohem víc.
- Zkuste řezat zatáčky přes travnaté okraje, které vás nijak zvlášť nerozhodí, a neváhejte se uchýlit k záludnějším trikům a třeba i šťouchnout do některého ze soupeřů.
Některé změny provedené v misi Fair Play jsou patrné bez ohledu na nastavení obtížnosti. Například došlo na úpravu zatáček a výškového profilu závodní tratě, která jinak z velké části odpovídá svému původnímu protějšku, což umožňuje plynulejší a pohodlnější jízdu. Také došlo k upravení jízdní části před samotným závodem, díky čemuž se hráči mohou lépe seznámit s ovládáním závodního vozu, než se s ním vydají na samotný startovní rošt. „Originální design v této části odrazoval hráče od rychlé jízdy, neboť jim hrozila penalizace za poškození vozu,“ říká Cox. „My jsme toto omezení odstranili, a hráči tak nyní mají možnost projet se městem ve větší rychlosti a lépe se seznámit s chováním a ovládáním vozidla.“
Spolu s vylepšeními i v jiných částech hry Mafia: Definitivní edice došlo v misi Fair Play i na některé příběhové změny. Cox vysvětluje: „Myslím, že tím, jak se nám podařilo přivést Salieriho rodinu na trať, jsme celému Tommyho závodnímu snažení dodali silnější základy. Líbí se mi, jak Haden [Blackman, prezident a CCO studia Hangar 13] přetvořil závod v takový drobný šťouchanec mezi Salierim a Morellem, ještě než spolu vstoupili do otevřené války. Představa, že tihle dva šéfové mají mezi sebou takovou rivalitu, že v závodě veřejně podpoří různé závodníky a dají tak v sázku svou reputaci v italské komunitě, činí celý scénář věrohodnějším. Tenhle závod není žádným soubojem na život a na smrt, jen dalším drobným předělem v postupně se stupňujícím konfliktu mezi oběma rodinami. Moderní ztvárnění mise Fair Play rovněž nekončí tak náhle jako v původní verzi, což hráčům dává příležitost užít si své vítězství na následné oslavě, která studiu Hangar 13 nabídla prostor pro další charakterový vývoj Tommyho nejlepšího přítele Paulieho i jeho pozdější přítelkyně Sáry.“
Protože je teď už Mafia: Definitivní edice hráčům k dispozici, mají Cox, Vévoda i zbytek týmu ze studia Hangar 13 radost, když mohou sledovat, jak si hráči v novém provedení mise Fair Play vedou. „Od chvíle, kdy hra vyšla, jsme sledovali, jak si naši fanoušci se závodem na klasickou obtížnost vedou; od zoufalých hráčů žadonících o milost přes rozzuřené závodníky, na poslední chvíli připravené o první místo, až po jásající vítěze radující se z průjezdu cílovou čárou,“ zmiňuje Cox. „Pocit z překonání zdánlivě nepřekonatelné výzvy je v dnešních titulech velmi vzácný, ale zdá se mi být dokonalou poctou skvělé hře minulé éry.“
Mě závod ani v původním dílů nepřišel těžký na extrémní obtížnost. Stačilo vždy tu šikanu před vjezdem do lesa projet skrz a najednou měl člověk velký náskok. Ještě teď si pamatuju dokument a rozhovor s Danem Vávrou, kde ukazoval kancly s vývojáři a přišlo mi to jako nějaká LAN párty obyčejných týpků. A oni stvořili něco takového .
Pomatuji si z Mafie 1 že jsem závod nemohl zajet a trvalo mi to fest dlouho než jsem ho dokončil. U remaku to tak naštěstí nebylo (možná jsem se za ty roky zlepšil :D) ale ovládání mi přišlo víc smooth a dynamika a gravitace byla taky nice, moc to neházelo.
Gustavo Woltmann
Závod je sice lehký, dal sem ho na poprvé, ale!
Moc se mi libí ovladatelnost té formule na trati, že se dá krásně ovládat i v těch zatáčkách a nehodí mi to hned do smyku
Jinak hru bych zařadil jako uplně novou a nesrovnavál bych jí.
Beru jí takovou jaká je a těch změn je tam hafo.
Jediné mínus je, že hra je hodně krátka.
Pokuď se teď pustí do Mafie 4, a bude komplet cz, tak bude fakt dobrá!!!
Prostě závod se vším všudy – samozřejmě na klasik obtížnost abych si zavzpomínal na tu frustraci což se povedlo 😀 musel jsem se sklidnit, najít si ideální část tratě kde to říznu a nevyhodi mě to a pak ta radost z úspěchu stala za to! :))
Ps: přitom v původní hře (bez patche) to už mám tak zmaklé, že to dám vždy napoprvé 😀
Na najdôležitejšiu radu pri závode zabudli, ramming button sa dá využívať v zákrutách. Vojdite do zákruty, stlačte ramming button a krásne vám to zrovná voz, ak nie hneď, tak postupne ho stlačte viackrát ako zatáčate v zákrute a vyrovnáte to. Tak isto ak dostanete šmyk, týmto spôsobom zrovnáte formulu, len ho treba stlačiť v chvíli keď vám predok auta smeruje tým smerom, ktorým chcete auto zrovnať. Bez tohto triku som nebol schopný závod dokončiť. Hral som pôvodnú mafiu a s týmto závodom som sa toľko nenatrápil tak, ako tu a to som sa o skratke dozvedel, až keď som to prešiel. Tu pri tomto závode som sa trápil 3 hodiny, 3 HODINY a neprešiel som ho, a prišiel som tak o achievement za prejdenie hry na klasickej obtiažnosti, lebo som to nevydržal a obtiažnosť znížil. Ten za prejdenie závodu na klasickej obtiažnosti som nepochopiteľne dostal, aj keď som to nedal. Chcel som platinu, tak som musel hru hrať druhý raz, strávil som pri tom znova vyše hodiny a potom som prišiel na ten trik s ramming buttonom a na nejaký štvrtý, piaty raz sa to potom podarilo, ale nerátam tie reštarty po blbom prejdení prvej zákruty a vlastne celého prvého kola. Nervy som mal vytečené, čo som pri tom nadával, asi aj susedia počuli. Takmer som znenávidel celú hru kvôli tomuto závodu. Naozaj v pôvodnej hre som sa s tým nikdy tak nenatrápil, a nie, nehral som tú verziu, kde sa dala nastaviť obtiažnosť, auto sa tam správalo podľa určitých realistickejších pravidiel a nastavení, tu tie autá išli jak na ľade, nekontrolovateľné vraky, ďalej rýchlosť oponentov bola vyššia ako moja, na rovinke sa mi vzďaľovali, keď som išiel maximálkou. OTRAS! Mimochodom chvália sa tu ako nám dali možnosť okúsiť ovládanie formule v misii pred závodom, ja vravím, že to bolo zbytočné. V klasickej obtiažnosti bolo neskutočne málo času na dovoz a odvoz, autá vám chodili schválne do cesty na každej križovatke a cestou späť auto hádzalo do strán. A potom načo nám dávať možnosť skúsiť formulu na plné obrátky pred závodom, keď pri závode to človek reštartuje asi miliónkrát a má jazdenia na nej plné zuby. A to ako rozprávajú, že tu načrtli prvý rozkol medzi Salierim a Morellom a aký sú na to hrdí, veď to predsa bolo aj v pôvodnej Mafii, len nám to nemuseli vysvetliť ako hlupákom a každý mysliaci tvor to vyčítal medzi riadkami. Kto tam asi tak nasadil týpka na najlepšom voze, keď potom nášmu vodičovi zlámali hnáty, aby nemohol šoférovať? Bolo to jasné aj bez zbytočných vysvetľovačiek. Každopádne, nakoniec som ten nechutný závod odjazdil, mám platinu a závod na klasickej obtiažnosti už nikdy v živote hrať nebudem, ani keby ste mi platili. Ešte jedna vec…prečo je v celej hre jeden, jediný semafor a absolútne žiadne dopravné značky? Aspoň teda ten jeden som našiel. Ja som vôbec netušil podľa čoho na tých križovatkách tie autá stáli a podľa čoho dávali prednosť.
Hra je ok … ale ten závod je nascriptovaná k***tina … Mechaniky jak z NFS 2015 …
Udělali ho živější a zajímavější. Trochu škoda že první se vždycky vybourá což hru hodně ulehčí ale i tak se musí člověk dostat do vedení a udržet ho takže nic co by kromě toho prvního hráči pomáhalo. Stane se to vždycky bez ohledu na hráčovu pozici takže proti tomu nic nemám.
Trošku mimo téma ale jak uložím hru ve volné jízdě?
To nejde podle mě, mimoto nesbiras tam peníze ani nic o co by si při opětovném zapnutí přišel
Práveže táto pasáž ma čo sa týka náročnosti dosť sklamala. Keď som počul ako náročný bol závod v pôvodnej hre (hral som verziu, ktorá bola opätovne vydaná na steame pár rokov dozadu, ale v nej bol vraj závod zjednodušený) a ako sme sa v klasickej obtiažnosti mali dočkať rovnakej výzvy, čakal som niečo naozaj extrémne. Nakoniec som ostal sklamaný, prvý pokus som po vyletení z trate reštartoval ešte v prvom kole a v druhom som sa dostal do vedenia už na konci prvého kola, čakal som niečo viac po stránke náročnosti.
Hele tam to taky nebylo nic hrozného. Jen tam nešla nastavit obtížnost tak spousta casual hračů na tom pohořela protože prostě nejsou konzistentní. Jinak tam AI nebyla moc velká hrozba. Byli pasivní ale tvrdohlavě si drželi stopu takže nešlo moc dobře předjíždět díky mizernému výkonu aut a tam taky spousta lidí pohořela protože to nezvládla, vybrali si špatné místo nebo nedobrzdili do další zatáčky. Když jsi se dostal do vedení tak už se nechytali pokud jsi nebrzdil víc než je nutné tak jim šlo ujet tak že jsi je ani neviděl na radaru v zatáčkách a to je občas pořádný kus tratě. Si to někde stáhni a vyzkoušej. Myslím ale že tu steam verzi závodu nijak nenerfovali jen přidali možnosti nastavení. Ale ruku do ohně za to nedám.
Tam nebyla volba obtížnosti? Tim se vysvětluje, proč na to tolik lidí nadává, místo aby si přepli na nižší obtížnost . Já sem hrál teda nějakou verzi, kde si člověk na začátku obtížnost zvolil, takže mě to vůbec nenapadlo.
Samozrejme ze dnes se to da odehrat lepe (mafia 1) ale my co jsme hrali hru jeste pred patchem, to byla fuska. Me u remake nastvala mise kdy jsi z auta mel rozstrile kulometni vez na obrnenem aute pri odjezdu ze statku. Roztresene auto a kulomet do 30s zlikviduje auto. Hra se nacita na obnovu dele nez je pokus o zniceni kulometu. (podotykam ze nehraju na malou obtiznost a nemam zrovna pomaly PC.
Haha, a představ si, když sem to hrál na PSku na ovladači . Ale ten pocit, když sem to asi na 40. zvládnul, byl k nezaplacení.
Dark souls flashbacks.
Jo to bylo přehnaný. Jak scénářem tak obtížností. Hrál jsem to na klasiku a tolikrát jsem neumřel v celé hře protože náklaďák vydrží absolutní nic a Paulie jede podle scriptu a ten balanc damage a výdrže tam asi nikdo neřešil. Když řeknu že to je prakticky nemožné to zahrát na klasickou obtížnost na poprvé tak asi ani nebudu nic přehánět