Pravděpodobně už všichni moc dobře ví, že společnost Epic Games ve svém obchodě Epic Games Store pravidelně rozdává různé hry zdarma, které si kdokoli může vyzvednout a navždy nechat.
Zveřejněné dokumenty k soudnímu sporu Epic vs. Apple, jenž započal včera, pak odhalily nové zajímavé informace o tom, kolik Epic zaplatil za tyto jednotlivé hry a kolik kopií bylo celkově vyzvednuto, a to v období od prosince roku 2018 do září 2019.
Jak si můžeme všimnout, tak na největší částku si přišlo Warner Bros, kterému Epic za jejich Batman Arkham sérii zaplatil 1,5 miliónů USD (32,181 miliónů Kč), přičemž se vyzvedlo 6 448 904 kopií.
V patách jim následně jsou autoři z Unknown Worlds, jimž bylo za jejich Subnauticu zaplaceno 1,4 miliónů USD (30,037 miliónů Kč) a vyzvedlo se 4 634 825 kopií.
Kromě toho si ale můžeme všimnout, že další částky rozhodně nebyly příliš závratné, kdy třeba za Super Meat Boy od celku Team Meat bylo zaplaceno 50 tisíc USD (1,072 miliónů Kč).
Want to know how much $ the devs of those 'free' Epic Games Store games got, & how many copies were grabbed? Here's the first 9 months to September 2019. 👀 pic.twitter.com/5hkLb1VEjj
— Simon Carless (@simoncarless) May 3, 2021
Ve stejném dokumentu následně ještě můžeme zjistit, že Epic čistě za PC exkluzivitu pro Borderlands 3 zaplatil předem celkově 115 miliónů amerických dolarů (2,472 miliardy Kč), přičemž hra za první dva týdny získala čistě v EGS 77 miliónů USD (1,652 miliard Kč), z čehož si Epic ukousl 9,2 miliónů USD (197 miliónů Kč).
Pokud bychom se následně bavili o celkové dohodě, která v sobě obsahovala ještě Civilization a Borderlands: The Handsome Collection, tak už se jedná o platbu ve výši 146 miliónů USD (3,138 miliard Kč).
Also notable: Epic paid Take-Two $146 million in advances for PC Borderlands 3 exclusivity ($115 million for the game + marketing + one-off fee) and recouped the minimum guarantee part ($80mil) in just the first 2 weeks. pic.twitter.com/3YThZuy5pJ
— Simon Carless (@simoncarless) May 4, 2021
Když se následně přesuneme do dalšího dokumentu, tak zjistíme, že v letech 2018 a 2019 byl nejvýdělečnějším artiklem společnosti Fortnite, který během nich vygeneroval celkové příjmy kolem 9 miliard USD (193 miliard Kč).
Pro srovnání se pak nabízí čísla ze všech ostatních her (mezi nimiž od roku 2019 je i Rocket League), které dohromady za tuto dobu vygenerovaly 108 miliónů USD (2,317 miliard Kč), zatímco Unreal Engine celkově 221 miliónů USD (4,741 miliard Kč). Příjmy ze samotného Epic Games Store pak tvořilo 235 miliónů USD (5,043 miliard Kč).
„Nemohu uvěřit, že ta data byla zveřejněna!
A to je teda něco. Epic to s těmito smlouvami naprosto VYMETL. Vydavatelé rozdávají svoje hry za centy z dolaru a Epic platí směšné drobné za nové uživatele.
To je skandálně výhodné pro Epic.“
I can't believe this data is public!
And like, holy shit. Epic absolutely CLEANED UP on these deals. Publishers giving away their game for cents on the dollar and Epic paying peanuts for new users.
This is scandalously good value for Epic. https://t.co/Q65MYC7cWg
— Skill Up (@SkillUpYT) May 4, 2021
Všechny dokumenty můžete nalézt zde.
Však Epicu se ta ztráta vrátí, až si ti lidi, co chtěli vydělat zadarmo, začnou kupovat hry co jsou první rok jen na Epicu
Asi tomu dostatečně nerozumím, ale vycházím z toho, že všechny zúčastněné strany jsou svéprávné a mohou činit za své společnosti rozhodnutí. Takže Epic přijde za tvůrcem hry a řekne, hele dáme ti za tvojí hru částku X milionů a budeme ji rozdávat týden zdarma. Druhý na to kývne a pravděpodobně spolu uzavřou nějaký kontrakt. V čem je vlastně problém? Že ty studia dostaly od Epicu míň, než za kolik se rozdalo skutečně licencí?
škoda, že tam není KCD
Děkuji všem hráčům Fortnite, že mě dotujete. Jen díky Vám si mohu dovolit semtam vzít hru zdarma, když mě zaujme. Přeji Vám všem krásné hraní a zážitky u této skvělé hry minimálně dalších 10 let. A posílám srdíčka
Keď čítam túto diskusiu, tak mi napadá nápad pre anketku – Zing by mohol urobiť anketu pre svojich (len registrovaných) PC užívateľov, či používajú primárne Steam/EGS (popr. GoG, Uplay)? Či preferujú skôr AMD alebo Intel? AMD alebo Nvidiu? Ovládač alebo K+M?
používám pouze first party launcher (origin, uplay) nebo steam
cpu intel (vím, co se dá čekat a co dostanu)
gpu intel, na hry nvidia (v době, kdy jsem naposled kupoval grafiku amd nemělo srovnatelný produkt)
ovládání podle toho, co je momentálně nejvhodnější, nevadí mi kombinovat k+m i gamepad v jedné hře
Jsem si poměrně dost jistý, že skoro nikdo nehraje „primárně“ EGS, pokud tedy nehraje jen Fortnite
Ale nějakou hloubkovou anketu o preferencích PC hráčů bychom si výhledově dát mohli, díky za námět
Je jasný že drtivá většina, ne-li všichni používají primárně Steam, už jen kvůli tomu, že je nejstarší a má i největší knihovnu.
AMD cpu a před dvěma lety jsem poprvé pořídil i AMD gpu, zatím absolutní spokojenost. Faktor taky bude že jedu jen na 1080p
Ovládač nebo K+M? Jak zmínil 𝑅𝓎𝓃𝓃 zaleží na hře, ale všechny first person rozhodně K+M.
Jak jsem tu nedávno psal, Epic je pouho pouhý spyware, který nic neumí (když nepočítám vytěžování HW prostředků) a ty jejich slavný hry „zadarmo“, ať si strčí.
Takový to, když neumíme zaujmout funkcemi, tak tady máte aspoň hry zdarma, však oni na to skočí.
Teď si představte, že existuje početná skupina hráčů, která Epic v tomhle dokonce podporuje.
A ted si predstav ze steam je taky spyware a existuje pocetna skupina hracu ktera ho tudiz bezduvodne brani a je hrozne cool nadavat na epic, jaky to jsou svine ze davaj hry zdarma a jeste nedejboze kdyz si delaj exkluzivity u her ktery sponzorovali lol
aha Metro mělo sponzorován vývoj ,to jsem nevěděl 🤔
Však metro uz je davno na steamu a jestli si brecel ze epic mel prednost tak gratuluju ;D
Metro byla největší prasárna co jsem zažil od dob co kupuji hry a to studio si zasloužilo takovou kritiku oprávněně.
Jakými funkcemi? Jediné co mě na klientu Epicu vadí je absence nákupního košíku, jinak jsem s jeho strohým designem, bez otravných blbinek pro děcka naprosto spokojený.
No vidíš. A já zase nedám ani ránu bez toho aniž bych si projel komunitu a podíval se na nějaký obsah. Přivede mě na hodně zajímavých míst aniž bych musel googlit nebo hledat na youtube kde co je k vidění jako v době kamenné. Rovnou můžu pokecat s kámošem o tom achievementu který získal, zeptat se ho kde vzal ten úkol/předmět nebo kde našel to místo ze screenu který sdílel, k tomu stáhnout pár modů z workshopu aniž bych musel googlit, stahovat, rozbalovat a instalovat jak v nějakém IT pravěku. Neznamená to že jsem děcko když chci nebo využiji něco víc než ty. Jen to že psovi stačí deka ale člověk si radši ustele v posteli.
V pořádku, nechtěl jsem nikoho urazit, nicméně pokud bychom to celé obrátili:
Je Steam opravdu tak uživatelsky přívětivý, na to jakou dlouhou dobu je na špici, kolik vydělává peněz a jaké má zástupy neochvějných obhájců?
Já bohužel vidím těžkopádného klienta, kde pravidelně drhne zobrazování u některých nabídek, přeplácané prostředí a nelogickou strukturu. O tom že bych si mohl třeba otevřít light verzi, nebo více tabů jako v prohlížeči si můžu nechat jenom zdát…
Takže kdybych měl parafrázovat tvé hezké přirovnání k k psímu pelechu a posteli…
Opravdu nám vrací páneček (Steam) takovou lásku, jakou mu my věrní pejsci dáváme?
To že by ten klient potřeboval po všech těch letech přidávání a všelijakých upravování funkcí kompletní redesign a nakopnout optimalizaci asi nikdo nepopírá, ale bohužel tady stále není žádný jiný klient který by nabídl to co steam, pořád tu jsou v podstatě jen strohé klienty, které fungují pouze jako launcher ke knihovně her s nákupním košíkem a friendlistem.
K mému překvapení Steam zase tolik nevydělává vzhledem k tomu kolik má uživatelů. A když se podívám že třeba ke Kingdom Come přidá každému hráči cloud o velikosti 8 giga tak je mi trochu jasný proč. Uživatelsky přívětivý je. Je snadný na obsluhu, přehledný a bere v potaz feedback komunity takže tam není co vytknout. Každopádně lite verzi by nabídnout mohli to jo. Ale pamatuju tolik lite verzí programů a nikdy to s nimi moc nedopadlo. Buď začali bobtnat že už neměli smysl nebo se pro nízký zájem ukončili. Záložky tam sice nejsou ale můžeš si otevřít více oken stiskem kolečka jako ve firefoxu. Celý obchod je v podstatě web stejně jako komunitní část celé knihovny. A Steam neberu jako páníčka ale jako kámoše kterému rád zaplatím pivko nebo pět protože vím že čas s ním za to stojí a vždycky dostanu víc než kdybych tam seděl s někým jiným.
EPIC – jedno písmenko přehoď a přidej háček
Mě by zajímalo, kolik to bylo za Troy Total War, když to byla vlastně úplná novinka. Nějak to tam nemůžu najít :/
Jsou to údaje jen od prosince roku 2018 do září 2019. Ten Total War je 2020.
To byla taková blbost že na tom museli prodelat a označit jako „špatná investice“ 😃
Nic není zadarmo, vždycky je někdo v pozadí kdo cáluje.
U nás sa hovorí, že „keď je niečo zadarmo, tak to znamená, že produkt si ty“. Firmy predávajú tvoje informácie, aktivitu a všetko tretím stranám a v lepšom prípade ti vyskakujú personalizované reklamy, v horšom ti vyvolávajú indickí scammeri.
Jeden z mnoha rozborů na webech mě ujistil že epic program je spyware. Program šel pryč a zrušil jsem si i celý účet který jsem měl právě kvůli hrám zdarma.
Mám jenom steam z obchodů, který nabízí i komunitu a když na něj něco není tak se z toho nezblázním a hru ignoruji.
A víš že steam je taky spyware a mají právo prodávat tvoje data třetím stranám? Takže s touhle logikou bys měl smazat i svůj steam účet, ty hlavo :DD
Nemáš pár euro na indie hry že epic tak bráníš? Není to moje věc co uznám za vhodné co si nainstaluji, kde utratím peníze nebo ne?
Nevím v čem je steam spyware, protože jsem nezaznamenal že by kolem toho bylo nějaké halo.Komu že jako prodávají data? To není žádný přeprodávač kodů z Ruska. Za to epic šmíruje různé složky ostatních launcherů a získává z nich data pro svůj rozvoj. Já jsem možná jim k tomu dal souhlas v instalaci, ale také jsem byl zhrozen a dal epicu sbohem.
„Není to moje věc co uznám za vhodné co si nainstaluji, kde utratím peníze nebo ne?“ „Nemáš pár euro na indie hry že epic tak bráníš?“ Sis naběhl na dobrý oxymoron Navíc Metro 2, Alien isolation, GTA V, Kingdom come to jsou všechny totální indie hry.
A že nevíš že je steam taky spyware znamená že nemáš přehled a jsi automaticky zaujatej. Jen si např. pogoogli kam až se může dostat tvůj steam chat.. a to je jen špička ledovce
Nevidím v tom žádný oxymoron? Nebo nevíte co to znamená, to spíš bude pravda.
Tak si hrejte na epicu, já si budu hrat na steamu. Nevidím v tom žáden problém, to řešit. Já jsem spokojený vy asi také, tak tím bych to ukončil… Jako nevidím žádný smysl v debatě o tom komu budu dávat peníze za hry. Se může taky stát že jestli budou herní studia moc čarovat s místy k prodeji že se zase vrátím k ne zcela legálním zdrojům.
Aha vůbec se ty tvoje první dvě věty nevylučuji :DD pak to musí být asi objektivní posuzování nejen herních platforem, takový názor musí mít velkou hodnotu. Tak se můžeš opět vrátit k těm ne zcela legálním zdrojům a pak třeba nadávat že už se nedělaj hry dle tvých představ.
Mě je názor troglodyta šumák, jak příznačné jméno. Každopádně každa exkluzivita je zlo a jestli by měli problém s prodeji tak dobře jim tak.
Takže Epic zaplatil za Borderlands 3 víc peněž, než kolik ta hra na EGS vydělala.
tam je napsany za prvni dva tydny ne do ted
Pokud se bavíme o návratnosti pro samotný Epic, tak je to i možné.
Nicméně ta uvedená čísla jsou z prvních dvou týdnů prodeje, tudíž se dá očekávat, že časem ještě nezanedbatelně vyrostla.
Trochu jste upravil článek, takže můj komentář už není úplně aktuální.
Původně tam bylo, že za Borderlands 3 zaplatili 146 milionů dolarů a vydělali během 2 týdnů 77 milionů dolarů. Nemyslel jsem si, že by zvládli zdvojnásobit příjmy na EGS, když Borderlands 3 prodalo 5 milionů kopií (všechny platformy) během prvních 5 dní, do konce roku 2019 to bylo 8 milionů a 10 milionů dosáhlo až po příchodu na Steam.
Těch 115 milionů na EGS nejspíš překročili, ale ne o moc.
S těmi pěti milióny za prvních pět dní (a osmi do konce roku 2019) to pak znamená, že Epic na tom nejspíše výrazně prodělal, jelikož si z těch prodejů bere jen 12 % (ale samozřejmě se pak musí brát v potaz případné další věci, jako nově získaní uživatelé apod.).
Spoustu investic se dělá hlavně do budoucna a s tím, že můžou být v krátkém horizontu mínusové se i počítá. Nejde jen o zisk z konkrétní hry, ale reklama, nalákat další uživatele, atp.
Já chápu smysl investic, jen nechápu jejich výši.