Bohové v zemi Teyvat, kde se odehrává hra Genshin Impact, žijí z lidského pohledu nekonečně dlouho. Jenže Bohyně moudrosti vyplýtvá skoro všechnu svou magickou moc na ochranu svého lidu, zesláblá „zemře“ a znovu se narodí jako malé dítě. Když tuto holčičku najdou vousatí učenci z Akademie, jsou jejím mládím a neznalostí natolik zklamáni, že se rozhodnou ji schovat před veřejností do speciální „klece“ ve svatyni. Jenže Bohyně moudrosti nemůže stárnout (a moudřet) bez kontaktu s venkovním světem. Zůstává tedy beze změny již 500 let zamknutá ve své kleci a jedinou „úlevou“ od nekonečného uvěznění jsou jí sny.
Právě o těchto snech pojednává nový teaser trailer, představující postavu této bohyně jménem Nahida.
Bohové (tzv. Archoni) patří mezi nejsilnější postavy v tomto akčním RPG, takže prakticky všichni hráči vhlížejí příchod čtvrtého z nich s velkým očekáváním. Jak již víme z nedávného streamu vývojářů (a z úniků z neveřejné bety), Nahida nabídne zatím největší ultimátní útok (Burst) ze všech a nebo velmi silnou mechaniku „fotografování“ (označování) nepřátel, kteří pak budou sdílet poškození. Navíc lze tímto elementálním útokem i na dálku sbírat ovoce nebo květiny. Zcela určitě půjde o jednu z nejsilnějších postav ve hře (která má navíc podle všeho vynikající synergii s tanečnicí Nilou z minulého přídavku). Fanoušci hry jsou ale ještě více motivování pro její osvobození (a přidání do svého týmu hratelných dobrodruhů) jejím tragickým příběhem, který ve skvěle vystaveném teaseru dohnal leckoho k slzám:
Nahidu budeme moci zachránit ve středu 2. listopadu. Plánujete jí věnovat své Primogemy?
Tento trailer mi opravdu nezlomil srdce. Spise nalomil mou viru ve schopnost nekterych lidi uvedomit si jak velika vyhoda a prednost je pouzivani zdraveho racionalniho rozumu. Take me dokazou nektere veci dojmout, ale tento trailer a nadpis tohoto clanku mi pripada jako cileny na „snehove vlocky“, ktere se rozpousti pri jakemkoliv kontaktu s realitou a proto, aby vubec prezily, utikaji do snovych predstav. Obecne neni sneni a fantazirovani spatne, pomaha rozvijet myslenky a jine pohledy, ale pokud hlavni motivaci takoveho sneni je predevsim onen utek z nesnesitelne reality, neco se opravdu velmi pokazilo. Takove chovani je napriklad charakteristickym znakem narkomanu a notorickych opilcu. Takovi lide maji nad sebou dosti omezenou kontrolu. I ve videu v clanku, kde jsou reakce streamerky na upoutavku, jsou patrne znamky snizene schopnosti sebeovladani treba ve forme pouzivani slova „fuck“ a podobnych odvozenych slov.
Klidne at se Genshin Impact nekterym hracum libi a at si ho hraji. To neni to, co mne vyprovokovalo k tomuto prispevku. Impulsem k napsani bylo nabubrele tvrzeni, ze tento trailer nam zlomi srdce. Tak manipulativni, nepravdive a predevsim arogantne prehnane tvrzeni me proste nuti oponovat, protoze to prokazatelne neni pravda. Manipulativnich vyroku si mohu uzit vicemene kdekoliv jinde temer na kazdem kroku. Jestlize ten nadpis byl myslen jako nadsazka, neni ona nadsazka pro mne zrejma.
Pokud se budou bezne pouzivat neadekvatne prehnana slova pro popis situaci, jenz danym slovum neodpovidaji, budou pak chybet dostatecne vystizna a vypovidajici slova pro popis situaci, ktere by onem slovum odpovidaly, ale pro naduzivanost jiz nebudou dana slova mit dostatecnou vahu. Lze to prirovnat k hypoteticke situaci, kdy se kazde lehce nadprumerne hre da hodnoceni 10/10 a pak, pokud vyjde nejaka opravdu vyjimecna hra, 10/10 nebude v zaplave podobne hodnocenych her dostatecne vypovidajici.
„Naopak, hry, ktere se mi libi a zaujaly mne, hraji nekolikrat opakovane (Napriklad ktery opravdovy fanousek hral Zaklinace 3 jen jednou?) v rozmezi nekolika let.“
– Niemand (28. 10. 2022 18:01)
To byla recnicka otazka, nikoliv tvrzeni. Tvrzeni by nemelo koncit otaznikem.
Prosim, porovnejte napriklad s vyznamem hypotetickeho tvrzeni: „Zadny opravdovy fanousek nehral Zaklinace 3 jen jednou.“ Pozorujete mezi temi dvema vetami nejaky vyznamovy rozdil?
Byť má řečnická otázka formu věty tázací a končí otazníkem, její komunikační funkcí není otázka nýbrž tvrzení, které může řečník rozvést. Tudíž obě věty jsou významově shodné. Ostatně, co jiného si chtěl svou řečnickou otázkou říci?
https://www.czechency.org/slovnik/%C5%98E%C4%8CNICK%C3%81%20OT%C3%81ZKA
Nadpis je nadsázka a metafora. Řečnická otázka je přijatelná, ale jiné tropy či figury ne?
TheEvo Recnicka otazka opravdu neni tvrzeni. Recnicka otazka by mela predevsim slouzit k tomu, aby se ctenar/divak zamyslel nad tematem a zkusil si na otazku odpovedet sam. Slouzi predevsim k uvedeni do tematu nebo nejakemu zpusobu ilustrace tematu.
Napriklad z me recnicke otazky rozhodne nevyplyvalo, ze by neexistoval zadny opravdovy fanousek Zaklinace 3, ktery by tu hru hral pouze jednou. Pokud vam pripadaji obe vety vyznamove shodne a budou vam tak pripadat i po teto moji odpovedi, muzu asi jen doporucit kurzy semantiky. I kdyby na otazku hypoteticky existovala jen jedna jedina spravna odpoved, otazka neni tvrzenim a to uz z definice. Pokud mate problem od sebe odlisit otazku a tvrzeni, vas problem je mnohem elementarnejsiho razu a nez vubec zkusite vyhodnocovat vyznam, bylo by vhodne mit jasno v zakladnich „stavebnich kamenech“.
Tvrzeni je deklarovani nejakeho stavu, ze neco nejak nejakym zpusobem bylo, je, nebo bude. Muze byt pravdive nebo nepravdive. Muze byt i pro cloveka nemozne overit pravdivost tvrzeni. Otazka (a to i recnicka) je vyjadreni snahy o zjisteni neceho, ziskani nejake informace, odstraneni nejake neurcitosti. Otazka muze byt i podminena a specifikovat nejake okolnosti, za kterych je pokladana. Muze byt i nemozne na otazku odpovedet z duvodu nemoznosti zjistit pravdivou odpoved. Ale otazka neni tvrzenim. Dokonce ani navodna otazka neni tvrzenim, prestoze se snazi dotazaneho „privest na kolej“, po ktere by chtel dotazovatel pokracovat.
Pripoustim existenci „nestandardne“ konstruovanych otazek, ktere jsou formulovany jako oznamovaci vety/tvrzeni a k nim je na konec pripojen otaznik. To je technika pouzivana napriklad bulvarnimi novinami jako je Blesk, kde se timto chteji vyhout zalobe, ale pritom neco skandalniho „jakoby tvrdit“. Ovsem moje recnicka otazka do teto kategorie nespada a je opravdu konstrukcne formulovana jako standardni otazka, nikoliv jako oznamovaci veta s otaznikem na konci.
Rozhodne jsem netvrdil, ze by nadsazka nebyla prijatelna. Dokonce jsem tuto moznost vyhodnocoval a v mem prispevku jsem vyslovne zminil, ze pokud se jednalo o nadsazku, neni pro mne zrejma. Snad z toho citite alespon naznak moznosti, ze jsem o teto eventualite premyslel a ze jsem ji apriori nevylucoval.
Pokud tě nepřesvědčí ani těch 191 jazykovědců a jazykovědkyň z univerzit ČR i zahraničí a Akademie věd ČR podepsaných pod Novým encyklopedickým slovníkem češtiny, tak jakou šanci mám já?
TheEvo Ani v tom vami odkazovanem zdroji neni uvedeno, ze recnicka otazka je tvrzeni, ale ze jeji komunikacni funkci je tvrzeni. Sice s tim nesouhlasim (a to plyne z toho, ze pani Mrazkova a ja pravdepodobne vnimame odlisne definici slova „tvrzeni“), ale dejme tomu, ze bych na chvili pripustil, ze tomu tak je.
Pokud tedy recnicka otazka „Ktery opravdovy fanousek hral Zaklinace 3 jen jednou?“ plni komunikacni funkci tvrzeni, co presne podle vas je obsahem toho tvrzeni? Pokud si stale myslite, ze je vyznamove shodna s hypotetickym vyrokem „Zadny opravdovy fanousek nehral Zaklinace 3 jen jednou.“, z ceho podle vas plyne u one recnicke otazky to, ze mnozina opravdovych fanousku Zaklinace 3, kteri hrali tuto hru jen jednou, je prazdna?
Copak jsem něco takového napsal?
„… její komunikační funkcí není otázka nýbrž tvrzení…“
„Který opravdový fanoušek hrál Zaklínače 3 jen jednou?“ → nejsi opravdový fanoušek, pokud si hrál Zaklínače 3 jen jednou.
Co jiného se pod touto řečnickou otázkou může skrývat?
TheEvo Jde o to, ze kdyz nekdo polozi takovou recnickou otazku, tak vami vykladany vyznam netvrdi. Ruznym dilum (knihy, filmy, hry divadelni i pocitacove) vyrustaji i umiraji fanousci. Co kdyz nejaky fanousek objevil Zaklinace 3 teprve nedavno a jeste ho nestihnul vicekrat odehrat? Co kdyz nejaky fanousek zemrel drive, nez mohl zacit hrat Zaklinace 3 podruhe? Co kdyz muze byt nekdo opravdovy fanouskem, i kdyz hru opravdu hral jen jednou? (Takovych fanousku muze byt velmi malo, ale recnicka otazke je explicitne nevylucuje, jakkoliv takovi fanousci mohou byt malo pravdepodobni.) Co kdyz nejaky fanousek hral Zaklinace 3 jen jednou a utrpel nejaky uraz, ktery mu znemoznil opakovane hrani? Nebo kvuli slozite zivotni situaci musel prodat pocitac a ted nema na cem dalsi pruchod zahrat, nehlede na to, ze v takove situaci nemusi mit na hrani pomysleni. Muze byt mnoho dalsich duvodu, proc by nekdo mohl byt povazovan za opravdoveho fanouska Zaklinace 3, ale odehral ho jen jednou. Muj subjektivni predpoklad je, ze takovych lidi, kteri se daji povazovat za opravdove fanousky Zaklinace 3 a hrali jej jen jednou, bude mensina, ale tou recnickou otazkou rozhodne netvrdim, ze to nebude nikdo. Uz jen proto, ze si jsem vedom techto moznosti, jsem svou recnickou otazku neformuloval jako tvrzeni.
Takovej sloh o hovně…
Ruznym lidem mohou ruzne veci pripadat ruzne dulezite. Neco, co vy povazujete za dulezite, muze nekdo jiny povazovat za bezvyznamne. Anebo vice versa.
A hovno je furt hovno jdi na Twitter tam tě budou mít rádi za takové píčoviny
Nojo. Ty budeš inteligent…
přečetl jsem 2 věty a stačilo XD další článek blablabla
Chci se zeptat půjde mi tato hra hrát na PS4 když nemám placené PSplus ?? díky za odpověd.
Ano, půjde.
Genshin Impact na PlayStationu nevyžaduje předplatné PS Plus (ani pro co-op).
Díky.
na obyč ps4 bych to ani nestahoval nedává ani 30fps jsem to hrál a měl jsem cca 20fps celou dobu