Začátkem týdne jsme vás informovali o představení fyzické deluxe edice pro Baldur’s Gate 3, která kromě samotné hry nabídne několik bonusů v podobě herní mapy, soundtracku na CD nebo speciální krabičky. Edici si lze v současnosti ve verzích pro PC i konzole PlayStation 5 a Xbox Series X/S předobjednat pouze na oficiálních stránkách studia Larian za 80 eur.
Část kupujících ale začala deluxe edici obratem za výrazně vyšší cenu nabízet k prodeji na různých online tržištích. Představitelé studia Larian si těchto praktik všimli a hráče upozornili, aby na tyto předražené nabídky nepřistupovali. Zároveň zájemce ujistili, že Baldur’s Gate 3 Deluxe Edition nepředstavuje nějakou limitovanou edici, které bude nedostatek.
Studio naopak plánuje velké skladové zásoby a postupné dodání v několika vlnách, což má zajistit, že se dostane opravdu na každého. Kupovat si v takovém případě edici od překupníka tak postrádá smysl. Datum vydání bylo stanoveno na první kvartál příštího roku.
Just FYI the Deluxe Edition is *not* a limited edition and stock is holding steady, with more waves being prepared within the Q1 2024 shipping window, so if you see them online being resold based on confirmed preorders at higher prices, skip it. There won’t be stock scarcity.
— Very AFK (@Cromwelp) November 21, 2023
Za desítky let se vypracovala celá překupnická kultura se svými specializacemi, metodami a obchodními modely. Módní zboží, spotřební elektronika, hračky, vstupné na kulturní akce, hudební nosiče a posledních 10 let jsou to i hry, protože s přechodem na digitál se do krabiček dostává stále méně a méně her. Některé hry se ve fyzické podobě distribuují už jen v omezených edicích. A bohužel se nejedná jen o „indie“ hry, kde se to dá vzhledem k celkovým nákladům ještě pochopit. Na tento model pro jeho výhodnost přešli i velcí vydavatelé. Příklad z nedávné doby: Víte, co je dnes jedna z nejdražších her na PS4? Pokud dáme stranou obskurní rarity typu Poop Slinger, je to hra od nadnárodní korporace, která dělá obchody na téměř všech kontinentech, má rozsáhlou distribuční síť a je v branži téměř od počátku. Je to totiž Final Fantasy Pixel Remaster I-VI Collection. Její cena snadno atakuje hranici dvaceti tisíc korun. Proč? Protože ji Square-Enix prodával pouze na své americké stránce a vyrobený počet kusů (nevím, jestli je veřejnosti znám) byl vyprodaný do několika minut. Proč tak Square-Enix učinil? Oficiálně se žádné vysvětlení neposkytlo. Zajímavostí je, že Square-Enix neměl problém vyrobit tisíce asijských kopií na Switch, které jsou bez problémů dostupné a jejichž cena je někde kolem 2 tisíc korun. Tedy 10x levnější. Takových příkladů bych ale mohl uvést mnoho.