Konec září byl pro příznivce multiplayerových stříleček velmi příjemný. Mimo open betu Call fo Duty: Modern Warfare II si od 29. 9. mohou zahrát i World War 3. Titul od vývojářů z polského studia The Farm 51 má za sebou velice krkolomnou historii. Po dlouhých čtyřech letech, které strávil v early access, se konečně dostává do fáze otevřené bety, která je dostupná všem zájemcům. Jelikož není beta časově omezena, lze hovořit o tzv. soft launchi. Nejedná se však o plnohodnotné vydání. Hra je navíc nově zcela zdarma. Po tragédii v podobě Battlefield 2042 jsme neváhali a s chutí se vydali zjistit, jestli má po všech těch lapáliích World War 3 vůbec cenu instalovat.
Solidní gunplay a parádní úprava zbraní
World War 3 bych popsal jako křížence Battlefieldu a Call of Duty. Z obou zmíněných sérií si mnohé vypůjčuje. Najdeme zde mód, který je prakticky obdobou Conquestu z Battlefieldu či systém striků, který jako by vypadl z oka kill streakům z Call of Duty. Ano, autoři se velice inspirovali, ale osobně v tom nevidím problém. Jak již název napovídá, hra se odehrává během fiktivní (doufám, že u fikce i nadále zůstaneme) třetí světové války. Arzenál zbraní je tedy velice moderní. Veškerou výbavu lze upravovat dle libosti. Během hraní získáváte zkušenosti a levely. Díky tomu si postupně odemykáte další a další možnosti. Taková klasika dnešních online stříleček. Tvůrci si ale zaslouží pochvalu za celkový systém úprav. Ten se totiž opravdu povedl a směle může konkurovat oběma zmíněným sériím, které mají mnohonásobně vyšší budget. Upravit lze téměř vše, na co si jen vzpomenete. Od kolimátorů přes pažby, zásobníky a lasery, až po barvu zbraně a vybavení a vzhled vašeho vojáka.
Arzenál zbraní je velice moderní.
Střelba samotná je velice příjemná. Zbraně působí poměrně realisticky a na výběr je jich dostatek. TTK (doba potřebná pro zabití nepřítele) je nastavena na solidní úroveň a není tak potřeba do protivníka vystřílet celý zásobník. Zpětný ráz zbraní je vyvážený, takže se nemusíte bát, že by se jednalo o vojenský simulátor, jakým je např. série Arma. Bojová technika je opravdu silná. To ale neznamená, že se díky ní stanete nesmrtelnými. Stačí pár šikovných střel z RPG-7 a tank je minulostí. Pozor si navíc musíte dát i na to, kam střílíte. World War 3 totiž obsahuje friendly fire a lze tak zranit a zabít spoluhráče.
Žalostně málo obsahu
Největším kamenem úrazu je ve World War 3 nedostatek obsahu. Hra obsahuje pouze dva módy – Tactical Ops (obdoba Conquestu) a klasický Team Deathmatch. V Tactical Ops se utkají dva týmy o dvaceti hráčích, které se snaží obsadit co možná nejvíce strategických bodů na mapě. Zde mne zaujal systém propojování bodů, díky čemuž získáváte či ztrácíte skóre. Team Deathmatch je bitva 10v10 a odehrává se na menších variacích map. Těch je ve hře pouze pět – Moskva, Berlín, Varšava, Smolensk a Polyarny. Je to obrovská škoda, protože je vidět, že si tvůrci dali s tvorbou map záležet. Během early access fáze je dokonce celé přepracovali.
Hrát dva módy na pěti mapách se zají opravdu velice rychle. Kdyby se autoři raději věnovali tvorbě obsahu, než aby do hry přidávali kosmetické úpravy, které je možné zakoupit za reálné peníze, udělali by lépe. Ano, World War 3 obsahuje mikrotransakce. Aktuálně ve hře ale nekoupíte nic, co by mimo vzhledu ovlivňovalo herní zážitek. Do hry má přibýt také season pass. Je mi jasné, že vývoj je potřeba z něčeho zaplatit a malá studia to nemají lehké. Pokud ale během několika let nepřinesete hráčům žádaný obsah, velmi rychle je můžete ztratit. Doufám, že se situace změní s nástupem první sezóny, která se do hry dostane snad co nejdříve.
Průměrný vizuál, výborné ozvučení, katastrofální servery
Během early access fáze hru trápil nespočet problémů. Optimalizace byla tragická a servery příšerné. To první se naštěstí zlepšilo. Na sestavě s Ryzenem 5600x, RTX 3070Ti a 16 GB Ram jsem na maximální detaily v rozlišení 1440p nepadal pod sto snímků za vteřinu. Grafika hry neurazí ani nenadchne. Vypíchnout mohu ale mapu Smolensk, která se odehrává v zalesněné oblasti a je opravdu krásná. Během hraní jsem nenarazil na žádné kritické bugy. Přetrvávající problémy se servery mi nicméně zážitek opravdu zkazily.
I když World War 3 vyšla na Steamu, její stahování byl doslova porod. Steam stáhne pouze herní launcher, který následně samotnou hru stahuje formou P2P (Peer-to-peer). Zhruba 70 GB, které si hra ukrojí z vašeho disku, jsem tak stahoval přes osm hodin. Nechápu, proč je tedy WW3 vůbec na Steamu. Spustit hru byl také téměř nadlidský úkol. Neustálé chyby na straně serveru mi bránily v připojení a již při cca pěti tisících souběžně hrajících hráčích se tvořily fronty. Hrůza. Autoři by opravdu měli zainvestovat do nové infrastruktury. Co naopak musím pochválit je ozvučení. Zvuky zbraní jsou perfektní a pokud hrajete se sluchátky, oceníte i skvěle slyšitelné kroky ostatních.
Potenciál nelze upřít
World War 3 má bezesporu potenciál. Malé polské studio The Farm 51 si ale ukouslo opravdu velké sousto a na mnoha místech pokulhává. Velmi zábavnou hratelnost kazí kritický nedostatek obsahu a problémy se servery. Pokud se ale podívám na to, jak dopadl poslední Battlefield, tak musím uznat, že budget není vším. WW3 se hraje rozhodně lépe a má zdařilejší atmosféru. Díky menšímu počtu hráčů na mapě si hru užiji i fanoušci taktičtějšího postupu. Pokud tvůrci v blízké době dodají nový obsah, mohli by nakonec slavit kýžený úspěch. Pokud se tak nestane, hra pravděpodobně zmizí v propadlišti herních dějin. Jestli hledáte online střílečku podobnou Battlefieldu či Call of Duty, určitě World War 3 zkuste. Na pár večerů zcela jistě zabaví a nebude vás to stát ani korunu.
To ozvučení teda nevím. Kolikrát jsem se doslova pos*al když mě zabil tank, který stál asi 10m ode mě. Ta optimalizace? Na 5600x a 3090 mi karta jede pod 60% a hodně to kolísá, nic hroznýho ale není to příjemný. Jinak mě to celkem bavilo, když se tam dalo dostat
Ono párovat 5600x s 3090 není úplně standardní. Nemáte zapnutý fps lock?
Jistě že ne, všude jinde to funguje jak má
Já bych si to chtěl i zkusit, ale nedá se ani připojit do menu. Zaseknu se na initializing interface, potom to vyhodí chybovou tabulku a nikam dál se nedostanu.
S tím mám taky problém. Musel jsem na to klikat opakovaně a nakonec mě to do hry pustilo.
Ona je to dobrá hra s velkým potenciálem, ale někde je prostě problém. Asi vývojáři.
Ještě před pár lety se dala koupit za 30€, v akci i za 15€, ale jinak v podstatě to byla ta samá hra jako dnes. Za ty 4 roky se akorát malinko překopaly mapy, změnily zvuky a kosmetické úpravy byly uzamčeny a teď je musíte grindit (kdo ví jak to funguje, co si pamatuji betu, hodně se na ten grind nadávalo) anebo si zaplatit, ale se servery jsou problémy pořád, a nový obsah nikde.
Připadá mi, že vývojáři už tuhle hru vydali třikrát (první EA na Steamu, closed beta, a teď open beta) a stejně se nikdy nijak moc nezměnila a trpí stále stejnými problémy. Ale tak hlavně, že nově funguje in-game store pro nákup prémiové měny a už tu máme k zakoupení i Year 1 balíček, a to jsme se ještě nedočkali toho full releasu
Myslím, že ani přechod na F2P model hře nepomůže udržet si vysoká čísla hráčů, a skončí tak samo a nejspíš i ze stejných důvodů, jako ta první EA verze.
Je to ale škoda, rád jsem tu hru hrál, ještě jak byla pay to play, ale dneska nemůžu říct, že bych ji dále držel palce, když vidím tu neschopnost vývojářů.
No…kdybych se mohl připojit, tak by mě to možná i bavilo.
O držku je momentálně technický stav, problémy se servery, málo obsahu.
Dle mě je horší chování zbraní (je třeba si na něj zvyknout + hrát si s citlivostí)
Jinak vizuální stránka je řekl bych dostačující ovšem v budoucnu nějaké vylepšení by rozhodně neublížilo.
Musím ale říct, že když pominu ty špatné věci, tak mě hra dokázala uspokojit víc než CoD i Battlefield a jsem rád, že si hra snažila vzít z obou to lepší ale hold je toho málo prostě… Muselo by se na tý hře v budoucnu hodně zamakat:
-Chce to více herních módů
-Hlavně vrátit původní plán, že konflikt bude mezi dvěma stranama – West vs. East. To zároveň vyžaduje doplnění ještě pár věcí do Západu a pak přidat hlavně věci do Východu od výstroje pro kosmetik věci až po sortu zbraní, vozidel atd. atd.
-Pak už se mohou přidávat různé věci co si studio vymyslí
-Hlavně pořádný Anti-Cheat
-A taky pochopitelně dát do kupy ten technický stav a momentální problémy
Nejdříve nám však nezbývá nic jiného než čekat