Upscalovací technologie se staly nedílnou součástí dnešních her, neboť rendering v nativním rozlišení už je mnohdy příliš náročný a upscale z dostatečně vysokého rozlišení dokáže vypadat skoro stejně dobře. Metod je ale celá řada a Alex Battaglia z Digital Foundry si v novém videu posvítil na ty tři hlavní: DLSS od Nvidie, FSR od AMD a XeSS od Intelu.
Než se do toho ale pustíme, je třeba si ujasnit, jak to s těmito technologiemi vlastně je. Battaglia tak nabídl přehledný obrázek, který zjednodušeně vysvětluje rozdíly. FSR od AMD je z hlediska kvality většinou nejhorší z celé trojice, zato ale běží na téměř každé grafické kartě. Následuje XeSS, které je však dostupné ve dvou verzích: DP4a, jež funguje na většině moderních GPU, a XMX, která používá speciální jádra pro AI výpočty, jež jsou k dispozici pouze na grafických kartách od Intelu. Obě verze většinou nabízí lepší kvalitu než FSR, ale XMX je pochopitelně o něco lepší. Nejvyšší kvalitu má pak ve většině titulů DLSS, které ale můžete zapnout pouze na RTX grafikách od Nvidie, tedy řada RTX 20 a výš.
Battaglia věnoval ve videu největší prostor XeSS, neboť Intel nedávno vydal verzi 1.3, jež přinesla poměrně značná vylepšení. Nutno ale říct, že ve hrách zatím není k dispozici oficiálně a Battaglia tak pouze nahradil .dll soubor, stejně jako to jde udělat u DLSS. Jak je vidět na záběrech z Horizon Forbidden West, DP4a verze XeSS 1.3 výrazně snížila ghosting, zlepšila celkový anti-aliasing a například nepříjemné sekavé pohyby mraků úplně zmizely. Na druhou stranu přibylo například lehké problikávání určité části vegetace. Podobná vylepšení našel Battaglia také v XMX verzi.
Porovnání probíhalo především z hlediska režimů, které mají stejné vstupní rozlišení. Tady je totiž třeba upozornit na to, že Intel ve verzi 1.3 změnil značení, jak už jsme psali v dřívějším článku. V podstatě se názvem režimy přesunuly o pozici nahoru, takže už jména nekorespondují s těmi u DLSS a FSR. Z Balanced režimu je Quality, z Performance je Balanced a tak dále. Přibyl pak režim Ultra Performance, Ultra Quality Plus a také nativní AA.
S určitými novinkami přišla také Nvidia, jež nedávno vydala DLSS verze 3.7. Hlavní změnou je přidání presetu s označením E, který si můžete ručně zapnout, a odstraňuje velmi nepříjemný smearing v některých hrách, jako například Avatar: Frontiers of Pandora. Žádná další velká vylepšení ale Battaglia nenašel.
Nakonec pak došlo na samotné srovnání všech technologií v pohybu, a to ve hrách Horizon Forbidden West a Ratchet & Clank: Rift Apart. V podstatě se potvrdilo to, co zaznělo na začátku videa. Obraz FSR je značně rozpixelovaný a přeostřený, XeSS způsobuje mnohem menší pixelizaci (přičemž XMX verze je lepší než DP4a), ale nejvyšší zachování detailů a nejlepší anti-aliasing nabízí DLSS.
Nutno každopádně dodat, že AMD také připravuje novou verzi svého upscalingu. FSR 3.1 bylo představeno na konci března a slibuje právě lepší kvalitu obrazu v pohybu, což je dlouhodobě největší problém této technologie. Do prvních her má být nasazena v průběhu druhého kvartálu a jednou z nich bude právě Ratchet & Clank: Rift Apart.
No mimochodem netrpelive vyhlizim rtx5xxx
DlSS se da i na 85″ tv… nejak me extra neirituje
Ten výstup z AMD FSR mně připadá jako výstup z DLSS upscalingu před aplikací DLAA.
Třeba by stačilo nějaký lepší AA.
Ve 2019-2020 to mohla být menší revoluce, kdyby to vypadalo, tak jak to vypadá dnes.
Bohůžel po těch 5 letech se to stalo nedílnou součástí každé hry, takže tím pádem se více kašle na optimalizace a hry fungují,tak jak fungují.
Upscalovací technologie jsou momentálně spíše pro vývojáře her na zkrácení doby, kterou by trávili laděním a chodem hry, než pro nás na získání vyššího herního výkonu.
Když si vemu, že se svou 3080 v nativním 1440P bych pomalu nerozjel stabilně ani na 60-70FPS žádnou novou hru, tak je to spíše k pláči, než k jásotu. A ať se mi nikdo nesnaží tvrdit, jak se grafika her za posledních 5 let razantně posunula, protože za posledních 5 let bych dokázal spočítat na prstech počet her, které jsou graficky dost pěkné….
Škoda, že je AMD tak daleko za konkurencí, v procesorech je teď asi špička, tak alespoň něco, objektivně je pro hráče lepší volba Nvidia, pokud chci využívat nejmodernější technologie.
Hele, ony ty ATIny byly, jsou a budou za nvidii… jsou k tomu historicky predurceny (: hrubej vykon, spotreba jak krava a nula do technologii – tohle je jejich filozofie = kuci zaspali dobu…
Zrdavá konkurence je vždy nejlepší pro koncového zákazníka a vývoj nových technologií. Třeba Intel s Arcem by s něčím novým mohl přijít, kdo ví. Jde to strašně rychle dopředu, v tom je ten vývoj parádní, Grafiku už máme špičkovou, co třeba zničitelné prostředí a dokonalá fyzika. Ale úplně do detailu, že by se doslova počítala káždá cihla v baráku která by šla ještě dál zozmlátit na kousíčky třeba střelbou, to bych čučel.
Ale zase mívají solidní poměr cena/výkon. Tak jako jejich CPU.