Série Metro se v České republice těší neskutečné podpoře. Knižní předloha se čte ve velkém, jistou dobu se spekulovalo o filmovém zpracování a od roku 2010 můžeme prožívat chvíle hrůzy v moskevské podzemce také na počítačích a konzolích. Po úspěchu Metra 2033 se nikdo nemůže divit, že se ukrajinské (dnes spíše maltské) studio 4A Games pustilo do pokračování s podtitulem Last Light (2013), jemuž se také dostalo vřelého přijetí. Fanoušci survival stříleček proto vyhlíží třetí díl Exodus, kvůli němuž plánují od 22. února 2019 dlouhou dovolenou. Nám se podařilo zahrát si tento očekávaný titul na Gamescomu a nyní vám prozradíme, jak se nám hrál.
Ani venku nejsme v bezpečí
Už od prvních chvil vás nic neuvede v omyl, Metro Exodus bude pořádně nebezpečná jízda, v níž se Arťom bude pohybovat na hranici života a smrti. Lidské tělo je totiž vetchou schránkou, s níž si dokáží poradit lidé bránící své domovy, zdivočelá zvířata a samozřejmě nebezpeční mutanti neustále hledající potravu. Na začátku svého výletu jsem se topil v jezeře, z něhož mě po chvíli zachránil sličný anděl s dýchací maskou přes obličej. Následně jsem upadl do mdlob, ale byl jsem naživu. Musel jsem najít způsob, jak se dostat do bezpečí k ostatním.
Rozběhl jsem se z písčité pláže směrem k chátrajícím budovám, kde jsem narazil na dáreček připnutý na zádech sochy uprostřed osady – kuši. Neocenitelný společník, jenž mě doprovázel po celý zbytek mé ruské anabáze. V posledních paprscích pozdně letního slunce jsem se vydal prozkoumat opuštěnou osadu přeplněnou haraburdím, v jejíchž temných zákoutích jsem narazil na několik součástek a chemikálií. Ve třetím dílu Metra totiž dostane prostor také výroba předmětů. Ty mohou řešit nedostatek střeliva výrobou šípů (pořád je nábojů absolutní minimum) nebo pomáhat s přežitím skládáním lékárniček.
Z pečlivého průzkumu mě vyrušil drásavý ryk z hájku za chalupami. Statečně jsem se rozběhl daným směrem a narazil jsem na zoufalého přeživšího přivázaného ke kůlu, který se z posledních sil bránil dorážejícímu vlkovi. Zástupce lesní zvěře podlehl několika projektilům z mé pušky. Vděčný vězeň mi prozradil, že ho tam zanechali bandité mající centrálu dále po cestě, jíž jsem se měl ubírat. Doteď pořádně nechápu, jestli bylo krmení dravé zvěře spíše rituálního charakteru (vysvětlovalo by se tím oblečení banditů) nebo pouze zábavou místních zlotřilců. S vidinou nebezpečí jsem se opatrněji vydal směrem k zastavěnějšímu území.
Ve stínu noci
Během přechodu k areálu bývalého školního kampusu jsem se mohl kochat nádhernou scenérií. Metro Exodus vylezlo z temných tunelů a může naplno ukázat, co jeho 4A Engine dokáže vykouzlit za grafické skvosty. Zpracování vodní plochy, bujné zeleně, rozpadlých staveb, lidí i rozličných příšer snese nejpřísnější měřítka. Především světelné efekty, kterých si v třetím díle Metra užijeme až až, nechají poklesnout čelist o několik čísel níže.
Z mého estetického rozjímání mě vytrhlo pokřikování banditů z Bratrstva, kteří se vysmívali mému chabému pokusu vejít do jejich bráněného prostoru hlavní branou. Inu, nezbývalo nic jiného, než hledat jinou cestu. Prostřižený plot přímo lákal k prozkoumání a během večerního šírání jsem se dostal osadě do zad. Obejít jsem ji nemohl, protože zřícený most se dal překonat pouze po lanech vedoucích ze zvonice místní osady. Díky své tiché kuši jsem ve svitu měsíce potichoučku odstraňoval jednoho nepřítele za druhým.
Občas jsem některé nalákal na pozici pomocí světla ze zapalovače, abych si na neopatrné průzkumníky počíhal ze zálohy. Nakonec přece jen došlo k mému odhalení a divočejší výměně názorů a šípů. S úbytkem agresorů jejich odvaha slábla, dva se dali na útěk a jeden se raději vzdal. Z tohoto pohledu udělali v 4A Games opravdu kus práce. Podobně bych ocenil přemýšlení designerů úrovní nad koncepcí celého prostoru. Průchody domů jsou přesyceny hlukovými pastmi, na jejichž základě vás domácí obyvatelstvo lokalizuje a poté zaútočí.
Po prošmejdění každého koutu nyní již dosti tiché osady jsem se pustil do vylepšování svého arsenálu. Díky nalezeným součástkám jsem mohl povýšit své vybavení na vyšší level. Zaměřující optika, větší zásobníky a tlumiče se zdály jako dobrá volba schopná zastavit kohokoliv před ústím hlavně. Během pár minut jsem zjistil, jak naivní představa to byla. Již první kroky v zarostlém hvozdu mi způsobily husí kůži po celém těle. Divocí vlci prchali před zmutovaným medvědem a skrz tuto honičku jsem si musel proklestit cestu vpřed. Abych neupozornil okolí, používal jsem co nejtišší způsoby eliminace, pokud k nim však muselo nezbytně dojít.
Máme se nač těšit
V lese má chvíle u počítače končila a byl jsem nahrazen jiným nadšeným novinářem, který měl tu čest zasednout k Metru Exodus. Celkově musím očekávaný titul chválit. Otevřený prostor sluší ruské postapokalypse více než stísněné prostory podzemky. Obraz i zvuk plní představy hráčů o moderně pojaté hře, jež vás stoprocentně vyděsí. U této střílečky se budete bát o svůj život téměř v každém momentu, protože nepřátelé lidského i monstrózního charakteru vám nedají nic zadarmo. Crafting a nové zbraně (kuše je skvělá) osvěžily již v minulých dílech skvělou hratelnost. Pokud se chcete podívat na další část gameplaye z Gamescomu, tak zahraniční kolegové se dostali o kousek dál (video). Po dnešku si myslím, že 22. únor 2019 bude pro někoho ještě setsakra daleko.
Metro Exodus vyjde 22. února 2019 na PC, PlayStation 4 a Xbox One. Hru předobjednáte na Xzone.cz a GameExpres.sk.
Měl ses jakube rozepsat více. Hltám každý článek o Metru jako malej! Těším se moc.
Pre mňa jedna z top franchise a je to jedna z mála hier, kde som ochotný predobjednať a určite ma to riadne pohltí, ale mám veľké výhrady.
Ono to vyzerá tak, že od prvého metra je to to isté a len robia nové mapy.
Hra má totožné animácie, totožné zvuky na pozadí. Ako ma ešte môže mraziť, ak budem počuť 10 rokov staré rovnaké zvuky vŕzgania a podobne?
Ďalej vždy mali veľké sťažnosti na tupú AI, ktorá nič nepočuje, nevidí na dva metre a chýba jej elementárna logika. Mne to z tých videí pripadá, že sa toho ani nedotkli a je to len ctrl+c ……
Nemať posun za 10 rokov….. odfláknuté.
Souhlasím, že v některých případech nepřítel spíš nereagoval.Na druhou stranu jsem zatím neviděl těžší obtížnost než střední max (tipuji podle zranění) navíc na poslední mi přišlo že reagují dobře až na pár případů .
To bude všechno kvůli ukázce.
no z Gamescomu se čím dál více ozývá dost nespokojených,zklamaných hlasů,že tohle už není to Metro jaké kdysi bývalo a že to prostředí mimo tunely tomu dost škodí,že to kazí tu pravou atmosféru.Je fajn vidět,že existuje i nějaký ten pozitivní ohlas.Já se těším jak malej Jarda.Obě předchozí hry byly TOP,takže Exodus kupuju se 100% jistotou.
Pokud si někdo liboval ve stísněné atmosféře, kdy se nemohl pohnout vlevo nebo vpravo, ale pouze dopředu a zpátky, tak byl asi zklamaný. Mě osobně tunely nechybí, paradoxně jsem si užíval možnosti konečně na mutanty vyzrát, nebo je opatrně obejít.
Co jsem zatím viděl,tak mi přijde, že vývojáři obrátili kartu v tom,kdy jsme venku museli utíkat a počítat každou vteřinu co nám zbývá (hlavně na poslední obtížnost) a v podzemí tomu bylo jen občas. Teď to vypadá, že to bude naopak a to je dobře .
přesně tak těším se
Do února tedy nezbývá aspon oprášit M2033 a MLast Light. Snad nebude další odklad a hra bude dotažená bez chybek