Forza vždy byla největším konkurentem série Gran Turismo, kterému byla nejblíže realismem, vozovým parkem i maniakálním smyslem pro detail. Jak říkají vývojáři, série vždy byla o lásce k autům, závodění samotné bylo až na druhém místě. Ježdění po uzavřených okruzích zkrátka nikdy nepřinese takový pocit adrenalinu a požitku z jízdy, jako sandboxový svět a právě tím se řídilo studio Playground Games, které je za tento díl zodpovědné.
Studio pracuje v úzké kolaboraci s původními kluky z Turn 10 a na pomoc si přizvali i spoustu špičkových vývojářů z dalších týmů včetně Codemasters, Criterion, Rockstar North, Slightly Mad aj.
Než začnete házet rajčata a vajíčka, musím vám sdělit, že se nejedná o nějakou rychlokvašku. Studio pracuje v úzké kolaboraci s původními kluky z Turn 10 a na pomoc si přizvali i spoustu špičkových vývojářů z dalších týmů včetně Codemasters, Criterion, Rockstar North, Slightly Mad aj. Ambiciózní nápad, který se zrodil před pár lety, velmi rychle nabral na obrátkách a my máme nyní možnost spatřit sen každého závodníka. Kombinaci prvků realistického simulátoru a volnosti arkád.
Vzhůru na pláně
Nejzářivějším příkladem, ze kterého si tvůrci brali inspiraci, jsou závody Test Drive Unlimited. Ty jsou mnohými zbožňovány právě díky dostatečně realistickému pojetí řízení, které je zasazeno do exotického otevřeného světa s bohatými RPG prvky. Oba nejnovější díly však mají množství much, které jim brání v dosažení dokonalosti a právě tím se hodlá Playground Games zabývat. Chtějí stvořit hru, kterou Test Drive Unlimited mělo být.
Otevřený svět se pro vtáhnutí do zážitku hodí mnohem více. Můžete jet kamkoliv a kdykoliv, podobný výběr má podle mého názoru v závodní hře velký potenciál.
„Miluju Test Drive Unlimited, byly to závody se srdcem“ říká Gavin Raeburn, bývalý šéf Codemasters Racing Studio a nyní spoluzakladatel Playground Games. „Problém většiny současných závodních her je extrémní linearita. Otevřený svět se pro vtáhnutí do zážitku hodí mnohem více. Můžete jet kamkoliv a kdykoliv, podobný výběr má podle mého názoru v závodní hře velký potenciál.“
Myšlenka na pozadí Forza Horizon je tedy jednoduchá: vzít omračující a realistický vozový park Forzy a naházet jej na otevřené pláně fiktivního Colorada, který je pro potřeby hry lehce pozměněno a nasoukáno do menších rozměrů. Proč Colorado, ptáte se? Vývojáři to vysvětlují především rozmanitostí terénu. Najdete tu písečné duny, pouště, savany a kaňony, rozsáhlá pole a nakonec i pořádný vzestup na pohoří Rockies. Tedy otevřený realistický svět jako stvořený pro požitkové ježdění.
Chybět nebude ani střídání dne a noci, efekty počasí a variabilita různých cest, od asfaltu a šatoliny až po bláto a štěrk.
Svět ožívá prostřednictvím enginu čtvrtého dílu, používá stejné modely a fyziku, osvětlení a částicové efekty ale byly podstatně vylepšeny. Otevřený svět se také značně liší od okruhů, vývojáři tedy museli pořádně zvýšit dohled a přidat detailní prostředí, aby hra nevypadala prázdně a nerealisticky. Chybět nebude ani střídání dne a noci, efekty počasí a variabilita různých cest, od asfaltu a šatoliny až po bláto a štěrk. Malou daní za to je snížení snímků ze stabilních 60 na 30, studio ale tvrdí, že se stále jedná o velmi plynulou podívanou.
Vítejte na festivalu
Aby mělo ježdění v nové Forze vůbec nějaký smysl, přináší tvůrci do hry ve spolupráci s Robem da Bankem, DJem a konzultantem, festival Horizon, což bude sociální a vozový hub celé hry. Budete si zde prohlížet auta kamarádů, poslouchat nejnovější songy a vyzývat své soky na duely. Tvůrci tvrdí, že nepůjde o mód jako takový, jako spíše o místo, ze kterého se do světa vydáte plnit výzvy a přebíjet kamarády, což má v podobné struktuře asi největší smysl. Právě zde hraje velkou roli excelentní sociální systém Rivals ze čtvrtého dílu, který neustále zásobuje hráče informací o kamarádech a misemi, které můžete plnit pro zdolání jejich nejlepších časů. Pěšky se však na festivalu neprojdeme.
Něco pro všechny
Velkou otázkou je samozřejmě kvalita a realismus samotného ježdění. Vývojáři nás uklidňují, že se v žádném případě nepřesouvají k arkádovým závodům a v nové Forze nabídnou hned několik obtížností, které nabídnou něco pro každého. Ta nejjednodušší samozřejmě při řízení značně pomůže a prý se dá nejlépe přirovnat k titulu Project Gotham Racing. Zatáčíte rychleji, brzdí se jednodušeji a vůz snadno udržíte na silnici, přičemž stále cítíte realistické chování auta. Nejtěžší obtížnost vám pak přinese všechny krásy i hrůzy profesionálního řidiče a nejlépe uděláte, když si pořídíte volant.
Největší výzvou prý bylo nastavit vozy tak, aby se realisticky chovaly na všech druzích povrchů, což v předchozích dílech jednoduše nebylo potřeba. Kvůli obrovskému počtu vozů, každý z nichž vyžaduje precizní přístup, se z této části vývoje stal opravdový oříšek, vypadá to ale, že tvůrci úspěšně postupují.
Tvůrci zaručují, že si budeme moci pohrát minimálně s vizuální stránkou aut.
Milovníky vrtání pod kapotou zklame absence možnosti hlubokého nastavení vozů, což je opět důsledkem příliš velkého počtu rozličných konfigurací v otevřeném světě. Tvůrci ale zaručují, že si budeme moci pohrát minimálně s vizuální stránkou aut.
Forza Horizon má na svých ramenou rozhodně velká očekávání a nesnadnou cestu. Chce totiž skloubit jak realistické pojetí závodění a široký vozový park, tak otevřený svět a strukturu, vhodnou spíše pro arkádové hry. Zda se to Playground Gamespovede, zjistíme už 23. října letošního roku, kdy titul vychází exkluzivně pro Xbox 360. Rozhodně jim ale držíme palce.
Vypadá to úžasně a jestli to opravdu bude takové, jaké nám to slibují, tak si to rozhodně koupím
Já vývojářům věřím.
Na PC tohle mohl být Shift. Jenže EA si ho pokroutilo a pak ho raději zařízlo. Taky to mohl být TDU, ale víme, jak dopadl TDU2. Most Wanted vypadá dobře, ale tam to bude akráda jak řemen. Tudíž nám nezbývá, než se koukat na Project CARS.
Zatím to vypadá úžasně, snad se jim to povede.
Parada už se těším
Něco takového potřebuje i PC svět… Vůbec bych se nezlobil za nějaký port na PC… Protože to co je a bude v nabídce včetně nových Most Wanted je dost smutný.