O českém a nadějně vypadajícím Project Hospital se mluví jako o nástupci slavného Theme Hospital. To určitě přichází vhod, protože nemocničních tycoonů je poslední dobou jako šafránu. My jsme od vývojářů z Oxymorom Games dostali možnost vyzkoušet si beta verzi hry, abychom zjistili, jestli má tenhle projekt nějakou budoucnost jak pro staré veterány tohoto (pod)žánru, tak i nové hráče.
Hned v úvodu je cítit, že Project Hospital působí jako nový domov, v jehož prostorách se vznáší ta nová, ale svým způsobem dobře známá vůně. Tahle hra je totiž přesně taková, jakou byste ji hned na první pohled čekali. Máte před sebou plac (jehož velikost byla v betě omezená) a na vás je postavit funkční a fungující nemocnici s doktory a pacienty, kteří odejdou zdraví nebo se správnými diagnózami a předpisy. Díky tomu bude vaše veledílo pracovat a vydělávat, abyste mohli přidávat další místnosti a křídla a stále se zvětšovat.
Něco takového samozřejmě není úplně jednoduché. Prvním krokem je ale vždy samotná budova. Aby mohla vaše nemocnice, klinika nebo jiný hokus pokus fungovat, musíte postavit a vybavit všechny její nejdůležitější části. To většinou začíná nějakou recepcí, toaletami a místností pro praktického lékaře. Později může dojít i na větší zajímavosti, předně místnosti pro složitější testy (jako je rentgen nebo MRI) nebo traumacentra.
Stavění přitom funguje v zásadě velmi prostě a tak nějak očekávatelně. Máte k dispozici spoustu typů zdí, spoustu typů dveří, spoustu typů podlah, oken a řadu dalších zkrášlujících prvků, jako jsou například obrazy, kytky a podobné z praktického hlediska nepotřebné záležitosti. Je v zásadě zcela na vás, jak bude vaše nemocnice vypadat. Velikost jednotlivých místností a jejich rozložení mohou být dle vašeho uvážení, výjimku tvoří v zásadě jenom fakt, že místnosti mají danou minimální velikost a musí v nich být určité předměty, které již praktické použití mají. Místnost s praktickým lékařem se neobejde bez stolu s počítačem a lékařským vybavením a toalety bez toalet by také těžko našly využití.
Jakmile si tento základ vytvoříte k obrazu svému, je na čase se postarat o zaměstnance. Ti, opět očekávatelně, mají různé statistiky a potřeby (čtěte “chtějí určitý počet peněz”). Znovu je tedy na vás, jak se o tuto stránku vaší nemocnice postaráte. Drahý doktor je sice dobrý a schopný, ale levný je… Inu, levný, že ano, a kdo by nechtěl ušetřit. Lékaře, sestry a specializované doktory musíte přitom najmout hned dvakrát. Jednou na denní a podruhé na noční směny. Vaše ordinace ve virtuální zahradě totiž funguje čtyřiadvacet hodin denně. Každý zaměstnanec se přitom může sám individuálně zlepšovat a postupně lze i z jednoho z těch ubožejších pracantů udělat někoho, kdo už stojí za řeč.
Když zvládnete i tuhle část, aniž byste ihned spadli do mínusu, je na čase pozvat ty hypochondry venku dál. Zde přitom okamžitě začíná další část hry, kterou je samotné léčení pacientů, a která je zároveň jedna z těch unikátnějších v rámci nemocničních tycoonů. Vyšetřování pacientů můžete buďto nechat na vašich najatých doktorech, kde se ukáže, jestli jsou vlastně za ten plat přiměřeně užiteční a schopní, nebo to můžete udělat na vlastní pěst. Máte totiž možnost nad vyšetřováním de facto libovolného počtu pacientů převzít kontrolu a provádět testy dle vašeho uvážení.
Každý pacient přijde se svými vlastními problémy, které se musí odhalit a zneškodnit. To všechno se dělí do celkem jednoduše znějících tří kroků – pomocí testů musíte odhalit symptomy nemoci, pomocí sympomů vydedukovat samotnou nemoc (ty možné se vám začnou postupně objevovat) a následně musíte předepsat správné léky nebo formu léčení. Zjistit všechno tohle a pacienta vyléčit ovšem není zpravidla ta nejtěžší věc. Mnohem těžší je provádět ty správné a užitečné testy ve správném pořadí.
Pacientovi se špatným spánkem sice můžete prozkoumávat krk, co hrdlo ráčí, ale asi to nikomu zvlášť nepomůže, a vám už tuplem ne. Každý test vyžaduje nějaký ten čas na provedení, a čím více času strávíte nad jedním pacientem, tím méně jich samozřejmě vyšetříte a tím méně peněz budete celkově mít. A to nikdo nechce.
V samotné fázi léčení v zásadě, alespoň co se dá soudit podle relativně omezené bety, tkví celá „obtížnost” téhle hry a na vás je dělat všechno co nejrychleji a především nejefektivněji. Od jiných podobných her se Project Hospital liší především tím přístupem – na humor zde nedojde a léčení pacientů není jen taková bokovka, která vám zajistí příjmy, ale velmi podstatná část hry a její hratelnosti. Jak to ale nakonec dopadne se finálně dozvíme až při vydání, které je stanovené na 30. října. Beta totiž byla v některých věcech buďto omezená, nebo případně rovnou nefunkční. Rozhodně se dá říct, že tady potenciál určitě vidět je a Project Hospital nabízí kromě budování a správy vaší nemocnice i zajímavě pojaté léčení pacientů, v závislosti na kterém se mohou vaše příjmy zhoršit nebo zlepšit. Největší obavy snad plynou jenom z toho, na jak dlouho tahle hra vlastně vydrží.
Project Hospital vyjde 30. října 2018 na PC, Mac a Linux. Češtinu připravuje komunita za podpory tvůrců hry.
Tešil som na sa na túto hru, ale čim viac ju sleduje, tým mám väčší pocit, že to bude veľký fail. Pohybujem sa v zdravotníctve a preto si myslím, by to bolo dobré ako výukový nástroj na lekárskej fakulte ale ako hra to bude strašné. Zo všetkých gameplayov čo som videl mám pocit, že väčšina ľudí sa veľmi rýchlo vykašle na to liečiť pacientov samostatne, nechá to na doktoroch a bude len stavať nemocnicu a najímať personál. Pokiaľ k tomuto totiž bežný človek nedostane nejaký manuál, tak sa v tých všemožných diagnostických testoch, vyšetreniach a možnostiach liečby rýchlo stratí. Nehovoriac o tom, že autori chcú aby to bolo realistické, lenže bez aspoň základov medicíny je nemožné aby bežný človek vedel čo kedy použiť, aký príznak znamená je typický pre akú chorobu…
Napríklad: Príde pacient, ktorý má teplotu, ťažko sa mu dýcha a kašle. Ako doktor by som ho popočúval (poslechl), čím sa dá napríklad odlíšiť zápal (zánět) priedušiek a pľúc, pozrel do krku, potom CRP, podľa výsledkov odber na mikrobiológiu prípadne rentgen. Problém je, že toto človek bez medicínskeho vzdelania nemá šancu vedieť, kedy má aký test a akú vyšetrovaciu metódu použiť a tak bude v hre len bezmocne odklikávať jednotlivé testy kým nedostane nejaký výsledok. Obzvlášť keď tam chorôb má byť obrovské kvantum. Všetko toto povedie k tomu, že ako hra to bude všetko, len nie zábavné.
Shodou náhod také dělám celý život ve zdravotnictví a na tento projekt se těším. Nicméně zrovna teď vyšla Two Point Hospital, což je VYLOŽENĚ nástupce klasického Theme Hospital. Prakticky 1:1. A ohlasy jsou zatím velice kladné. Česká variace je spíše simulátor/manažer nemocnice/lékařů bez humoru a nesmyslných praktik a neexistujících nemocí. Jenže bohužel v tom tkví kámen úrazu. Své hráče si to najde, ale většina příležitostných hráčů sáhne spíše po humorné obdobě, ti znalejší nemocniční problematiky vyzkouší, jak hodně je Project Hospital věrný a přesný… V tom vidím právě problém. Hra je zaměřena na strašně malý okruh lidí.
Co se týče správného postupu vyšetřování: 1) i v reálu kolikrát pacient pobíhá od čerta k ďáblu, než se dostane do těch správných rukou a za 2) určitě bude ve hře nějaká encyklopedie či nápovědy, aby si zahrál i běžný hráč a nemusel jít rychle vystudovat lékařskou fakultu.
A jen noticka závěrem: denní a noční směny. Jen z rozpisu sester a lékařů na služby by šel udělat simulátor, protože to je totální alchymie. Ten kdo dělá ve zdravotnictví to zná. Rozpisy služeb jsou peklo…
Jak pravil mistr Corvus. Jen malý dovětek. Říká se tomu trh nabídky a poptávky, pokud ti příjde, že je to moc složité tak hurá na 2. hospital. Já se zase těším na ten mikro management a vše to okolo. Takže Project Hospital je pro mě jasná volba. A všichni jsou spokojený. Proto ten trh je tak rozmanitej. Nenadávej, že to dělají špatně…. naopak, dělají to výborně, protože jsou svým způsobem dobrou konkurencí 2.H….