Čerstvé oznámení pátého dílu arkádového rallye DIRT jen potvrzuje pravidelné střídání sérií DIRT a DIRT Rally, které začal DIRT 3 v roce 2011. Od té doby se obě série vesměs s dvouletým odstupem střídají, takže podle tohoto faktu můžete očekávat další DIRT Rally 3 někdy kolem roku 2022. DIRT 5 je celkově již čtrnáctým rallye titulem od Codemasters, kteří celou řadu uvedli skvělým Colin McRae Rally v roce 1998. Poslední DIRT 4 pak vyšel před třemi lety a nebyl vůbec špatný, když v naší recenzi dosáhl na 8/10. Nyní ale byl představen DIRT 5 a my se rádi podělíme o mnoho nových informací.
Jenom pro pořádek si shrňme údaje o vydání. DIRT 5 vyjde 5. října 2020, a to na PC (pravděpodobně pouze digitálně na Steamu), kde má již nyní nastavenu cenu na 54,99 EUR, což je hodně sebevědomých 1500,-. V ten samý den se dočkají i konzole PS4 a X1. Ten samý měsíc pak pětka dorazí i na novou generaci PS4 a XX, zatímco platforma Google Stadia se dočká až v průběhu roku 2021. Formality máme zdárně za sebou, tak pojďme na to zajímavější, totiž na obsah.
DIRT 5 nabídne přesně 10 unikátních lokací umístěných do kvarteta kontinentů: do Asie, Evropy, Jižní a Severní Ameriky. Konkrétně si zajezdíte mezi historickými domky v Číně, dále v Itálii, za svitu polární záře kolem města Tromso v Norsku, také v Řecku a z jihu amerického kontinentu tvůrci vybrali brazilské hlavní město Rio de Janeiro, kdy za okny uvidíte majestátní sochu Ježíše. Kvituji, že severoamerické štace nejsou nijak v přesile, když se podíváte k Monument Valley do státu Arizona a do rušnějšího centra New Yorku na Rooseveltův ostrov (to je ta zamrzlá řeka East River z traileru). Zbývají ještě další čtyři lokace, ty tvůrci odtajní v následujících měsících. Každopádně celkově hra nabídne přes 70 jednotlivých tratí a okruhů.
Počet vozidel oznámen sice nebyl, ale již víme, že si Codemasters licencovali tyto značky: Audi, Ariel, Aston Martin, Citroen, Ford, Lancia, Porsche a Volkswagen. A to jistě není konečná. Všechna auta dostanou volnou kameru z interiéru. Ve videu ovšem nejsou vůbec animována zrcátka. Vozy jsou rozděleny do 7 odlišných kategorií, takže tu najdete terénní buginky, stadiónové trucky (tedy terénní pickupy a nikoli kamiony), dále sportovní automobily třídy GT (ukázaný Aston Martin), americké muscle cars (např. klasický Ford Mustang z videa), speciály pro rallycross a samozřejmě starší rallye stroje, jako je Lancia Stratos či Ford Escort RS Cosworth. Současné WRC speciály v pětce nenajdete, protože je má obšancovaná série WRC od KT Racingu.
Absolutní novinkou jsou v sérii DIRT americké okřídlené buginy zvané Sprint Cars, které mají až 900 koní a jezdí výhradně po prašných arénách v Severní Americe. I proto část z té sedmdesátky tratí budou právě americké ovály. Z nedávné doby se těmto závodům speciálně věnuje solidní hra Tony Stewart’s Sprint Car Racing, o které jsme se zmiňovali v jedné dřívější novince. Jen pro představu, jak nabitou garáž radno čekat, tak DIRT 4 v základu přifrčel s 54 automobily, takže do pětky můžeme očekávat ještě větší nálož strojoven. Hra jinak nabídne 5 různých povrchů: asfalt, hlínu, led, sníh a šotolinu.
Že je DIRT 5 rallye arkádou, která závodění nebere zdaleka tak vážně jako její kolega DIRT Rally, dokazují taktéž premiérové lopingy, které budou součástí některých drah, přitom na tyto prvky si kdysi netroufl ani hodně cirkusový DIRT Showdown. Parádně ovšem zní, že hra simuluje všechna roční období, takže si tu samou trať projedete od jara do zimy. Nebude chybět ani plně dynamické počasí i denní doba, přičemž závody budou v kariéře rozprostřeny od rána až do noci, a to za jasna, zatažena, deště i sněžení a mlhy.
Pro druhý Arkádový režim si svobodně navolíte všechny parametry jízdy (je to vlastně obdoba klasického rychlého závodu), a to včetně rychlosti změny počasí a denní doby, takže můžete klidně startovat v poledne za sluníčka a po pár kolech dojíždět v naprosté tmě a nepříjemném deštíku. Kromě arkády a kariéry mají tvůrci v rukávech ještě další jízdní a herní režimy, přičemž některé z nich se prý v DIRTu ještě nikdy neobjevily. Ty oznámí později. Minulý DIRT 4 obsáhl herních režimů 6. Závodů má být v pětce celkem 8 druhů, ovšem jaké to konkrétně budou, to se dozvíme až časem. Na tratích spolu nově závodí až 10 jezdců, což je o dva více než má čtyřka.
Podruhé tvůrci již nesáhli po editoru a generátoru úrovní Your Stage, který vyplivl všechny zcela smyšlené traťové profily v DIRTu 4, ale nyní jsou všechny lokace volně postavené podle skutečných míst na světě. Čtyřka má licencovaný rallycrossový šampionát FIA RX, nicméně v pětce sice také najdete rallycross, ale ten již není licencovaný. Licenci si totiž Codemasters nechávají exkluzivně pro DIRT Rally, takže platit poplatky za další hru by bylo zbytečné.
V kariéře máte závodit v barvách mnoha sponzorů z řady skutečných firem nejen z oblasti motorsportu. Sponzoři vám budou vyplácet odměny, ale také za ně budou něco chtít, takže pokud v sezóně nesplníte jejich požadavky, tak vás vykopnou a ještě něco seberou na pokutách za nesplněné cíle. Jako první sponzory do kariéry Codies oznámili pneumatikářskou továrnu Avon, výrobce závodního oblečení Alpinestars a mediální firmu AccuWeather.
Jelikož do kariéry, v níž nemá chybět ani drobná špetka příběhu, naskočíte jako závodní zelenáči, vaším mentorem a přítelem, který vás do závodů dotáhne a přihlásí, bude herec a dabér Troy Baker, jenž má se závodními hrami zkušenosti jako dabér prvního dílu The Crew. Hlavní hvězdou zdejšího mistrovského závodního seriálu a vaším úhlavním protivníkem zase bude další známý herní dabér Nolan North, jinak hlas Nathana Drakea z Uncharted. Ten již daboval autíčkové tituly Cars od Disneyho a stařičké Interstate ’82. Sice by mi bylo daleko milejší, kdyby se těchto rolí chopili nějací úspěšní závodníci, třeba poradci DIRTu 4 Kris Meeke s Peterem Solbergem, ale budiž, vybraní chlapci z filmové branže alespoň umějí dobře mluvit.
Nějakým způsobem se pak v kariéře angažuje v zámoří velmi oblíbený novinářský video kanál Donut Media. Ten se v prvé řadě věnuje ikonickým automobilům z éry nedávno minulé, takže tu máme opět takové to podprahové zacílení na severoamerický trh, kterým trpí skoro všechny tituly DIRT, a to včetně minulého dílu, v němž jste na začátku pilovali stále stejné zámořské tratě. Velmi dobře ale zní režim rozdělené obrazovky až pro 4 hráče, přičemž absolutní bombou a hozenou udicí dalším studiím, je možnost takto absolvovat i celou kariéru! Online multiplayer pak proti sobě postaví maximálně 12 hráčů, což je zase o dobré 2 více, než jezdí ve čtyřce.
Trailer prý byl natočen z verze pro Xbox Series X, na němž bude DIRT 5 podporovat 4K UHD rozlišení při 60 FPS, případně nižší detaily, ale zase až ve 120 FPS. O výkonu DIRTu 5 na PS5 v xboxovém pořadu samozřejmě nepadlo ani slovo. Poslední informace se pak týká zcela nově navrženého editoru vzhledu vozů, který má být mnohem pokročilejší než jakýkoli dřívější nástroj z minulých her od Codemasters. Oznámen již byl také placený dodatečný obsah, jenž po vydání hry přinese první várku dalších 12 aut + 60 nových jízd a závodů do kariéry. S dražší verzí hry tyto přídavky dostanete v ceně.
Hurá další demo za plnou cenu
Recap: DiRT 5 je vlastně hra, která nemá žádnou oficiální soutěž / šampionát (bez licence), jen jsou všude světýlka, sponzoři, arkádový model a mustangy na ledě. OK. Myslel jsem si, že takovou věc po vydání The Crew 2 nikdo neudělá. A ono jo… A nezapomeňte na poloprázdná DLC.
Tohle je GRiD, DiRT a nějaká další přicmrndlá chujovina dohromady. Jediné, co je na tom dobré, je splitscreen. Ruce pryč od toho. Jak já měl sérii DiRT rád… Ale tohle? Ne. Působí to na mě jako pokus offroad expanze The Crew 2.
DiRT mám hodně rád a na pátý díl se těším. Hodně mě bavil DiRT 3 teď samozřejmě DiRT Rally, ale jen doufám že nebudu zklamán či litovat peněz jako u posledního Gridu.
Možná teď spíše počkám až na recenze než to rychle koupím jako právě Grid
Split screen kariéra zní hodně dobře
.
Presne jsem cekal na tu posledni vetu, dodatecny obsah v podobe dalsich trati a vozu si muzete dokoupit. Tak ze stejny pripad jako u DR 2 a Gridu 2019. Tak ze to bude opet zakladni orezana cast hry s postupnym dokupovanim obsahu. Nenazranci.
A dalsi vec, co z toho citim, ze to bude opet zamerene na ty line amiky, kteri sedi vyvaleni v gaucu a mackaji na gamepadu jen plyn a jako brzdu pouzivaji ostatni protivniky. Asi nebudu mit zajem, hrat jejich americky styl, 300 metrove skoky, vozy jezdici do zatacky 200 km/h a pritom do sebe narazet a ziskavat za to jeste body.
At si to nechaji pro ty sasky ze zamori.
Já Codemasters prostě od doby prvního Dirt Rally nevěřim. Od momentu kdy s minimálním rozpočtem a obrovskym ohlasem vydali první díl a po pár měsících ho brutálně zařízli, nevydali nic jinýho než demoverze za plnou cenu a až pomocí patchů hru dostali na úroveň plný verze. Tak to prostě je.
Ten samý měsíc pak pětka dorazí i na novou generaci PS4 a XX ? V této větě je určitě skryto tajemství.
Buď autor ví, kdy MS a Sony vydají novou generaci, nebo fakt nevím. 
V tiskovkách je October zmiňován pro všechny platformy vyjma Stadie, takže z toho usuzuju, ale je možný, že tím myslí jen současný platformy. Nicméně, info, že v říjnu to vyjde jen na aktuální stroje, jsem nikde neviděl. 2021 je konfirmována jen Stadia, takže to minimálně u XX verze zřejmě vypadá na letošek. Ovšem hra může být klidně na trhu o něco dříve než konzole, na něž má vyjít.
Tak tím pádem to ale není PS4. Už mě ta Xbox zkratky začínají srát, nechcete používat XSEX, je hned znát o co jde. 😉