Je tu konec roku a s ním prakticky tradiční nová Pokémon hra. Letošní díl však není jen remake staršího kusu, ale první dvojicí her z generace IX. Se Scarlet & Violet (dále SnV) se tvůrci snaží navázat na to, co fungovalo ve Sword and Shield. Čeká Vás tedy obří otevřený svět, který jde tentokrát prozkoumávat s volností, která v této sérii nemá obdoby.
- Platforma: Switch
- Datum vydání: 18.11. 2022
- Výrobce: Game Freak
- Žánr: JRPG/Adventure
- Česká lokalizace: ne
- Multiplayer: Online i lokální Co-Op (trading, tera raid) i pvp (souboje)
- Dat ke stažení: 7GB
- Herní doba: 30+ hodin
- Cena: 49.99£ (nintendo eshop), 1599Kč (Xzone.cz – Scarlet/ Violet )
Nový svět
Generace IX s sebou přináší nový region Paldea, který se skládá z několika biomů situovaných kolem tajemné „Area Zero“. Paldea je tématicky a designově inspirovaná jihozápadní evropou – Španělskem, Portugalskem a Andorou. Na svých cestách zavítáte do tropických lokací, lesů, pouští, skalnatých plání i zasněžených hor. S novým regionem samozřejmě přichází i nový Pokédex. Tentokrát obsahuje 400 pokémonů a je kompatibilní s mnoha dalšími, které lze importovat ze starších her přes Pokémon Home. Devátá generace s sebou přináší spoustu nových pokémonů. Noví jsou starteři – klasický oheň, voda a tráva, titulní Koraidon (Scarlet) a Miraidon (Violet) a mnoho dalších. Ve hře se dá najít i několik nových legend, které jsou schované za pečetěmi které lze postupně odemčít pokud tomuto úkonu věnujete dostatečné úsilí. Koraidon a Miraidon bohužel celou hru (až do velmi pozdního okamžiku) fungují jen jako způsob dopravy, a nejde je použít v boji. I tak ovšem není problém si posbírat velmi silnou partu hned v prvních okamžicích a jen ji postupně obměňovat podle toho, jak budete postupovat světem a příběhem.
A tady je nejspíše nejzajímavější novinka hry – Příběh je poprvé v historii hlavní série extrémně otevřený a nelineární. Jakožto student Pokémon Akademie v hlavním městě Pandea regionu se zůčastníte festivalu, ve kterém všichni studenti vyrazí do světa za dobrodružstvím a na konci se hodnotí jejich zkušenosti s cílem určit celkového vítěze. Můžete zkusit již klasickou ligu, pomáhat v lovení Titánů nebo útočit na základny Team Star. Největší překvapení je ovšem to, že to můžete dělat kdykoliv, v jakémkoliv pořadí. Všechny tři „cesty“ jsou na sobě naprosto nezávislé a je tedy opravdu jen na Vás, do čeho se zrovna pustíte.
Team Star je tentokrát více než jen skupina hloupých megalomanů se šíleným plánem
Nebyla by to Pokémon hra, kdyby v ní nebyl rival, který se s Vámi bude celou hru poměřovat. Roli rivala tentokrát plní momentální šampiónka, která doufá že z Vás vyroste silný trenér který jí bude moci konkurovat. Principielně je to stejné jako v předchozích hrách – její pokémoni sílí spolu s vašimi, jen je to odůvodněno tím, že nebojuje na plnou sílu. Titáný lovíte jako pomoc pro studenta stejné akademie, který k tomu má docela zajímavý důvod, a Team Star je tentokrát více než jen skupina hloupých megalomanů se šíleným plánem. Jejich backstory je docela dost odlišná od klasických pokusů o globální (regionální?) nadvládu nebo podobných drastických cílů. Tyto tři příběhové linky můžete dělat v libovolném pořadí a jen po jejich dokončení se otevře finální, čtvrtá, která Vám vysvětlí vše, co se vlastně v Pandea regionu děje. Nechci vyzrazovat celkem zajímavé (na poměry pokémon her) zvraty, tudíž toho více neřeknu. Nutno však podotknout, že příběh je tentokrát trošku temnější, než na co jsme u této série zvyklí. Není to sice něco co by rodiče nebo jejich děti budilo ze spaní, ale některá témata kterých se děj tentokrát dotýká jsou prostě o něco vážnější než jsem čekal.
Spousta novinek
Co se hratelnosti týče, je velmi podobná Sword and Shield. Pohybujete se napříč obřím světem, většinu času v sedle Miraidona nebo Koraidona, kolem Vás volně pochodují divocí pokémoni a spolu s Vaším týmem překonáváte nástrahy Ligy, Titánů a Team Star základen. Po každém poraženém Titánovi navíc váš „dopravní pokémon“ získá upgrade – Sprint, vyšší výskok a podobně. Trochu mě zaskočila absence létání, kterou bych po Arceus hře bral skoro jako jistotu. Je tu sice možnost plachtit, ale vidím to jako promrhanou příležitost, která zbytečne kazí dojem z volnosti. Hra dále klade důraz na staronovou vlastnost – tzv. Terastallizaci. Pokémona obklopí krystalická aura, a zesílí jeho útoky a statistiky. Některým dokonce změní i jejich typ. Toto lze použít pouze jednou, a dobití této schopnosti lze provést pouze v pokémon centru. Po vzoru Sword and Shield s těmito pokémony bojujete v Tera Raid módu. Odměnou za úspěšný raid jsou víceméně stejné jako v předchozím díle – XP předměty, různé berries a podobně, plus samozřejmě možnost daného pokémona chytit.
Kromě starých známých vlastností ovšem SnV přináší docela velkou hromadu novinek hlavně na poli „quality of life“. Poké centra už nejsou jen ve městech, ale jsou rozeseté po celém regionu a fungují zároveň jako checkpointy pro fast travel. Svět je plný předmětů které se jen tak válejí na zemi – a tím myslím opravdu plný. HP potions, ether, revive a podobné předměty jsou opravdu všude a není tak pravděpodobné že byste někdy měli nedostatek.
Svět je plný předmětů které se jen tak válejí na zemi
Vzácnější jsou TM, které naučí pokémona nový skill, ale ty se kromě toho dají získat i od Gym Leaderů, Star Bossů a nebo si je můžete vyrobit v poké centru z předmětů, které padají z divokých pokémonů. Na to navazuje další novinka – můžete si stisknutim R nebo RL vytáhnout pokémona který je první ve vašem týmu a ten bude Vás doprovázet. Automaticky bude útočit na okolní pokémony (a sám je porážet nebo naopak utíkat) a tím sbírat ony materiály na výrobu TM. Zkušenosti takto nabyté jsou sice menší než v normálním souboji, ale přesto je to vynikající nápad. Takto vyvolaný pokémon bude navíc sbírat i okolní předměty, což velmi pomáhá plynulé exploraci.
Zázrak se nekoná
Herní obsah a kvalita je tedy na značně vysoké úrovni – kde je tedy problém? Audio je bohužel stejně jako v ostatních dílech velmi omezené. Efekty jsou minimalistické, hudba je nevýrazná (kromě hudebního tématu pro Tera fázi Gym souboje, které je překvapivě výborné) a zvuky pokémonů jsou stále jen směska různých skřeků. Co je ovšem obrovský problém je technický stav hry, potažmo nejspíš engine a jeho optimalizace pro Switch. Vezmu-li v potaz jak hra vypadá, tak mě její chabá plynulost docela zaráží. Framerate problémy jsou dost časté (když za jízdy oddálíte kameru, je pozorovatelný mimo jiné dost nechutný input lag) a postavy v pozadí scény (do očí bijící je to hlavně během cutscén) mají velmi často 4-5 FPS. K tomu si připočtěte šílené doskakování pokémonů kteří se „naspawní“ za rychlé jízdy kousek od vás a není tedy problém do nich vrazit a začít tak nechtěný boj, nebo hromadu vizuálních glitchů jako průhledné textury, divné animace nebo celková nepřesnost ovládání způsobená input lagem a fps problémy a musí Vám být jasné, že po technické stránce je tato hra ve velmi špatném stavu. Došlo to tak daleko, že Nintendo tentokrát dokonce vrací peníze. To je tak neobvyklé, že to samo o sobě dost poukazuje na zoufalý technický stav.
Recenze
Pokémon Scarlet/Violet je výborná pokémon hra plná nových nápadu, vylepšení starých systémů a nečekaně velké míry volnosti, kterou sráží na kolena její technická stránka. Framerate problémy, vizuální glitche a input lag bych prostě u tak velké hry nečekal. Pokud se však přes to dokážete přenést, čeká vás nejspíš nejlepší Pokémon hra co zatím byla vydaná.
Líbí se nám
- Zajímavější příběh a volnost jeho průběhu
- Značné množství pozitivních novinek
- Obrovký svět který je hned ze startu otevřený k průzkumu
- Spousta "quality of life" vylepšení
Vadí nám
- Otřesný technický stav
- Nemožnost přeskočit dialogy
to v roce 2022 neumi udelat kulaty oci jo musi to byt hranaty … mam dost
Fanoušci dostali svou novou dávku. Oni to měli už objednané půl roku dopředu. Za tři dny toho Nintendo prodalo 10 milionů. Takže spokojenost a důvod, proč další díl za rok bude obdobný sranec.
Absolutně nechápu, proč tohle Nintendu někdo trpí. Obzvláště Pokémoni vydělávají miliardy, ale ty hry jsou absolutně průměrné. Čekal jsem, že Arceus je jen prototyp a další otevřený svět bude lepší, jenže on o moc není.
Škoda jak to dopadlo. Snažil sem se po 8 hodinách hry zjistit, co mi na ní tak vadí. A už vím. Technický stav na úrovni prealfa verze nechme stranou, ale k čemu je tu dobrý otevřený svět? Když to přirovnán ke klasickým open world hrám, tak v nich je vždy nějaký hlavní cíl. Důvod proč se hrdina do světa vydal. Například Skyrim má toho draka, zničení světa bla bla. Okolo toho jsou postaveny menší příběhy, jako například úkoly pro magickou akademii a pod tím jsou ještě další menší aktivity na které hráč narazí jen tak. Třeba dones Frantovi 20 hlávek zelí. A pod tím je ještě volné hřiště, kde si hráč může dělat co chce. Ale tihle Pokémoni nemají tu hlavní linku. Ten důvod proč se tam něco děje. Ano máme tu 3 různé linky ale ty působí právě jako ty vedlejší. Došel jsem na školu a hned první den mi řekli „hele zrovna dneska je treasure Hunt, takže teď tu měsíc běhej a dělej si co chceš“. I v Arceusu bylo něco co posouvalo od začátku děj, i když jsem první den strávil bez mounta na první mapě 10 hodin a plnil si pokedex, který tu taky zůstal jen klasickým herbářem na příšerky. A přitom by se právě krásné na školu hodilo mít tam ty nepovinné úkoly o jejich zkoumání. Prostě ta hra obsahem i technickým stavem vypadá jako by nějaký fanoušek chtěl udělat Pokémoni 3D hru a na začátku si utrhl moc velké sousto a vydal nějaký koncept, který by po 2 letech měl potencional být úžasnou hrou. Jen tady je fanoušek miliardová společnost, která má na starosti jednu z nejúspěšnějších značek na světě. Tak snad to začne časem bavit, zatím dost lituju koupě, ale po Arceusu jsem jim věřil…
Rakeťáci opět mizí ze scény
škoda toho technického stavu snad to opatchujou
tezko rict, ale doufam ze jo. Techinckej stav je vicemene jedinej problem co s tou hrou mam.
Kdyby… Technickej stav je opravdu otřesnej. Snad jediná hra, co mi na Switchi padá. Ale těch problémů je mnohem víc.
Autobattle téměř nefunguje u levitujících pokémonů na nerovném terénu (bronzong outbreak v brasedao mountain a jiné). Jindy se zase zastaví i když kolem sebe má další cíle.
Zbytečně rozhlehlá area zero, plná trashmonů, které se najdou všude jinde. To samé ostatní lokace, kde se všude v půlce světa objevujou tři stejní pokémoni a ostatní maj velmi nízký spawn rate a kvůli nízké drawing distance se na ně dá těžko narazit.
Neskutečně otravné rětězení soubojů, kdy se mi během souboje něco připlete pod nohy a po dokončení souboje začne hned další a to třeba několikrát za sebou.
A zezačátku mi dost chyběl indikátor úrovní pokémonů v overworld, nebo jiné označení náročnosti lokace. Nejednou jsem se náhodou dostala do lokace, kde najednou všichni měli o 20 levlů víc než já.
Hra mě bavila, mám odehráno 50 hodin, hotovej příběh a z 75% kompletní pokedex. Ale tyhle věci jí zbytečně srážej.
ty problemy se stejnyma pokemonama nejde moc ovlivnit, precijen je to spis dany tim, ze musis mit ve vsech zonach neco, jelikoz ti hra tentokrat dava plnou volnost v tom, kam muzes kdy jit. ale jinak jo, s vetsinou veci souhlasim. a opet jsou to technicke problemy, ktere jde vyresit patchem no. Urcite to podle me stoji za ty penize a hra je to zabavna, ale ta Osmicka v hodnoceni je s hodne odrenyma usima.
Možná ten dojem taky hodně dělaj „školky“. Wild Area v SwSh mi přišla rozmanitější. Tady, kam se podívám, je samej deerling nebo litleo a občas tam doskočí něco jiného.