Mike Ybarra, který stál až do letošního ledna v čele Blizzardu, se na Twitteru zamyslel nad novým druhem monetizace u her. Prozradil, že se z pozice hráče v poslední době ponořil do několika singleplayerových titulů, při jejichž hraní si několikrát pomyslel, že by si vývojáři nad rámec běžných 70 dolarů zasloužili dalších 10 nebo 20 dolarů ve formě „dýška“ po dohrání. Zmínil přitom tituly jako Horizon Zero Dawn, God of War, Red Dead Redemption 2, Baldur’s Gate 3 nebo Elden Ring, které neobsahují mikrotransakce a nesnaží se hráče přinutit k dalším platbám.
Sám přitom ale uznal, že se navrhovaný systém dobrovolného spropitného zřejmě s pochopením hráčů příliš nesetká. Ybarra je však tohoto názoru, že by si vývojáři některých opravdu výjimečných her dodatečnou podporu zasloužili. Reakce na toto vyjádření jsou různé. Řada uživatelů například zmiňuje, že by se podobný systém hodil spíše u menších nezávislých her, které nemají takový komerční potenciál. U tradičních AAA her by totiž i tyto dodatečné příjmy šly převážně do rukou vydavatele.
I've thought about this idea for a while, as a player, since I've been diving into single player games lately.
When I beat a game, there are some that just leave me in awe of how amazing the experience was. At the end of the game, I've often thought "I wish I could give these…
— Mike Ybarra (@Qwik) April 11, 2024
Jednoduché, stačí přihodit nějaké malé DLC, kde jdou peníze na vývojáře, jak mělo např CoD na válečné veterány.
Ne, leda tak u indiánů by se to dalo obhájit, ale ne u AAA her od tak obřích studii a vydavatelů, myslím že už mají víc než dostatek způsobů, jak hráče podojit.
A keď hru pokazia tak namiesto dýška by mali vrátiť prachy…..tak to funguje u čašníkov….donesú zlé…tak si to odneste bez náhrady
U záměrného beta-launche by měli hráčům ještě platit za to, že jim to testujou a feedbackujou do verze 1.0
Naopak by mohla byt nejaky poplatek od studia, pokud hru vydaji ve zprasenem technickem stavu, pripadne pokud hrac narazi na bug znemoznujici pokracovani hlavni pribehove linky 😁 pekne button 20% payback 😁
A zrovna to tlačítko, které by jim strhlo cenu by bylo zabugované a nefunkční. Kdežto tlačítko na spropitné, to by fungovalo vždy a na 100%.
bjako nevadilo by mi to ale kdyby to tak bylo tak by pak vývojáři dopadli jak číšníci a servírky že by měli min prachy a zbytek by byl spropitné, takže radši ne
Asi dobrej model….
Proč ne, u her které jsem si fakt užil si umím představit že po dohrání (např. jak skončí titulky tak kliknu na support button a ještě z 15€ přihodím).
Dnes uz je jen minimum studii co maji pouze jednu hru, takze pokud je chcete dodatecne podporit, tak si muzete koupit nejaky predchozi titul, nebo ten stejny na jinou platformu, vubec neni potreba vymyslet silenosti typu spropitneho atd. A to v pripade ze nemaji nejaky cosmetic item atd, upgrade na delux verzi a jine, je spousta moznosti jak studiu dat vice penez, bez toho any na me nekde vyskakovalo okno jestli je nechci podporit.
Taky mě občas přepadne myšlenka, že nějaká hra by si obhájila i vyšší cenovku, když to porovnám s jinými a stojí úplně stejně. Třeba výše zmíněný RDR 2, Elden Ring nebo třeba třetí Zaklínač, tam by to mohlo připadat v úvahu. Ale tohohle modelu by se chytli samozřejmě jako první ti, kteří si to ani trochu nezaslouží, v čele s Ubi, EA a Activision/Blizzard. A jak se psalo v článku, vývojáři by z toho neviděli pravděpodobně ani cent. Raději takhle podpořit indie scénu, která si to spravedlivě rozdělí.