Ačkoliv se multiplayer Crysis 2 z počátku vyvíjel velmi slibně, nakonec jsem z něj byl neskutečným způsobem zklamaný. Nevyvážená hratelnost, absence jakékoliv originality, okaté kopírování herních principů ostatních multiplayerových titulů, to všechno mě dokázalo rozčílit, unudit během pár chvil, ale především vzpomínat na zlaté časy s Crysis Wars. Proto jsem otevřenou betaverzi zapínal s velkou nedůvěrou, zvlášť když mě kdovíjak nepřesvědčila ani alpha verze. Ale musím říct, že tentokrát takové zklamání rozhodně nenastalo.
Návrat starého módu
Začnu tím méně překvapivým a novátorským, a to módem Crash Site, jedním ze dvou herních módů, které beta nabízí. V tomto případě se jedná prakticky o to samé, s čím jste se mohli setkat v Crysis 2. Dva týmy, všichni hráči napasovaní v nanosuitech poskytujících neviditelnost a větší odolnost proti kulkám, a nad hlavami všech kroužící mimozemská loď, která jednou za čas pustí na zem speciální modul, který je třeba udržet co nejdéle. Což s sebou samozřejmě nese nutnost držet nepřítele od modulu co nejdál. Základ tohoto módu se od časů Crysis 2 nijak zvlášť nezměnil. Pořád tak nabízí poměrně chaotickou hratelnost plnou krvavých přestřelek, zákeřných přepadů a deště granátů. Pořád se navíc celý mód až moc podobá třeba headquarters v Call of Duty.
Na můj vkus je tento mód stále až moc chaotický a nevyvážený. Nejspíš za to mohou zbraně. Stále tu máme pět přednastavených tříd a pět tříd, které si můžete libovolně upravit (ty se vám i tentokrát odemknou na levelu 5, kterého lze dosáhnout poměrně rychle). Problém ale je, že alespoň z počátku se zbraně ve vaší vlastní třídě nemohou ani náhodou rovnat přednastaveným kvérům, které disponují různými druhy příslušenství, takže často jenom zíráte, jak vás ten šmejd mohl jednou jedinou ranou zabít, když jste do něj vystříleli celý zásobník. Na prvních deseti levelech, které beta nabízí, je tak velmi citelný nepoměr mezi přednastavenými classami a možnostmi vlastních tříd, které má smysl používat snad jen kvůli vidině odemykání různého příslušenství.
Od předešlého dílu ale přeci jen pár změn nastalo. Jedna z nich je možnost utrhnout ze spadlého modulu kus vnějšího obalu a použít ho jako štít. Zní to jako prkotina, ale tato možnost hratelnost dost zajímavým způsobem oživuje, především díky faktu, že až vás štít omrzí, můžete ho vší silou mrštit po dotěrném protivníkovi, kterému ani nanosuit nepomůže. Ve chvíli přesného zásahu se nejednou dostaví pocit zadostiučinění. Další novinkou je přítomnost obřího mechanoida z řad mimozemských Cephů, Pingera, kterého může jeden z hráčů ovládat. Ačkoliv může Pinger průběh zápasu dost ovlivnit, nejde tak úplně o stroj na smrt, který by během pár vteřin vystřílel celý nepřátelský tým. Celkově se jedná o slušně vyvážený herní prvek, který může působit přehnaně, ale přitom hru až tak ovlivnit nemusí.
Lovec versus kořist
Kromě klasického Crash Site nabízí beta Crysis 3 i zcela nový mód Hunter. V tomto případě jsem opravdu nadšen. Základ módu spočívá v tom, že se většina hráčů na serveru ujme role klasických vojáků z řad Cellu (bez nanosuitu), kteří mají na výběr mezi třemi přednastavenými třídami pojmenovanými Ranger, Sniper a Close-Quarters. Ty se liší především podle hlavní zbraně, Ranger tak nabízí SMG, Sniper pušku a třída Close-Quarters brokovnici. Dva hráči se přitom po startu hry ujmou role Hunterů, kteří disponují permanentní neviditelností a lukem. Cílem obyčejných vojáků je přitom přežít co nejdéle, cílem Hunterů zase všechny protivníky co nejrychleji postřílet.
To všechno během pěti kol, každé omezené časovým limitem dvou minut. Obě strany přitom nabízejí neskutečné napětí. V roli vojáků Cellu máte totiž k dispozici především EMP, které na krátký čas vyřadí neviditelnost Hunterů. Kromě toho je určitě užitečný i perk (ani ty tentokrát nechybí), díky němuž vám v blízkosti Huntera začnou červeně blikat okraje minimapy a uslyšíte i specifický zvuk. V tu chvíli není až takový problém neopatrného Huntera vlastnoručně odprásknout, jejich neviditelnost koneckonců není stoprocentní. V takovém případě se dostaví nejen vítané zkušenostní body navíc, ale také skvělý pocit, že králík dokázal uštknout kobru.
Role Huntera však dokáže být stejně uspokojující. S lukem může člověk zažít neskutečnou zábavu (pokud se nesetkáte s lagy), jedná se opravdu o skvělé oživení. Zvlášť když se každý nepřítel, kterého vy nebo kolega sestřelíte, po smrti taktéž stane Hunter. S tím se pojí jedna velmi zajímavá věc. Čím déle jsou hráči v roli obyčejných vojáků naživu, tím více dostávají zkušenostních bodů, takže pokud se vám nedaří nebo zcela prohrajete, může vás alespoň těšit, že jste napomohli levelování ostatních hráčů na serveru. To mimo jiné znamená, že pokud zrovna nejste v roli Huntera, můžete získávat zkušenosti bez jakéhokoliv zabíjení. Stačí prostě přežívat.
Přežívání ale občas není až tak snadné, aspoň pro vaše nervy. Někteří spoluhráči totiž dost často nepřemýšlí, myslí si, že když se schovají na frekventovaná místa, třeba do potrubí (kam každý vyrazí lovit jako první), nikdo je tam přece nenajde. Občas jsem začal dost nadávat v okamžiku, kdy jsem viděl, jak dostali šípem do hlavy. Mimo jiné se mi ale také stalo, že jsem jako poslední přeživší dostal šípem do zadku vteřinu před koncem kola. Skvělý okamžik, vážně. A jak hrdinský a čestný. Za zmínku také stojí přítomnost cut-scén na začátku každé hry, která se liší podle toho, zda jste přiděleni k Hunterům nebo k Cellu. Z počátku se jedná o vítané oživení, ale postupem času začnou cut-scény spíš otravovat. Jsou totiž stále stejné.
Na letišti a v muzeu
Kromě dvou herních módů nabízí beta Crysisu 3 i dvě mapy, na nichž se oba módy odehrávají. První z nich je Museum, se kterým se bylo možné setkat už v alpha verzi. Název mluví za vše, mapa se odehrává v ruinách muzea, které je navíc částečně zatopené vodou a samozřejmě pohlcené džunglí. Aspoň z počátku je velká zábava skákat po větvích několika stromů mezi ruinami a cachtat se v říčce v přízemí muzea. Druhá mapa, Airport, je stejně všeříkající. Správně, odehrává se v ruinách letiště, kde nechybí vraky letadel ani vysoká tráva. Každopádně, ani u jedné mapy si nemohu stěžovat na rozlohu, špatný design nebo nudné prostředí. Naopak. Právě prostředí nejlépe ukazuje síly CryEnginu 3. A že je i tentokrát na co koukat.
Moje PC, mezi jehož vnitřnostmi najdeme Core i5 3350P s 3,1 GHz, 8 GB RAM a Geforce GTX 660 s pamětí 2 GB, rozjelo betu Crysis 3 bez nejmenšího problému a sebemenšího poklesu FPS na high nastavení v rozlišení 1650×1080 a s prakticky libovolným nastavením antialiasingu. Při nastavení very high už ve vypjatých situacích začínají snímky za vteřinu nepříjemně klesat. High ale bohatě stačí, hra stejně vypadá fantasticky. Voda, prostředí, světelné paprsky, vegetace, vše vypadá prostě skvěle. Ostatně co jiného čekat od CryEnginu. Moc rád bych se s vámi podělil o screenshoty, ale beta se mým pokusům o típání screenshotů (i o zobrazení FPS) úspěšně brání.
Jedna věc mě ale přeci jen štve. Nutnost grafické karty podporující DirectX 11. Já osobně s tím nemám problém, ale i tak tento fakt považuji za naprostou absurditu a neslýchanou aroganci. Jasně, pokrok musí jít kupředu, ale až tak? Musí to jít takhle násilnou cestou? Kvalitní hra by se podle mě měla prezentovat především skvělou hratelností, ne bezdůvodnou nutností DirectX 11. Tímhle jste, pánové a dámy v Cryteku, u mě hluboce klesli. A věřím že nejen u mě.
I tak jsem se ale u betaverze slušně zabavil. Spousta věcí sice zůstala beze změny (mimo jiné i melee boj nebo systém killstreaků, taktéž nápadně podobný starším dílům jisté válečné série), nechybí ani obdoba prestige módu, díky němuž můžete získat luk jako běžnou zbraň, stejně tak mohl Crytek více zapracovat na inovacích v módu Crash Site, ale aspoň v betě vše vynahradí mód Hunter, který považuji za skvělé oživení a velmi originální herní mód. Nezklamala ani grafika. Pokud tedy máte dost silné PC (nebo konzoli), určitě betu Crysis 3 vyzkoušejte. Možná se nesetkáte s tou nejvíc revoluční FPS v historii, ale bavit byste se určitě měli. Zvlášť s lukem v módu Hunter.
crash01: Když jo tak mi to stejně vadit nebude, protože poslední rok jednak na to nemam vůbec čas a hlavně kterýkoliv MP jsem zapnul mi nebavil, celkově už to jenom střílení na skóre mi přijde o ničem (MP v AC3 jsem si zahrál úvodním výukový mise a dál už jsem MP nezapnul a to jsem ho v Brotherhood hrál docela dost) a pokud to s tim časem půjde takhle dál, tak budu vůbec rád, když si zahraju aspoň ten single, na ten se totiž docela těšim… I když to nebude vůbec jako jednička ale vypadá parádně…
crash01: A není to tím, že vyšli DLC a lidi, co to opravu hrají… hrají právě mapy z DLC? Tohle se mi stalo u AVP… u Crysis2 jsem takovej problém zrovna neměl (a to nemám žádné DLC) .
ComTK: Pokud přece jen budeš chtít zkusit multiplayer, tak bych být tebou moc neotálel, protože jestli se to s ním bude vyvíjet jako u Crysis 2, tak ho po čtvrt roce nebude hrát skoro nikdo.
Mě se multiplayer Crysis líbí. Hunter mě úplně překvapil, za CELL nic moc, ale za Huntera je to největší sranda.
ja sem to hral ale nic moc jen mod Hunter ujde asi to bude jen o sp celkem škoda a ten direct 11 mne taky dost vadí ale co už

Ten mód Hunter zní fakt super.
Zatím to vypadá skvěle, snad mě to bude bavit víc než C2.
Ach jo…kde jsou ty časy kdy se dělali kvalitní hry jednou za čas a doopravdy to stálo za to.
Z bety jsem měl asi takový pocit jako kdybych hrál dvojku. Vlastně on multiplayer C3 je stejný jako C2 s tím rozdílem, že dodali nové módy, luk a další prkotiny. Na Singleplayer sem zvědavej, ale neočekávám nic převratného. Grafika pořád špička, ale oproti C2 se moc neposunula. Na koupi za plnou cenu to nevypadá.
Už to bohužel neni co to bývalo, nevim je to asi jenom mnou, ale MP celkově už mi nebere, i tak jsem to ale zkusil a rozhodně to neni špatný, ale mě to teda příšerně lagovalo, chvíli dobrý, pak to zase jeden sek za druhým, takže jsem to celkem hrál slabou hodinu… Prostředí je rozhodně pěkný a zajímavý a grafika je parádní, ale i tak to u mě jedničku nepřekonává zatim asi ani nepřekoná, to ale neznamená, že se na singleplayer netěšim, právě naopak a už jenom podle článku je hodně lidí, kteří si to rádi zahrajou a všem u toho přeju hodně odehraných a zábavných hodin
Já si to ale koupim až to bude levnější a nejspíš jen kvůli pocitu, že budu míst celou sérii originál a možná, že si pak ten MP přeci zahraju, ale zatim ne…
hlavne nedotazeny HW naroku ted
!
To je pekny ojeb ta nutnost DX11 tak teraz tu hru budem musiet kupovat 2krat raz na Xbox aj to na Xbox ktory nie je moj ale bratovej frajerky a druhy krat na new PC co nebude tak skoro otrasne volaco sak nech teda daju na vyber ci to chcem hrat v DX9-10 alebo 11 a nie ze len DX11 je to podla mna pekny ojeb co sa tyka PC hracov tak potom mali dat aj na konzoly ze to bude az na tie nove mozne hrat a kupojem to hlavne kvoli SG a MP je podla mna pica typu COD konecne tu bola hra comala super MP a oni ho totalne dojebu pekne mal ostat multak z jednotky a len tam mohli dat nejake upravy a nie to takto zmenit na typ COD len je tam naviac oblek tym nechcem urazat COD MP lebo ten sa mi paci ale skratka bolo tu nieco ine co ma tiez bavilo a pohnojili to
Skapco: Pro mnoho lidí je to určitě pořád slušná podpásovka (sám jich pár znám) , hlavní ale je, že k nutnosti DX11 zkrátka nevidím nejmenší důvod, přijde mi to jako dost násilná a omezená cesta pokroku, což už jsem koneckonců popsal i v textu. Upřímně řečeno nevidím od dob Crysis 2 až takový pokrok (a to jsem C2 hrál naposled před měsícem) , který by si vyžádal až tak drastický posun v nárocích. Pokud Crytek předloží jasný a pochopitelný důvod nutnosti DX11, moc rád řeknu "jasně, beru to". Ale do té doby…
Souhlasím s Concharem, moc se těšim na singl. Ale i přesto musím betu doporučit.
Jestli To rozjedete, fakt neváhejte ! Už jenom kvůli Hunter módu, kde si můžete vyskoušet luk.
Moje skušenosti to jenom potvrzujou. 
Už aby to bylo venku ! 
Crash site je moc nezměnil, ale ja ho nikdy nemusel.
Bojime se :
“nutnosti grafické karty s podporou DirectX 11 “
A co si asi cakal? Dnes uz ma kazda zastarala GPU podporu DX11…. Niektorych ludi nepochopim…