Pádu embarga na očekáváné RPG Final Fantasy XVI samozřejmě nevyužili jenom klasičtí recenzenti, ale také experti z Digital Foundry, kteří se zaměřili především na technickou stránku hry. Novinky od Square Enixu se ujal John Linneman a podrobně ji rozebral ve víc než půlhodinovém videu.
Z velké části jde o video pochvalné, a to především díky vizuálu, který 16. díl dlouholeté série nabízí. Jednou z hlavních předností jsou velmi detailní modely postav, ať už jde o jejich oblečení, obličeje či vlasy. Velkou roli v tom hraje nasvícení a stíny, jež jsou velmi přesné a podle Linnemana zde nejspíš vývojáři použili ray tracing. Vůbec nezaostávají ani velmi kvalitní real-time cutscény, které jsou prakticky na úrovni předrenderovaných filmečků ze starších her, díky vykreslování v reálném čase je však přechod z cutscén do hry naprosto plynulý. Na druhou stranu kvůli fantastickým cutscénám trochu vyčnívají záběry při dialozích postav během zadávání vedlejších úkolů a podobně, které nejsou ani zdaleka tak kvalitní.
Prostředí FF16 je pestré a rovněž detailní. Linneman vyzdvihuje nasvícení, stíny, částicové efekty, detaily objektů či vodu, tedy aspoň v některých případech. Vývojáři totiž pro odlesky použili techniku screen space, což při pohybu kamery nevypadá úplně dobře.
S rozlišením to příliš slavné není. Hra nabízí režimy a Quality a Performance, přičemž oba používají upscalování. Režim kvality do 4K z dynamického rozsahu 1080p až 1440p. Režim výkonu upscaluje z nižšího rozsahu, konkrétně by to mělo být 720p až 1080p, a celkově nabízí méně detailů. Problém je, že pro upscaling vývojáři nepoužili žádnou z nejnovějších technologií, vzhledem k artefaktům jde podle Linnemana o dávno zastaralé FSR 1.0, které už má přes rok svého výrazně lepšího následovníka.
Výkon v režimu Quality není vůbec špatný, tedy pokud vám nevadí 30 snímků za sekundu, protože to je v tomto módu limit. Frame rate i frame pacing jsou ale velmi stabilní, propady snímků jsou jen výjimečné. Performance režim je na tom bohužel mnohem hůř. Cílí sice na 60 FPS, ale není vůbec stabilní a frame rate většinou padá mnohem níž, často pod 48 snímků za sekundu, což je na PlayStationu 5 spodní limit toho, co ještě dokáže pokrýt VRR. V nejhorších případech se hra dostane až někam ke 35 FPS. Zajímavé je, že FF16 běží výrazně hůř při průchodu světem, ale jakmile začne souboj, frame rate je najednou docela stabilní. Důvodem je výrazné snížení rozlišení, díky čemuž se hra dostane klidně i na 60 FPS, ale samozřejmě za cenu nižší kvality obrazu.
Celkově je podle Linnemana Final Fantasy XVI vizuálně velmi kvalitní titul, jenž má už od začátku „polish“, který některé hry získají až po několika patchích. Zpátky ale titul drží frame rate, jenž je v režimu výkonu extrémně nestabilní, a proto raději doporučuje režim Quality. Samozřejmě můžeme doufat, že se Square Enix zaměří na optimalizaci, případně alespoň nabídne zlatou střední cestu v podobě relativně stabilních 40 FPS. Pokud ale plánujete hrát FF16 na vydání, setkáte se přesně s takovým stavem, jaký je popsán ve videu.
Here's my 35 minute take on Final Fantasy XVI! I absolutely adored this game from start to finish. It looks great, plays great and lawdy is that soundtrack good. https://t.co/EzendWAKs8
— John Linneman (@dark1x) June 21, 2023
Neříkali vývojáři náhodou, že hra je exkluzivní, protože je lepší optimalizovat hru na jednu platformu? Tak kde ta optimalizace prosím je?
To jsem zvědav na tu PC verzi potom, jestli ta půjde vůbec spustit.
Mě by z toho „next-genu“ mohlo jebnout. Upscale ze 720p se nedostane nad 40fps, to jsme zpátky v éře PS3?
Je to od Square Enix. Tam si na nějakou lepší optimalizaci nepotrpí.
Nextgen je výkonný, ale vsechno to je jen o optimalizaci.
Tohle by se na mém PC nestalo…
ne no protože to na něj ani nevyšlo XD
Tyhle problémy s FPS v režimu výkonu by údajně měl odstanit day1 patch, který vyjde dnes..
tak to je hodně špatný protože 30fps je nehratelné pro mě a 60fps s tak low rozlišením je taky bad hlavně že FF7 jelo na 60fps uplně good s mnohem větším rozlišení hold grafika nemá smysl dělat hezčí když to ty konzole nedavají to samé ted ta bethesda hra na xbox 30fps XD hrozný
A co si cekal na konzoli za tu cenu? Ze to pojede na nativnim 4K 120 FPS tak jak propagovali jejich „podporu“?
Vzhledem k ceně konzole stačí když to jede bezproblémově ve 4K 40-50 fps s RT což u hodně first party her je. Ale tohle je od Square Enix takže mizerná optimalizace se dala čekat.
Čekal jsem 2k 60fps jako to má GoW , Horizon , Ghoust atd a ne 720p propady