Na letošní Gamescom si Ubisoft přivezl hned několik titulů, přičemž největší zájem zcela logicky budila dvojice Far Cry 5 a Assassin's Creed: Origins. Obě série už mají za sebou několik povedených dílů a dá se logicky očekávat, že ještě několik dalších pokračování spatří světlo světa. V tomto bodě však podobnost končí. Zatímco Far Cry 5, ke kterému se vrátíme ještě v samostatných dojmech z Gamescomu, se dal na cestu především zvětšování světa a drobných vylepšení, série Assassin's Creed dostává s dílem Origins notný upgrade. Nejedná se však o návrat ke kořenům, jak by podtitul mohl naznačovat. Jde o zcela nový vývojový stupeň a určitě se vám bude líbit.
Origins zdobí dvě zásadní změny. Tou první je kompletní výměna prostředí a příběhového zasazení. Musíte uznat, že skočit z relativně moderního Londýna do Egypta, kde začneme příběh už v roce 49 před našim letopočtem, je významný posun. Druhou novinkou je zcela přepracovaný soubojový systém. Spojením těchto dvou velkých změn vzniká něco, co v rámci série jednak nemá obdoby a zároveň jde po dlouhé době o významný kvalitativní posun.
Nejlepší obrana je útok
Středobodem našeho testování na Gamescomu byl právě soubojový systém, který nechává kompletně zapomenout na oblíbený, ale v zásadě dost hloupý mechanizmus blokování a protiútoků. Předchozí díly série se vyznačovaly přítomností jakési bubliny, do které jste byli uzavření vy a jeden protivník, přestože kolem vás stálo třeba i deset nepřátel najednou. Pokud jste svým ne zrovna asasínským přístupem přilákali další dva nepřátele, velké starosti vám to nedělalo. Prostě jste jen museli vykrývat protiútoky nepřátel a něco déle. Na to však můžete, respektive musíte, nyní zapomenout. Jen jeden nepřítel navíc vás už může stát život, soubojový systém totiž není ani tak těžší, jako jiný.
„Souboje jsou výrazně taktičtější než doposud a mají, podobně jako třeba v Bloodborne, určitý rytmus.“
Základní změnou je kompletní redefinice systému, kdy nyní můžete bojovat s několika soupeři najednou. Ve výsledku záleží především na jejich vzdálenosti vůči vám a vaší zbrani. Není problém se tak rozmáchnout sekyrou a zasáhnout třeba pět nepřátel kolem sebe. S tím jde ruku v ruce i změna zbrojního arzenálu a jeho používání. Zbraně na krátkou vzdálenost mají nyní klasickou kombinaci rychlého útoku s menším poškozením a silnějšího, zároveň však pomalejšího útoku. Už to dává najevo, že souboje jsou výrazně taktičtější než doposud a mají, podobně jako třeba v Bloodborne, určitý rytmus. Soubojovou alchymii doplní také štít, který však neslouží ke klasickému blokování, ale musíte jeho zvednutí načasovat vždy vůči nepřátelskému útoku, s čímž jsem měl z počátku značné problémy. Celé kombo poté doplňují úskoky, bez kterých to rozhodně nepůjde.
Poslední kapkou do studnice nových způsobů boje je luk, který už efektně představil filmový trailer. Ten bude sloužit především pro taktičtější operace jako tichá zbraň na dálku, ale i souboje nablízko nabídnou občas prostor pro jeho využití. Není totiž překvapením, že hra nabídne různé variace luků. Chybět nebude jak přesný luk na dálku s vysokým poškozením, který zastoupí klasickou odstřelovačku, tak i jakýsi luk-brokovnice, jenž dokáže vystřelit několik šípů najednou. Podle toho, co jsme zatím mohli vidět, bude hra nabízet co do množství a variací opravdu velkou nabídku zbraní, nejen co se zmíněných variací luků týče, ale také nejrůznější dýky, meče, sekery či palcáty. Stejně tak Origins nabídne různé varianty štítů, minimálně co se nepřátel týče. To, jak moc bude moci měnit Bayek svůj kulatý štít, zatím nevíme.
Souboje se celkově nesou daleko více v taktičtějším duchu. Musíte nad nimi přemýšlet především ve spojitosti s tím, jaký druh soupeře proti vám stojí. Jeden na jednoho je většina soubojů spíše efektní lahůdkou, pokud neuděláte vyloženě nějaký velký přešlap, ovšem jakmile proti vám stojí dva nebo tři nepřátelé, už je třeba dávat opravdu velký pozor, protože útočí všichni najednou a vy tak musíte využívat kompletní repertoár zbraní a soubojových technik. Pokud však svým hlasitým počínáním přilákáte ještě další nepřátele, je někdy nejlepší možnou cestou zbabělý úprk. Osobně mám trošku pocit, že především v uzavřenějších prostorách jsou nepřátelé opravdu hodně krátkozrací. Novinkou v tomto směru je také indikace vašeho zmizení z dosahu nepřítele. Doposud jsme byli zvyklí na zanechání jakéhosi bílého stínu svojí postavy, v Origins se však postava hlavního hrdiny na okamžik světle zamihotá, už však za sebou nic nezanecháváte.
Černá labuť na obzoru
Přestože se jedná o dobu více než dva tisíce let vzdálenou, vlastně lze v sérii Assassin's Creed najít jen stěží větší paralelu se současnou dobou. Politici jsou pouze loutky řízené mocenskými skupinami, prostý lid je pouze krysami ve velkém koloběhu impéria a vládci rozhazujíce peníze, které nemají, pomalu ale jistě tak způsobují vysokou inflaci. V roce 49 př. n. l. se Egypt ocitá uprostřed občanské války, která zuří mezi Kleopatrou a Ptolemaiem XIII. Kromě politického boje (a mimo jiné také sourozeneckého) začíná vzrůstat vliv nejrůznějších mocenských skupin, které se snaží prosazovat své osobní zájmy skrze své politické loutky. Válečné výboje mezitím zatěžují ekonomiku a není tak výjimkou ani hladomor, společenské nepokoje a enormní růst cenové hladiny. Na scénu se navíc připlete také věhlasný vojevůdce Julius Caesar a římské impérium.
Osobně zasazení opravdu hodně kvituji, Egypt působí tematicky ale i vizuálně daleko zajímavěji než třeba Londýn a jeho historická studnice míšená s mytologií je prakticky neomezená. V tomto bodě se však dostávám k něčemu, co mě osobně trošičku znepokojuje. Všimli jste si, že si už notnou dobu čtete o nové hře ze série Assassin's Creed ale zatím nepadlo nic o nosné lince celé série – souboji mezi Templáři a Asasíny? Vzhledem k tomu, v jakém období dějin se hra odehrává, ještě ani jeden z těchto cechů pravděpodobně neexistoval a přestože o tom autoři zatím moc nemluví, nejspíše se tato dějoví linka ve hře neobjeví. Samotný Bayek v demoverzi dokonce nemá ani proslulou asasínskou vystřelovací čepel, přestože ve filmovém traileru k vidění je.
Dost možná nás ale zatím autoři jen natahují jako strunu, protože série Assassin's Creed má ještě jednu příběhovou linku, která se odehrává v současnosti a ačkoli co do hratelnosti nikdy nenabídla cokoliv extra, příběhově dokáže často spustit vaši čelist hluboko dolů. Ani z této části jsme však zatím nic neviděli, přesto o její přítomnosti ve hře absolutně nepochybuji. Už několikrát ale o přítomnosti vývojáři mluvili a tvrdili, že bude tentokrát mnohem zajímavější, i po stránce hratelnosti. Zůstává tak otázkou, co v tomto případě tyto části hry nabídnou, respektive proč se vlastně prostřednictvím Animu vůbec do Egypta vydáváme. Nepůjde nakonec o samotný zrod celého konfliktu Asasínů a Templářů? Nebo o něco ještě většího?
Utopen v poušti
Rozlehlý, detailní a zábavný svět je už mantrou každého dílu série, nutno však dodat, že Origins v tomto směru nabízí opravdu velký příslib a také značné změny. Hra nabídne pozměněný systém lootu, který skýtá velké množství surovin pro crafting, významnou součástí bude také lov. Dost možná se v tomto směru autoři inspirovali u kolegů pracujících na sérii Far Cry. Právě lov bude jedním ze tří směrů, ve kterých se můžete zdokonalovat prostřednictvím skillů, kterých Origins nabídne opravdu mnoho. Z toho je cítit příklon k tomu, že si můžete svůj herní styl do jisté míry přizpůsobit podle svých potřeb. Nejenže jednotlivé skilly umožní například možnost nést dvě zbraně najednou nebo odemknout nová komba, můžete se také profilovat více jako lovec nebo naopak odemykat nejrůznější mystické schopnosti. To je směr, o kterém zatím moc nevíme, ale osobně se na něj hodně těším. Egyptská mytologie je totiž skvělou předlohou.
„Svět působí velmi rozmanitě, a přestože se jedná především o poušť, rozhodně není pustý.“
Rozlehlost celého světa připomíná kupříkladu Black Flag, avšak je zde daleko více souše, které svým pestrým vizuálem nutí k prozkoumávání. Potěšující je také vymodelované dno nejrůznějších vodních ploch. Potápění vypadá vizuálně velmi líbivě a mořské dno nabízí nejrůznější poklady. Časově omezená možnost vyzkoušet si hru na výstavišti v Kolíně nad Rýnem byla obtížná především v tom směru, že jsem chtěl zkusit jednoduše všechno, co hra nabízela. Svět působí velmi rozmanitě, a přestože se jedná především o poušť, rozhodně není pustý. Co do vedlejších úkolů nabízí opravdu velké množství herní zábavy a podle všeho by nemělo jít jen o generovanou výplň. Je toho už poměrně hodně, co o hře víme, a výsledný mix rozhodně naznačuje nejlepší díl série za poslední dobu.
Assassin's Creed: Origins vychází 27. října pro PC, PS4 a Xbox One. Hru předobjednáte na Xzone.cz a GameExpres.sk.
Tady je vypsaný jaký jsou rozdíly v edicích:
[ odkaz ]
Lidi jakej je rozdíl v Standart edition a Deluxe edition?
Odpověď na komentář uživatele
fabioozo86
Myslím, že kdyby byl Origins posledním dílem, tak by to na rovinu řekli. A taky myslím, že by to během jednoho dílu nestihli ukončit, přeci jen máme tu Juno a její Nástroje první vůle, Templáře, kde ještě neodhalili ani nejvyššího vůdce – General of the Cross. Ale souhlasím, že by to měli ukončit, ne, že by série upadal, podle mě je to stále velmi kvalitní, ale už bych rád viděl konec, minimálně hlavní dějové linky v současnosti. Já bych byl rád, kdyby vyšla trilogie s Bayekem (Egypt, poté Řím a nakonec Řecko) a to by byly poslední díly, takže maximálně ještě 3 díly a konec, ale to nevím, jestli to ukončej po třech.
Uz by meli serii konecne nejak dustojne ukoncit. treba je ACO poslednim dilem. Je to super serie hraju i ted po x letech znovu vsecky dily (aktualne AC3) . prijde mi to ale jako by AC1 byla stara 120tka a dalsi dil by byl nakej tuningovej dil navic – ale furt je to 120tka. ktera uz ma sve leta za sebou
Odpověď na komentář uživatele
Makaveli
Správně! Nejlepší cenovka a poměr cena/obsah
Nááádhera! ! !
Zatím se mé vize beze zbytku naplňují. Ať čtu co čtu na jakékoliv stránce
Čeká mě nejlepší Assassin a jsem rád, že jsem si na něj počkal! 
No my s kamosem jdeme do Dawn of the Creed edice…jako, predobjednano pac tohle bude paradni parba: 3
Egypt je pro mě lákává nabídka a vypádá to že to bude pastva pro oči. Určitě předobědnám.
Odpověď na komentář uživatele
Filip Němec
Třeba jsi zrovna hrál začátek hry, nějakou uvodní misi či prolog. V AC4 BF taky hned ze začátku Edward Kenway neměl hidden blade a dostal ho myslím až v 4 misi od templářů
. Nebo prostě v roce 49 př. n. l. jestě assassíni neměli čepel 
Odpověď na komentář uživatele
Carljack
Witcher nedefinoval žánr RPG
Ale když už, tak moc nevím, jak myslíš to kopírování mapy
BYL JSEM NA GAMESCOMU = Hratelná ukázka mi připadala dosti krátká, na zjištění jaká samotná hra, vlastně bude. Přesto se dosti odklonila od kořenů celé série, hra AC: Origins totiž vypadá naprosto stejně, jako hra, od které většinu věcí kopíruje – Zaklínač 3. Ať už jde o mapu, zadávání úkolů, přivolání koně a styl boje – vše vypadá a funguje jako v onom Witcherovi. Žlutý písek avšak vypadá na monitoru velmi dobře a celkově se na tento díl hrozně těším. Doufám, že přijde i s nějakým pořádným příběhem ze současnosti, jelikož Desmondova linka od I do III mě neskutečně bavila a díky tomu mi i přišlo že má hra nějaký větší smysl.
Ten dle díl přináší hodně změn v stylu hraní což je dobře taky za sázení semi hodně líbí
Odpověď na komentář uživatele
Platyz
Pokud se s Bayekem nebudeš pohybovat, přistane ti na zápěstí
Nevím, jestli mi to uniklo, ale zatím jsem nikde neviděla, že by se ten věrný a přítulný ptáček měl možnost se posadit někde na skále, sloupu, trámu, nebo budově, a pozorovat. Pokaždé jsem viděla že je někde ve vzduchu. Kdyby přelétal z místa ne místo, kroužil, a vůbec choval se tak jak se draví ptáci chovají, mohl by šmírovat jak by chtěl…
Těším se. Ale myslím že současnost by pro mě klidně mohla i úplně odpadnout.